Sök (21 träffar)

Betänkande 2007/08:AU10

Anställda ska få rätt att vara lediga för att på grund av sjukdom prova annat arbete. Syftet är att underlätta för sjukskrivna att återgå till arbete. Som villkor för ledigheten gäller att den anställda på grund av sjukdom har haft nedsatt arbetsförmåga i förhållande till sitt vanliga arbete under en period om minst 90 dagar. Det gäller även i förhållande annat lämpligt arbete som arbetsgivaren tillfälligt erbjudit. Den anställda ska också ha ingått ett anställningsavtal med en annan arbetsgivare från dag 91 till dag 180 av sjukperioden. Den nya lagen gäller från den 1 oktober 2008. Riksdagen beslutade också om nya ledighetsregler för föräldrar som utnyttjar vårdnadsbidraget. Reglerna gäller från den 1 juli 2008.

Förslagspunkter: 2 Reservationer: 2
Justering: 2008-06-03 Debatt: 2008-06-12 Beslut: 2008-06-12

Betänkande 2007/08:AU10 (pdf, 1042 kB) Webb-tv debatt om förslag: bet 2007/08 AU10

Betänkande 2007/08:AU7

En ny diskrimineringslag ersätter jämställdhetslagen och sex andra lagar. I den nya lagen finns två nya diskrimineringsgrunder: ålder och könsöverskridande identitet eller uttryck. Förbudet att diskriminera ska gälla på tio olika samhällsområden. Nya områden är bland annat offentlig anställning, värnplikt och civilplikt. Alla diskrimineringsgrunder gäller inte på alla samhällsområden. Främst gäller det diskriminering på grund av ålder som ska vara förbjuden i arbetslivet i vid mening och inom utbildningsverksamhet. Den som har diskriminerats ska kunna få diskrimineringsersättning. Ersättningen ska både vara en ersättning för kränkningen och avskräcka från diskriminering. En ny myndighet, Diskrimineringsombudsmannen, ska kontrollera att lagen följs. Samtidigt avvecklas de nuvarande ombudsmännen Jämställdhetsombudsmannen, Ombudsmannen mot etnisk diskriminering, Handikappombudsmannen och Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning. Diskrimineringsombudsmannen ska ha rätt att i domstol föra talan för en enskild person som anser sig ha blivit diskriminerad. Genom en ny regel får vissa intresseorganisationer också en sådan möjlighet. Den nya lagen börjar gälla den 1 januari 2009.

Förslagspunkter: 47 Reservationer: 42
Justering: 2008-05-08 Debatt: 2008-05-22 Beslut: 2008-06-04

Betänkande 2007/08:AU7 (pdf, 6955 kB) Webb-tv debatt om förslag: Ett starkare skydd mot diskriminering

Betänkande 2007/08:AU6

A-kassorna är skyldiga att finansiera en del av statens kostnader för arbetslöshetsersättning. A-kassornas medlemmar ska i sin tur betala en avgift till kassorna som bland annat täcker kassornas avgifter till staten. A-kassor som har medlemmar med hög arbetslöshet ska från den 1 juli 2008 betala en större avgift till staten. Arbetslöshetsavgiften ska motsvara 33 procent av den inkomstrelaterade arbetslöshetsersättning som kassan har betalat ut under månaden. Det ska liksom tidigare finnas en begränsning för hur mycket avgift a-kassorna ska få ta ut av sina medlemmar för att täcka arbetslöshetsavgiften. Kassorna får inte ta ut sådan avgift av medlemmar som till exempel har arbetslöshetsersättning eller sjukpenning och inte mer än 300 kronor i månaden av övriga medlemmar. Vidare ökar antalet karensdagar i arbetslöshetsförsäkringen från fem till sju dagar.

Förslagspunkter: 10 Reservationer: 2
Justering: 2008-05-06 Debatt: 2008-05-21 Beslut: 2008-05-22

Betänkande 2007/08:AU6 (pdf, 1236 kB) Webb-tv debatt om förslag: En effektivare arbetslöshetsförsäkring

Betänkande 2007/08:AU8

Riksdagen sade ja till regeringens förslag om en ny instansordning för arbetsmiljöärenden. I dag ska vissa av Arbetsmiljöverkets beslut överklagas hos regeringen. Riksdagens beslut innebär att från och med den 1 juli 2008 ska samtliga beslut från Arbetsmiljöverket få överklagas hos allmän förvaltningsdomstol, det vill säga hos länsrätt i första instans. Beslutet innebär också att prövningstillstånd ska krävas vid överklagande till kammarrätten.

