Sök (34 träffar)

Betänkande 2007/08:AU10

Anställda ska få rätt att vara lediga för att på grund av sjukdom prova annat arbete. Syftet är att underlätta för sjukskrivna att återgå till arbete. Som villkor för ledigheten gäller att den anställda på grund av sjukdom har haft nedsatt arbetsförmåga i förhållande till sitt vanliga arbete under en period om minst 90 dagar. Det gäller även i förhållande annat lämpligt arbete som arbetsgivaren tillfälligt erbjudit. Den anställda ska också ha ingått ett anställningsavtal med en annan arbetsgivare från dag 91 till dag 180 av sjukperioden. Den nya lagen gäller från den 1 oktober 2008. Riksdagen beslutade också om nya ledighetsregler för föräldrar som utnyttjar vårdnadsbidraget. Reglerna gäller från den 1 juli 2008.

Förslagspunkter: 2 Reservationer: 2
Justering: 2008-06-03 Debatt: 2008-06-12 Beslut: 2008-06-12

Betänkande 2007/08:AU10 (pdf, 1042 kB) Webb-tv debatt om förslag: bet 2007/08 AU10

Betänkande 2007/08:AU7

En ny diskrimineringslag ersätter jämställdhetslagen och sex andra lagar. I den nya lagen finns två nya diskrimineringsgrunder: ålder och könsöverskridande identitet eller uttryck. Förbudet att diskriminera ska gälla på tio olika samhällsområden. Nya områden är bland annat offentlig anställning, värnplikt och civilplikt. Alla diskrimineringsgrunder gäller inte på alla samhällsområden. Främst gäller det diskriminering på grund av ålder som ska vara förbjuden i arbetslivet i vid mening och inom utbildningsverksamhet. Den som har diskriminerats ska kunna få diskrimineringsersättning. Ersättningen ska både vara en ersättning för kränkningen och avskräcka från diskriminering. En ny myndighet, Diskrimineringsombudsmannen, ska kontrollera att lagen följs. Samtidigt avvecklas de nuvarande ombudsmännen Jämställdhetsombudsmannen, Ombudsmannen mot etnisk diskriminering, Handikappombudsmannen och Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning. Diskrimineringsombudsmannen ska ha rätt att i domstol föra talan för en enskild person som anser sig ha blivit diskriminerad. Genom en ny regel får vissa intresseorganisationer också en sådan möjlighet. Den nya lagen börjar gälla den 1 januari 2009.

Förslagspunkter: 47 Reservationer: 42
Justering: 2008-05-08 Debatt: 2008-05-22 Beslut: 2008-06-04

Betänkande 2007/08:AU7 (pdf, 6955 kB) Webb-tv debatt om förslag: Ett starkare skydd mot diskriminering

Betänkande 2007/08:AU6

A-kassorna är skyldiga att finansiera en del av statens kostnader för arbetslöshetsersättning. A-kassornas medlemmar ska i sin tur betala en avgift till kassorna som bland annat täcker kassornas avgifter till staten. A-kassor som har medlemmar med hög arbetslöshet ska från den 1 juli 2008 betala en större avgift till staten. Arbetslöshetsavgiften ska motsvara 33 procent av den inkomstrelaterade arbetslöshetsersättning som kassan har betalat ut under månaden. Det ska liksom tidigare finnas en begränsning för hur mycket avgift a-kassorna ska få ta ut av sina medlemmar för att täcka arbetslöshetsavgiften. Kassorna får inte ta ut sådan avgift av medlemmar som till exempel har arbetslöshetsersättning eller sjukpenning och inte mer än 300 kronor i månaden av övriga medlemmar. Vidare ökar antalet karensdagar i arbetslöshetsförsäkringen från fem till sju dagar.

Förslagspunkter: 10 Reservationer: 2
Justering: 2008-05-06 Debatt: 2008-05-21 Beslut: 2008-05-22

Betänkande 2007/08:AU6 (pdf, 1236 kB) Webb-tv debatt om förslag: En effektivare arbetslöshetsförsäkring

Betänkande 2007/08:AU8

Riksdagen sade ja till regeringens förslag om en ny instansordning för arbetsmiljöärenden. I dag ska vissa av Arbetsmiljöverkets beslut överklagas hos regeringen. Riksdagens beslut innebär att från och med den 1 juli 2008 ska samtliga beslut från Arbetsmiljöverket få överklagas hos allmän förvaltningsdomstol, det vill säga hos länsrätt i första instans. Beslutet innebär också att prövningstillstånd ska krävas vid överklagande till kammarrätten.

