Malin Björk (Cen)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Constituency
City of Stockholm, seat 209
Title
Kammaråklagare.
Birth year
1969
Address
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Current assignments

Member of Parliament

Ordinary member

Committee on the Constitution

Member

Committee on Justice

Deputy member

Committee on European Union Affairs

Deputy member

Member

All assignments

Member of Parliament

Ordinary member
2021-9-2 – 2026-9-21

Committee on the Constitution

Member
2022-10-4 – 2026-9-21
Deputy member
2021-9-17 – 2022-9-26

Committee on Justice

Deputy member
2022-10-4 – 2026-9-21
Deputy member
2021-9-17 – 2022-9-26

Committee on European Union Affairs

Deputy member
2023-10-17 –
Member
2022-10-4 – 2023-10-17
Deputy member
2021-9-17 – 2022-10-4

The Swedish delegation to the Organization for Security and Co-operation in Europe

Deputy member
2022-1-11 – 2022-10-9

Member
2022-10-27 –

Biography

The information in the biography is information that the commissioner has submitted to the publication Fakta om folkvalda.

Föräldrar

Fastighetsmäklaren Per Olof Björk och hushållsläraren Astrid Holmqvist.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 21–. Ledamot EU-nämnden 22–23 och konstitutionsutskottet 22–. Suppleant EU-nämnden 21–22 och 23–, konstitutionsutskottet 21–22 och justitieutskottet 21–. Ledamot riksdagens råd för Riksrevisionen 22–.

Utbildning

Journalisthögskoleexamen, Mitthögskolan 99. Jur. kand., Stockholms universitet 07.

Said and done

Here you will find what the member has said and done in the Riksdag. This can apply to motions, speeches in the chamber or interpellations and written questions to the government. Here you will also find what the government's ministers have said and done in the Riksdag. Use the filters to find among the documents.

  • med anledning av skr. 2023/24:157 Riksrevisionens rapport om statens skydd av hotade personer

    Motion 2024/25:126 av Helena Vilhelmsson m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2024/25:126 av Helena Vilhelmsson m.fl. C med anledning av skr. 2023/24:157 Riksrevisionens rapport om statens skydd av hotade personer Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att omgående påbörja arbetet med att reformera kontaktförbudslagstiftningen
    Inlämnad
    2024-09-18
    Förslag
    4
    Utskottsberedning
    JuU
  • Still from Särskild debatt: Särskild debatt med anledning av anonyma påverkanskampanjer och hur förtroendet för partiväsendet och demokratin kan upprätthållas

    Särskild debatt med anledning av anonyma påverkanskampanjer och hur förtroendet för partiväsendet och demokratin kan upprätthållas

    Måndagen den 24 juni håller riksdagen en särskild debatt med anledning av anonyma påverkanskampanjer och hur förtroendet för partiväsendet och demokratin kan upprätthållas. Debatten har begärts av Centerpartiet. Från regeringen deltar justitieminister Gunnar Strömmer MDen särskilda debatten går att se direkt och i efterhand via webb-tv.
    Datum
    2024-06-24
  • med anledning av prop. 2023/24:144 En ny förverkandelagstiftning

    Motion 2023/24:2921 av Ulrika Liljeberg m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2023/24:2921 av Ulrika Liljeberg m.fl. C med anledning av prop. 2023/24:144 En ny förverkandelagstiftning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att även grovt bokföringsbrott, grovt penningtvättsbrott och näringspenningtvätt, grovt brott, i enlighet
    Inlämnad
    2024-06-19
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2024/25:JuU3
  • Still from Debatt om förslag: Granskningsbetänkande

    Granskningsbetänkande

    Betänkande 2023/24:KU20

    Anföranden och repliker
    37, 238 minuter
    Justering
    2024-05-30
    Bordläggning
    2024-06-07
    Debatt
    2024-06-10
  • Still from Debatt om förslag: En tydligare bestämmelse om hets mot folkgrupp

    En tydligare bestämmelse om hets mot folkgrupp

    Betänkande 2023/24:KU22

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag till ändring i brottsbalken och antog som vilande regeringens förslag till ändringar i tryckfrihetsförordningen.

