Leif Pettersson (S)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Norrbottens län
Titel
Ombudsman.
Född år
1954
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2009-01-01 – 2018-09-24
Ledig
2008-11-03 – 2008-12-31
Ordinarie
2006-10-02 – 2008-11-02

Trafikutskottet

Ledamot
2014-10-07 – 2018-09-24
Ledamot
2010-10-12 – 2014-09-29

Civilutskottet

Suppleant
2006-10-10 – 2010-10-04

Kulturutskottet

Suppleant
2010-10-12 – 2014-09-29
Suppleant
2006-10-10 – 2010-10-04

Försvarsutskottet

Suppleant
2014-11-05 – 2018-09-24
Suppleant
2010-10-19 – 2014-09-29
Suppleant
2007-01-17 – 2010-10-04

Finansutskottet

Suppleant
2014-10-07 – 2018-09-24

EU-nämnden

Suppleant
2018-01-01 – 2018-09-24

Valprövningsnämnden

Ledamot
2015-02-18 – 2019-03-13
Suppleant
2011-04-06 – 2015-02-18

Riksrevisionens styrelse

Suppleant
2006-10-17 – 2010-12-31

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 06-. Ledamot trafikutskottet 10-. Suppleant civilutskottet 06-10, kulturutskottet 06-14, försvarsutskottet 07- och finansutskottet 14-. Ledamot Valprövningsnämnden 15-. Suppleant Riksrevisionens styrelse 06-10 och Valprövningsnämnden 11-15.

Föräldrar

Järnverksarbetaren Thure Pettersson och handelsanställda Astrid Pettersson, f. Renberg.

Utbildning

Gymnasieskola, Luleå, slutår 73.

Anställningar

Järnverksarbetare 73-76. Ombudsman, SSU Norrbotten och SSU Stockholms län 76-81. Ombudsman, Socialdemokraterna i Huddinge, Stockholms län, Boden och Norrbotten 81-06.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, E-offentlighetskommittén 08-10. Ledamot, referensgruppen till utredningen om översyn av filmcensuren för vuxna 08-09. Suppleant, Presstödsnämnden 08-14.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Boden 06-. Ledamot, kommunstyrelsen, Huddinge 88-90. Styrelseledamot, Stiftelsen Boden Bo 98-06.

Bostadsort

Boden

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Transportstyrelsens förslag om utglesade besiktningsintervall

    Transportstyrelsens förslag om utglesade besiktningsintervall

    Interpellation 2015/16:379 av Eskil Erlandsson (C)

    Interpellation 2015/16:379 Transportstyrelsens förslag om utglesade besiktningsintervall av Eskil Erlandsson C till Statsrådet Anna Johansson S Transportstyrelsen har tagit fram ett förslag som innebär förändring av regelverket för fordonsbesiktning. Förslaget innebär att det blir en utglesning av hur ofta vissa fordonsslag
    Inlämnad
    2016-02-04
    Besvarare
    Statsrådet Anna Johansson (S)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Byggandet av Norrbotniabanan

    Byggandet av Norrbotniabanan

    Interpellation 2015/16:272 av Edward Riedl (M)

    Interpellation 2015/16:272 Byggandet av Norrbotniabanan av Edward Riedl M till Statsrådet Anna Johansson S Bygget av Norrbotniabanan kommer att binda ihop Umeå och Luleå samt skapa förutsättningar för en fungerande gods- och persontågsförbindelse längs norra Norrlands kust. När banan är färdig kommer den att halvera restiden
    Inlämnad
    2015-12-11
    Besvarare
    Statsrådet Anna Johansson (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Godkännande och marknadskontroll av fordon

    Godkännande och marknadskontroll av fordon

    Betänkande 2015/16:TU5

    De svenska reglerna på fordonsområdet anpassas till nya EU-bestämmelser om godkännande och kontroll av jordbruks- och skogsbruksfordon samt två-, tre- och fyrhjuliga fordon. Den största förändringen är att nya fordonstyper har tillkommit, en ny snabbgående traktor och ett nytt tvåhjuligt motorfordon. Därför ändras de svenska reglerna så att fordonen kan typgodkännas och tillåtas i trafik. Betydelsen av beteckningen cykel ändras också, och en effektbegränsning införs för vissa typer av eldrivna fordon i denna kategori.

