Agneta Börjesson (MP)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Hallands län
Titel
Trafiktekniker
Född år
1957
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2010-10-04 – 2018-09-24

Miljöpartiet de gröna

Kvittningsperson
2014-09-29 – 2018-09-24

Konstitutionsutskottet

Ledamot
2014-10-07 – 2018-09-24
Ledamot
2014-06-24 – 2014-09-29

Civilutskottet

Suppleant
2014-10-07 – 2018-09-24
Suppleant
2010-10-12 – 2014-09-29

Justitieutskottet

Suppleant
2014-10-14 – 2018-09-24
Suppleant
2010-10-12 – 2014-09-29

Kulturutskottet

Suppleant
2010-10-12 – 2014-09-29

Finansutskottet

Suppleant
2014-10-14 – 2016-02-09

Riksrevisionens parlamentariska råd

Ledamot
2014-10-14 – 2018-09-24

Riksbanksfullmäktige

Suppleant
2018-11-20 – 2022-10-09
Ledamot
2014-10-14 – 2018-10-09
Suppleant
2011-12-16 – 2014-10-14

Nordiska rådets svenska delegation

Suppleant
2013-09-17 – 2014-09-29
Suppleant
2012-10-04 – 2013-09-16
Suppleant
2011-10-12 – 2012-09-18

Valprövningsnämnden

Suppleant
2019-03-13 – 2023-03-22

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 10-. Ledamot konstitutionsutskottet 14-. Suppleant justitieutskottet 10-, civilutskottet 10- och kulturutskottet 10-14. Kvittningsman Miljöpartiet de gröna 14-. Ledamot Riksbanksfullmäktige 14- och Riksrevisionens parlamentariska råd 14-. Suppleant Nordiska rådets svenska delegation 11-14, Riksbanksfullmäktige 11-14. Utredare för att stärka hyresgästens inflytande.

Föräldrar

Köpmannen Karl-Gustav Börjesson och köpmannen Ingeborg Börjesson, f. Johansson.

Utbildning

Gymnasieskola, naturvetenskaplig linje, Aranässkolan i Kungsbacka 73-77. Mira Costa high school, Los Angeles 75-76. Chalmers tekniska högskola, Göteborg 78-84. Sandöskolan, biståndsutbildning, Kramfors 80-81. Nordiska Hälsovårdshögskolan, forskarkurser, Göteborg.

Anställningar

Planeringschef, Finansdepartementet 02-06. Innan dess en rad kortare och längre uppdrag i egen och andras regi som föreläsare, konsult samt diverse förtroendeuppdrag.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Politiken i trafiken, underkommitté till Kom-Kom 91. Nationella folkhälsokommittén 98-01. Sakkunnig, Radonutredningen 00. Integritetsutredningen, partifinansiering.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Kungsbacka 88-91, 02 och 06-07. Ledamot, äldreomsorgsnämnden 98-02. Ordförande, Agenda 21 06-10. Landstingsfullmäktig, Halland 88-98. Ledamot, landstingsstyrelsen, Halland 91-94. Ordförande, miljö- och näringsnämnden 94-98. Regionfullmäktig, Halland 06-07. Ordförande, Musik i Halland 06-10.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Partisekreterare, Miljöpartiet 07-11. Vice sammankallande, partistyrelsen, Miljöpartiet 00-02. Ordförande, Miljöpartiet i Halland 93-98. Sammankallande, riksvalberedningen Miljöpartiet 90-92, ledamot 88-90. Ledamot, förtroenderådet, Miljöpartiet 85-88. Ansvarig Radio Gröns närradiosändningar, Kungsbacka 96-00. Initiativtagare samt senare revisor i Alternativboden Tuvan i Kungsbacka 85-05. Kassör, Stegla Villaförening 90-00. Kassör, Kulturföreningen Kult, Göteborg 82. Kassör i riksdagens konstklubb.

Bostadsort

Onsala

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: En strategi för arbetet med mänskliga rättigheter i Sverige

    En strategi för arbetet med mänskliga rättigheter i Sverige

    Betänkande 2017/18:KU6

    Regeringen har föreslagit att en institution för mänskliga rättigheter bör inrättas i Sverige och att riksdagen bör vara huvudman för en sådan institution.