    Ändringarna innebär att bestämmelserna om hets mot folkgrupp förtydligas. Förtydligandena innebär bland annat att förnekelse av Förintelsen och vissa andra internationella brott uttryckligen kriminaliseras.

    Förslagen innebär även att enskilda personer i skyddade grupper ska ges skydd, målsägandestatus och rätt till skadestånd.

    Lagändringarna i brottsbalken börjar gälla den 1 juli 2024. Ändringarna i tryckfrihetsförordningen sa riksdagen ja till som vilande och de ska börja gälla den 1 januari 2027. Eftersom delar av förslagen gäller en ändring i tryckfrihetsförordningen, en grundlag, krävs det att riksdagen röstar lika två gånger om förslaget och det måste vara ett val mellan omröstningarna.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 41 minuter
    Justering
    2024-05-16
    Bordläggning
    2024-05-21
    Debatt
    2024-05-22
    Beslut
    2024-05-22
  • Still from Debatt om förslag: Minoritetsfrågor

    Minoritetsfrågor

    Betänkande 2023/24:KU18

    Riksdagen sa nej till 50 förslag i motioner om minoritetsfrågor från den allmänna motionstiden 2023. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår i flera av de frågor motionerna tar upp.

    Motionerna handlar bland annat om judiskt liv i Sverige, stärkta rättigheter för tornedalingar, kväner och lantalaiset, genomförandet av FN:s urfolksdeklaration, urfolksperspektivet i EU, stöd till organisationer, samisk rätt till mark och vatten, Sametinget och samiskt självstyre, satsningar på samernas språk och kultur och en samisk språklag.

    Behandlade dokument
    13
    Förslagspunkter
    13
    Reservationer
    14 
    Anföranden och repliker
    7, 48 minuter
    Justering
    2024-05-02
    Bordläggning
    2024-05-07
    Debatt
    2024-05-08
    Beslut
    2024-05-15
  • Still from Debatt om förslag: Valfrågor

    Valfrågor

    Betänkande 2023/24:KU12

    Riksdagen riktar en uppmaning, ett så kallat tillkännagivande, till regeringen om att utreda en fråga om valbarhet och folkbokföring.

    Riksdagen anser att det inte bör vara möjligt för en person som kandiderat i flera kommuner att ändra sin folkbokföring på eller i anslutning till valdagen i syfte att bli valbar och invald.

    Tillkännagivandet gjordes i samband med behandlingen av cirka 40 förslag i motioner om valfrågor från allmänna motionstiden 2023. Riksdagen sa nej till övriga förslag, som bland annat handlar om valsedelssystemet, väljare med synnedsättning eller annan funktionsnedsättning och incidentrapportering.

    Behandlade dokument
    29
    Förslagspunkter
    9
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 37 minuter
    Justering
    2024-05-02
    Bordläggning
    2024-05-07
    Debatt
    2024-05-08
    Beslut
    2024-05-15
  • Still from Debatt om förslag: Justitieombudsmännens ämbetsberättelse

    Justitieombudsmännens ämbetsberättelse

    Betänkande 2023/24:KU11

    Riksdagens ombudsmän (JO) har lämnat sin ämbetsberättelse för tiden 1 juli 2022 - 31 december 2023 till riksdagen. JO är en del av riksdagens kontrollmakt och granskar om myndigheter och tjänstemän följer lagar och andra författningar.

    Enligt konstitutionsutskottet bör JO:s vägledande uttalanden i beslut och yttranden vara ett angeläget inslag i arbetet med att förbättra lagstiftning, andra föreskrifter och rutiner samt för att komma till rätta med missförhållanden inom den offentliga förvaltningen.

    Under verksamhetsperioden besvarade JO 175 lagstiftningsremisser, flertalet av dessa från olika departement inom Regeringskansliet.

    JO har även lämnat över 25 beslut till departement inom Regeringskansliet och till myndigheter för att belysa förhållanden som framkommit under utredningarna.