    Den nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2016. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    21, 59 minuter
    Justering
    2015-11-10
    Bordläggning
    2015-11-18
    Debatt
    2015-11-19
    Beslut
    2015-11-19
  • Kontanthantering

    Motion 2015/16:1528 av Leif Pettersson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2015/16:1528 av Leif Pettersson m.fl. S Kontanthantering Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheterna till en fungerande kontanthantering i hela landet och tillkännager detta för regeringen. Motivering Ett allt större problem är
    Inlämnad
    2015-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2015/16:FiU22
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Effektivare narkotikaklassning

    Motion 2015/16:474 av Linus Sköld m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2015/16:474 av Linus Sköld m.fl. S Effektivare narkotikaklassning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över hur nya preparat med narkotiska effekter kan narkotikaklassas på ett effektivare sätt för att narkotikaklassningen bättre ska fylla
    Inlämnad
    2015-10-01
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2015/16:SoU8
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Yrkestrafik och taxi

    Yrkestrafik och taxi

    Betänkande 2014/15:TU12

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att komplettera lagen om åtgärder vid hindrande av fortsatt färd.

    Riksdagen har även behandlat motioner om yrkestrafik och taxi. Riksdagen gav tre uppdrag, så kallade tillkännagivanden, till regeringen.

    Riksdagen uppmanade regeringen att snabbt behandla frågan om åtgärder för att kunna stoppa ett fordon i mer än 24 timmar och sedan återkomma med förslag. Regeringen bör också snabbt utarbeta regler så att lastbilar med en bruttovikt på upp till 74 ton kan tillåtas på de delar av det allmänna vägnätet som har tillräcklig bärighet. I detta tillkännagivande ingick också att det ska vara lättare att få dispens samt att regeringen bör fortsätta att utreda frågan om att tillåta fordon upp till 30 meter. Riksdagen ville även att regeringen ska se över möjligheten att tillåta mindre avvikelser från kör- och vilotidsreglerna för yrkesmässig trafik.

    Riksdagen sa nej till övriga motioner.

    Behandlade dokument
    23
    Förslagspunkter
    9
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    25, 108 minuter
    Justering
    2015-05-21
    Bordläggning
    2015-05-27
    Debatt
    2015-05-28
    Beslut
    2015-05-28
  • Stillbild från Debatt om förslag: Trafiksäkerhet

    Trafiksäkerhet

    Betänkande 2014/15:TU8

    Riksdagen vill att regeringen skyndsamt undersöker möjligheterna att införa så kallade alkobommar i gränshamnarna. Riksdagen gjorde ett tillkännagivande till regeringen om detta.

    De senaste åren har det gjorts försök med alkobommar i svenska hamnar, där förare som körde av färjorna fick testa sin nykterhet innan de fick köra vidare. Uppföljningar har visat att alkobommarna har fungerat väl och att informationen om automatisk nykterhetskontroll har minskat antalet onyktra förare betydligt. Riksdagen gav regeringen i uppdrag att skyndsamt undersöka hur permanenta alkobommar skulle kunna införas i gränshamnarna. 

    Riksdagen sa nej till övriga motioner från allmänna motionstiden 2014 om trafiksäkerhet.

    Behandlade dokument
    49
    Förslagspunkter
    20
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    23, 92 minuter
    Justering
    2015-03-17
    Bordläggning
    2015-03-24
    Debatt
    2015-03-25
    Beslut
    2015-03-25
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Sveriges företag som väntar på svar när längre och tyngre lastbilar ska bli godkända i Sverige

    Sveriges företag som väntar på svar när längre och tyngre lastbilar ska bli godkända i Sverige

    Interpellation 2014/15:197 av Sten Bergheden (M)

    Interpellation 2014/15:197 Sveriges företag som väntar på svar när längre och tyngre lastbilar ska bli godkända i Sverige av Sten Bergheden M till Statsrådet Anna Johansson S Den 23 april fick Transportstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheterna att tillåta högre bruttovikt och längre lastbilar. Utredningen är klar och
    Inlämnad
    2014-12-19
    Besvarare
    Statsrådet Anna Johansson (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Åtgärder vid hindrande av fortsatt färd

    Åtgärder vid hindrande av fortsatt färd

    Betänkande 2014/15:TU3

    Från den 1 mars 2015 ska en polis eller tulltjänsteman tillfälligt kunna stoppa ett fordon från att fortsätta att köras. Beslutet innebär att det exempelvis ska vara möjligt att tillfälligt låsa fast fordonets hjul genom så kallad klampning. Polismyndigheten eller Tullverket ska kunna besluta om klampning. Det ska även vara möjligt för en polis eller en tulltjänsteman att kunna ta fordonets nycklar, registreringsskyltar eller andra föremål som behövs för att köra. Åtgärderna ska i normalfallet högst få vara i 24 timmar.

