Till sidans huvudinnehåll
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Lyssna
  • Start
  • Lättläst
  • Debatter och beslut i kammaren

Debatter och beslut i kammaren

På sidan:

Riksdagens kammare är platsen
där ledamöterna diskuterar förslag
och beslutar.

Oftast handlar debatterna i kammaren
om olika förslag som riksdagen
ska besluta om.

Om ledamöterna inte är överens
om ett förslag
diskuterar de förslaget i kammaren.
Det kallas ärende-debatt.

När debatten är klar
ska ledamöterna besluta.
Det gör de genom att rösta
ja eller nej till förslaget.

Talmannen eller en vice talman
leder mötena i kammaren.

När riksdagen har beslutat
skickar talmannen ett brev till regeringen
och berättar hur det gick.

Andra typer av debatter

Kammaren är också en viktig plats
för andra politiska debatter.
Ofta är det debatter med
ministrarna i regeringen.
Det kallas interpellations-debatter.

Interpellationsdebatt 2 februari 2021 om vaccinationsintyg med socialminister Lena Hallengren (S) och Alexandra Anstrell (M).

Lena Hallengren (S) är socialminister i regeringen. Här svarar hon på en fråga från Alexandra Anstrell (M). Alexandra Anstrell är ledamot i riksdagen. Foto: Anders Löwdin

Ministrarna i regeringen
svarar också på frågor
från ledamöterna i kammaren.
Det kallas frågestunder.

Några gånger om året debatterar partiledarna
med varandra i kammaren.
Det kallas partiledardebatt.

Ett annat exempel är särskild debatt.
Ett parti kan be att riksdagen debatterar
en särskild fråga.
Den kan till exempel handla om vård eller skola. 

  • Dela på facebook
  • Dela på twitter
  • Dela på linkedin
  • Dela via e-post
  • Val till riksdagen

    • Vart fjärde år väljer vi vilka som ska styra i riksdagen, landstingen och kommunerna genom val.

  • Partierna i riksdagen

    • Det finns åtta partier i riksdagen.

  • Demokrati

    • Demokrati handlar om att alla människor är lika mycket värda.

  • Riksdagen i samhället

    • Så hänger de som bestämmer över samhället ihop.

  • Det här har riksdagen beslutat

    • Visa riksdags-beslut

  • Det här gör riksdagen

    • Riksdagen bestämmer om lagarna i Sverige.

  • Det här gör talmannen

    • Talmannen leder riksdagens arbete.

  • Det här gör ledamöterna

    • Ledamöter är de personer som sitter i riksdagen. 

  • Debatter och beslut i kammaren

    • I riksdagens kammare pratar ledamöterna om förslag och beslutar.

  • Det här gör utskotten

    • Utskott är olika grupper som ledamöterna jobbar i.

  • Det här gör EU-nämnden

    • EU-nämnden jobbar med frågor som handlar om Europeiska unionen, EU.

  • Det här gör partierna

    • Partierna jobbar för det som de tycker är viktigt i Sverige. 

  • Så arbetar riksdagen med andra länder

    • Ledamöterna i riksdagen arbetar med demokrati och fred i andra länder.

  • Kontakta riksdagen

    • Du kan fråga riksdagsinformation eller partierna i riksdagen.

  • Besök riksdagen

    • Du kan vara med när politikerna diskuterar eller gå på en visning av Riksdagshuset.

  • Beställ information om riksdagen

    • Det finns en broschyr som heter Sveriges riksdag på lättläst svenska.

Våra andra webbplatser

EU-information Öppna data Fira demokratin!

Följ Sveriges riksdag

Sveriges riksdag på Twitter Sveriges riksdag på YouTube Sveriges riksdag på Instagram Sveriges riksdag på LinkedInn

Följ talman Andreas Norlén

Talmannen på Twitter Talmannen på Instagram

Prenumerera

För dig som vill bevaka arbetet i kammaren och utskotten finns det flera olika sätt att välja mellan.
Följ & prenumerera
Växeln
08-786 40 00
Frågor om riksdagen och EU?
020-349 000
riksdagsinformation@riksdagen.se
Frågor om Riksdagsförvaltningens diarium?
registrator.riksdagsforvaltningen@riksdagen.se
Kontakt Press Besök riksdagen
Arbeta hos oss För lärare Riksdagsbiblioteket Beställ och ladda ned
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare.
  • Om webbplatsen
  • Kakor
  • Tillgänglighet
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
Till toppen