    Konstitutionsutskottet framhöll bland annat värdet av att ombudsmännen informerar om sina iakttagelser och påtalar de behov av lagändringar eller andra åtgärder som de ser genom sina granskningar. Utskottet såg allvarligt på de brister i lagar och rutiner som JO iakttagit. Iakttagelserna rörde grundlagsskyddade fri- och rättigheter när det gäller den kroppsliga integriteten och rätten till ett privatliv.

    Riskdagen lade redogörelsen med JO:s ämbetsberättelse till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    7, 34 minuter
    Justering
    2024-05-02
    Bordläggning
    2024-05-07
    Debatt
    2024-05-08
    Beslut
    2024-05-15
  • med anledning av prop. 2023/24:100 2024 års ekonomiska vårproposition

    Motion 2023/24:2892 av Martin Ådahl m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2023/24:2892 av Martin Ådahl m.fl. C med anledning av prop. 2023/24:100 2024 års ekonomiska vårproposition Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen godkänner förslaget till riktlinjer för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken avsnitt 2 och 3 i motionenSammanfattning Centerpartiet vill i vårbudgetmotionen
    Inlämnad
    2024-04-30
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:FiU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av prop. 2023/24:117 Preventiva tvångsmedel för att förebygga och förhindra allvarliga brott

    Motion 2023/24:2879 av Ulrika Liljeberg m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2023/24:2879 av Ulrika Liljeberg m.fl. C med anledning av prop. 2023/24:117 Preventiva tvångsmedel för att förebygga och förhindra allvarliga brott Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att tillsätta en utredning för att göra en samlad översyn och
    Inlämnad
    2024-04-18
    Förslag
    5
    Utskottsberedning
    2023/24:JuU24
    Riksdagsbeslut
    (5 yrkanden): 5 avslag
  • Still from Debatt om förslag: Författningsfrågor

    Författningsfrågor

    Betänkande 2023/24:KU16

    Riksdagen sa nej till cirka 90 förslag i motioner om författningsfrågor från allmänna motionstiden 2023.

    Motionerna handlar bland annat om medlemskapet i EU, subsidiaritetsprövningen inom EU och partifinansiering, reglering av lobbyister och ändring i lagstiftningen om karensregler för statsråd och höga statstjänstemän.

    Riksdagen hänvisar bland annat till pågående arbete.

    Behandlade dokument
    43
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    12 
    Anföranden och repliker
    8, 58 minuter
    Justering
    2024-03-21
    Bordläggning
    2024-04-02
    Debatt
    2024-04-03
    Beslut
    2024-04-03
  • Still from Debatt om förslag: Fri- och rättigheter

    Fri- och rättigheter

    Betänkande 2023/24:KU13

    Riksdagen sa nej till ett fyrtiotal förslag i motioner om fri- och rättigheter från den allmänna motionstiden 2023. Riksdagen hänvisar främst till pågående arbete.

    Motionerna handlar bland annat om att grundlagsskydda aborträtten, återkallelse av medborgarskap, diskriminering, skyddet av äganderätten, trossamfunds trygghets- och säkerhetsarbete, en livssynsöppen stat och föreningsfrihet.

    Behandlade dokument
    30
    Förslagspunkter
    9
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 52 minuter
    Justering
    2024-03-21
    Bordläggning
    2024-04-02
    Debatt
    2024-04-03
    Beslut
    2024-04-03
  • Still from Debatt om förslag: Tryck- och yttrandefrihet, massmediefrågor

    Tryck- och yttrandefrihet, massmediefrågor

    Betänkande 2023/24:KU9

    Riksdagen sa nej till ett fyrtiotal förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2023. Riksdagen hänvisar främst till pågående arbete.

    Motionerna handlar bland annat om översyn av brottet hets mot folkgrupp i grundlagarna, yttrandefrihet på internet och reglering av techjättarna, en granskningsfunktion för utländska direktinvesteringar i svenska medieföretag, begränsning av sökbarheten när det gäller vissa personuppgifter, språkbruket i radio och tv samt reklam riktad mot barn.

