Till sidans huvudinnehåll
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Lyssna
  • Start
  • Lättläst
  • Besök riksdagen

Besök riksdagen

Du kan titta på när politikerna
debatterar i kammaren
eller gå på en visning av Riksdagshuset.

Visning av Riksdagshuset

En guide berättar om riksdagens arbete i en av riksdagens lokaler. Foto: Melker Dahlstrand

Hitta till riksdagen

När du ska besöka riksdagen ska du
gå till den här entrén:

Allmänhetens entré, Riksgatan 3, Stockholm

Titta på det som händer i kammaren

I riksdagens kammare finns en läktare
som alltid är öppen för allmänheten.
Där kan du sitta och titta på när 
ledamöterna debatterar och beslutar.

Besöket är gratis.

Visning av riksdagshuset

Under hösten, vintern och våren kan du
gå på visning i riksdagshuset.
Då får du veta mer om
arbetet i riksdagen.

Visningarna är på lördagar och söndagar
klockan 12 och 13.30. 
En visning tar 55 minuter.
Visningen är gratis.

Under sommaren är det visningar 
flera gånger varje dag
från måndag till fredag.

Konstvisning i riksdagshuset

Under hösten, vintern och våren kan du
o
ckså se all konst i riksdagshuset.
Det finns cirka 4 000 konstverk.
Det kan vara målningar, skulpturer, teckningar
och tyger. 

Visningen är på måndagar klockan 18.
Den tar en och en halv timme.
Visningen är gratis.

Inför ditt besök i riksdagen

När du besöker riksdagen måste du
gå igenom en säkerhetskontroll.
Därför är det bra att vara där
10 minuter innan besöket börjar.

Du behöver också ha med dig
en id-handling.

Garderob

Du låser in dina ytterkläder och väskor i ett skåp.
Du behöver ta med dig en 10-krona
för att kunna låsa skåpet.
Efter besöket får du får tillbaka 10-kronan.

Fotografering

Du får fotografera utan blixt när
du sitter på åhörarläktaren.

 

  • Dela på facebook
  • Dela på twitter
  • Dela på linkedin
  • Dela via e-post
  • Arbetet i riksdagen på grund av coronaviruset

    • Många människor i Sverige och i världen har blivit sjuka av det nya viruset corona. 

  • Val till riksdagen

    • Vart fjärde år väljer vi vilka som ska styra i riksdagen, landstingen och kommunerna genom val.

  • Demokrati

    • Demokrati handlar om att alla människor är lika mycket värda.

  • Riksdagen i samhället

    • Så hänger de som bestämmer över samhället ihop.

  • Det här har riksdagen beslutat

    • Visa riksdags-beslut

  • Det här gör riksdagen

    • Riksdagen bestämmer om lagarna i Sverige.

  • Det här gör talmannen

    • Talmannen leder riksdagens arbete.

  • Det här gör ledamöterna

    • Ledamöter är de personer som sitter i riksdagen. 

  • Debatter och beslut i kammaren

    • I riksdagens kammare pratar ledamöterna om förslag och beslutar.

  • Det här gör utskotten

    • Utskott är olika grupper som ledamöterna jobbar i.

  • Det här gör EU-nämnden

    • EU-nämnden jobbar med frågor som handlar om Europeiska unionen, EU.

  • Det här gör partierna

    • Partierna jobbar för det som de tycker är viktigt i Sverige. 

  • Så arbetar riksdagen med andra länder

    • Ledamöterna i riksdagen arbetar med demokrati och fred i andra länder.

  • Kontakta riksdagen

    • Du kan fråga riksdagsinformation eller partierna i riksdagen.

  • Besök riksdagen

    • Du kan vara med när politikerna diskuterar eller gå på en visning av Riksdagshuset.

  • Beställ information om riksdagen

    • Det finns en broschyr som heter Sveriges riksdag på lättläst svenska.

Våra andra webbplatser

EU-information Öppna data Fira demokratin!

Följ Sveriges riksdag

Sveriges riksdag på Twitter Sveriges riksdag på YouTube Sveriges riksdag på Instagram Sveriges riksdag på LinkedInn

Följ talman Andreas Norlén

Talmannen på Twitter Talmannen på Instagram

Prenumerera

För dig som vill bevaka arbetet i kammaren och utskotten finns det flera olika sätt att välja mellan.
Följ & prenumerera

Växeln

08-786 40 00

Frågor om riksdagen och EU?

020-349 000
riksdagsinformation@riksdagen.se

Registrator

registrator.riksdagsforvaltningen@riksdagen.se
Kontakt Press Besök riksdagen
Arbeta hos oss För lärare Riksdagsbiblioteket Beställ och ladda ned
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare.
  • Om webbplatsen
  • Kakor
  • Tillgänglighet
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
Till toppen