Per Klarberg (SD)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Sverigedemokraterna
- Valkrets
- Skåne läns södra
- Titel
- Lokförare.
- Född år
- 1965
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2014-09-29 – 2018-09-24
Trafikutskottet
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2018-09-24
Försvarsutskottet
- Suppleant
- 2014-10-14 – 2018-09-24
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 14-. Ledamot trafikutskottet 14-. Suppleant försvarsutskottet 14-.
Föräldrar
Lokföraren Olle Klarberg och läkarsekreteraren Karin Klarberg, f. Bengtsson.
Utbildning
Gymnasieskola, 4-årig teknisk linje, Malmö, slutår 85. Lokförarutbildning, Mjölby, slutår 88.
Anställningar
Lokförare, SJ 88-92. Värdetransportör, Securitas 92-95. Lokförare SJ 95-00. Lokförare, Sydvästen 00. Lokförare, SJAB 00-10. Lokförare, Veolia Transport 12-14.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Trelleborg 02-. Oppositionsråd, Trelleborg 11-12.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Fastepåverkade yrkeschaufförer
Skriftlig fråga 2017/18:1333 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2017/18:1333 Fastepåverkade yrkeschaufförer av Per Klarberg SD till Statsrådet Tomas Eneroth S Inger Støjberg, den danska utlännings- och integrationsministern, skriver i en debattartikel för den danska tidningen BT att muslimer bör ta ledigt under fastemånaden ramadan. Ministern skriver Det kan i praktiken vara- Inlämnad
- 2018-05-22
- Besvarare
- Statsrådet Tomas Eneroth (S)
Säkra vägar för alla trafikanter
Skriftlig fråga 2017/18:1116 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2017/18:1116 Säkra vägar för alla trafikanter av Per Klarberg SD till Statsrådet Tomas Eneroth S Riksdagen beslutade den 5 april 2017 att en strategi ska tas fram för att säkerställa att vägarna blir säkrare för alla trafikanter, även motorcyklister. Riksdagen har i ett tillkännagivande uppmanat regeringen att ta- Inlämnad
- 2018-03-28
- Besvarare
- Statsrådet Tomas Eneroth (S)
Åtgärder för svenska åkerier
Skriftlig fråga 2017/18:336 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2017/18:336 Åtgärder för svenska åkerier av Per Klarberg SD till Statsrådet Tomas Eneroth S Situationen för svenska åkerier är alltjämt kritisk, trots regeringens utlovade åtgärder för att få bukt med det ofta organiserade fusket, främst från utländska åkare. En viktig pusselbit i kampen mot oseriösa utländska aktörer- Inlämnad
- 2017-11-24
- Besvarare
- Statsrådet Tomas Eneroth (S)
En delfinansieringsmodell baserad på fastighetsskatt
Skriftlig fråga 2016/17:963 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2016/17:963 En delfinansieringsmodell baserad på fastighetsskatt av Per Klarberg SD till Statsrådet Anna Johansson S Sverigeförhandlingens delrapport föreslår att finansieringen av höghastighetsjärnvägen delvis ska göras genom beskattning av ökade markvärden till följd av bygget. Detta är en, i Sverige, oprövad- Inlämnad
- 2017-03-01
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Diskonteringsräntan för höghastighetsjärnvägen
Skriftlig fråga 2016/17:964 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2016/17:964 Diskonteringsräntan för höghastighetsjärnvägen av Per Klarberg SD till Statsrådet Anna Johansson S Att en eventuell höghastighetsjärnväg skulle skapa stora nyttor är odiskutabelt. Stötestenen är emellertid om investeringen är den mest effektiva och behövliga. För varje investerad krona finns det alltid- Inlämnad
- 2017-03-01
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Trafikverkets kostnadsberäkning för ERTMS
Skriftlig fråga 2016/17:703 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2016/17:703 Trafikverkets kostnadsberäkning för ERTMS av Per Klarberg SD till Statsrådet Anna Johansson S I danska tidningar kan man i dagarna läsa om den oro som finns rörande ERTMS-implementeringen i landet. Röster höjs, precis som här, varnande för betydligt högre kostnader samt minskad nytta från projektet än- Inlämnad
- 2017-01-19
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Kostnader för ERTMS
Skriftlig fråga 2016/17:585 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2016/17:585 Kostnader för ERTMS av Per Klarberg SD till Statsrådet Anna Johansson S Trafikverket har gått ut och försvarat nödvändigheten med signalsystemet ERTMS, trots svidande kritik från sådana tunga remissinstanser som bland annat Tågoperatörerna och Näringslivets transportråd. Den kostnad som Trafikverket- Inlämnad
- 2016-12-22
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Högre bärighetsklass för högkapacitetsfordon
Skriftlig fråga 2016/17:364 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2016/17:364 Högre bärighetsklass för högkapacitetsfordon av Per Klarberg SD till Statsrådet Anna Johansson S Nyligen presenterade Trafikverket de vägsträckor som är aktuella för införande av en högre bärighetsklass. Bara vägar som inte konkurrerar med andra trafikslag är aktuella. Åkerier ska lasta om till lättare- Inlämnad
- 2016-11-22
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Samtal om höghastighetsjärnvägen
