Agneta Börjesson (Grn)

Tidigare riksdagsledamot

Constituency
Halland County
Birth year
1957
Address
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

All assignments

Member of Parliament

Ordinary member
2010-10-4 – 2018-9-24

The Green Party

Pairing organiser
2014-9-29 – 2018-9-24

Committee on the Constitution

Member
2014-10-7 – 2018-9-24
Member
2014-6-24 – 2014-9-29

Committee on Civil Affairs

Deputy member
2014-10-7 – 2018-9-24
Deputy member
2010-10-12 – 2014-9-29

Committee on Justice

Deputy member
2014-10-14 – 2018-9-24
Deputy member
2010-10-12 – 2014-9-29

Committee on Cultural Affairs

Deputy member
2010-10-12 – 2014-9-29

Committee on Finance

Deputy member
2014-10-14 – 2016-2-9

The Parliamentary Council of the National Audit Office

Member
2014-10-14 – 2018-9-24

The General Council of the Riksbank

Deputy member
2018-11-20 – 2022-10-9
Member
2014-10-14 – 2018-10-9
Deputy member
2011-12-16 – 2014-10-14

The Swedish Delegation to the Nordic Council

Deputy member
2013-9-17 – 2014-9-29
Deputy member
2012-10-4 – 2013-9-16
Deputy member
2011-10-12 – 2012-9-18

Election Review Board

Deputy member
2019-3-13 – 2023-3-22

Biography

The information in the biography is information that the commissioner has submitted to the publication Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 10-. Ledamot konstitutionsutskottet 14-. Suppleant justitieutskottet 10-, civilutskottet 10- och kulturutskottet 10-14. Kvittningsman Miljöpartiet de gröna 14-. Ledamot Riksbanksfullmäktige 14- och Riksrevisionens parlamentariska råd 14-. Suppleant Nordiska rådets svenska delegation 11-14, Riksbanksfullmäktige 11-14. Utredare för att stärka hyresgästens inflytande.

Föräldrar

Köpmannen Karl-Gustav Börjesson och köpmannen Ingeborg Börjesson, f. Johansson.

Utbildning

Gymnasieskola, naturvetenskaplig linje, Aranässkolan i Kungsbacka 73-77. Mira Costa high school, Los Angeles 75-76. Chalmers tekniska högskola, Göteborg 78-84. Sandöskolan, biståndsutbildning, Kramfors 80-81. Nordiska Hälsovårdshögskolan, forskarkurser, Göteborg.

Anställningar

Planeringschef, Finansdepartementet 02-06. Innan dess en rad kortare och längre uppdrag i egen och andras regi som föreläsare, konsult samt diverse förtroendeuppdrag.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Politiken i trafiken, underkommitté till Kom-Kom 91. Nationella folkhälsokommittén 98-01. Sakkunnig, Radonutredningen 00. Integritetsutredningen, partifinansiering.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Kungsbacka 88-91, 02 och 06-07. Ledamot, äldreomsorgsnämnden 98-02. Ordförande, Agenda 21 06-10. Landstingsfullmäktig, Halland 88-98. Ledamot, landstingsstyrelsen, Halland 91-94. Ordförande, miljö- och näringsnämnden 94-98. Regionfullmäktig, Halland 06-07. Ordförande, Musik i Halland 06-10.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Partisekreterare, Miljöpartiet 07-11. Vice sammankallande, partistyrelsen, Miljöpartiet 00-02. Ordförande, Miljöpartiet i Halland 93-98. Sammankallande, riksvalberedningen Miljöpartiet 90-92, ledamot 88-90. Ledamot, förtroenderådet, Miljöpartiet 85-88. Ansvarig Radio Gröns närradiosändningar, Kungsbacka 96-00. Initiativtagare samt senare revisor i Alternativboden Tuvan i Kungsbacka 85-05. Kassör, Stegla Villaförening 90-00. Kassör, Kulturföreningen Kult, Göteborg 82. Kassör i riksdagens konstklubb.

Bostadsort

Onsala

Said and done

Here you will find what the member has said and done in the Riksdag. This can apply to motions, speeches in the chamber or interpellations and written questions to the government. Here you will also find what the government's ministers have said and done in the Riksdag. Use the filters to find among the documents.