Förslagspunkter: 3 Reservationer: 1
Justering: 2008-05-06 Debatt: 2008-05-15 Beslut: 2008-05-20

Betänkande 2007/08:AU8 (pdf, 508 kB) Webb-tv debatt om förslag: Ny instansordning för arbetsmiljöärenden

Betänkande 2007/08:AU9

Riksdagen sade ja till regeringens förslag om prövningstillstånd i Arbetsdomstolen. Beslutet innebär i huvudsak att det kommer att krävas prövningstillstånd för att få överklaga mål från tingsrätten till Arbetsdomstolen. Ändringen börjar gälla den 1 november 2008. Beslutet innebär också att ordförandena i Arbetsdomstolen ska anställas som ordinarie domare framöver i stället för att som i dag förordnas tre år i taget. Denna ändring börjar gälla den 1 juli 2008. När det gäller domstolens sammansättning vill utskottet förtydliga en bestämmelse och föreslår därför en justering.

Förslagspunkter: 3 Reservationer: 2
Justering: 2008-05-06 Debatt: 2008-05-15 Beslut: 2008-05-20

Betänkande 2007/08:AU9 (pdf, 780 kB) Webb-tv debatt om förslag: Prövningstillstånd i Arbetsdomstolen m.m.

Betänkande 2007/08:AU4

Riksdagen sade ja till Internationella arbetsorganisationens (ILO) konvention om ett ramverk för att främja arbetsmiljö, vilket gör att regeringen kan ratificera konventionen. Riksdagen delar åter regeringens bedömning att Sverige inte bör tillträda konventionen om skydd vid havandeskap och barnsbörd. Ett av skälen är att konventionen i vissa delar strider mot det rättighetstänkande som präglar den svenska lagen om föräldraledighet.

Förslagspunkter: 1
Justering: 2008-04-24 Debatt: 2008-05-07 Beslut: 2008-05-08

Betänkande 2007/08:AU4 (pdf, 124 kB) Webb-tv debatt om förslag: ILO:s konvention om ett ramverk för att främja arbetsmiljö, m.m.

Betänkande 2007/08:AU5

EU:s nya maskindirektiv genomförs i svensk lagstiftning. Det blir därmed bland annat möjligt att dra in felaktigt märkta maskiner från marknaden. Dessa lagändringar började gälla den 15 juni 2008. Vidare ska arbetsmiljölagen från den 1 januari 2009 gälla även för arbete i arbetsgivarens hushåll.

Förslagspunkter: 2 Reservationer: 1
Justering: 2008-04-24 Debatt: 2008-05-07 Beslut: 2008-05-08

Betänkande 2007/08:AU5 (pdf, 964 kB)

Betänkande 2007/08:JuSoU1

Regeringen har rapporterat till riksdagen om en handlingsplan mot mäns våld mot kvinnor. Handlingsplan omfattar också hedersrelaterat våld och förtryck samt våld i samkönade relationer. Totalt rör det sig om 56 åtgärder inom sex områden: ökat skydd och stöd till våldsutsatta, stärkt förebyggande arbete, stärkt kvalitet och effektivitet i rättsväsendet, utveckling av insatser riktade till våldsutövare, ökad samverkan samt ökade kunskaper. Det sammmansatta justitie- och socialutskottet konstaterar att åtgärderna utgör en kraftfull höjning av de konkreta insatserna inom en lång rad områden i samhället. Utskottet menar att insatserna kommer att leda till en varaktigt höjd ambitionsnivå i kampen mot våldet. Riksdagen avslutade ärendet med detta.

Förslagspunkter: 82 Reservationer: 57
Justering: 2008-04-08 Debatt: 2008-04-24 Beslut: 2008-05-07

Betänkande 2007/08:JuSoU1 (pdf, 1216 kB) Webb-tv debatt om förslag: Handlingsplan för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck samt våld i samkönade relationer

Betänkande 2007/08:AU3

En ny lag om arbetstagares medverkan vid gränsöverskridande fusioner börjar gälla den 15 februari 2008. Lagen har kommit till med anledning av en artikel i ett EU-direktiv. Direktivet reglerar fusioner mellan bolag som hör hemma i olika medlemsstater, och syftet är främst att underlätta omstruktureringar och samarbeten över nationsgränserna inom EU. Artikeln anger hur arbetstagarnas rätt till medverkan ska regleras i företag som deltagit i eller etablerats genom en sådan fusion.

