Val till riksdagen
I Sverige väljer folket
vilka som ska styra landet.
Vart fjärde år är det tre val på samma dag.
Då väljer vi vilka partier och personer
som ska styra i
riksdagen, regionerna och kommunerna.
Politikerna i riksdagen
beslutar om lagarna i Sverige.
Det som riksdagen bestämmer
gäller för hela landet.
Politikerna i regionerna och kommunerna
bestämmer i delar av landet, där vi bor.
Om du vill veta mer om de olika valen
kan du läsa på Valmyndighetens webbplats.
![Kö till vallokalen i Östra riksdagshuset.](https://bilder.riksdagen.se/publishedmedia/yb4drwwe9ilk0nht3gw4/Valet2022_crop.jpg)
När det är val röstar väljarna i tre val samma dag. Valen är till riksdagen, kommunerna och regionerna.
Valet till riksdagen
Det finns 349 politiker i riksdagen,
som kallas ledamöter.
Man väljer vilka politiker
som ska sitta i riksdagen
genom att rösta på ett parti.
Sedan kan man också
rösta på en särskild person.
Det kallas för att personrösta.
För att få rösta i valet till riksdagen
ska man vara svensk medborgare
och ha fyllt 18 år.
Man ska också bo eller ha bott
någon gång i Sverige.
Efter valet räknas rösterna
för att se hur många platser i riksdagen
som varje parti har fått.
Alla röster räknas två gånger.
Ett parti måste ha fått fyra procent
av alla rösterna i Sverige
för att få platser i riksdagen.
![Valarbetare från sex riksdagspartier utanför en vallokal på valdagen 2022.](https://bilder.riksdagen.se/publishedmedia/b3j976s8to858r7gz5ub/valarbetare2022_crop.jpg)
Personer från olika partier står utanför en vallokal och sträcker fram valsedlar för sitt parti.
Rösta på valdagen eller i förväg
De flesta röstar i vallokaler på valdagen.
Det kan vara i en skola eller på ett bibliotek.
Det går också att rösta i förväg i lokaler
som kommunen har bestämt.
Partierna har olika valsedlar.
Det går att personrösta genom att kryssa för
ett namn på en valsedel.
Då kryssar man för den person,
som man vill ska få en plats i riksdagen.
Det går också att skriva ett parti och ett namn
eller bara ett parti
på en tom valsedel,
en så kallad blank valsedel.
Den som är utomlands
kan skicka sin röst med posten.
Man kan också rösta på en svensk ambassad.
![En person röstar i ett valbås.](https://bilder.riksdagen.se/publishedmedia/84t4c096kuw24uhnmnjw/Valbas2022.jpg)
De flesta röstar i vallokaler på valdagen.
Riksdagen bestämmer vem som blir statsminister
Efter valet samlas den nya riksdagen
i slutet av september.
Då börjar höstens arbete i riksdagen.
När riksdagen har börjat arbeta
bestämmer den
vem som ska vara statsminister.
Statsministern väljer sedan vilka ministrar
som ska vara med i regeringen.
Regeringen behöver ha riksdagens stöd.
Därför brukar det parti eller de partier
som har fått flest platser i riksdagen
bilda regering.
Regeringens uppgift är att leda Sverige.
Regeringen föreslår nya lagar
och riksdagen säger ja eller nej till förslagen.