    Riksdagen säger ja till regeringens förslag. Riksdagen uppmanar samtidigt regeringen att utreda om ett fordon ska kunna stoppas i mer än 24 timmar och om en polis eller tulltjänsteman ska kunna besluta om klampning. Regeringen ska återkomma till riksdagen om detta.

    Den nya lagen gäller från och med den 1 mars 2015.

    Behandlade dokument
    6
    Förslagspunkter
    2
    Anföranden och repliker
    9, 33 minuter
    Justering
    2014-11-11
    Bordläggning
    2014-11-25
    Debatt
    2014-11-26
    Beslut
    2014-11-26
  • Stillbild från Debatt om förslag: Sanktionsavgift för överträdelse av cabotagebestämmelserna

    Sanktionsavgift för överträdelse av cabotagebestämmelserna

    Betänkande 2014/15:TU2

    Den som bryter mot EU-reglerna om cabotagetransporter på vägarna ska i framtiden få en sanktionsavgift i stället för böter, som i dag. Sanktionsavgifter anses vara ett effektivare styrmedel än böter vid brott mot cabotageregler som görs i affärsverksamhet.

    De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2015. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Samtidigt riktade riksdagen tre uppmaningar, så kallade tillkännagivanden, till regeringen. Det handlar om att sanktionsavgiften vid brott mot cabotagereglerna bör vara högre, att det ska ställas krav på att lastbilar har internationella frakthandlingar samt att det behövs en översyn av ansvaret för den som beställer transporter.

    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    5
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    13, 62 minuter
    Justering
    2014-11-04
    Bordläggning
    2014-11-25
    Debatt
    2014-11-26
    Beslut
    2014-11-26
  • Grundläggande samhällsservice - en rättighet

    Motion 2014/15:2251 av Fredrik Lundh Sammeli och Leif Pettersson (S)

    Motion till riksdagen 2014/15:2251 av Fredrik Lundh Sammeli och Leif Pettersson S Grundläggande samhällsservice en rättighet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om samhällsservice. Motivering I åtta år har vi haft en borgerlig regering vars politik
    Inlämnad
    2014-11-10
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2014/15:NU7
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Företagande

    Motion 2014/15:2208 av Isak From m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2014/15:2208 av Isak From m.fl. S Företagande Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att staten bör förbättra tillgången till finansiering för företag i tidiga skeden. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad
    Inlämnad
    2014-11-10
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2014/15:NU10
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Körkort ger jobb

    Motion 2014/15:2206 av Isak From m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2014/15:2206 av Isak From m.fl. S Körkort ger jobb Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av körkortsbehörighet BCE i anläggningsbranschen. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen
    Inlämnad
    2014-11-10
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2014/15:UbU10
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • med anledning av prop. 2013/14:256 Åtgärder vid hindrande av fortsatt färd

    Motion 2014/15:48 av Pia Nilsson m.fl. (S, MP)

    Motion till riksdagen 2014/15:48 av Pia Nilsson m.fl. S, MP med anledning av prop. 2013/14:256 Åtgärder vid hindrande av fortsatt färd Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att åtgärder vid hindrande av fortsatt färd ska få bestå längre än 24 timmar,
    Inlämnad
    2014-10-14
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2014/15:TU3
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 bifall,
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Resultat av utförsäljningen av Bilprovningen

    Resultat av utförsäljningen av Bilprovningen

    Interpellation 2013/14:535 av Leif Pettersson (S)

    Interpellation 2013/14:535 Resultat av utförsäljningen av Bilprovningen av Leif Pettersson S till Statsrådet Peter Norman M Efter att marknaden för fordonsbesiktning öppnades upp för konkurrens 2010 valde få nya aktörer att etablera sig i Sverige. Regeringen valde därför 2012 att dela upp Svensk Bilprovnings stationsnät
    Inlämnad
    2014-05-28
    Besvarare
    Peter Norman (M)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Taxifrågor

    Taxifrågor

    Betänkande 2013/14:TU18

    Det blir en ny lag som innebär att den som har taxitillstånd måste överföra taxameteruppgifter till så kallade redovisningscentraler. Redovisningscentralerna måste i sin tur lämna ut uppgifterna till Skatteverket. Det ska krävas tillstånd för att få driva en redovisningscentral. Syftet är främst att underlätta för Skatteverket att göra skattekontroller.

