Sök (250 träffar)

2011/12:SoU21

Äldre människor som har levt tillsammans och sammanbott under lång tid ska kunna fortsätta att göra det även när den ena maken eller sambon behöver bo i ett särskilt boende. Det är i dag inte en självklarhet i landets alla kommuner.

Den nya regeln börjar gälla den 1 november 2012 och innebär en ändring i socialtjänstlagen. Det skrivs in i lagen att det ska ingå i en skälig levnadsnivå för den som beviljas särskilt boende att kunna sammanbo med sin make eller sambo om de har bott ihop varaktigt.

Förslagspunkter: 1
Justering: 2012-06-14 Debatt: 2012-09-19 Beslut: 2012-09-19

2011/12:SoU21 (pdf, 170 kB) Webb-tv debatt om förslag: Rätten att få åldras tillsammans – en fråga om skälighet, värdighet och välbefinnande i äldreomsorgen

2011/12:SoU24

Reglerna för införsel och handel med sprutor och kanyler EU-anpassas. Genom den nya lagen försvinner kravet på tillstånd för införsel och handel med produkterna. I stället införs krav på anmälan för försäljning inom Sverige. Detta innebär att kravet på tillstånd upphävs för personer som använder produkterna i sin yrkesutövning. När det gäller privatinförsel ska den vara tillåten endast om den sker för eget eller för en familjemedlems medicinska bruk eller annat lovligt ändamål. Lagen börjar gälla den 1 november 2012.

Förslagspunkter: 1 Reservationer: 1
Justering: 2012-08-27 Debatt: 2012-09-19 Beslut: 2012-09-19

2011/12:SoU24 (pdf, 192 kB) Webb-tv debatt om förslag: En EU-rättslig anpassning av regelverket för sprutor och kanyler

2011/12:FiU20

Riksdagen sa ja till regeringens riktlinjer för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken i den ekonomiska vårpropositionen. Riksdagen menar att Sverige skaffat sig bättre förutsättningar att hantera finans- och skuldkrisen genom att värna starka offentliga finanser, förbättra arbetsmarknadens funktionssätt och förbättra förutsättningarna för företagande och ökad rörlighet på bostadsmarknaden. Men Sveriges offentliga finanser är känsliga för förändringar i omvärlden och riskerna för en mer negativ ekonomisk utveckling är betydande, konstaterar riksdagen.

Riskbilden är mindre negativ än den som regeringen redovisade i höstens budgetproposition, men riksdagen anser i likhet med regeringen att det även i fortsättningen finns behov av goda säkerhetsmarginaler. Det måste finnas utrymme både att stötta sysselsättningen och att kunna hantera en betydligt besvärligare situation på de finansiella marknaderna.

Utrymmet för permanenta reformer är relativt begränsat. Riksdagen delar regeringens bedömning att utrymmet bör användas dels till åtgärder som motverkar att arbetslösheten biter sig fast, dels till vissa åtgärder som stärker ekonomins funktionssätt, förbättrar den ekonomiska standarden för utsatta grupper och förstärker välfärden.

Förslagspunkter: 2 Reservationer: 4
Justering: 2012-06-07 Debatt: 2012-06-20 Beslut: 2012-06-20

2011/12:FiU20 (pdf, 8251 kB) Webb-tv debatt om förslag: Riktlinjer för den ekonomiska politiken

2011/12:FöU9

Delar av den logistikverksamhet som Försvarsmakten i dag ansvarar för förs över till Försvarets materielverk. Syftet är att frigöra resurser som kan användas till försvarets förbandsverksamhet och till att bygga upp insatsorganisationen. Regeringen bedömer att kostnaderna för försvarslogistikens på detta sätt kan minskas med cirka 760 miljoner kronor per år från den 1 januari 2015. Sammanlagt berörs cirka 1 500 personer av omorganisationen. Flytten av logistikverksamheten ska enligt planen ske den 1 januari 2013.