    Riksdagen anser att det finns skäl som talar mot att en svensk institution för mänskliga rättigheter ska placeras hos riksdagen och att andra alternativ inte är tillräckligt utredda. I ett tillkännagivande uppmanar riksdagen därför regeringen att utreda frågan om en nationell institution för mänskliga rättigheter i Sverige igen, med utgångspunkten att den inte ska placeras under riksdagen.

    Riksdagens tillkännagivande gjordes när riksdagen behandlade en skrivelse från regeringen om en strategi för arbetet med mänskliga rättigheter i Sverige. Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    11
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 32 minuter
    Justering
    2017-11-30
    Bordläggning
    2017-12-05
    Debatt
    2017-12-06
    Beslut
    2017-12-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Betänkande 2017/18:KU1

    14,5 miljarder kronor ut statens budget för 2018 går till utgiftsområdet Rikets styrelse. Mest pengar får Regeringskansliet, drygt 7,7 miljarder kronor. Knappt 3 miljarder kronor går till länsstyrelserna och riksdagens ledamöter och partier får 900 miljoner kronor. Riksdagen sa ja till regeringens, riksdagsstyrelsens och Riksdagens ombudsmäns (JO) förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Därefter bestämmer riksdagen hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde.

    Behandlade dokument
    20
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    15, 65 minuter
    Justering
    2017-11-23
    Bordläggning
    2017-11-28
    Debatt
    2017-11-29
    Beslut
    2017-11-29
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ett starkt straffrättsligt skydd för den personliga integriteten

    Ett starkt straffrättsligt skydd för den personliga integriteten

    Betänkande 2017/18:KU13

    Olaga integritetsintrång ska bli ett nytt brott i brottsbalken. Det innebär att det ska bli straffbart att sprida vissa typer av bilder eller andra uppgifter om någon annans privatliv. Det gäller om syftet är att allvarligt skada personen som blir utsatt för det. Riksdagen sa ja till regeringens förslag och ändringarna börjar gälla den 1 januari 2018.

    Dessutom vill regeringen tydliggöra och modernisera straffen för olaga hot, ofredande och förolämpning och göra fler typer av handlingar straffbara. Det skulle innebära ändringar i brottsbalken. Olaga hot och förolämpning är brott som även finns i tryckfrihetsförordningen. Därför föreslås även ändringar i den grundlagen.

    För att ändra i en grundlag krävs det att riksdagen röstar lika två gånger om förslaget och det måste vara ett val emellan omröstningarna. Riksdagen ja till regeringens förslag om en ändring i grundlagen och frågan kommer att tas upp för ett slutgiltigt beslut efter nästa val. På grund av det beslutade riksdagen också att förslaget om ändringar när det gäller olaga hot och förolämpning skjuts upp till nästa års riksmöte.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 27 minuter
    Justering
    2017-11-07
    Bordläggning
    2017-11-14
    Debatt
    2017-11-15
    Beslut
    2017-11-15
  • Etiska och hållbara investeringar i statens AP-fonder

    Motion 2017/18:3371 av Jonas Eriksson och Agneta Börjesson (båda MP)

    Motion till riksdagen 2017/18:3371 av Jonas Eriksson och Agneta Börjesson båda MP Etiska och hållbara investeringar i statens AP-fonder Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behovet av nya placeringsregler för statens AP-fonder och tillkännager detta för regeringen. Motivering
    Inlämnad
    2017-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:FiU6
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • HNJ-banan

    Motion 2017/18:2779 av Emma Hult och Agneta Börjesson (båda MP)

    Motion till riksdagen 2017/18:2779 av Emma Hult och Agneta Börjesson båda MP HNJ-banan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att HalmstadNässjö-banan bör behållas och utvecklas och tillkännager detta för regeringen. Motivering Mellan Halmstad och Nässjö går den 196 kilometer
    Inlämnad
    2017-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2018/19:TU5
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Medgivande vid folkbokföring i annans bostad

