Anna Ekström (S)
Tidigare utbildningsminister
- Parti
- Socialdemokraterna
- Titel
- Jur.kand.
- Född år
- 1959
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Utbildningsdepartementet
- Utbildningsminister
- 2022-10-07 – 2022-10-18
- Utbildningsminister
- 2021-02-05 – 2022-10-06
- Utbildningsminister
- 2019-01-21 – 2021-02-04
- Statsråd
- 2016-09-13 – 2019-01-21
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Statsråd (gymnasie- och kunskapslyftsminister), Utbildningsdepartementet 160913-190121. Utbildningsminister, Utbildningsdepartementet 190121-.
Föräldrar
Riksåklagaren Torsten Jonsson och Birgitta Jonsson, f. Gyllenhammar.
Utbildning
Historia, Stockholms universitet 80. Jur.kand., Stockholms universitet 88. Riksdagens stenografiutbildning 89.
Anställningar
Tingsnotarie, Huddinge tingsrätt 88-90. Biträdande sekreterare, LOA-utredningen 90-92. Sekreterare, arbetsdomstolen 92-98. Sekreterare, 1995 års arbetsrättskommission 95-96. Ämnessakkunnig, Statsrådsberedningen 97-98. Statssekreterare, Arbetsmarknadsdepartementet 98-99. Statssekreterare, Näringsdepartementet 99-01. Generaldirektör, Statens skolverk 11-16.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ordförande, ILO-kommittén 98-01. Ledamot, EU:s högnivågrupp för sysselsättning 03. Ordförande, Delegationen för jämställdhet i förskolan 03-06. Vice ordförande, Uppsala universitets konsistorium 03-13. Ledamot, Globaliseringsrådet 07-09. Ordförande, Delegationen för jämställdhet i skolan 08-10. Ledamot, Nationalkommittén för Raoul Wallenberg och Raoul Wallenberg Academy 12-16. Ordförande, Linköpings universitets styrelse 13-16. Ordförande, 2015 års skolkommission 15-16.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Ordförande, SACO/SRs studeranderåd 85-87. Ordförande, Akademikernas Erkända Arbetslöshetskassa 01-11. Styrelseledamot, Europafacket, EFS 01-11. Ordförande, Saco (omvald 2005 och 2009) 01-11. Styrelseledamot, Första AP-fonden 02-11. Styrelseledamot AMS, 02-07. Styrelseledamot, Bruegel (Europeisk tankesmedja) 07-16. Styrelseledamot, svenska Transparency International 08-11.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Skolkommissionens förslag om stärkt likvärdighet
Interpellation 2018/19:171 av Kristina Axén Olin (M)
Interpellation 2018/19:171 Skolkommissionens förslag om stärkt likvärdighet av Kristina Axén Olin M till Utbildningsminister Anna Ekström S Svensk skola ska ge alla chansen. När skolan fungerar som bäst är den en motor för social rörlighet. Det innebär att var och en får möjlighet att förverkliga sin fulla potential.- Inlämnad
- 2019-04-03
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Samverkan för bästa skola
Interpellation 2018/19:126 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2018/19:126 Samverkan för bästa skola av Maria Stockhaus M till Utbildningsminister Anna Ekström S Uppdraget till Skolverket att starta upp satsningen Samverkan för bästa skola har syftet att höja kunskapsresultaten och öka likvärdigheten. Det är ett uppdrag att stötta skolor med svåra förutsättningar att- Inlämnad
- 2019-03-07
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Studiero i skolan
Interpellation 2018/19:125 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2018/19:125 Studiero i skolan av Maria Stockhaus M till Utbildningsminister Anna Ekström S Trygghet och studiero i skolan är ständigt uppe i skoldebatten. Många vittnar om, och många utvärderingar visar, att det behövs åtgärder för att alla skolor ska vara en trygg miljö med studiero för alla elever. Den- Inlämnad
- 2019-03-07
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Likvärdiga villkor för fristående och kommunala skolor