  • Still from Debatt om förslag: Granskningsbetänkande

    Granskningsbetänkande

    Betänkande 2014/15:KU20

    Konstitutionsutskottet, KU, har i sin årliga granskning av regeringen granskat 28 ärenden som grundar sig på 30 anmälningar från riksdagsledamöterna. KU har bland annat kommit fram till följande:

    • KU anser att när regeringen beredde förslaget om att slopa kravet på vårdvalssystem borde den ha inhämtat yttrande från Lagrådet och gett remissinstanserna längre svarstid. Tidplanen för ärendet var dessutom orimligt kort för att kunna ta hand om remissinstansernas synpunkter. Lagrådet anser att regeringen inte uppfyllt regeringsformens beredningskrav. Regeringen har påpekat att förslaget behövde beredas snabbt, men KU tycker inte att det motiverar att rutinerna frångås. Utskottet kritiserar regeringen för de brister som framkommit.
    • Regeringen beslutade hösten 2014 att frysa arbetet i projektet E4 Förbifart Stockholm. Skälet var bland annat att ge tid till förhandlingar med Stockholms läns landsting om omfördelning av resurser. Vid tidpunkten för frysingsbeslutet kände regeringen inte till om landstinget kunde tänka sig förhandlingar. KU tycker därför att regeringen först borde ha inhämtat ett yttrande från landstinget i frågan. Det finns inget som talar för att projektkostnaderna skulle ha ökat i avvaktan på ett sådant yttrande. KU menar att regeringens hantering inte rimmar med kravet på god hushållning i budgetlagen. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) kan inte undgå kritik för hanteringen av ärendet, enligt KU.
    • Efter regeringsförklaringen hösten 2014 gav regeringen i sin kommunikation bilden av att man hade tagit ställning i frågan om erkännande av Staten Palestina, innan Utrikesnämnden hade haft sitt sammanträde. Det går inte att utesluta att omvärlden uppfattade ärendet som avgjort före Utrikesnämndens sammanträde och att förutsättningarna för ett samråd kan ha försämrats, enligt KU. Kommunikation borde tydligare ha speglat att det pågick en beredningsprocess i ärendet. För det inträffade bär utrikesminister Margot Wallström (S) ett särskilt ansvar och statsminister Stefan Löfven (S) ett övergripande ansvar.
    • När regeringen beslutade att utse en statlig samordnare för Bromma flygplats fanns ett förslag från trafikutskottet som i väsentliga delar rörde samma fråga. Förslaget, som var känt inom regeringen, innehöll ett tillkännagivande om att regeringen inte borde tillsätta någon förhandlingsperson när det gällde frågan om att avveckla citynära flygplatser. KU anser att regeringen hade skäl att invänta riksdagens beslut, med utgångspunkt i den konstitutionella praxis som gäller vid hanteringen av tillkännagivanden.
    • Klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP) gjorde ett uttalande i samband med att Naturvårdsverket beslutade att delegera beslutsrätten av licensjakt på varg till länsstyrelserna. KU anser att ministerns uttalande kan uppfattas som en kritik i efterhand mot Naturvårdsverkets beslut. Det går heller inte att utesluta att uttalandet tog upp frågor som var av betydelse för länsstyrelsernas efterkommande beslut om licensjakt och Naturvårdsverkets prövningar av överklaganden av länsstyrelsernas beslut.
    • Ett pressmeddelande på regeringens webbplats om anställningen av en statssekreterare på Miljödepartementet innehöll en felaktig uppgift om statssekreterarens arbetsuppgifter. Det gick flera månader efter publiceringen innan en fullständig rättelse gjordes, och först nu har departementet infört nya rutiner för att korrigera felaktig information. KU tycker att det är otillfredsställande att rättelsen gjordes så sent. Utskottet påpekar också att departementet borde ha inrättat de nya rutinerna långt tidigare, och förutsätter att andra departement inför motsvarande rutiner om de inte redan har gjort det.

