Brist på brådska, lättläst

Statens offentliga utredningar 2008:102

Statens offentliga utredningar

Statens offentliga utredningar, SOU, är en serie av förslag som olika utredningar har lämnat till regeringen.

PDF

Lättläst sammanfattning

av utredning av aktivitetsersättningen

Vad är aktivitetsersättning?

År 2003 började Försäkringskassorna betala aktivitetsersättning

till unga personer med funktionsnedsättning.

Aktivitetsersättningen skulle hjälpa

unga människor med funktionsnedsättning att utvecklas. De som ville skulle få hjälp att börja arbeta. Aktivitetsersättningen var istället för

sjukbidraget och förtidspensionen.

Allt fler personer har fått aktivitetsersättning sedan år 2003. Idag har ungefär 22 tusen personer aktivitetsersättning. Men nästan ingen av dessa personer har fått arbete.

Vi som har gjort den här utredningen ger nu förslag på

hur staten ska bli bättre på

att hjälpa ungdomar med funktionsnedsättning att få arbete.

Aktivitetsersättningen försvinner

Vi vill att aktivitetsersättningen försvinner. Vi vill istället skapa en ny ersättning

som vi kallar sjukersättning till unga, SU.

Bara personer som aldrig kommer att kunna arbeta alls

på grund av funktionsnedsättning ska kunna få SU.

De personer som kan arbeta lite ska få stöd av Arbetsförmedlingen.

Den nya ersättningen

SU ska bara finnas en kort tid. Vi tror att staten måste

ha ett mycket bättre förslag

för personer som aldrig kommer att kunna arbeta. De borde få mer pengar.

Vi har inte kunnat komma med ett så stort förslag. Vi tycker att staten ska göra en ny utredning

om hur samhället ska ta hand om personer som aldrig kommer att kunna arbeta.

För personer med funktionsnedsättning som studerar

Idag kan elever med funktionsnedsättning få aktivitetsersättning

om de måste gå längre tid i skolan.

Då fungerar aktivitetsersättningen som ett studiestöd. Vi tycker det är fel.

Alla ska få studiestöd

och en elev med funktionsnedsättning ska slippa bli särbehandlad.

Därför föreslår vi att Centrala studiestödsnämnden, CSN, ska ta ansvar för ungdomar med funktionsnedsättning som behöver gå längre tid i skolan.

Arbetsförmedlingen ska ta mer ansvar

Det viktigaste i vår utredning handlar om att staten måste bli bättre på

att hjälpa personer med funktionsnedsättning att få arbete.

Vi tycker inte att Försäkringskassan ska arbeta med det.

Vi tycker att Arbetsförmedlingen ska arbeta med det.

De flesta personer som idag får aktivitetsersättning ska få stöd av Arbetsförmedlingen, tycker vi.

Vi föreslår bland annat

att man ska få arbetspraktik så länge man vill. Idag får man det bara för en kort tid.

Vi föreslår också utvecklingsanställningar

med Särskild stödperson för introduktion och uppföljning, SIUS.

Fler personer ska också få subventionerade anställningar, det vill säga arbeten

där staten betalar en del av lönen.

Staten ska ge Arbetsförmedlingen de pengar som Försäkringskassan har fått

för att betala aktivitetsersättning.

Vi tror att de nya förslagen

kan börja gälla från den 1 januari 2010.

Bilagor (1)

Statens offentliga utredningar

Statens offentliga utredningar, SOU, är en serie av förslag som olika utredningar har lämnat till regeringen.