Förslagspunkter: 3 Reservationer: 1
Justering: 2008-05-06 Debatt: 2008-05-15 Beslut: 2008-05-20

Betänkande 2007/08:AU8 (pdf, 508 kB) Webb-tv debatt om förslag: Ny instansordning för arbetsmiljöärenden

Betänkande 2007/08:AU9

Riksdagen sade ja till regeringens förslag om prövningstillstånd i Arbetsdomstolen. Beslutet innebär i huvudsak att det kommer att krävas prövningstillstånd för att få överklaga mål från tingsrätten till Arbetsdomstolen. Ändringen börjar gälla den 1 november 2008. Beslutet innebär också att ordförandena i Arbetsdomstolen ska anställas som ordinarie domare framöver i stället för att som i dag förordnas tre år i taget. Denna ändring börjar gälla den 1 juli 2008. När det gäller domstolens sammansättning vill utskottet förtydliga en bestämmelse och föreslår därför en justering.

Förslagspunkter: 3 Reservationer: 2
Justering: 2008-05-06 Debatt: 2008-05-15 Beslut: 2008-05-20

Betänkande 2007/08:AU9 (pdf, 780 kB) Webb-tv debatt om förslag: Prövningstillstånd i Arbetsdomstolen m.m.

Betänkande 2007/08:AU4

Riksdagen sade ja till Internationella arbetsorganisationens (ILO) konvention om ett ramverk för att främja arbetsmiljö, vilket gör att regeringen kan ratificera konventionen. Riksdagen delar åter regeringens bedömning att Sverige inte bör tillträda konventionen om skydd vid havandeskap och barnsbörd. Ett av skälen är att konventionen i vissa delar strider mot det rättighetstänkande som präglar den svenska lagen om föräldraledighet.

Förslagspunkter: 1
Justering: 2008-04-24 Debatt: 2008-05-07 Beslut: 2008-05-08

Betänkande 2007/08:AU4 (pdf, 124 kB) Webb-tv debatt om förslag: ILO:s konvention om ett ramverk för att främja arbetsmiljö, m.m.

Betänkande 2007/08:AU5

EU:s nya maskindirektiv genomförs i svensk lagstiftning. Det blir därmed bland annat möjligt att dra in felaktigt märkta maskiner från marknaden. Dessa lagändringar började gälla den 15 juni 2008. Vidare ska arbetsmiljölagen från den 1 januari 2009 gälla även för arbete i arbetsgivarens hushåll.

Förslagspunkter: 2 Reservationer: 1
Justering: 2008-04-24 Debatt: 2008-05-07 Beslut: 2008-05-08

Betänkande 2007/08:AU5 (pdf, 964 kB)

Betänkande 2007/08:JuSoU1

Regeringen har rapporterat till riksdagen om en handlingsplan mot mäns våld mot kvinnor. Handlingsplan omfattar också hedersrelaterat våld och förtryck samt våld i samkönade relationer. Totalt rör det sig om 56 åtgärder inom sex områden: ökat skydd och stöd till våldsutsatta, stärkt förebyggande arbete, stärkt kvalitet och effektivitet i rättsväsendet, utveckling av insatser riktade till våldsutövare, ökad samverkan samt ökade kunskaper. Det sammmansatta justitie- och socialutskottet konstaterar att åtgärderna utgör en kraftfull höjning av de konkreta insatserna inom en lång rad områden i samhället. Utskottet menar att insatserna kommer att leda till en varaktigt höjd ambitionsnivå i kampen mot våldet. Riksdagen avslutade ärendet med detta.

Förslagspunkter: 82 Reservationer: 57
Justering: 2008-04-08 Debatt: 2008-04-24 Beslut: 2008-05-07

Betänkande 2007/08:JuSoU1 (pdf, 1216 kB) Webb-tv debatt om förslag: Handlingsplan för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck samt våld i samkönade relationer

Betänkande 2007/08:AU3

En ny lag om arbetstagares medverkan vid gränsöverskridande fusioner börjar gälla den 15 februari 2008. Lagen har kommit till med anledning av en artikel i ett EU-direktiv. Direktivet reglerar fusioner mellan bolag som hör hemma i olika medlemsstater, och syftet är främst att underlätta omstruktureringar och samarbeten över nationsgränserna inom EU. Artikeln anger hur arbetstagarnas rätt till medverkan ska regleras i företag som deltagit i eller etablerats genom en sådan fusion.