    Trafikutskottet har förberett riksdagens beslut. Utskottet konstaterar att redovisningscentralerna för taxi kommer att innebära att kontrollerna av taxibranschen kan göras på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. Till skillnad från regeringen anser dock utskottet att överföringen av taxameteruppgifter ska ske trådlöst. Detta för att undvika manipulering av uppgifter och fusk vid inrapportering. Riksdagen säger ja till regeringens förslag med den ändringen.

    Trafikutskottet anser också att alla taxibilar ska ha taxameter. Detta för att resenärerna inte ska bli lurade och för att taxiföretagen inte ska kunna låta bli att betala skatt. Möjligheten till taxameterundantag som finns i dag bör tas bort. Riksdagen riktade en uppmaning, ett tillkännagivande, till regeringen om detta.

    Behandlade dokument
    26
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    15, 74 minuter
    Justering
    2014-06-05
    Bordläggning
    2014-06-23
    Debatt
    2014-06-24
    Beslut
    2014-06-24
  • med anledning av prop. 2013/14:234 Sanktionsavgift för överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransport på väg

    Motion 2013/14:T18 av Anders Ygeman m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2013/14:T18 av Anders Ygeman m.fl. S med anledning av prop. 2013/14:234 Sanktionsavgift för överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransport på väg 201314S9009 med anledning av regeringens proposition 2013 14 234 Sanktionsavgift för överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransport på väg
    Inlämnad
    2014-06-11
    Förslag
    7
    Utskottsberedning
    2014/15:TU2 2014/15:TU3
    Riksdagsbeslut
    (7 yrkanden): 3 avslag, 4 bifall,
  • Stillbild från Debatt om förslag: Vissa vägtrafikfrågor

    Vissa vägtrafikfrågor

    Betänkande 2013/14:TU13

    Riksdagen uppmanade regeringen att skyndsamt göra en utredning om hur utförsäljningen av AB Svensk Bilprovnings besiktningsstationer har påverkat priser och tillgänglighet på besiktningsmarknaden. Utredningen ska också visa hur möjligheten till besiktning för alla typer av fordon i hela landet ska garanteras. Några fler besiktningsstationer bör inte säljas förrän utredningen är klar.

    Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om ändringar i den så kallade pumplagen. Ändringarna innebär att bara de bensinstationer som varje år säljer över 1 500 kubikmeter av bensin och diesel även måste ha förnybara drivmedel till försäljning. Det kan till exempel vara etanol och biogas. Det är fortfarande möjligt att få dispens för att slippa kravet på att kunna sälja förnybara drivmedel. Dispensen kommer inte längre att vara tidsbegränsad i ett år.

    Riksdagen sa även nej till motioner från allmänna motionstiden 2012 och 2013 om bland annat främjande av en fossiloberoende fordonsflotta, miljözoner, bilpooler samt längd och vikt för lastbilar.

    Behandlade dokument
    94
    Förslagspunkter
    16
    Reservationer
    13 
    Anföranden och repliker
    42, 86 minuter
    Beredning
    2014-04-10
    Justering
    2014-05-13
    Bordläggning
    2014-06-03
    Debatt
    2014-06-04
    Beslut
    2014-06-04
  • med anledning av skr. 2013/14:233 Åtgärdsplanering för transportsystemet 2014–2025

    Motion 2013/14:T16 av Anders Ygeman m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2013/14:T16 av Anders Ygeman m.fl. S med anledning av skr. 2013/14:233 Åtgärdsplanering för transportsystemet 20142025 201314S9008 med anledning av Skr 2013 14 233 åtgärdsplanering för transportsystemet 2014 2025 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening
    Inlämnad
    2014-06-04
    Förslag
    11
    Utskottsberedning
    2013/14:TU20
    Riksdagsbeslut
    (11 yrkanden): 9 avslag, 2 bifall,
  • med anledning av prop. 2013/14:223 Redovisningscentraler för taxi

    Motion 2013/14:T13 av Anders Ygeman m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2013/14:T13 av Anders Ygeman m.fl. S med anledning av prop. 2013/14:223 Redovisningscentraler för taxi 201314S9006 med anledning av Regeringens proposition 2013 14 223 redovisningscentraler för taxi Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs
    Inlämnad
    2014-05-12
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2013/14:TU18
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): , 2 bifall,

Filter