Partierna i riksdagen

Det finns 349 platser
i riksdagen.

Hur många platser
ett parti får
beror på hur många
röster partiet fått
i valet till riksdagen.

Det finns åtta partier
i riksdagen. 

Så här många platser
har varje parti i riksdagen:

Socialdemokraterna (S)
har 106 platser.

Sverigedemokraterna (SD)
har 72.

Moderaterna (M)
har 68.

Vänsterpartiet (V)
har 24.

Centerpartiet (C)
har 24.

Kristdemokraterna (KD)
har 19.

Miljöpartiet (MP)
har 18.

Liberalerna (L)
har 16.

De politiker som sitter
på platserna i riksdagen
kallas riksdagsledamöter.

Riksdagsledamöterna
sitter på platserna i riksdagen
mellan åren 2022 och 2026.

Sedan valet 2022 är
det två ledamöter i
riksdagen som
inte längre tillhör
något parti.

2026 är det ett nytt val
till riksdagen.

Om sidan

Publicerad
Uppdaterad