Förslagspunkter: 1
Justering: 2007-12-13 Debatt: 2007-12-20 Beslut: 2007-12-20

Betänkande 2007/08:AU3 (pdf, 3280 kB)

Betänkande 2007/08:AU1

Riksdagen sade ja till regeringens förslag i budgetpropositionen om anslag till arbetsmarknad och arbetsliv för 2008 men med annan fördelning av medel på två anslag. Anslagen ska uppgå till 61,8 miljarder kronor för arbetsmarknad och 1,2 miljarder kronor för arbetsliv 2008. Riksdagen konstaterar att läget på arbetsmarknaden ser positivt ut men att det är viktigt att hitta åtgärder som kan hjälpa de långtidsarbetslösa. Riksdagen understryker att de arbetsmarknadspolitiska programmen i huvudsak ska rikta sig till personer som står långt från arbetsmarknaden. Regeringen ansåg att deltidsarbetslösas möjlighet till arbetslöshetsersättning borde begränsas till 75 dagar och det skulle gälla i fråga om såväl regelbundet som oregelbundet deltidsarbete. Enligt propositionen skulle detta ske genom regeringsbeslut om en förordningsändring från årsskiftet 2007/08. För att göra den tänkta begränsningen möjlig beslutade riksdagen om en ändring i ett så kallat bemyndigande för regeringen i lagen om arbetslöshetsförsäkring, ALF. Bemyndigandet hade tidigare enbart avsett regelbundet deltidsarbete. Riksdagen bestämde att lagändringen skulle träda i kraft den 7 april 2008. Senareläggningen av ändringarna leder till ökade utgifter för arbetslöshetsersättning jämfört med propositionens beräkningar. Riksdagen har beslutat att 655 miljoner kronor ska föras över till anslaget för arbetslöshetsersättning från det anslag som avser köp av arbetsmarknadsutbildning med mera. Det finns sparade medel på det sistnämnda anslaget. Riksdagen utgår därför från att förutsättningarna för att bedriva den verksamheten inte blir sämre.

Förslagspunkter: 31 Reservationer: 21
Justering: 2007-11-29 Debatt: 2007-12-12 Beslut: 2007-12-13

Betänkande 2007/08:AU1 (pdf, 2097 kB) Webb-tv debatt om förslag: Utgiftsområdena 13 Arbetsmarknad och 14 Arbetsliv

Betänkande 2007/08:AU2

Den 1 december 2007 avskaffas de kommunala ungdomsprogrammen och ungdomsgarantin och ersätts av en jobbgaranti för ungdomar mellan 16 och 24 år. Ungdomar kommer att omfattas av jobbgarantin när de har varit inskrivna tre månader som arbetssökande hos arbetsförmedlingen. Först får den arbetssökande mer stöd och uppföljning i sitt arbetssökande. Därefter ska det aktiva matchningsarbetet kombineras med till exempel praktik eller utbildning. Ersättningen till deltagarna ska utformas så att den inte avhåller ungdomar från att välja reguljära studier framför arbetslöshet. Den som är frånvarande utan giltiga skäl eller på andra sätt missköter jobbgarantin ska få minskad ersättning på samma sätt som gäller inom aktivitetsgarantin.

Förslagspunkter: 8 Reservationer: 2
Justering: 2007-10-23 Debatt: 2007-10-31 Beslut: 2007-10-31

Betänkande 2007/08:AU2 (pdf, 1440 kB) Webb-tv debatt om förslag: En jobbgaranti för ungdomar

Betänkande 2004/05:AU7

Den 1 juli 2005 utvidgas förbudet mot könsdiskriminering. Det utvidgade förbudet ska gälla bland annat inom socialförsäkringssystemet, hos arbetsförmedlingen, vid yrkespraktik, för medlemskap i fack-, arbetsgivar- och yrkesföreningar och vid handel med varor, tjänster och bostäder. Även skyddet för inhyrd och inlånad arbetskraft stärks. Det införs också ett uttryckligt förbud mot instruktioner att diskriminera i både jämställdhetslagen och 2003 års lag om förbud mot diskriminering. Trakasserier på grund av kön och sexuella trakasserier blir uttryckligen förbjudet. Förbudet mot könsdiskriminering gäller inte tillhandahållande av tjänster eller bostäder om olika behandling av kvinnor och män "kan motiveras av ett berättigat mål och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå målet". Beslutet innebär att tre EU-direktiv genomförs i svensk lag. Lagändringarna syftar till att stärka jämställdhetssträvandena i samhället. Ändringarna innebär att skyddet mot könsdiskriminering nu i princip blir lika omfattande som det tidigare skyddet mot diskriminering på grund av etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder och sexuell läggning. Jämställdhetsombudsmannen (JämO) ska få tillsyn över de nya förbuden mot könsdiskriminering.