Regeringen har för avsikt att återkomma till riksdagen om förändringar i logistikorganisationen i de närmaste årens budgetpropositioner. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

Förslagspunkter: 1 Reservationer: 1
Beredning: 2012-05-08 Justering: 2012-05-31 Debatt: 2012-06-19 Beslut: 2012-06-20

2011/12:FöU9 (pdf, 64 kB) Webb-tv debatt om förslag: Försvarets logistik

2011/12:MJU24

Regeringen har lämnat en redogörelse för hur den har arbetat med miljö-, klimat- och energifrågor inom jordbruket under perioden 2007-2011. Regeringen redovisar de viktigaste statliga insatserna och bedömer vilka effekter de har haft. Skrivelsen är ett komplement till den redovisning regeringen gav i budgetpropositionen för 2012.

Regeringens övergripande mål med arbetet är att skapa bättre förutsättningar för företagande inom de så kallade gröna näringarna - jordbruk, skogsbruk, trädgårdsnäring, fiske samt rennäring. Detta ska i sin tur ge möjligheter till en positiv utveckling på landsbygden med en produktion som är ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbar. Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutar ärendet.

Förslagspunkter: 13 Reservationer: 12
Justering: 2012-06-07 Debatt: 2012-06-19 Beslut: 2012-06-20

2011/12:MJU24 (pdf, 254 kB) Webb-tv debatt om förslag: Miljö-, klimat- och energiinsatser inom jordbruket

2011/12:CU27

Civilutskottet har behandlat regeringens skrivelse om en handlingsplan för Sveriges anpassning till ett EU-direktiv om fler energieffektiva hus, så kallade nära-nollenergibyggnader. I skrivelsen redovisar regeringen sin bedömning av hur antalet nära-nollenergibyggnader kan öka i Sverige.

Regeringen anser att kraven på energihushållning måste skärpas i förhållande till de byggregler som gäller i dag. Samtidigt anser regeringen att det i dag saknas tillräckligt underlag för att kunna ta ställning till hur mycket kraven kan skärpas. För detta krävs flera utvärderingar av lågenergihus, demonstrationer av nya energieffektiva byggnader liksom ekonomiska analyser.

Civilutskottet instämmer i regeringens bedömningar och anser att handlingsplanen utgör ett första steg på vägen till nära-nollenergibyggnader enligt EU:s direktiv. Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

Förslagspunkter: 1 Reservationer: 4
Beredning: 2012-04-26 Justering: 2012-05-29 Debatt: 2012-06-18 Beslut: 2012-06-19

2011/12:CU27 (pdf, 127 kB) Webb-tv debatt om förslag: Vägen till nära-nollenergibyggnader

2011/12:CU5

Regeringen har lämnat en skrivelse om insatser för vandrande fisk i sjöar och vattendrag. I skrivelsen redovisar regeringen insatser och särskilda satsningar med anledning av ett tillkännagivande från riksdagen från våren 2011 om fiskars vandringsvägar i reglerade vattendrag. Riksdagen lade regeringens skrivelse till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

Våren 2006 gjorde riksdagen ett tillkännagivande om att regeringen skulle utreda förutsättningarna för att ändra reglerna så att regleringsföretag kan bli skyldiga att bygga laxtrappor eller andra vandringsvägar för fisk i alla reglerade vattendrag (se 2005/06:BoU11). Riksdagen konstaterade våren 2011 att regeringen ännu inte hade återkommit i frågan. Riksdagen gjorde då ett tillkännagivande om att regeringen omgående borde återkomma till riksdagen och redovisa vilka åtgärder som hittills vidtagits, samt vilka åtgärder som regeringen planerar att vidta, med anledning av tillkännagivandet från våren 2006 (se 2010/11:CU17).

Förslagspunkter: 1
Beredning: 2012-03-27 Justering: 2012-06-12 Debatt: 2012-06-18 Beslut: 2012-06-19

2011/12:CU5 (pdf, 113 kB) Webb-tv debatt om förslag: Insatser för vandrande fisk i sjöar och vattendrag

2011/12:FiU21

Statsbudgeten för 2012 ändras. Ändringarna gäller nivån på 27 anslag inom 13 utgiftsområde och innebär att 18 anslag höjs och 9 anslag sänks. Förändringarna innebär att statsbudgeten ökar med 3,4 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. På förslag av trafikutskottet beslutade riksdagen också att användningen för anslaget 1:2 Banhållning vidgas. Ändringen gör att anslaget även får användas för sjöfartsobjekt som omfattas av en trafikslagsövergripande nationell planen för 2010-2021.