    Motion 2017/18:2775 av Rasmus Ling och Agneta Börjesson (båda MP)

    Motion till riksdagen 2017/18:2775 av Rasmus Ling och Agneta Börjesson båda MP Medgivande vid folkbokföring i annans bostad Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över folkbokföringslagen i syfte att personer inte ska kunna folkbokföra sig på någon annans fastighet
    Inlämnad
    2017-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:SkU19
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Jämställ cykelväg och bilväg

    Motion 2017/18:2652 av Karin Svensson Smith m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2017/18:2652 av Karin Svensson Smith m.fl. MP Jämställ cykelväg och bilväg Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska återkomma med ett lagändringsförslag som får följden att expropriationsmöjligheten för att anlägga och utveckla nationella
    Inlämnad
    2017-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:TU5
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: En modern och rättssäker förvaltning - ny förvaltningslag

    En modern och rättssäker förvaltning - ny förvaltningslag

    Betänkande 2017/18:KU2

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om en ny förvaltningslag. Syftet med lagen är att enklare och modernare regler för förvaltningsmyndigheternas arbete ytterligare ska stärka rättssäkerheten för de enskilda medborgarna.

    Lagen innehåller bland annat bestämmelser om

    • möjligheten att snabbare få ett beslut i sitt ärende om handläggningen har försenats
    • rätten till tolkning och översättning
    • jäv
    • hur ett ärende inleds och vad som gäller om myndigheternas utredningsansvar
    • möjligheter att få information om handläggningen av sitt ärende
    • hur myndigheter ska motivera sina beslut
    • när en myndighet får ändra ett beslut
    • vilka beslut som får överklagas.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2018.

    Behandlade dokument
    9
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    5, 28 minuter
    Justering
    2017-09-14
    Bordläggning
    2017-09-20
    Debatt
    2017-09-21
    Beslut
    2017-09-21
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ny kommunallag

    Ny kommunallag

    Betänkande 2016/17:KU30

    Kommunallagen har funnits i över 25 år och har justerats vid ett femtiotal tillfällen. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om en ny kommunallag. Den nya kommunallagen får nu en ny struktur och ett mer enhetligt språk. Den nya lagen innebär bland annat:

    • Fullmäktige får bestämma att styrelsen i kommunen eller landstinget ska kunna besluta i specifika frågor som rör andra nämnders verksamhet.
    • Rollfördelningen mellan de anställda och förtroendevalda ska göras tydligare.
    • Varje kommun och landsting ska ha en tjänsteman som har den ledande ställningen bland de anställda.
    • Den kommunala anslagstavlan ska i fortsättningen vara webbaserad. Det innebär bland annat att fullmäktiges sammanträden inte längre måste annonseras ut i den lokala tidningen.

    Den nya kommunallagen och de lagändringar som följer av den nya lagen börjar gälla den 1 januari 2018.

    Riksdagen riktade samtidigt två tillkännagivanden, uppmaningar, till regeringen:

    • Regeringen borde se över hur ersättare i kommunala styrelser, nämnder och utskott utses. Med dagens system kan ett parti i vissa situationer bli helt utan representation i en styrelse, nämnd eller utskott om en ledamot avgår under mandatperioden.
    • Enligt den nuvarande och den föreslagna kommunallagen ska fullmäktige för varje mandatperiod anta ett program med mål och riktlinjer för kommunala angelägenheter som utförs av privata aktörer. Skyldigheten att ta fram ett program med mål och riktlinjer för den privata verksamheten bör även gälla för verksamhet som drivs av en kommun, anser KU. Regeringen bör analysera hur den här skyldigheten ska se ut och därefter återkomma till riksdagen med ett lagförslag.
    Behandlade dokument
    36
    Förslagspunkter
    25
    Reservationer
    14 
    Anföranden och repliker
    12, 64 minuter
    Justering
    2017-06-13
    Bordläggning
    2017-06-16
    Debatt
    2017-06-19
    Beslut
    2017-06-20
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kommunala och regionala frågor

    Kommunala och regionala frågor

    Betänkande 2016/17:KU17

    För att de demokratiska processerna ska fungera är det viktigt att människor engagerar sig politiskt. Riksdagen vill se åtgärder för att öka antalet förtroendevalda inom politiken. Därför riktade riksdagen ett tillkännagivande till regeringen om att återkomma med förslag på hur förtroendeuppdragen ska utformas så att fler människor lockas att engagera sig politiskt, så att hinder mot nyrekrytering minskar och så att ungdomar får ökade möjligheter att delta aktivt i den demokratiska processen.

