Till sidans huvudinnehåll
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Lyssna
  • Start
  • Lättläst
  • Riksdagen i samhället

Riksdagen i samhället

Riksdagen fattar beslut som
påverkar hela samhället.
Riksdagen samarbetar med till exempel
regeringen, myndigheter, kommuner och EU.

Människor promenerar utanför Riksdagshuset

I riksdagen bestäms vilka lagar som ska gälla i Sverige. Foto: Melker Dahlstrand

Riksdagen

Riksdagen beslutar om lagarna i Sverige. 
Det riksdagen bestämmer gäller i hela landet.

Regeringen

Vart fjärde år väljer svenska folket 
vilka politiker som ska sitta i riksdagen. 
Efter valet bestämmer riksdagen 
vem som ska vara statsminister. 

Statsministern väljer vilka ministrar 
som ska vara med i regeringen. 

Regeringen måste ha riksdagens stöd. 
Regeringens uppgift är att leda Sverige. 
Det gör regeringen genom att komma med förslag 
till nya lagar till riksdagen.

EU

Sedan 1995 är Sverige medlem 
i Europeiska unionen, EU. 
Det som EU beslutar om gäller också i Sverige.

Det finns områden som EU inte får besluta om.
Det gäller till exempel sådant som 
handlar om bostäder och skolor.
Det beslutar Sverige
och andra EU-länder om själva.

Sveriges ministrar är med i EU:s ministerråd.
I Europaparlamentet kommer
20 av ledamöterna från Sverige.

Kommunerna

I Sverige finns 290 kommuner. 
I varje kommun finns en kommunfullmäktige. 
I kommunfullmäktige sitter de politiker 
som bestämmer i kommunen.

Landstingen

I Sverige finns 20 landsting. 
Landstingen ska se till 
så att sjukvården fungerar. 
Politikerna som bestämmer i landstinget 
sitter i landstingsfullmäktige.

Myndigheterna

De svenska myndigheterna ska se till 
så att det blir som riksdagen och regeringen har bestämt. 
Regeringen bestämmer över myndigheterna.

Domstolarna

Domstolarna bestämmer straff. 
De löser också tvister 
mellan personer som inte är överens.

Medierna

Tidningar, radio och tv är exempel på olika medier. 
Medierna för vidare nyheter och information. 
På det sättet är medierna med och påverkar 
vad folk tycker och tänker.

  • Dela på facebook
  • Dela på twitter
  • Dela på linkedin
  • Dela via e-post
  • Arbetet i riksdagen på grund av coronaviruset

    • Många människor i Sverige och i världen har blivit sjuka av det nya viruset corona. 

  • Val till riksdagen

    • Vart fjärde år väljer vi vilka som ska styra i riksdagen, landstingen och kommunerna genom val.

  • Demokrati

    • Demokrati handlar om att alla människor är lika mycket värda.

  • Riksdagen i samhället

    • Så hänger de som bestämmer över samhället ihop.

  • Det här har riksdagen beslutat

    • Visa riksdags-beslut

  • Det här gör riksdagen

    • Riksdagen bestämmer om lagarna i Sverige.

  • Det här gör talmannen

    • Talmannen leder riksdagens arbete.

  • Det här gör ledamöterna

    • Ledamöter är de personer som sitter i riksdagen. 

  • Debatter och beslut i kammaren

    • I riksdagens kammare pratar ledamöterna om förslag och beslutar.

  • Det här gör utskotten

    • Utskott är olika grupper som ledamöterna jobbar i.

  • Det här gör EU-nämnden

    • EU-nämnden jobbar med frågor som handlar om Europeiska unionen, EU.

  • Det här gör partierna

    • Partierna jobbar för det som de tycker är viktigt i Sverige. 

  • Så arbetar riksdagen med andra länder

    • Ledamöterna i riksdagen arbetar med demokrati och fred i andra länder.

  • Kontakta riksdagen

    • Du kan fråga riksdagsinformation eller partierna i riksdagen.

  • Besök riksdagen

    • Du kan vara med när politikerna diskuterar eller gå på en visning av Riksdagshuset.

  • Beställ information om riksdagen

    • Det finns en broschyr som heter Sveriges riksdag på lättläst svenska.

Våra andra webbplatser

EU-information Öppna data Fira demokratin!

Följ Sveriges riksdag

Sveriges riksdag på Twitter Sveriges riksdag på YouTube Sveriges riksdag på Instagram Sveriges riksdag på LinkedInn

Följ talman Andreas Norlén

Talmannen på Twitter Talmannen på Instagram

Prenumerera

För dig som vill bevaka arbetet i kammaren och utskotten finns det flera olika sätt att välja mellan.
Följ & prenumerera

Växeln

08-786 40 00

Frågor om riksdagen och EU?

020-349 000
riksdagsinformation@riksdagen.se

Registrator

registrator.riksdagsforvaltningen@riksdagen.se
Kontakt Press Besök riksdagen
Arbeta hos oss För lärare Riksdagsbiblioteket Beställ och ladda ned
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare.
  • Om webbplatsen
  • Kakor
  • Tillgänglighet
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
Till toppen