Förslagspunkter: 21 Reservationer: 1
Justering: 2012-06-07 Debatt: 2012-06-19 Beslut: 2012-06-19

2011/12:FiU21 (pdf, 203 kB) Webb-tv debatt om förslag: Vårändringsbudget för 2012

2011/12:FiU22

Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2011 om bank-, försäkrings- och kreditupplysningsfrågor. Motionerna handlar bland annat om lokala sparbanker, tillgången till banktjänster, affärs- och investmentbanker, fri flytträtt för försäkringssparande, kreditupplysningar och bluffakturor samt olika frågor kring inkasso.

Förslagspunkter: 11 Reservationer: 6
Justering: 2012-06-07 Debatt: 2012-06-19 Beslut: 2012-06-19

2011/12:FiU22 (pdf, 187 kB) Webb-tv debatt om förslag: Bank-, försäkrings- och kreditupplysningsfrågor

2011/12:FiU24

Finansutskottet har utvärderat penningpolitiken för 2009-2011. Utskottets utvärdering bygger bland annat på en rapport från Riksbanken. Utskottet anser att rapporten skulle vinna på att Riksbanken redovisade tydligare slutsatser av om penningpolitiken varit väl avvägd eller inte.

Utskottet behandlar bland annat frågor om den flexibla inflationsmålspolitiken, uppskattning av resursutnyttjandet i ekonomin och behovet av tydlighet i det penningpolitiska beslutsunderlaget. Utvärderingsperioden har på många sätt varit extrem med en utpräglad finansiell osäkerhet. Utskottet har tidigare berömt Riksbanken för bankens penning- och stabilitetsfrämjande politik under finanskrisen. Utskottet står fast vid den bedömningen.

Sett över hela utvärderingsperioden har inflationen av olika skäl i genomsnitt varit lägre än inflationsmålet på 2 procent. Utskottet vill gärna att Riksbanken i nästa års rapport redovisar en analys av inflationsutvecklingen och inflationsmålet i ett mer långsikt perspektiv. Riksdagen godkände utskottets utvärdering.

Förslagspunkter: 1 Reservationer: 1
Beredning: 2012-05-10 Justering: 2012-06-07 Debatt: 2012-06-19 Beslut: 2012-06-19

2011/12:FiU24 (pdf, 6015 kB) Webb-tv debatt om förslag: Utvärdering av penningpolitiken 2009–2011

2011/12:FiU28

Regeringen har lämnat sin redovisning av ekonomin och verksamheterna i kommuner och landsting för 2011. Finansutskottet tycker att det är bra att regeringen redovisar erfarenheterna av de specialdestinerade statsbidragen. Utskottet förutsätter att arbetet med metoderna för att utvärdera dessa bidrag fortsätter och att regeringen även i fortsättningen redovisar resultaten av utvärderingarna.

En parlamentarisk utredning lämnade i april 2011 ett enhälligt förslag till regeringen med en översyn av det kommunala utjämningssystemet. Systemet ska skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar för alla kommuner och landsting i landet. Utredningen föreslog förändringar både i inkomst- och kostnadsutjämningen och att ändringarna ska börja gälla den 1 januari 2013. Utskottet erfar att utredningens förslag nu bereds av regeringen. Regeringen ska återkomma till riksdagen under hösten 2012 med proposition i frågan.

Riksdagen lade regeringens skrivelse till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

Förslagspunkter: 4 Reservationer: 3
Justering: 2012-06-12 Debatt: 2012-06-19 Beslut: 2012-06-19

2011/12:FiU28 (pdf, 151 kB) Webb-tv debatt om förslag: Utvecklingen inom den kommunala sektorn 2011

2011/12:FiU30

Regeringen har utvärderat statens upplåning och förvaltning av statsskulden 2007-2011. Förutsättningarna har varierat kraftigt under perioden. Statens finanser gick från ett överskott i början av perioden till ett underskott under åren med finanskris och till ett överskott igen under 2011.