Förslagspunkter: 1
Justering: 2007-12-13 Debatt: 2007-12-20 Beslut: 2007-12-20

Betänkande 2007/08:AU3 (pdf, 3280 kB)

Betänkande 2007/08:AU1

Riksdagen sade ja till regeringens förslag i budgetpropositionen om anslag till arbetsmarknad och arbetsliv för 2008 men med annan fördelning av medel på två anslag. Anslagen ska uppgå till 61,8 miljarder kronor för arbetsmarknad och 1,2 miljarder kronor för arbetsliv 2008. Riksdagen konstaterar att läget på arbetsmarknaden ser positivt ut men att det är viktigt att hitta åtgärder som kan hjälpa de långtidsarbetslösa. Riksdagen understryker att de arbetsmarknadspolitiska programmen i huvudsak ska rikta sig till personer som står långt från arbetsmarknaden. Regeringen ansåg att deltidsarbetslösas möjlighet till arbetslöshetsersättning borde begränsas till 75 dagar och det skulle gälla i fråga om såväl regelbundet som oregelbundet deltidsarbete. Enligt propositionen skulle detta ske genom regeringsbeslut om en förordningsändring från årsskiftet 2007/08. För att göra den tänkta begränsningen möjlig beslutade riksdagen om en ändring i ett så kallat bemyndigande för regeringen i lagen om arbetslöshetsförsäkring, ALF. Bemyndigandet hade tidigare enbart avsett regelbundet deltidsarbete. Riksdagen bestämde att lagändringen skulle träda i kraft den 7 april 2008. Senareläggningen av ändringarna leder till ökade utgifter för arbetslöshetsersättning jämfört med propositionens beräkningar. Riksdagen har beslutat att 655 miljoner kronor ska föras över till anslaget för arbetslöshetsersättning från det anslag som avser köp av arbetsmarknadsutbildning med mera. Det finns sparade medel på det sistnämnda anslaget. Riksdagen utgår därför från att förutsättningarna för att bedriva den verksamheten inte blir sämre.

Förslagspunkter: 31 Reservationer: 21
Justering: 2007-11-29 Debatt: 2007-12-12 Beslut: 2007-12-13

Betänkande 2007/08:AU1 (pdf, 2097 kB) Webb-tv debatt om förslag: Utgiftsområdena 13 Arbetsmarknad och 14 Arbetsliv

Betänkande 2007/08:AU2

Den 1 december 2007 avskaffas de kommunala ungdomsprogrammen och ungdomsgarantin och ersätts av en jobbgaranti för ungdomar mellan 16 och 24 år. Ungdomar kommer att omfattas av jobbgarantin när de har varit inskrivna tre månader som arbetssökande hos arbetsförmedlingen. Först får den arbetssökande mer stöd och uppföljning i sitt arbetssökande. Därefter ska det aktiva matchningsarbetet kombineras med till exempel praktik eller utbildning. Ersättningen till deltagarna ska utformas så att den inte avhåller ungdomar från att välja reguljära studier framför arbetslöshet. Den som är frånvarande utan giltiga skäl eller på andra sätt missköter jobbgarantin ska få minskad ersättning på samma sätt som gäller inom aktivitetsgarantin.

Förslagspunkter: 8 Reservationer: 2
Justering: 2007-10-23 Debatt: 2007-10-31 Beslut: 2007-10-31

Betänkande 2007/08:AU2 (pdf, 1440 kB) Webb-tv debatt om förslag: En jobbgaranti för ungdomar

Betänkande 2005/06:AU12

Behandlingen av två förslag skjuts upp till riksmötet 2006/07. Det gäller regeringens proposition 2005/06:207 Skäliga stöd- och anpassningsåtgärder för arbetstagare med funktionshinder och Riksrevisionens styrelses framställning 2005/06:RRS22 angående insatserna mot deltidsarbetslösheten. Det gäller också de nya ärenden som riksdagens kammare kan komma att skicka till arbetsmarknadsutskottet under resten av riksmötet 2005/06.