    Riksdagen lade KU:s granskning till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Anföranden och repliker
    42, 26 minuter
    Justering
    2015-06-02
    Bordläggning
    2015-06-12
    Debatt
    2015-06-15
    Beslut
    2015-06-16
  • Still from Debatt om förslag: Kommunala och regionala frågor

    Kommunala och regionala frågor

    Betänkande 2014/15:KU18

    Ett fyrtiotal europeiska städer är med i nätverket International Cities of Refuge Network (ICORN), som tar emot författare och konstnärer som behöver skydd. I Sverige finns för närvarande ett tiotal sådana fristäder. Konstitutionsutskottet, som förberett riksdagens beslut, betonade hur viktig yttrandefriheten är och ansåg att det är angeläget att Sverige kan bidra med fristäder åt förföljda konstnärer. När en dom som gäller en kommuns deltagande i fristadssystemet har vunnit laga kraft bör regeringen analysera om det kan behövas en översyn av regelverket, enligt riksdagens beslut.

    Riksdagens ställningstagande gjordes i samband med att riksdagen behandlade motioner från allmänna motionstiden 2014 om kommunala och regionala frågor. Riksdagen sa nej till övriga motioner, som bland annat handlade om kommunal revision, direktvald kommunstyrelse, kommunala folkomröstningar, förtroendevaldas villkor och roll samt representation i nämnder, utskott och styrelser.

    Behandlade dokument
    23
    Förslagspunkter
    15
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 40 minuter
    Justering
    2015-04-14
    Bordläggning
    2015-04-21
    Debatt
    2015-04-22
    Beslut
    2015-04-22
  • Still from Debatt om förslag: Offentlighet, sekretess och integritet

    Offentlighet, sekretess och integritet

    Betänkande 2014/15:KU15

    Riksdagen uppmanade regeringen att fullfölja en utredning som syftar till att stärka det straffrättsliga skyddet för den personliga integriteten. Utredningen tillsattes av alliansregeringen under förra mandatperioden för att se över bland annat skyddet mot spridning av integritetskänsligt material.

    Riksdagen sa nej till övriga motioner från allmänna motionstiden 2014 om offentlighet, sekretess och integritet.

    Behandlade dokument
    24
    Förslagspunkter
    13
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 46 minuter
    Justering
    2015-03-26
    Bordläggning
    2015-04-21
    Debatt
    2015-04-22
    Beslut
    2015-04-22
  • Register över lobbyister vid riksdagen

    Motion 2014/15:616 av Annika Hirvonen m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2014/15:616 av Annika Hirvonen m.fl. MP Register över lobbyister vid riksdagen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för riksdagsstyrelsen som sin mening vad som anförs i motionen om register över lobbyister vid Sveriges riksdag. Motivering Förtroendevalda i politiska partier agerar
    Inlämnad
    2014-11-06
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2014/15:KU6
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av prop. 2011/12:156 Resningsförfarandet i brottmål – återupptagande av förundersökning och rätt till biträde

    Motion 2011/12:Ju21 av Maria Ferm m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2011/12:Ju21 av Maria Ferm m.fl. MP med anledning av prop. 2011/12:156 Resningsförfarandet i brottmål återupptagande av förundersökning och rätt till biträde MP034 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om en oberoende myndighet
    Inlämnad
    2012-06-14
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2012/13:JuU3
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Still from Debatt om förslag: Ökad säkerhet i domstol

    Ökad säkerhet i domstol

    Betänkande 2011/12:JuU24

    Möjligheterna att genomföra säkerhetskontroller i domstolar ökar. Säkerhetskontroller ska få genomföras om de behövs för att begränsa risken för att det i lokalerna begås brott som innebär allvarlig fara för någons liv, hälsa eller frihet eller för omfattande förstörelse av egendom. Ett beslut om säkerhetskontroll ska gälla en viss tid, men längst tre månader, eller en viss förhandling. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2012.

    Riksdagen gjorde vidare ett tillkännagivande till regeringen om en utvärdering av säkerheten i domstolarna för målsägande och vittnen. Riksdagen menar att det saknas en heltäckande bild av det arbete som utförs i domstolarna för att skydda målsägande och vittnen och vilken effekt arbetet haft. Det finns därför skäl att genomföra en utvärdering.

