Till sidans huvudinnehåll
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Lyssna
Genom att använda Lyssna-funktionen samtycker du till att kakor används.Om kakor
  • Start
  • Lättläst
  • Det här gör riksdagen

Det här gör riksdagen

På sidan:

I Sverige väljer folket 
vilka personer som ska sitta i riksdagen. 
Det är val till riksdagen 
en gång vart fjärde år.

Ledamöterna är samlade i kammaren för votering

I riksdagen tar ledamöterna beslut om nya lagar som ska gälla i Sverige. Foto: Melker Dahlstrand

Det finns 349 politiker i riksdagen. 
De kallas ledamöter. 
Politikerna i riksdagen beslutar om sådant 
som handlar om hela landet.

Beslutar om lagar

En av riksdagens viktigaste uppgifter 
är att besluta om nya lagar. 

Ofta är det regeringen 
som lämnar förslag på nya lagar
till riksdagen.
Regeringens förslag kallas propositioner. 

Ledamöterna kan också lämna förslag 
på nya lagar. 
Ledamöternas förslag kallas motioner. 

Riksdagens utskott går igenom förslagen. 
Sedan röstar ledamöterna om förslagen
i riksdagens kammare.

Beslutar om statens pengar

Riksdagen beslutar också om hur 
statens pengar ska användas. 

På hösten lämnar regeringen in ett förslag 
till riksdagen 
på hur staten ska använda sina pengar. 
Förslaget kallas budget-propositionen. 

Sedan ska ledamöterna i riksdagen 
säga vad de tycker om budget-propositionen. 

Till sist röstar ledamöterna om förslagen 
i riksdagens kammare.

Kontrollerar regeringen

Riksdagen ska dessutom se till att 
regeringen sköter sitt arbete. 

Riksdagens konstitutions-utskott 
granskar att regeringen följer reglerna. 
Ledamöterna kan också ställa frågor 
till ministrarna i regeringen. 

Om riksdagen tycker att regeringen gjort ett dåligt jobb 
kan riksdagen tvinga regeringen att sluta.

Arbetar med EU-frågor

Riksdagen arbetar med EU-frågor. 
Riksdagen är också med 
och bestämmer om 
Sveriges utrikespolitik 
tillsammans med regeringen.

Arbetar med utrikespolitik

Riksdagen arbetar också med utrikespolitik
tillsammans med regeringen.

Arbetet kan handla om
att besluta vilka militära insatser
Sverige ska vara med på. 
Det kan också handla om hur mycket
av statens pengar som ska gå till att hjälpa
fattiga människor i världen.

  • Dela på facebook
  • Dela på twitter
  • Dela på linkedin
  • Dela via e-post
  • Val till riksdagen

    • Vart fjärde år väljer vi vilka som ska styra i riksdagen, landstingen och kommunerna genom val.

  • Partierna i riksdagen

    • Det finns åtta partier i riksdagen.

  • Demokrati

    • Demokrati handlar om att alla människor är lika mycket värda.

  • Riksdagen i samhället

    • Så hänger de som bestämmer över samhället ihop.

  • Det här har riksdagen beslutat

    • Visa riksdags-beslut

  • Det här gör riksdagen

    • Riksdagen bestämmer om lagarna i Sverige.

  • Det här gör talmannen

    • Talmannen leder riksdagens arbete.

  • Det här gör ledamöterna

    • Ledamöter är de personer som sitter i riksdagen. 

  • Debatter och beslut i kammaren

    • I riksdagens kammare pratar ledamöterna om förslag och beslutar.

  • Det här gör utskotten

    • Utskott är olika grupper som ledamöterna jobbar i.

  • Det här gör EU-nämnden

    • EU-nämnden jobbar med frågor som handlar om Europeiska unionen, EU.

  • Det här gör partierna

    • Partierna jobbar för det som de tycker är viktigt i Sverige. 

  • Så arbetar riksdagen med andra länder

    • Ledamöterna i riksdagen arbetar med demokrati och fred i andra länder.

  • Kontakta riksdagen

    • Du kan fråga riksdagsinformation eller partierna i riksdagen.

  • Besök riksdagen

    • Du kan vara med när politikerna diskuterar eller gå på en visning av Riksdagshuset.

  • Beställ information om riksdagen

    • Det finns en broschyr som heter Sveriges riksdag på lättläst svenska.

Våra andra webbplatser

EU-information Öppna data Fira demokratin!

Följ Sveriges riksdag

Sveriges riksdag på Twitter Sveriges riksdag på YouTube Sveriges riksdag på Instagram Sveriges riksdag på LinkedInn

Följ talman Andreas Norlén

Talmannen på Twitter Talmannen på Instagram

Prenumerera

För dig som vill bevaka arbetet i kammaren och utskotten finns det flera olika sätt att välja mellan.
Följ & prenumerera

Växeln

08-786 40 00

Frågor om riksdagen och EU?

020-349 000
riksdagsinformation@riksdagen.se

Registrator

registrator.riksdagsforvaltningen@riksdagen.se
Kontakt Press Besök riksdagen
Arbeta hos oss För lärare Riksdagsbiblioteket Beställ och ladda ned
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare.
  • Om webbplatsen
  • Kakor
  • Tillgänglighet
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
Till toppen