Carina Ödebrink (S)
Tjänstgörande riksdagsledamot
- Parti
- Socialdemokraterna
- Valkrets
- Jönköpings län, plats 90
- Titel
- Förskollärare.
- Född år
- 1961
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Aktuella uppdrag
Riksdagsledamot
Ordinarie
Trafikutskottet
Ledamot
Justitieutskottet
Suppleant
OSSE-delegationen
Ledamot
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2018-09-24 – 2026-09-21
Justitieutskottet
- Suppleant
- 2022-10-04 – 2026-09-21
- Ledamot
- 2018-10-02 – 2022-09-26
Trafikutskottet
- Ledamot
- 2022-10-04 – 2026-09-21
- Suppleant
- 2018-10-02 – 2022-09-26
Försvarsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Konstitutionsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Utrikesutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Arbetsmarknadsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Civilutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Finansutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Kulturutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Näringsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Utbildningsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
EU-nämnden
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-10-04
OSSE-delegationen
- Ledamot
- 2022-10-11 –
- Ledamot
- 2018-10-09 – 2022-10-09
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 18–. Ledamot justitieutskottet 18–22 och trafikutskottet 22–. Suppleant trafikutskottet 18–22 och justitieutskottet 22–. Ledamot OSSE-delegationen 18–.
Anställningar
Förskollärare, Vaggeryds kommun.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Vaggeryd 18–.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Ordförande, Socialdemokraterna Jönköpings län 13–. Ordförande, Ädelfors folkhögskola 11–14.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Kriminalvårdsfrågor
Betänkande 2020/21:JuU26
Riksdagen beslutade att rikta en rad uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen i olika frågor om kriminalvård. Tillkännagivandena handlar om:
- utvärdering och vidareutveckling av straffens innehåll
- nya behandlingsprogram för personer som begår sexuella övergrepp mot barn
- fler anstaltsplatser
- åtgärder för att öka antalet överföranden av dömda utländska medborgare till deras respektive hemländer.
Förslagen om tillkännagivanden har lämnats i motioner från allmänna motionstiden 2020. Riksdagen sa nej till övriga förslag i motioner, bland annat eftersom arbete redan pågår inom de områden motionerna tar upp.
- Behandlade dokument
- 29
- Förslagspunkter
- 36
- Reservationer
- 25
- Anföranden och repliker
- 11, 68 minuter
- Justering
- 2021-05-06
- Bordläggning
- 2021-05-19
- Debatt
- 2021-05-20
- Beslut
- 2021-05-26
Översyn av regleringen om sluten ungdomsvård
Betänkande 2020/21:JuU39
En kommande utredning ska se över reglerna för sluten ungdomsvård. Riksdagen riktade ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen att utredningen även bör utreda en flytt av ansvaret till Kriminalvården och att taket för maximal vårdtid höjs.
De som döms till sluten ungdomsvård har ofta redan en kriminell livsstil. Riksdagen menar att Kriminalvården kan ha en större kompetens att ta hand om dessa personer, jämfört med Statens institutionsstyrelse, Sis, som ansvarar för vården i dag. Dessutom visar antalet rymningar att säkerheten hos Sis fortfarande är eftersatt i jämförelse med inom Kriminalvården. Den kommande utredningen bör därför ta som utgångspunkt att hela ansvaret för den slutna ungdomsvården flyttas till Kriminalvården. I direktivet till utredningen bör det även framgå att den maximala vårdtiden ska höjas för att bättre motsvara brottslighetens allvar, anser riksdagen.
Förslaget om ett tillkännagivande var ett så kallat utskottsinitiativ. Justitieutskottet föreslog på eget initiativ ett riksdagsbeslut. Förslaget kom inte från en proposition från regeringen eller en motion från riksdagsledamöter.
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 12, 72 minuter
- Justering
- 2021-04-15
- Bordläggning
- 2021-04-20
- Debatt
- 2021-04-21
- Beslut
- 2021-04-22
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Följande ministrar deltar: Inrikesminister Mikael Damberg S Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson S Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi S Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman S Inrikesminister- Datum
- 2021-04-08
Effektivare hantering av häktningar och minskad isolering
Betänkande 2020/21:JuU43
För att öka rättssäkerheten och säkra barnrättsperspektivet för brottsmisstänkta så vill regeringen bland annat införa tidsgränser för häktningar och regler för isolering. Riksdagen sa delvis ja till förslaget.
Regeringen har föreslagit att tiden en person kan sitta häktad begränsas till högst sex månader. Är den misstänkte under 18 år är motsvarande tid tre månader. Riksdagen sa ja till förslaget, men med en bortre tidsgräns för vuxna på nio månader i stället för sex månader. Det skulle motverka alltför långa häktningstider, samtidigt som förutsättningarna för utredningsarbetet inte försämras.