Förslagspunkter: 29 Reservationer: 20
Justering: 2005-05-24 Debatt: 2005-05-31 Beslut: 2005-06-01

Betänkande 2004/05:AU7 (doc, 3592 kB)

Betänkande 2004/05:AU9

Riksdagen godkände regeringens förslag om utvidgad rätt till information för arbetstagarorganisationer. I dag är arbetsgivare skyldiga att lämna fortlöpande information om verksamheten till arbetstagarorganisationer som de har kollektivavtal med. En ny tvingande bestämmelse införs som innebär att arbetsgivaren ska lämna motsvarande information till arbetstagarorganisationerna i de fall där arbetsgivaren inte är bunden av något kollektivavtal alls. Informationen ska ges till den lokala arbetstagarorganisationen om en sådan finns på arbetsplatsen. En arbetstagarrepresentant som får information har rätt till skälig ledighet för att ta emot informationen. De nya reglerna träder i kraft den 1 juli 2005.

Förslagspunkter: 2 Reservationer: 1
Justering: 2005-05-12 Debatt: 2005-05-26 Beslut: 2005-05-26

Betänkande 2004/05:AU9 (pdf, 365 kB)

Betänkande 2004/05:AU8

Regeringen har lämnat en skrivelse till riksdagen om politisk information och opinionsbildning på arbetsplatsen. Bakgrunden är ett uttalande av riksdagen våren 2001 om behovet av en utredning om rätt till politisk information och opinionsbildning på arbetsplatsen. Riksdagen instämmer med regeringen i att debatt och information är viktigt, men ser liksom regeringen svårigheter med att lagstifta i frågan. Saken bör inte heller utredas vidare. Riksdagen avslutade därför ärendet utan att besluta något mer. Riksdagen gjorde också ett uttalande om möjligheterna att kringgå turordningsreglerna i LAS. Regeringen bör uppmärksamma frågan och vid behov återkomma till riksdagen. Två reservationer av fem partier i arbetsmarknadsutskottet (m, fp, kd, c, mp) fick stöd när riksdagen röstade i kammaren. Riksdagen beslutade därmed att inte upphäva det undantag i turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd (LAS) som gör det möjligt för småföretag att undanta högst två arbetstagare som enligt arbetsgivarens bedömning är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Riksdagen gav vidare regeringen i uppdrag att återkomma med förslag om starkare skydd för föräldralediga.

Förslagspunkter: 29 Reservationer: 21
Justering: 2005-04-12 Debatt: 2005-04-28 Beslut: 2005-04-28

Betänkande 2004/05:AU8 (doc, 380 kB)

Betänkande 2004/05:AU6

Riksrevisionens styrelse har lämnat förslag om förbättringar av Arbetsmiljöverkets tillsyn. Riksdagen konstaterade att åtgärder vidtas för att förbättra tillsynen och att regeringen avser att återkomma med en redovisning av dessa. Riksdagen sade därför nej till förslaget från Riksrevisionens styrelse. Riksdagen sade också nej till motioner från allmänna motionstiden 2003 och 2004 om arbetsmiljö och motioner med anledning av stormen i södra Sverige i början av januari 2005. Skälet är främst att det redan pågår arbete i de frågor som motionerna tar upp.

Förslagspunkter: 12 Reservationer: 16
Justering: 2005-03-03 Debatt: 2005-04-13 Beslut: 2005-04-20

Betänkande 2004/05:AU6 (doc, 452 kB)

Betänkande 2004/05:AU5

Riksdagen sade nej till motioner från allmänna motionstiden 2003 och 2004 om diskriminering. Skälet är bland annat att Diskrimineringskommittén redan arbetar med frågor som motionerna tar upp. Motionerna handlar om en sammanhållen diskrimineringslagstiftning och ombudsman, påföljd vid diskriminering, Sveriges arbete i ILO, etnisk diskriminering, kvotering och positiv särbehandling, diskriminering på grund av funktionshinder, diskriminering på grund av ålder och HBT-frågor (frågor som rör homo- och bisexuella och transpersoner).