Finansutskottets intryck är att statens upplåning och förvaltning av statsskulden har fungerat väl trots den ekonomiska oron. Både statsskulden och ränteutgifterna har minskat under perioden. Utskottet bedömer att regeringens riktlinjer har bidragit till en lägre upplåningskostnad samtidigt som riskerna verkar ha varit väl avvägda. Utskottets intryck av Riksgäldskontorets verksamhet under utvärderingsperioden är gott.

Riksdagen lade regeringens skrivelse till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

Förslagspunkter: 3
Justering: 2012-06-07 Debatt: 2012-06-19 Beslut: 2012-06-19

2011/12:FiU30 (pdf, 168 kB) Webb-tv debatt om förslag: Utvärdering av statens upplåning och skuldförvaltning 2007–2011

2011/12:JuU26

Riksdagen godkände regeringens föreskrifter om lagring av uppgifter i data- och teletrafik för brottsbekämpande ändamål. Föreskrifterna handlar bland annat om vad den som är skyldig att lagra trafikuppgifter ska göra för att skydda uppgifterna.

Riksdagen beslutade i mars 2012 om lagring av trafikuppgifter då man sa ja till att genomföra EU:s så kallade datalagringsdirektiv. Samtidigt beslutade riksdagen att de mer detaljerade föreskrifter om datalagring som regeringen utfärdar i förordningar ska godkännas av riksdagen. Som framgår ovan godkände riksdagen nu regeringens föreskrifter om skyddsåtgärder för trafikuppgifter som lagrats för brottsbekämpande ändamål. Riksdagen ansåg inte att den har samma behov av att i fortsättningen kontrollera regeringens föreskrifter på området. Därför tog man bort kravet på att riksdagen ska godkänna föreskrifterna.

Förslagspunkter: 2 Reservationer: 1
Justering: 2012-06-12 Debatt: 2012-06-19 Beslut: 2012-06-19

2011/12:JuU26 (pdf, 271 kB) Webb-tv debatt om förslag: Skyddsåtgärder för trafikuppgifter lagrade för brottsbekämpande ändamål

2011/12:NU24

Riksdagen beslutade våren 2010 att ge regeringen i uppdrag att föreslå lagstiftning eller andra åtgärder som innebär att direkta eller indirekta statliga subventioner till kärnkraft inte ska få förekomma. Regeringen har nu redovisat sin uppfattning i en skrivelse till riksdagen. Regeringen menar bland annat att det är principiellt och konstitutionellt tveksamt med lagstiftning som förbjuder riksdagen att fatta beslut om att subventionera kärnkraft. Näringsutskottet har granskat skrivelsen och anser att regeringen ger en god bild av vad som bör beaktas i samband med frågor om subventioner av kärnkraft. Riksdagen beslutade att lägga skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

Förslagspunkter: 1 Reservationer: 1
Justering: 2012-05-31 Debatt: 2012-06-18 Beslut: 2012-06-19

2011/12:NU24 (pdf, 122 kB) Webb-tv debatt om förslag: Frågor om subventioner till kärnkraft

2011/12:UbU20

Kravet på legitimation flyttas fram till den 1 december 2013 för vissa lärare och förskollärare. Skälet är att Skolverket hittills inte hunnit pröva en tillräckligt stor mängd ansökningar om legitimation.

Riksdagen beslutade 2011 att införa ett legitimationssystem för lärare och förskollärare. Lagen skulle börja tillämpas i juli 2012 för lärare och förskollärare som fått examen eller anställning efter den 1 juli 2011. Eftersom Skolverket hittills inte hunnit pröva en tillräckligt stor mängd ansökningar om legitimation beslutade riksdagen att tidpunkten för tillämpningen flyttas fram till den 1 december 2013 för denna grupp lärare och förskollärare. Riksdagen beslutade också att ge regeringen i uppdrag att återkomma med en finansieringsplan och med en rapport vid årsskiftet om hur arbetet med legitimationsreformen går.