Skriftlig fråga 2016/17:34 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2016/17:34 Samtal om höghastighetsjärnvägen av Per Klarberg SD till Statsrådet Anna Johansson S Trafikverkets arbete med satsningen En ny generation järnväg, det vill säga höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö, befinner sig fortfarande i ett tidigt planeringsskede, vilket gör det svårt att beräkna- Inlämnad
- 2016-09-22
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Samtal om höghastighetstågen
Skriftlig fråga 2016/17:1 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2016/17:1 Samtal om höghastighetstågen av Per Klarberg SD till Statsrådet Anna Johansson S I flera tidningsartiklar under vecka 35, bland annat i Dagens Industri, anges det att regeringen ska bjuda in Alliansen och Vänsterpartiet för samtal om höghastighetstågen inför höstens infrastrukturproposition. Karin Svensson- Inlämnad
- 2016-09-09
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Höjning av banavgifterna
Skriftlig fråga 2015/16:800 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2015/16:800 Höjning av banavgifterna av Per Klarberg SD till Statsrådet Anna Johansson S År 2012 tillkännagav riksdagen för regeringen att banavgifterna inte borde höjas under planeringsperioden, i enlighet med trafikutskottets betänkande. Utskottet resonerade i sitt förslag till riksdagsbeslut att en höjning skulle- Inlämnad
- 2016-02-12
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Reserverade medel för järnvägsunderhåll
Skriftlig fråga 2015/16:799 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2015/16:799 Reserverade medel för järnvägsunderhåll av Per Klarberg SD till Statsrådet Anna Johansson S Sveriges järnvägar är i alarmerande dåligt skick, något som blivit tydligare det senaste året. Därför är det av yttersta vikt att resurser läggs på och tydlighet finns i arbetet med underhåll av dessa. I Trafikverkets- Inlämnad
- 2016-02-12
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Id-kontroller på Öresundsbron
Skriftlig fråga 2015/16:443 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2015/16:443 Id-kontroller på Öresundsbron av Per Klarberg SD till Statsrådet Anna Johansson S Vi är glada att regeringen äntligen börjar ta problemet med den skenande massinvandringen på allvar, och välkomnar att arbetet med förslag på åtgärder tagit fart. Problemet med att inte stämma i bäcken är dock att konsekvenserna- Inlämnad
- 2015-12-07
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Trafikverkets ovilja att uppgradera baliser
Skriftlig fråga 2015/16:428 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2015/16:428 Trafikverkets ovilja att uppgradera baliser av Per Klarberg SD till Statsrådet Anna Johansson S I en debattartikel publicerad i Dagens Samhälle den 24 november 2015 uttalar vd:n för MTR Express sin frustration över att Trafikverket missgynnar MTR till förmån för SJ AB. Företagets vd upplever inte att- Inlämnad
- 2015-12-03
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Osund konkurrens vid fördelning av tågläge
Skriftlig fråga 2015/16:427 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2015/16:427 Osund konkurrens vid fördelning av tågläge av Per Klarberg SD till Statsrådet Anna Johansson S I en debattartikel publicerad i Dagens Samhälle den 24 november 2015 uttalar vd:n för MTR Express sin frustration över att Trafikverket missgynnar MTR till förmån för SJ AB. Företagets vd upplever inte att- Inlämnad
- 2015-12-03
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Regeringens arbete med järnvägssäkerhet
Skriftlig fråga 2015/16:272 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2015/16:272 Regeringens arbete med järnvägssäkerhet av Per Klarberg SD till Statsrådet Anna Johansson S I min motion 2014/15:241 framför jag att det säkerhetstänkande som i dag finns inom flygbranschen bör implementeras även inom den svenska järnvägsbranschen. Jag anser att det bör vara en självklarhet att en lokförare- Inlämnad
- 2015-11-05
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Järnvägsnätsbeskrivning 2017
Skriftlig fråga 2015/16:271 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2015/16:271 Järnvägsnätsbeskrivning 2017 av Per Klarberg SD till Statsrådet Anna Johansson S Järnvägsunderhållet har varit eftersatt under en lång tid, vilket gör att anläggningen är sliten. Trafikverket avser nu att sänka hastigheten på 1 325 kilometer järnväg på stambanorna på grund av dåliga räler och spår. Detta- Inlämnad
- 2015-11-05
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Bosättning av så kallade EU-migranter på rastplatser
Skriftlig fråga 2015/16:211 av Per Klarberg (SD)
Fråga 2015/16:211 Bosättning av så kallade EU-migranter på rastplatser av Per Klarberg SD till Statsrådet Anna Johansson S De senaste dagarna har det i flertalet tidningar rapporterats om rastplatser, avsedda att höja trafiksäkerheten genom att erbjuda tillfälle för förare att vila, som tvingats stänga för att få bukt- Inlämnad
- 2015-11-02
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)