Förslagspunkter: 1
Justering: 2006-06-01 Debatt: 2006-06-14 Beslut: 2006-06-17

Betänkande 2005/06:AU12 (pdf, 16 kB)

Betänkande 2005/06:AU10

En ny lag införs om behandling av personuppgifter vid Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Lagen om arbetslöshetsförsäkring ändras när det gäller dels utökade bemyndiganden att meddela föreskrifter, dels samordning av ekonomiskt skadestånd med arbetslöshetsersättningen, dels viss uppgiftsskyldighet vid Arbetsmarknadsverket och IAF. En ny bestämmelse om återbetalning till a-kassan införs. Slutligen ändras lagen om behandling av personuppgifter i den arbetsmarknadspolitiska verksamheten så att Arbetsmarknadsstyrelsen och länsarbetsnämnderna får behandla personuppgifter för att tillhandahålla information som behövs inom IAF:s intygsverksamhet. Det innebär också att IAF under vissa förutsättningar får direktåtkomst till personuppgifter som behandlas i den arbetsmarknadspolitiska databasen. De nya reglerna börjar gälla den 1 juli 2006.

Förslagspunkter: 4
Justering: 2006-05-11 Debatt: 2006-05-30 Beslut: 2006-05-31

Betänkande 2005/06:AU10 (pdf, 596 kB)

Betänkande 2005/06:AU9

Riksdagen beslutade om en ny lag om arbetstagarinflytande i europakooperativ och några lagändringar i syfte att genomföra ett EU-direktiv i svensk lag. Lagstiftningen börjar gälla den 18 augusti 2006.

Förslagspunkter: 1
Beredning: 2006-04-27 Justering: 2006-05-11 Debatt: 2006-05-30 Beslut: 2006-05-31

Betänkande 2005/06:AU9 (pdf, 1740 kB)

Betänkande 2005/06:AU8

Lagen om anställningsskydd (LAS) förenklas genom att olika former av tidsbegränsade anställningar förs samman till en anställningsform, fri visstidsanställning. Därmed försvinner lagreglerna om till exempel säsongsanställning som anställningsform. Andra tidsbegränsade anställningar, som vikariat och när arbetstagaren har fyllt 67 år, blir kvar som i dag liksom provanställningar. Den som under fem år har varit anställd hos samma arbetsgivare i fri visstidsanställning i sammanlagt mer än 14 månader automatiskt ska bli tillsvidareanställd (fast anställning). Om arbetstagaren har varit provanställd ska den tiden också räknas in. En arbetstagare som har varit anställd hos en arbetsgivare ska även i fortsättningen ha företräde till återanställning. För företräde ska det i framtiden räcka med 6 månaders anställning under de senaste två åren i stället för som i dag 12 månaders anställning under de senaste tre åren. Föräldraledighetslagen får en ny regel som förbjuder arbetsgivare att missgynna arbetssökande och arbetstagare av skäl som har samband med föräldraledighet. Föräldralediga får också ett starkare skydd enligt LAS. Uppsägningstiden för en föräldraledig arbetstagare som sägs upp på grund av arbetsbrist ska börja löpa först när arbetstagaren återupptar arbetet. I dag löper uppsägningstiden medan tiden föräldraledigheten pågår. De ändringar som avser en förstärkt föräldraledighet börjar gälla den 1 juli 2006. Övriga ändringarna börjar gälla den 1 juli 2007.

Förslagspunkter: 3 Reservationer: 2
Justering: 2006-05-04 Debatt: 2006-05-18 Beslut: 2006-05-18

Betänkande 2005/06:AU8 (pdf, 1337 kB) Webb-tv debatt om förslag: Tidsbegränsade anställningar och förstärkt skydd för föräldralediga

Betänkande 2005/06:AU11

Riksdagen beslutade om nya mål i jämställdhetspolitiken. Det övergripande målet ska vara att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv. Dessutom ska det finnas fyra delmål på områdena makt och inflytande, ekonomisk jämställdhet, det obetalda hem- och omsorgsarbetet och mäns våld mot kvinnor.

