Val till EU

Vart femte år är det val till Europaparlamentet.
Valet kallas ofta EU-valet eller Europavalet.
Då väljer medborgarna i Sverige 
och de andra EU-länderna 
vilka partier och politiker som ska vara med
och bestämma i Europaparlamentet.
I Sverige var det val den 9 juni 2024.

Europaparlamentet är med och bestämmer
om EU:s lagar och budget.
Det är den enda delen av EU
som väljs direkt av EU:s medborgare i allmänna val.

I Europaparlamentet sitter 705 politiker
från EU:s medlemsländer.
Politikerna kallas för ledamöter. 
EU-länderna har olika många
ledamöter i parlamentet.
Stora länder har fler ledamöter
i parlamentet än små länder.
Sverige har 21 ledamöter.

Rätt att rösta

För att få rösta i det svenska EU-valet
måste du:

  • Ha fyllt 18 år.
  • Vara medborgare i Sverige eller något EU-land.

Den som vill bli vald till svensk ledamot
i Europaparlamentet
måste ha rösträtt i valet
och vara föreslagen, alltså nominerad,
av ett politiskt parti.
Den som nomineras
måste i förväg ha sagt ja
till att bli nominerad.

Rösta i förväg eller på valdagen

EU-valet går till på samma sätt som
valen till riksdag, regioner
och kommuner i Sverige.
Den som har rösträtt får
ett röstkort hem i brevlådan
och kan förtidsrösta eller rösta
i vallokal på valdagen.

Svenska medborgare som bor i utlandet
kan skicka sin röst per post
eller rösta på svenska ambassader och konsulat.

Om sidan

Publicerad