    Riksdagen sa nej till övriga motionsförslag om kommunala och regionala frågor. Förslagen handlar om en ny kommunreform, undantag från lokaliseringsprincipen för bredbandsutbyggnad, kommuners deltagande i fristadssystemet, kommuner som testarenor, ansvaret för tillfälliga anläggningsboenden, virtuella kommuner, kompetenslyft i hbt-frågor, den kommunala självstyrelsen, regionalt utvecklingsansvar och regionalisering.

    Behandlade dokument
    42
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    12, 64 minuter
    Justering
    2017-06-13
    Bordläggning
    2017-06-16
    Debatt
    2017-06-19
    Beslut
    2017-06-20
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskningsbetänkande

    Granskningsbetänkande

    Betänkande 2016/17:KU20

    Konstitutionsutskottet, KU, har i sin årliga granskning av regeringen behandlat 32 anmälningar från riksdagsledamöterna.

    KU:s granskning av regeringen är klar

    Efter debatten i kammaren lade riksdagen KU:s granskning till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Anföranden och repliker
    48, 32 minuter
    Justering
    2017-06-08
    Bordläggning
    2017-06-16
    Debatt
    2017-06-19
  • Stillbild från Debatt om förslag: Vissa frågor om kommersiell radio

    Vissa frågor om kommersiell radio

    Betänkande 2016/17:KU28

    Efter förslag från regeringen beslutade riksdagen om ändringar i radio- och tv-lagen som ska främja konkurrens och mångfald på området analog kommersiell radio. Beslutet innebär att Myndigheten för press, radio och tv ska bestämma sändningsområdenas storlek för analog kommersiell radio med hänsyn till vad som gagnar konkurrens och mångfald på hela radioområdet. Beslutet innebär också att en enskild aktör inte ska kunna få mer än ett tillstånd inom ett sändningsområde, om det finns skäl att anta att det kan inverka negativt på konkurrensen.

    Ändringarna börjar gälla den 1 augusti 2017.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    4, 21 minuter
    Justering
    2017-05-30
    Bordläggning
    2017-06-02
    Debatt
    2017-06-07
    Beslut
    2017-06-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Behandlingen av riksdagens skrivelser

    Behandlingen av riksdagens skrivelser

    Betänkande 2016/17:KU21

    Regeringen har redogjort för sin behandling av riksdagens skrivelser under 2016. Bland annat redogör regeringen för åtgärder till följd av de tillkännagivanden, uppmaningar, som riksdagen riktar till regeringen.

    Konstitutionsutskottet, KU, har förberett riksdagens beslut. KU konstaterar att de här redogörelserna från regeringen under flera år har blivit bättre och bättre. Redogörelserna för åtgärder har i många fall blivit mer utförliga. KU ser positivt på detta och hoppas att kvaliteten kommer att behållas i kommande redogörelser.

    Regeringens propositioner, skrivelser och direktiv som under 2016 innehöll åtgärder som gör att tillkännagivanden kan anses tillgodosedda hade oftast en hänvisning till det aktuella tillkännagivandet och att det därmed ansågs ha slutbehandlats. Positivt, tycker KU, som skulle välkomna om regeringen alltid gjorde detta.

    Riksdagsstyrelsen har också lämnat en redogörelse, om hur riksdagens skrivelser till riksdagsstyrelsen behandlats under 2016.