Skollagen innebär att enbart legitimerade lärare kan få fast anställning och sätta betyg. För att få legitimation måste en lärare ha tagit examen och genomgått en introduktionsperiod på minst ett år. En nämnd under Skolverket kan varna en lärare, till exempel för oskicklighet, och i allvarliga fall dra in legitimationen.

Förslagspunkter: 5 Reservationer: 5
Justering: 2012-06-12 Debatt: 2012-06-18 Beslut: 2012-06-19

2011/12:UbU20 (pdf, 487 kB) Webb-tv debatt om förslag: Senare tillämpning av vissa bestämmelser om legitimation för lärare och förskollärare

2011/12:UU9

Regeringen har lämnat en redogörelse för samarbetet under 2011 mellan de nordiska ländernas regeringar, i första hand verksamheten i Nordiska ministerrådet. Nordiska rådets svenska delegation har lämnat en redogörelse för det parlamentariska samarbetet inom Nordiska rådet. Riksdagen lade skrivelsen och redogörelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

Förslagspunkter: 4 Reservationer: 4
Beredning: 2012-04-26 Justering: 2012-05-22 Debatt: 2012-06-14 Beslut: 2012-06-19

2011/12:UU9 (pdf, 110 kB) Webb-tv debatt om förslag: Norden

2011/12:AU11

Diskrimineringslagen har ett allmänt förbud mot könsdiskriminering vid tillhandahållande av försäkringstjänster. Detta förbud ersätts nu med ett särskilt förbud mot att ha olika försäkringspremier och ersättningar för kvinnor och män om skillnaderna grundas på beräkningar där kön har använts som en faktor. Lagändringen börjar gälla den 21 december 2012, och kravet på könsneutrala beräkningar ska gälla nya försäkringsavtal efter denna tidpunkt.

Riksdagen gjorde ett tillkännagivande till regeringen om att bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning ska omfattas av svensk diskrimineringslagstiftning. Regeringen ska skyndsamt återkomma till riksdagen med ett lagförslag. Riksdagen menar att frågan om bristande tillgänglighet som en diskrimineringsgrund redan har utretts. Det finns inte anledning att ytterligare fördröja en lagreglering på området. En avgörande förutsättning är, enligt riksdagen, att reformen införs på ett samhällsekonomiskt ansvarsfullt sätt.

Förslagspunkter: 16 Reservationer: 15
Justering: 2012-05-31 Debatt: 2012-06-13 Beslut: 2012-06-14

2011/12:AU11 (pdf, 1290 kB) Webb-tv debatt om förslag: Diskriminering som har samband med kön i fråga om försäkringstjänster m.m.

2011/12:FöU8

Riksdagen sa ja till att Sverige leder den nordiska stridsgruppen under det första halvåret 2015. Riksdagen menar att Sverige ska ta ansvar för fred och säkerhet genom att leda en EU-stridsgrupp. De stridsgrupper som Sverige medverkar i bör vid behov även ställas till Förenta nationernas förfogande om FN begär det.

Förslagspunkter: 1 Reservationer: 1
Beredning: 2012-04-26 Justering: 2012-05-22 Debatt: 2012-06-13 Beslut: 2012-06-14

2011/12:FöU8 (pdf, 82 kB) Webb-tv debatt om förslag: Nordisk stridsgrupp 2015

2011/12:KU20

Konstitutionsutskottet, KU, är klart med sin årliga granskning av regeringen. Totalt har KU behandlat 21 anmälningar från riksdagsledamöterna. Här följer ett urval av resultaten.

  • Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström får kritik av KU för sina uttalande och sitt agerande i en EU-fråga. Regeringen följde inte riksdagens råd och synpunkter med tillräckligt eftertryck. Arbetsmarknadsministern har även gjort missvisande uttalanden vid regeringens samråd med riksdagens EU-nämnd.
  • Regeringens agerande i samband med den amerikanska ambassadens övervakning av svenska medborgare i Sverige var alltför passivt, menar KU. När regeringen fick kännedom om övervakningen inledde den ett arbete med att ta reda på sakförhållandena, men arbetet avbröts när åklagaren beslutade om förundersökningar. Inom polisen i Stockholms län, Säpo och Regeringskansliet har det funnits viss, om än fragmentarisk, information som kan kopplas till övervakningen. Vissa uppgifter borde även ha nått regeringen långt tidigare.
  • Regeringens åtgärder vid lämplighetsbedömning av en utländsk affärsmans ägande i Saab får också kritik av KU. Enligt utskottet visste dåvarande näringsminister Maud Olofsson på ett tidigt stadium att General Motors inte hade för avsikt att godkänna den aktuella affärsmannen som ägare till Saab. Dessa uppgifter vidarebefordrades aldrig till Riksgäldskontoret.
  • I regeringens arbete med att förbereda den nya lärarlegitimationen har viktiga delar av innehållet inte hållit tillräckligt hög kvalitet, enligt KU. Regeringen borde även ha hört berörda myndigheter i större utsträckning innan man fattade beslut om den så kallade behörighetsförordningen. Sammantaget har bristerna bidragit till att reformen blev försenad. Regeringen har ett ansvar för att beredningsarbetet resulterar i ett fullgott beslutsunderlag, och här har regeringen brustit.
  • KU kritiserar även Näringsdepartementets hantering av en fråga om bristande järnvägsunderhåll. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd fick inte tillräcklig information av Trafikverket om att verket hade tecknat ett så kallat upphörandeavtal med en entreprenör som ger företaget rätt till en viss ersättning. Regeringen och ansvariga ministrar har ett övergripande ansvar för att försäkra sig om att myndigheter informerar regeringen på sina respektive områden.
  • Dåvarande forskningsminister Tobias Krantz får kritik av KU för hantering av en överläkare som tidigare utsetts till ledamot i en etikprövningsnämnd. När Utbildningsdepartementet fick information om att överläkaren var misstänkt för brott kontaktade man överläkaren för att framföra att det var lämpligt för henne att ta en timeout. Detta borde ha varit en fråga för nämnden och dess ordförande att hantera, menar KU. Departementet borde endast ha haft kontakt med ordföranden.

Riksdagen lade KU:s granskning till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.


Beredning: 2011-10-13 Justering: 2012-05-31 Debatt: 2012-06-14 Beslut: 2012-06-14

2011/12:KU20 (pdf, 1135 kB) Webb-tv debatt om förslag: Granskningsbetänkande

2011/12:KU21

Det är viktigt att regeringen påbörjar behandlingen av riksdagens tillkännagivanden så snart som möjligt. Det anser riksdagen och betonar detta i ett tillkännagivande till regeringen.

Regeringen har fortfarande inte avslutat behandlingen av ett tillkännagivande om upphovsrätten och offentlighetsprincipen som riksdagen beslutade om för mer än tolv år sedan. Riksdagen uppmanade regeringen att återkomma med ett förslag inom 2012.

Riksdagens tillkännagivanden bygger på konstitutionsutskottets, KU:s, behandling av regeringens årliga redogörelse för hur den har behandlat riksdagens skrivelser. Under de senaste åren har andelen oavslutade ärenden minskat, men i år har trenden brutits och andelen ärenden som inte ännu är slutbehandlade har ökat. KU anser att det är olyckligt, i synnerhet som det totala antalet redovisade riksdagsskrivelser är lägre än tidigare år. Riksdagen lade regeringens redogörelse till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

KU har även granskat riksdagsstyrelsens redogörelse för hur den har behandlat riksdagens skrivelser. Dessutom har KU granskat regeringens redogörelse för vad den har gjort när det gäller barn som har blivit olovligt bortförda till andra länder. Utrikesdepartementet har bland annat arbetat för att förbättra samarbetet med andra länders myndigheter. Man har också förbättrat informationen till vårdnadshavare och myndigheter. Riksdagen lade även redogörelsen och skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendena.

Förslagspunkter: 5
Beredning: 2012-05-08 Justering: 2012-06-07 Debatt: 2012-06-14 Beslut: 2012-06-14

2011/12:KU21 (pdf, 283 kB) Webb-tv debatt om förslag: Redogörelse för behandlingen av riksdagens skrivelser till regeringen m.m.