    Behandlade dokument
    20
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 34 minuter
    Justering
    2024-02-29
    Bordläggning
    2024-03-19
    Debatt
    2024-03-20
    Beslut
    2024-03-20
  • med anledning av prop. 2023/24:84 Säkerhetszoner

    Motion 2023/24:2833 av Ulrika Liljeberg m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2023/24:2833 av Ulrika Liljeberg m.fl. C med anledning av prop. 2023/24:84 Säkerhetszoner Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår regeringens förslag. Motivering Förslaget handlar om ändringar i polislagen som innebär att visitationszoner s.k. säkerhetszoner kan inrättas inom ett visst område
    Inlämnad
    2024-03-20
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:JuU13
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Still from Debatt om förslag: Offentlig förvaltning

    Offentlig förvaltning

    Betänkande 2023/24:KU8

    Riksdagen sa nej till cirka 40 förslag i motioner om offentlig förvaltning från allmänna motionstiden 2023.

    Motionerna handlar bland annat om främjande av demokrati, statlig anställning, korruption och skydd av beslutsfattare.

    Riksdagen hänvisar bland annat till gällande bestämmelser och pågående arbete.

    Behandlade dokument
    32
    Förslagspunkter
    11
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    12, 58 minuter
    Justering
    2024-02-29
    Bordläggning
    2024-03-06
    Debatt
    2024-03-07
    Beslut
    2024-03-07
  • med anledning av skr. 2023/24:67 Motståndskraft och handlingskraft – en nationell strategi mot organiserad brottslighet

    Motion 2023/24:2821 av Ulrika Liljeberg m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2023/24:2821 av Ulrika Liljeberg m.fl. C med anledning av skr. 2023/24:67 Motståndskraft och handlingskraft en nationell strategi mot organiserad brottslighet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att människohandel för sexuella ändamål måste inkluderas
    Inlämnad
    2024-02-16
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2023/24:JuU29
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • Still from Debatt om förslag: Preventiva vistelseförbud

    Preventiva vistelseförbud

    Betänkande 2023/24:JuU12

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag till en ny lag om preventiva vistelseförbud.

    Den nya lagen innebär att en person kan förbjudas att inom ett avgränsat område vistas på allmän plats, på skolgårdar eller motsvarande områden utomhus vid förskolor och fritidshem. Det gäller om personen främjar brottslighet där och det finns risk för att skjutvapen och sprängämnen används.

    Den som bryter mot ett vistelseförbud ska kunna dömas till fängelse i högst ett år eller böter.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 februari 2024.

    Behandlade dokument
    6
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    28, 94 minuter
    Justering
    2024-01-23
    Bordläggning
    2024-01-23
    Debatt
    2024-01-24
    Beslut
    2024-01-24
  • med anledning av prop. 2023/24:62 Tillfälliga förbud att transportera personer utan giltiga identitetshandlingar till Sverige

    Motion 2023/24:2813 av Ulrika Liljeberg m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2023/24:2813 av Ulrika Liljeberg m.fl. C med anledning av prop. 2023/24:62 Tillfälliga förbud att transportera personer utan giltiga identitetshandlingar till Sverige Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår regeringens proposition. Motivering Centerpartiet står upp för en reglerad invandring
    Inlämnad
    2024-01-19
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:JuU11
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Still from Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Skolminister Lotta Edholm L Sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson KD Jämställdhets- och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg L Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari L Skolminister
    Datum
    2024-01-18
  • Still from Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2023/24:KU10

    Konstitutionsutskottet (KU) har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.

    Vid granskningen av vissa förvaltningsärenden har utskottet tittat på de ärenden om utlämning för brott från Sverige som handlagts av Justitiedepartementet. Det bör enligt utskottet säkerställas att ärendena hanteras på ett enhetligt sätt och att det inte finns några omotiverade skillnader när det gäller avslut och avskrivningar av ärendena. Det är därför bra att Justitiedepartementet avser att se över sina rutiner kring detta.

    Utskottet har också granskat svarstiden på interpellationer och skriftliga frågor. Trots att det relativt nyligen införts en ordning med schemalagda interpellationssvar är andelen försenade interpellationssvar anmärkningsvärt stor. Det är enligt utskottet viktigt att ministrarna i regeringen följer regler och praxis för att dessa frågeformer ska fylla sin funktion i riksdagens grundlagsstadgade kontroll av regeringen. Utskottet förutsätter att Regeringskansliet fortsätter att arbeta mot målet att alla interpellationer besvaras i tid. Samtidigt ser utskottet positivt på att andelen försenade svar på skriftliga frågor minskat på senare år.