Förslagspunkter: 8 Reservationer: 5
Justering: 2005-03-08 Debatt: 2005-04-06 Beslut: 2005-04-07

Betänkande 2004/05:AU5 (doc, 244 kB)

Betänkande 2004/05:AU4

Riksdagen gjorde ett uttalande om a-kassan och förtroendeuppdrag. Regeringen bör närmare överväga frågan om bland annat ersättningsrätt för personer som har förtroendeuppdrag. Ställningstagandet gjordes med anledning av en motion (s) om att arbetslösa ska kunna ha politiska uppdrag utan att de förlorar sin a kasseersättning. Riksrevisionens styrelse har lämnat ett förslag som gäller brister i arbetsförmedlingens hantering av arbetslöshetsförsäkringen. Riksdagen utgår från att regeringen återkommer med en redovisning av åtgärder som vidtagits med anledning av dessa brister utan att det behövs något riksdagsbeslut om den saken. Riksdagen sade därför formellt nej till förslaget från Riksrevisionens styrelse.

Förslagspunkter: 17 Reservationer: 9
Justering: 2005-03-01 Debatt: 2005-03-17 Beslut: 2005-03-23

Betänkande 2004/05:AU4 (doc, 410 kB)

Betänkande 2004/05:USOU1

Riksdagen anser att den globala smittspridningen av allvarliga sjukdomar är ett problem som kräver hög handlingsberedskap. Den globala smittspridningen av hiv och tuberkulos och hot om omfattande influensaepidemier är oroande och kräver såväl nationella som internationella lösningar. Riksdagen konstaterar att i ett internationellt perspektiv är situationen i Sverige visserligen mindre oroande men ökat resande och spridning av sjukdomar gör att det finns ett hot mot folkhälsan även i Sverige.

Förslagspunkter: 2
Beredning: 2005-02-15 Justering: 2005-03-10 Debatt: 2005-03-16 Beslut: 2005-03-16

Betänkande 2004/05:USOU1 (doc, 174 kB)

Betänkande 2004/05:AU3

Riksdagen har godkänt regeringens förslag om ändringar i arbetstidslagen för att tydligare genomföra EG:s arbetstidsdirektiv. De nya reglerna innebär bland annat att den genomsnittliga veckoarbetstiden får vara högst 48 timmar och dygnsvilan måste vara minst elva sammanhängande timmar. Detta ska inte gälla vissa arbeten inom offentliga verksamheter som till exempel polisen och försvaret. Lagändringarna träder i kraft den 1 juli 2005. Om det vid den tidpunkten och därefter, fram till och med den 31 december 2006, finns kollektivavtal mellan arbetsgivaren och den fackliga organisationen börjar reglerna gälla först den 1 januari 2007. Lagens så kallade EG-spärrar blir tydligare, det vill säga att kollektivavtal inte ska innebära sämre regler för arbetstagarna än som följer av arbetstidsdirektivet.

Förslagspunkter: 8 Reservationer: 8
Justering: 2005-02-03 Debatt: 2005-02-16 Beslut: 2005-02-16

Betänkande 2004/05:AU3 (doc, 1047 kB)

Betänkande 2004/05:AU1

Riksdagen godkänner regeringens förslag inom utgiftsområdena arbetsmarknad och arbetsliv. Det gäller totalt drygt 70 miljarder kronor som främst går till kontantstödet vid arbetslöshet och program för arbetslösa. Vissa ändringar genomförs i programmen för arbetslösa ungdomar. De kommunala ungdomsprogrammen ska inledas med vägledning och så kallade jobbsökaraktiviteter. Kravet på tolv månaders inskrivningstid på arbetsförmedlingen för att ungdomar mellan 20 och 24 år ska kunna få anställning med allmänt anställningsstöd sänks till sex månader under tiden fram till årsskiftet 2005/06. Riksdagen säger också ja till regeringens förslag om ändringar i pendlingsstödet.

Förslagspunkter: 20 Reservationer: 29
Justering: 2004-11-25 Debatt: 2004-12-08 Beslut: 2004-12-15

Betänkande 2004/05:AU1 (doc, 1332 kB)
Paginering