Aktuellt

Öppet seminarium om skolledarens betydelse för skolutvecklingen

Utbildningsutskottet höll den 17 maj ett seminarium om skolledarens betydelse för en positiv skolutveckling. Tre ministrar deltog, liksom forskare, skolledare och representanter från myndigheter och organisationer.

Skolundervisning bör inte vara könsuppdelad

Utbildningsutskottet tycker att skollagen bör skärpas för att motverka könsuppdelad undervisning i skolan. Utskottet anser också att de nationella proven bör bli digitala och rättas centralt. Om detta handlar två tillkännagivanden som utbildningsutskottet föreslår att riksdagen riktar till regeringen. S, MP och V reserverar sig.

Särskoleelever bör få bättre möjligheter till eftergymnasial utbildning

Möjligheterna till fortsatt utbildning är starkt begränsad för studenter som gått i gymnasiesärskolan. Det konstaterar utbildningsutskottet som föreslår att riksdagen ska uppmana regeringen att särskilt se över hur tillgången till eftergymnasial utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning kan förbättras.

Högskoleutbildningar bör matchas bättre med arbetsmarknaden

Regeringen bör verka för att universitet och högskolor har ett ökat samarbete med arbetslivet, så att utbildningarna kan få bättre anknytning till arbetsmarknaden. Det anser utbildningsutskottet som vill att riksdagen riktar ett tillkännagivande till regeringen om detta. S, MP och V reserverar sig mot förslaget.

Seminarium om en skola på vetenskaplig grund – forskarskolor för lärare och förskollärare

Utbildningsutskottet anordnade den 2 mars ett seminarium om en skola på vetenskaplig grund – forskarskolor för lärare och förskollärare. Det kan ses i efterhand via riksdagens webb-tv.

Positivt med forskarutbildade lärare – men många lärare återvänder inte till skolan

Att ha forskarutbildade lärare som jobbar på en skola eller förskola ger en rad positiva effekter, bland annat när det gäller kunskapsspridning och ett ökat engagemang i skolutveckling. Men många lärare som börjat forska inom ramen för de statliga satsningarna på forskarskolor återvänder inte till sina skolor efter examen. Det visar en uppföljning som riksdagens utbildningsutskott låtit göra.