Andra delar i regeringens förslag handlar bland annat om följande åtgärder:
- En misstänkt som är under 18 år och intagen i häkte ska ha rätt att vistas med personal eller någon annan i minst fyra timmar varje dag.
- Domstolarna ska, efter förslag från åklagaren, besluta vilka slags restriktioner åklagaren får ge en misstänkt, till exempel förbud att ta emot besök i häktet. I dag beslutar domstolarna om ett generellt tillstånd, sedan bestämmer åklagaren vilka restriktioner som ska införas.
- Möjligheterna att hålla en så kallad gemensam häktnings- och huvudförhandling utökas. Det innebär att tiden den misstänkte sitter häktad kan kortas, och att ett eventuellt fängelsestraff kan tidigareläggas.
- Åklagaren ska redovisa en tidplan för förundersökningen.
- Den som inte har fyllt 18 år får bara hållas i förvar i polisarrest om det är absolut nödvändigt. I första hand ska barnet placeras på något annat ställe, till exempel i ett förhörsrum.
- Det ska tydliggöras att den som inte har fyllt 18 år bara får anhållas om det finns synnerliga skäl. Bedömningen görs utifrån den misstänktes ålder och brottets allvarlighetsgrad.
Riksdagen sa ja till de här förslagen. Alla lagändringar börjar gälla 1 juli 2021.
- Behandlade dokument
- 12
- Förslagspunkter
- 12
- Reservationer
- 14
- Anföranden och repliker
- 20, 86 minuter
- Justering
- 2021-03-25
- Bordläggning
- 2021-04-06
- Debatt
- 2021-04-07
- Beslut
- 2021-04-07
Riksrevisionens rapport om effektiviteten vid Kriminalvårdens anstalter
Betänkande 2020/21:JuU20
Riksrevisionen har granskat effektiviteten vid Kriminalvårdens anstalter under perioden 2015-2018. Granskningen visar att variationen är stor och att vissa anstalter har större förbättringspotential än andra. I genomsnitt bedömer Riksrevisionen att det finns utrymme för en resurseffektivisering med upp till 20 procent.
Riksrevisionens analys är att större och färre anstalter skulle gynna effektiviteten och rekommenderar därför Kriminalvården att fortsätta att arbeta i den riktningen. Kriminalvården rekommenderas också att utveckla rutiner för datainsamling som gör det lättare att följa upp effektiviteten.
Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen som handlar om Riksrevisionens granskning. I enlighet med regeringen anser riksdagen att granskningen bidrar med nyttig kunskap inför vidare arbete med att effektivisera anstalterna. Dock bedömer riksdagen, precis som regeringen, att tidsperioden efter 2018 i högre grad borde ha vägts in i analysen. Regeringen bedömer vidare att större anstalter har förutsättningar att vara mer resurseffektiva men att Riksrevisionen har överskattat de möjliga kostnadsbesparingar som en fullskalig stordrift skulle kunna ge. Riksdagen delar även den bedömningen.
Riksdagen sa nej till olika motionsförslag inom området och lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Behandlade dokument
- 8
- Förslagspunkter
- 7
- Reservationer
- 6
- Anföranden och repliker
- 16, 64 minuter
- Justering
- 2021-03-25
- Bordläggning
- 2021-04-06
- Debatt
- 2021-04-07
- Beslut
- 2021-04-07
Utökade kontroll- och stödmöjligheter avseende skyddstillsynsdömda
Betänkande 2020/21:JuU22
För att förhindra att skyddstillsynsdömda personer återfaller i brottslighet vill regeringen att Kriminalvården ska få utökade möjligheter att besluta om stöd- och kontrollåtgärder för den gruppen. Riksdagen sa ja till förslaget, som är en del av regeringens så kallade 34-punktsprogram med olika åtgärder mot gängkriminaliteten.
De utökade kontrollmöjligheterna skulle motsvara reglerna som gäller för villkorligt frigivna personer. Regeringens förslag innehåller bland annat följande åtgärder:
- Reglerna för övervakning vid skyddstillsyn ska ändras så att övervakningen inte upphör automatiskt efter ett år, utan vid behov kan fortsätta under de tre år som skyddstillsynen pågår. Det kan exempelvis behövas om personen genomgår en behandlingsplan, eller missköter sig.
- Möjligheten att besluta var den dömde ska eller inte får vistas ska bli tydligare. Utöver ort ska Kriminalvården också kunna besluta vilka platser eller områden den dömde personen ska eller inte får vistas i, till exempel nära ett brottsoffers bostad.