    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    19, 63 minuter
    Beredning
    2012-04-26
    Justering
    2012-05-08
    Debatt
    2012-05-24
    Beslut
    2012-05-24
  • Still from Debatt om förslag: En reformerad mutbrottslagstiftning

    En reformerad mutbrottslagstiftning

    Betänkande 2011/12:JuU23

    Fler personer än i dag ska kunna dömas för att ha tagit emot eller gett en muta. Straff ska kunna dömas ut när en muta tas emot av eller ges till arbetstagare och alla typer av uppdragstagare. I dag gäller detta bara vissa kategorier av uppdragstagare. Mutansvar ska också kunna gälla den som är deltagare eller funktionär i en tävling som är föremål för allmänt anordnad vadhållning.

    Så kallad handel med inflytande straffbeläggs. Det kan gälla en närstående till en beslutsfattare som tar emot en muta för att påverka honom eller henne i beslutsfattandet. Så kallad vårdslös finansiering av mutbrott straffbeläggs också. Det kan gälla en näringsidkare som ger pengar till en anlitad företrädare och genom att brista i sina kontrollåtgärder främjar att företrädaren begår mutbrott inom ramen för sin syssla. En annan ny regel gäller vilka omständigheter som ska kunna leda till att muta bedöms som grovt brott. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2012.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    35, 92 minuter
    Justering
    2012-05-10
    Debatt
    2012-05-23
    Beslut
    2012-05-23
  • Still from Debatt om förslag: Vissa åtgärder mot illegala vapen

    Vissa åtgärder mot illegala vapen

    Betänkande 2011/12:JuU22

    Reglerna om grovt vapenbrott blir tydligare. Det ska i lagtexten uttryckligen anges vilka omständigheter som särskilt ska beaktas när det bedöms om ett vapenbrott är grovt. Det kan vara att vapnet har innehafts på allmän plats eller att vapnet har varit särskilt farligt.

    Två nya straffbestämmelser införs. Den ena innebär att det blir straffbart att inte anmäla införsel av vapen och ammunition från ett annat EU-land till Tullverket. Genom den andra bestämmelsen blir det straffbart att förvara vapen åt någon annan utan att det finns tillstånd till förvaringen.

    Kraven på vapenhandlare skärps. Läkare får större skyldighet att anmäla patienter som är olämpliga att ha vapen. Polisen blir skyldig att omhänderta tillståndsbevis när ett vapen tas om hand. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2012.

    Behandlade dokument
    19
    Förslagspunkter
    25
    Reservationer
    22 
    Anföranden och repliker
    16, 58 minuter
    Beredning
    2012-04-17
    Justering
    2012-05-10
    Debatt
    2012-05-23
    Beslut
    2012-05-23
  • med anledning av prop. 2011/12:100 2012 års ekonomiska vårproposition

    Motion 2011/12:Fi16 av Åsa Romson m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2011/12:Fi16 av Åsa Romson m.fl. MP med anledning av prop. 2011/12:100 2012 års ekonomiska vårproposition MP030 Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 3 Gröna jobb och modern välfärd 5 1 Det ekonomiska läget 5 1.1 Skuldkrisen i Europa 5 1.2 Stabila offentliga finanser 6 1.3 Ungdomsarbetslösheten
    Inlämnad
    2012-05-02
    Förslag
    30
    Utskottsberedning
    2011/12:FiU20
    Riksdagsbeslut
    (30 yrkanden): 30 avslag
  • med anledning av skr. 2011/12:131 Vägen till nära-nollenergibyggnader

    Motion 2011/12:C13 av Jan Lindholm m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2011/12:C13 av Jan Lindholm m.fl. MP med anledning av skr. 2011/12:131 Vägen till nära-nollenergibyggnader MP027 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att det fortsatta arbetet med nära-nollenergibyggnader skulle underlättas
    Inlämnad
    2012-04-13
    Förslag
    8
    Utskottsberedning
    2011/12:CU27
    Riksdagsbeslut
    (8 yrkanden): 8 avslag
  • Still from Debatt om förslag: Spelfrågor

    Spelfrågor

    Betänkande 2011/12:KrU5

    Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2011 om spelfrågor. Motionerna handlar om en reglerad spelmarknad, främjandeförbudet, automatspelslagen, spelberoende, spelverksamhet och serveringstillstånd, glesbygdsföretags möjlighet att erbjuda spel via Svenska Spel och ATG samt kommunala lotterier.