    Riksdagen lade båda redogörelserna till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Anföranden och repliker
    4, 27 minuter
    Justering
    2017-05-30
    Bordläggning
    2017-06-02
    Debatt
    2017-06-07
    Beslut
    2017-06-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Förebyggande av våldsbejakande extremism

    Förebyggande av våldsbejakande extremism

    Betänkande 2016/17:KU23

    Riskdagen riktade fyra tillkännagivanden, uppmaningar, till regeringen.

    • Verksamheter eller åtgärder som riskerar att stödja radikalisering, våldsbejakande extremism eller terrorism ska inte få statliga eller kommunala medel. Regeringen borde utarbeta en strategi för att säkerställa att det inte sker.
    • Regeringen borde överväga att inrätta en statlig avhopparverksamhet för IS-återvändare och andra anhängare av våldsbejakande islamism. Riksdagen tycker också att det är viktigt att regeringen verkar för att öka kommunernas, skolans och andra aktörers kunskap om det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism och om hur radikalisering kan upptäckas.
    • Problematiken med självradikalisering och i förlängningen ensamagerande terrorister borde tydligare inkluderas i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism. De som arbetar med förebyggande insatser behöver mer kunskap om mekanismerna bakom självradikalisering och varningstecken som kan iakttas hos självradikaliserande personer. Det behövs också mer forskning om självradikalisering för att bredda och fördjupa förståelsen för drivkrafter och varningssignaler.
    • Regeringen borde, utöver sitt omfattande arbete mot rasism, överväga ytterligare satsningar på ett värderingsbaserat arbete mot bristande jämställdhet, homofobi och hedersförtryck.

    Riksdagen sa nej till övriga motionsförslag som behandlades samtidigt.

    Behandlade dokument
    13
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    11 
    Anföranden och repliker
    8, 58 minuter
    Justering
    2017-05-30
    Bordläggning
    2017-06-02
    Debatt
    2017-06-07
    Beslut
    2017-06-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av meddelande om EU:s stöd till förebyggande arbete mot våldsbejakande extremism

    Granskning av meddelande om EU:s stöd till förebyggande arbete mot våldsbejakande extremism

    Utlåtande 2016/17:KU12

    Konstitutionsutskottet har granskat EU-kommissionens meddelande om stöd till det förebyggande arbetet mot radikalisering som leder till våldsinriktad extremism.

    Talmannen bestämde tillsammans med riksdagens gruppledare att riksdagen skulle granska EU-kommissionens meddelande.

    I meddelandet beskriver kommissionen vad EU kan göra för att stödja medlemsstaterna när det gäller att förebygga radikalisering som leder till terrorism. Det handlar bland annat om att EU kan stödja forskning, kunskapsbyggande och nätverksarbete och att EU kan hjälpa till att motverka terroristpropaganda och hatpropaganda på internet och att främja ett inkluderande, öppet och motståndskraftigt samhälle.

    Konstitutionsutskottet värdesätter kommissionens ambition att stödja medlemsstaterna i deras arbete med att förebygga våldsbejakande extremism och terrorism. Utskottet välkomnar olika kommunikationsinsatser för att sprida fakta och positiva motbudskap om vår demokrati. Utskottet vill samtidigt understryka vikten av att värna den svenska grundlagsreglerade informations- och yttrandefriheten.

    Utskottet vill även understryka vikten av att rättsstatens principer efterlevs i allt arbete mot våldsbejakande extremism.

    Riksdagen lade KU:s utlåtande till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    8, 58 minuter
    Justering
    2017-05-30
    Bordläggning
    2017-06-02
    Debatt
    2017-06-07
    Beslut
    2017-06-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Spel- och folkbildningsfrågor

    Spel- och folkbildningsfrågor

    Betänkande 2016/17:KrU6

    Riksdagen sa nej till motioner om spel och folkbildningsfrågor. Motionsförslagen handlade bland annat om reglering av spelmarknaden, stödet till folkbildning och enklare tolkutbildning. Riksdagen sa nej till förslagen, bland annat med hänvisning till pågående arbete.