Interpellation 2018/19:124 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2018/19:124 Likvärdiga villkor för fristående och kommunala skolor av Maria Stockhaus M till Utbildningsminister Anna Ekström S Det gladde mig att se skrivningarna om åtgärder för att säkerställa lika villkor mellan fristående och kommunala alternativ inom välfärdssektorn. I skolvärlden är det viktigt,- Inlämnad
- 2019-03-07
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Krav i gymnasieskolan
Svar på skriftlig fråga 2018/19:528 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/ 01515/GV Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:528 av Johanna Rantsi M Krav i gymnasieskolan Johanna Rantsi har frågat mig om jag tänker vidta några åtgärder för att ge gymnasieskolan möjlighet att ställa fler krav. Jag vill börja med att framhålla vikten av att alla- Svarsdatum
- 2019-04-24
- Frågeställare
- Johanna Rantsi (M)
Aktivitetsansvaret
Svar på skriftlig fråga 2018/19:527 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/01514/GV Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:527 av Johanna Rantsi M Aktivitetsansvaret Johanna Rantsi har frågat mig om vilka initiativ jag tänker ta för att hjälpa de elever som riskerar att inte uppnå gymnasieexamen men inte heller omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret.- Svarsdatum
- 2019-04-24
- Frågeställare
- Johanna Rantsi (M)
Motverkan av lärartapp
Svar på skriftlig fråga 2018/19:485 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/01408/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:485 av Nermina Mizimovic S Motverkan av lärartapp Nermina Mizimovic har frågat mig vad jag gör för att motverka lärartappet. Lärarbristen är just nu en av skolans största utmaningar. Sedan 2010 har antalet barn i grundskoleåldrarna- Svarsdatum
- 2019-04-17
- Frågeställare
- Nermina Mizimovic (S)
Åtgärder för god elevhälsa
Svar på skriftlig fråga 2018/19:465 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/01319/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Svar på fråga 2018/19:465 Åtgärder för god elevhälsa av Jörgen Grubb SD Jörgen Grubb har frågat mig vilka konkreta nationella åtgärder som jag anser ska till för att förbättra elevers hälsa i skolan vid sidan av den nationella planen för ökad trygghet. Jag vill- Svarsdatum
- 2019-04-10
- Frågeställare
- Jörgen Grubb (SD)
Hotfulla situationer i skolan
Interpellation 2018/19:158 av Johanna Rantsi (M)
Interpellation 2018/19:158 Hotfulla situationer i skolan av Johanna Rantsi M till Utbildningsminister Anna Ekström S I medierna rapporteras kontinuerligt om ökat hot och våld i skolan samtidigt som brist på studiero är ett ihållande problem. Lärare tvingas lägga mer tid på att upprätthålla ordning i klassrummen, och följden- Inlämnad
- 2019-03-27
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Fler lärare
Interpellation 2018/19:157 av Johanna Rantsi (M)
Interpellation 2018/19:157 Fler lärare av Johanna Rantsi M till Utbildningsminister Anna Ekström S Sverige har ett kompetensförsörjningsproblem när det gäller lärare. Skolverket skrev den 12 mars 2019 att lärarbehörigheten minskar i landets grundskolor. Lärarbehörigheten är nu nere på 70,5 procent i grundskolan. Vi behöver- Inlämnad
- 2019-03-27
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Aktuell debatt om hot och våld mot Sveriges lärare och rektorer
Den 5 april håller riksdagen en aktuell debatt om hot och våld mot Sveriges lärare och rektorer. Liberalerna har begärt debatten. Från regeringen deltar utbildningsminister Anna Ekström SDebatten går att se direkt eller i efterhand via webb-tv.Lärarbehörighet
Svar på skriftlig fråga 2018/19:442 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/ 01242 S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:442 av Johanna Rantsi M Lärarbehörighet Johanna Rantsi har frågat mig vilka åtgärder jag tänker vidta för att stoppa den negativa utvecklingen av lärarbehörigheten i grundskolor. Lärarbristen är en av skolans största- Svarsdatum
- 2019-04-03