    Behandlade dokument
    11
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    17, 60 minuter
    Justering
    2012-03-29
    Debatt
    2012-04-12
    Beslut
    2012-04-18
  • med anledning av prop. 2011/12:79 En reformerad mutbrottslagstiftning

    Motion 2011/12:Ju17 av Maria Ferm och Agneta Börjesson (MP)

    Motion till riksdagen 2011/12:Ju17 av Maria Ferm och Agneta Börjesson MP med anledning av prop. 2011/12:79 En reformerad mutbrottslagstiftning MP022 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behov av utbildning av anställda såväl inom stat, kommun
    Inlämnad
    2012-04-11
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2011/12:JuU23
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av prop. 2011/12:109 Vissa åtgärder mot illegala vapen

    Motion 2011/12:Ju13 av Maria Ferm och Agneta Börjesson (MP)

    Motion till riksdagen 2011/12:Ju13 av Maria Ferm och Agneta Börjesson MP med anledning av prop. 2011/12:109 Vissa åtgärder mot illegala vapen MP021 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att olovlig införsel av vapen och ammunition till Sverige
    Inlämnad
    2012-04-11
    Förslag
    7
    Utskottsberedning
    2011/12:JuU22
    Riksdagsbeslut
    (7 yrkanden): 7 avslag
  • Still from Debatt om förslag: Subsidiaritetsprövning av förslaget om inrättande av ett europeiskt gränsövervakningssystem (Eurosur)

    Subsidiaritetsprövning av förslaget om inrättande av ett europeiskt gränsövervakningssystem (Eurosur)

    Utlåtande 2011/12:JuU29

    Riksdagen anser att EU-kommissionens förslag om ett europeiskt system för gränsövervakning delvis strider mot subsidiaritetsprincipen. Riksdagen beslutade därför att skicka ett motiverat yttrande till EU-parlamentets, Europeiska rådets och EU-kommissionens ordförande. Enligt subsidiaritetsprincipen, även kallad närhetsprincipen, ska besluten fattas på den effektivaste nivån så nära medborgarna som möjligt.

    EU-kommissionen presenterade i december 2011 ett förslag om att inrätta ett europeiskt gränsövervakningssystem, Eurosur. Syftet är att etablera gemensamma regler för utbyte av information mellan EU-länderna och Europeiska byrån för förvaltningen av yttre gränser, Frontex. Riksdagen anser att EU-kommissionens förslag i flera delar är så oklart att det är svårt att uttala sig om det är förenligt med subsidiaritetsprincipen och om förslagen på åtgärder står i proportion till de mål man vill uppnå. Redan nu menar dock riksdagen att en viss del av förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det gäller reglerna om vilka åtgärder som EU-länderna ska vidta vid olika så kallade effektnivåer. Reglerna är alltför detaljerade och målen kan uppnås lika bra om EU-länderna får ett större utrymme att själva bestämma vilka närmare åtgärder som de ska vidta, anser riksdagen.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    26, 65 minuter
    Justering
    2012-03-01
    Debatt
    2012-03-14
    Beslut
    2012-03-15
  • med anledning av prop. 2011/12:63 Ökad säkerhet i domstol

    Motion 2011/12:Ju9 av Maria Ferm m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2011/12:Ju9 av Maria Ferm m.fl. MP med anledning av prop. 2011/12:63 Ökad säkerhet i domstol MP014 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av ett förbättrat skydd och ökad säkerhet i domstolar för vittnen och målsägande.
    Inlämnad
    2012-02-28
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2011/12:JuU24
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 bifall,
  • med anledning av prop. 2011/12:55 De brottsbekämpande myndigheternas tillgång till uppgifter om elektronisk kommunikation