    Behandlade dokument
    22
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 50 minuter
    Justering
    2017-04-27
    Bordläggning
    2017-05-17
    Debatt
    2017-05-18
    Beslut
    2017-05-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Minoritetsfrågor

    Minoritetsfrågor

    Betänkande 2016/17:KU16

    Frågan om finlandssvenskarna ska erkännas som en nationell minoritet i Sverige behöver utredas. Riksdagen riktade därför ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om att tillsätta en sådan utredning. 

    Riksdagen sa samtidigt nej till övriga motioner som rör minoritetsfrågor. En av anledningarna är att det redan pågår arbete i flera av de frågor som motionerna tar upp.

    Behandlade dokument
    20
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    13 
    Anföranden och repliker
    9, 57 minuter
    Justering
    2017-04-20
    Bordläggning
    2017-05-02
    Debatt
    2017-05-03
    Beslut
    2017-05-03
  • Stillbild från Debatt om förslag: Offentlighet, sekretess och integritet

    Offentlighet, sekretess och integritet

    Betänkande 2016/17:KU15

    Om hälso- och sjukvårdspersonal eller socialtjänst i sitt arbete råkar på djur som far illa bör de kunna lämna uppgifter om detta vidare till ansvarig myndighet. Det anser riksdagen, som uppmanade regeringen att komma med förslag om en sekretessbrytande bestämmelse som gör detta möjligt.

    Riksdagen riktade också ett tillkännagivande till regeringen om informationsteknik och demokrati. Uppmaningen gäller att regeringen bör vidta åtgärder för att informationsteknikens potential ska utnyttjas för att främja demokratin.

    Riksdagen gjorde tillkännagivandena i samband med behandlingen av motionsförslag om offentlighet, sekretess och integritet. Riksdagen sa nej till övriga motioner inom området.

    Behandlade dokument
    41
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    10 
    Anföranden och repliker
    9, 52 minuter
    Justering
    2017-04-20
    Bordläggning
    2017-05-02
    Debatt
    2017-05-03
    Beslut
    2017-05-03
  • Stillbild från Debatt om förslag: Valfrågor

    Valfrågor

    Betänkande 2016/17:KU22

    Regeringen bör verka för ett ökat valdeltagande bland utlandssvenskar. Det anser riksdagen som uppmanade regeringen till detta i ett tillkännagivande.

    Demokratiutredningen har uppmärksammat att valdeltagandet bland utlandssvenskar är särskilt lågt. Detta kan ha många orsaker. Utredningen bereds just nu i Regeringskansliet. Men riksdagen anser att regeringen redan nu bör verka för att förbättra utlandssvenskars möjligheter att rösta. Om det finns svårigheter för utlandssvenskar att rösta så är det rimligt att riksdag, regering och myndigheter gör allt som går för att förbättra detta. Riksdagen tycker bland annat att öppettiderna för röstning på svenska ambassader och konsulat bör vara bättre inför kommande val. Inte minst vad gäller kvällar och helger.

    Behandlade dokument
    23
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    11, 35 minuter
    Justering
    2017-03-23
    Bordläggning
    2017-03-28
    Debatt
    2017-03-29
    Beslut
    2017-03-29
  • Stillbild från Debatt om förslag: Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet

    Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet

    Betänkande 2016/17:KU7

    Den som arbetar i en privat verksamhet inom vård, skola och omsorg ska få motsvarande rätt som offentligt anställda att berätta om missförhållanden till media. Det gäller de verksamheter som helt eller delvis finansieras av skattemedel. Rätten att berätta om missförhållanden ingår i det så kallade meddelarskyddet.

    Meddelarskyddet innebär också att den som bedriver verksamheten inte får efterforska vem som har berättat om saker till media. Den som gör efterforskningar som strider mot lagen kan dömas för brott.

    Riksdagen sa ja till regeringens lagförslag, men med några justeringar. Justeringarna handlade bland annat om att lagen ska börja gälla den 1 juli 2017 i stället för den 1 april, vilket regeringen föreslog.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    5, 24 minuter
    Justering
    2017-02-02
    Bordläggning
    2017-02-15
    Debatt
    2017-02-16
    Beslut
    2017-02-16

Filter