    En annan del i granskningen gäller förordningar om statligt stöd som beslutats under perioden 2009–2022. Granskningen visar att det finns flera förordningar om statligt stöd som gäller trots att det inte anvisats några pengar för det stöd som går att söka. Utskottet menar att detta kan vara missvisande och förutsätter att Regeringskansliet vidtar de åtgärder som bedöms nödvändiga.

    Regeringens planering av lagstiftningsprocessen har också granskats. Detta genom en kartläggning av olika tidsmoment relaterade till propositioner med lagförslag som regeringen beslutat under våren 2007, våren 2015 och våren 2023. De moment som kartlagts är

    • remisstiden
    • tidsåtgången för Lagrådet
    • tiden mellan Lagrådets yttrande och regeringens beslut om proposition
    • tiden mellan regeringens beslut om proposition till dess att lagen börjar gälla.

    Frågor i granskningen har varit hur Regeringskansliet planerar olika moment i lagstiftningsprocessen och vilka förutsättningar som ges för att behandla lagförslagen under processens gång. Utifrån gjorda iakttagelser för utskottet ett resonemang kring de olika tidsmomenten. Utskottet framhåller bland annat vikten av att det avsätts tillräckligt med tid för de olika delarna i lagstiftningsprocessen.

    I granskningen av underlag för samråd med EU-nämnden konstaterar utskottet att EU-nämnden behöver ett så fullständigt skriftligt underlag som möjligt och att regeringen bör överlämna underlaget som fort som det är praktiskt möjligt. Regeringskansliet uppmanas även bland annat att överväga vilken typ av underlag som vore bäst att bifoga i de fall där dokument från ministerrådet inte finns tillgängliga.

    Utskottet har även granskat styrningen av statligt ägda bolag med samhällsuppdrag. Här konstateras bland annat att flera av bolagens kallelser till bolagsstämma saknar ägarens förslag till beslut. Enligt utskottet bör styrelsenomineringsprocessen genomföras på ett sådant sätt att ägarens förslag i normala fall kan finnas med i kallelsen. Mellan bolagsstämmorna följer staten upp bolagens uppdrag vid så kallade ägardialoger. Antalet ägardialoger per år skiljer sig åt mellan bolagen. Även om antalet ägardialoger utgår från en bedömning av vilket behov som finns menar utskottet att en inriktning kan vara att i normalfallet genomföra minst en ägardialog per år med varje bolag. Utskottet understryker också betydelsen av att det förs minnesanteckningar vid ägardialogerna och att dessa arkiveras. Utskottet har även gått igenom hanteringen av bolagens styrdokument. En sammanställning av styrdokumenten för de olika bolagen skulle enligt utskottet kunna öka transparensen och tillgängligheten av dessa för allmänheten.

    Även regeringens handläggning av särskilda regeringsärenden har granskats. Dessa skiljer sig från andra regeringsärenden genom att de kan avgöras av den minister som är chef för det departement som ärendet tillhör, under överinseende av statsministern. Huvudregeln är annars att ett beslut i ett regeringsärende tas gemensamt i regeringen. Utskottet framhåller vikten av att särskilda regeringsärenden endast tillämpas om ärendet brådskar och under förutsättning att det inte finns något som gör beslutsformen olämplig i sammanhanget. Utskottet konstaterar också att hantering för påskrifter i protokoll brustit, och ser positivt på att rutinerna kring detta ska ses över.

    Slutligen har utskottet fortsatt att följa utvecklingen av antalet tjänstgörande i Regeringskansliet samt gått igenom regeringsprotokoll från 2022. Dessa delar av granskningen har inte gett anledning till något uttalande.

    Anföranden och repliker
    10, 70 minuter
    Justering
    2023-12-19
    Bordläggning
    2024-01-16
    Debatt
    2024-01-17

Filter