    Motion 2011/12:Ju6 av Maria Ferm m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2011/12:Ju6 av Maria Ferm m.fl. MP med anledning av prop. 2011/12:55 De brottsbekämpande myndigheternas tillgång till uppgifter om elektronisk kommunikation MP013 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår regeringens förslag till ny lydelse av 6 kap. 22 andra stycket 2 lagen 2003:389 om elektronisk
    Inlämnad
    2012-02-28
    Förslag
    4
    Utskottsberedning
    2011/12:JuU8
    Riksdagsbeslut
    (4 yrkanden): 4 avslag
  • Still from Debatt om förslag: Myndigheternas hantering av ekonomisk kompensation på grund av brott

    Myndigheternas hantering av ekonomisk kompensation på grund av brott

    Betänkande 2011/12:JuU7

    Riksrevisionen har granskat myndigheternas hantering av ekonomisk kompensation på grund av brott. Regeringen har i en skrivelse redovisat för riksdagen hur den ser på granskningen.

    Riksrevisionen rekommenderar regeringen att utveckla styrningen och uppföljningen av hanteringen av brottsskadestånd. Riksdagen, som har gått igenom regeringens skrivelse, konstaterar i likhet med regeringen att det finns ett omfattande regelverk på området. Regeringen har dessutom tillsatt flera utredningar för att komma tillrätta med eventuella problem och kommer att återkomma till riksdagen när utredningarna är klara.

    Riksrevisionen rekommenderar också regeringen att låta Brottsoffermyndigheten underrätta Kronofogdemyndigheten när en utbetalning av brottsskadeersättning har verkställts. Riksdagen konstaterar att Brottsoffermyndigheten och Kronofogdemyndigheten redan har satt in nödvändiga åtgärder.

    Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet, och sa nej till ett antal motioner från den allmänna motionstiden 2011. Motionsförslagen rör i huvudsak skadestånd vid brott.

    Behandlade dokument
    6
    Förslagspunkter
    5
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 30 minuter
    Justering
    2012-01-24
    Debatt
    2012-02-01
    Beslut
    2012-02-01
  • med anledning av prop. 2011/12:53 Barns möjlighet att få vård

    Motion 2011/12:C7 av Jan Lindholm m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2011/12:C7 av Jan Lindholm m.fl. MP med anledning av prop. 2011/12:53 Barns möjlighet att få vård Förslag till riksdagsbeslut Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om barns rätt till juridiskt biträde. Motivering I proposition
    Inlämnad
    2012-01-31
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2011/12:CU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Still from Debatt om förslag: Ändrade regler om förundersökningsledning och förundersökningsbegränsning

    Ändrade regler om förundersökningsledning och förundersökningsbegränsning

    Betänkande 2011/12:JuU9

    En särreglering om förundersökningsledarskap när det gäller unga lagöverträdare tas bort. Därigenom kommer polismyndigheterna att kunna leda fler förundersökningar mot unga lagöverträdare än tidigare.

    Polismyndigheterna får också behörighet att inom ramen för sitt förundersökningsledarskap besluta om förundersökningsbegränsning. Idag görs detta av åklagaren. Syftet är att ge polismyndigheten ett större ansvar för förundersökningen i dess helhet.

    Möjligheten att lägga ned en förundersökning utvidgas om kostnaderna för en fortsatt utredning inte står i rimlig proportion till sakens betydelse. Denna möjlighet kommer att omfatta brott där straffvärdet inte är högre än fängelse i tre månader.

    Polismyndigheternas möjlighet att besluta om förundersökningsbegränsning börjar gälla den 1 januari 2013. Övriga lagändringar börjar gälla den 1 mars 2012.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 33 minuter
    Justering
    2011-12-15
    Debatt
    2012-01-25
    Beslut
    2012-01-25
  • Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid

    Motion 2011/12:Kr320 av Tina Ehn m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2011/12:Kr320 av Tina Ehn m.fl. MP Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid Sammanfattning Sammanfattning För Miljöpartiet de gröna är ett rikt och mångfasetterat kulturliv en av nycklarna till mänsklig livskraft. Kulturen förhöjer människors livskvalitet. Kulturen utmanar, utvecklar
    Inlämnad
    2011-10-05
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2011/12:KrU1
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 1 avslag, 1 bifall,

Filter

Active filter