- Frågeställare
- Johanna Rantsi (M)
Anmälningar mot lärare
Svar på skriftlig fråga 2018/19:418 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Svar på fråga 2018/19:418 av Jimmy Loord KD Anmälningar mot lärare Jimmy Loord KD har frågat mig om vilka åtgärder jag avser att vidta för att komma till rätta med det problem som lärare nu ger uttryck för med anledning av det eskalerande antalet anmälningar. Denna fråga och liknande har varit föremål för interpellationer- Svarsdatum
- 2019-03-27
- Frågeställare
- Jimmy Loord (KD)
Behöriga lärare
Svar på skriftlig fråga 2018/19:411 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/ 01081/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:411 av Lars Beckman M Behöriga lärare Lars Beckman har frågat mig vad jag i tjänsten avser att göra för att ge våra barn och unga en likvärdig skolgång och öka antalet personer som vill bli lärare. Lärarbristen är en av- Svarsdatum
- 2019-03-27
- Frågeställare
- Lars Beckman (M)
Fritt skolval
Svar på skriftlig fråga 2018/19:393 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/01052/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:393 av Johanna Rantsi M Fritt skolval Johanna Rantsi har frågat mig om jag avser ta några initiativ för att begränsa elevers och föräldrars möjlighet att välja skola. Enligt skollagen 2010:800 ska alla ha lika tillgång- Svarsdatum
- 2019-03-20
- Frågeställare
- Johanna Rantsi (M)
Barns övergång från förskola till förskoleklass samt särskolan
Svar på skriftlig fråga 2018/19:348 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/00928/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:348 av Roger Haddad L Barns övergång från förskola till förskoleklass samt särskolan Roger Haddad har frågat mig vilka åtgärder jag och regeringen avser att vidta för att även barn som ska börja i särskolan kan tillförsäkras- Svarsdatum
- 2019-03-13
- Frågeställare
- Roger Haddad (L)
Ordning och reda i klassrummen
Interpellation 2018/19:122 av Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M)
Interpellation 2018/19:122 Ordning och reda i klassrummen av Ann-Charlotte Hammar Johnsson M till Utbildningsminister Anna Ekström S Skolan ska vara en skyddad plats där barn och unga ska känna sig trygga och kunna utvecklas som individer genom lärande. Tyvärr vittnar allt fler om en vardag i skolan som präglas av stök- Inlämnad
- 2019-03-06
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Trygghet i skolan
Interpellation 2018/19:117 av Robert Stenkvist (SD)
Interpellation 2018/19:117 Trygghet i skolan av Robert Stenkvist SD till Utbildningsminister Anna Ekström S Vi har sett återkommande rapporter i medierna om att det finns allvarliga brister gällande studiero i skolor på många områden. Dessa problem är inte på något sätt nya, men är icke desto mindre mycket allvarliga- Inlämnad
- 2019-03-01
- Besvarare
- Utbildningsminister Anna Ekström (S)
Mer idrott i skolan
Svar på skriftlig fråga 2018/19:268 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/00533/S Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:268 av Saila Quicklund M Mer idrott i skolan Saila Quicklund har frågat mig om jag kan redogöra för hur implementeringen av mer rörelse i skolan sker. Som Saila Quicklund mycket riktigt påpekar finns det mycket att vinna- Svarsdatum
- 2019-02-27
- Frågeställare
- Saila Quicklund (M)
Lärarnas befogenheter
Svar på skriftlig fråga 2018/19:264 besvarad av Utbildningsminister Anna Ekström (S)
U2019/00522/GV Utbildningsdepartementet Utbildningsministern Till riksdagen Svar på fråga 2018/19:264 av Roger Haddad L Lärarnas befogenheter Roger Haddad har frågat mig om jag och regeringen kommer att ta några initiativ i närtid för att ändra skollagen och regelverket för att lärare ska kunna fortsätta ingripa enligt- Svarsdatum
- 2019-02-27
- Frågeställare
- Roger Haddad (L)