Förslagspunkter: 16 Reservationer: 33
Justering: 2006-04-27 Debatt: 2006-05-11 Beslut: 2006-05-16

Betänkande 2005/06:AU11 (pdf, 473 kB) Webb-tv debatt om förslag: Nya mål i jämställdhetspolitiken

Betänkande 2005/06:JuSoU1

Målet för den svenska narkotikapolitiken är ett narkotikafritt samhälle. De narkotikapolitiska insatserna ska riktas mot tillgången och efterfrågan på narkotika. Detta för att minska nyrekryteringen till missbruk, få personer med missbruksproblem att upphöra med sitt missbruk och minska tillgången på narkotika. Det införs en lag om utbyte av sprutor och kanyler. Lagen innebär att Socialstyrelsen kan ge de landsting som ansöker om det tillstånd att bedriva en verksamhet som innebär att injektionsmissbrukare under vissa villkor får byta begagnade sprutor mot rena sprutor. Verksamheten ska bedrivas så att injektionsmissbrukare kan motiveras till vård och behandling. Riksdagen tycker att det är viktigt att sprututbytena utvärderas vetenskapligt och vill därför att regeringen ser till att sådana utvärderingar görs. Riksdagen anser också att det är viktigt att avgiftningsplatser utformas utifrån de olika behov som vuxna och barn kan ha. Rikdagen lyfter särskilt fram att särskilda avgiftningsplatser för kvinnor ska finnas. Det är enligt riksdagen regeringens ansvar att se till att sådana skapas.

Förslagspunkter: 55 Reservationer: 41
Justering: 2006-04-06 Debatt: 2006-04-26 Beslut: 2006-04-26

Betänkande 2005/06:JuSoU1 (pdf, 721 kB) Webb-tv debatt om förslag: Svensk narkotikapolitik

Betänkande 2005/06:AU6

Riksdagen sade nej till motioner om diskriminering och jämställdhet från allmänna motionstiden 2004 och 2005. Skälet är att Diskrimineringskommittén nyligen har lämnat sina förslag till en sammanhållen diskrimineringslagstiftning. Riksdagen vill vänta in den fortsatta behandlingen av de förslagen. Även när det gäller motionerna om jämställdhetsfrågor hänvisar riksdagen till pågående utredningsarbete. Dessutom lämnade regeringen nyligen sitt förslag till nya mål i jämställdhetspolitiken, som riksdagen behandlar senare i vår.

Förslagspunkter: 28 Reservationer: 30
Justering: 2006-03-30 Debatt: 2006-04-20 Beslut: 2006-04-20

Betänkande 2005/06:AU6 (pdf, 374 kB) Webb-tv debatt om förslag: Diskrimineringsfrågor och vissa frågor om jämställdhet

Betänkande 2005/06:AU5

Riksdagen sade nej till ett förslag från Riksrevisionens styrelse om arbetsförmedlingens och arbetslöshetskassornas hantering av arbetslöshetsförsäkringen. Skälet var att regeringen redan arbetar med att rätta till de brister som styrelsen pekat på. Regeringens arbete ligger i linje med de rekommendationer från Riksrevisionen som ligger till grund för styrelsens förslag. Riksdagen utgår från att regeringen redovisar vad som gjorts till riksdagen vid lämpligt tillfälle. Riksdagen sade nej till motionsförslag från den allmänna motionstiden 2005 som tog upp frågor om bland annat inträdesvillkor och a-kassa vid studier. Riksdagen hänvisade till pågående utredning.

Förslagspunkter: 15 Reservationer: 7
Justering: 2006-03-23 Debatt: 2006-04-06 Beslut: 2006-04-06

Betänkande 2005/06:AU5 (pdf, 151 kB) Webb-tv debatt om förslag: Arbetslöshetsförsäkringen

Betänkande 2005/06:AU7

Regeringen har redovisat till riksdagen olika rättsliga frågeställningar som är förknippade med en anställning i bemanningsföretag. Det gäller bland annat den så kallade karensregeln och rätten till arbetslöshetsersättning. Regeringens redovisning har gjorts på begäran av riksdagen (se 1999/2000:AU1 ). Riksdagen avslutade ärendet utan att göra några tillägg. Riksdagen sade också nej till motioner som tar upp olika frågor om bemanningsföretag, bland annat med hänvisning till att vissa frågor ska övervägas ytterligare.

Förslagspunkter: 3 Reservationer: 1
Justering: 2006-03-23 Debatt: 2006-04-06 Beslut: 2006-04-06

Betänkande 2005/06:AU7 (pdf, 53 kB) Webb-tv debatt om förslag: Anställningsvillkor i bemanningsföretag
Paginering