- Kriminalvården ska vid behov kunna besluta om fotboja för att säkra att reglerna följs, eller om det exempelvis finns risk att personen begår nya brott.
- Kriminalvården ska i stället för övervakningsnämnden besluta om åtgärder om den dömde missköter sig. Myndigheten ska till exempel kunna besluta om en varning eller begära att skyddstillsynen avslutas. Syftet är att snabbt och flexibelt kunna fatta beslut.
De nya reglerna börjar gälla 1 maj 2021.
Riksdagen riktade också två tillkännagivanden, uppmaningar, till regeringen. Dels bör regeringen säkra att det i lag framgår att enda möjligheten för Kriminalvården att bara utdela en varning vid misskötsamhet är om händelsen är av mindre betydelse. Dels bör regeringen införa ett vistelseförbud som en ny form av påföljd. Förbudet ska kunna vara längre än strafftiden. Det ska också vara straffbart att överträda förbudet.
- Behandlade dokument
- 9
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 10, 48 minuter
- Justering
- 2021-03-18
- Bordläggning
- 2021-03-23
- Debatt
- 2021-03-24
- Beslut
- 2021-03-24
En tydligare koppling mellan villkorlig frigivning och deltagande i återfallsförebyggande åtgärder
Betänkande 2020/21:JuU8
Regeringen har lagt fram ett förslag som ska ge en tydligare koppling mellan att delta i åtgärder för att förebygga återfall och att friges villkorligt. Den villkorliga frigivningen ska kunna skjutas upp i större utsträckning än i dag för den som under tiden på anstalt missköter eller inte deltar i återfallsförebyggande åtgärder eller andra liknande åtgärder. Möjligheterna att skjuta upp den villkorliga frigivningen för den som missköter sig även på andra sätt ska utökas.
De nya reglerna börjar gälla den 1 maj 2021. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.
Riksdagen riktade också ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om att den så kallade presumtionen för villkorlig frigivning tas bort och att större hänsyn ska tas till hur den intagne har skött sig under sitt fängelsestraff. Regeringen bör också överväga att villkorlig frigivning ska kunna ske först efter tre fjärdedelar av strafftiden och aldrig för den som har återfallit i brott.
- Behandlade dokument
- 13
- Förslagspunkter
- 9
- Reservationer
- 9
- Anföranden och repliker
- 24, 77 minuter
- Justering
- 2020-12-17
- Bordläggning
- 2021-01-26
- Debatt
- 2021-01-27
- Beslut
- 2021-01-27
Säkra tillgången till läkemedel – i hela landet
Motion 2020/21:2162 av Diana Laitinen Carlsson m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2020/21:2162 av Diana Laitinen Carlsson m.fl. S Säkra tillgången till läkemedel i hela landet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda förutsättningarna för ett sammanhållet system för lagerhållning av läkemedel samt ett insynssystem för vilka- Inlämnad
- 2020-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2020/21:SoU14
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Förstärkt arbetsmiljöarbete
Motion 2020/21:2161 av Diana Laitinen Carlsson och Carina Ödebrink (båda S)
Motion till riksdagen 2020/21:2161 av Diana Laitinen Carlsson och Carina Ödebrink båda S Förstärkt arbetsmiljöarbete Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om Arbetsmiljöverket och dess uppdrag och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs- Inlämnad
- 2020-10-05
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2020/21:AU11
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Kommunikationer och infrastruktur
Motion 2020/21:2160 av Diana Laitinen Carlsson m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2020/21:2160 av Diana Laitinen Carlsson m.fl. S Kommunikationer och infrastruktur Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att i infrastrukturplaneringen studera förutsättningar för förbättrad infrastruktur i Jönköpings län och tillkännager detta för- Inlämnad
- 2020-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2020/21:TU16
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Jämlik och tillgänglig tandvård
Motion 2020/21:2159 av Diana Laitinen Carlsson m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2020/21:2159 av Diana Laitinen Carlsson m.fl. S Jämlik och tillgänglig tandvård Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att tandvården ska vara jämlik och tillgänglig för alla och tillkännager detta för regeringen. Motivering En jämlik tandvård är en- Inlämnad
- 2020-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2020/21:SoU16
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Jämställd fördelning av ekonomiskt bistånd
Motion 2020/21:2158 av Diana Laitinen Carlsson m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2020/21:2158 av Diana Laitinen Carlsson m.fl. S Jämställd fördelning av ekonomiskt bistånd Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över lagstiftningen i syfte att fördela utbetalningar av ekonomiskt bistånd lika mellan de vuxna i hushållet och- Inlämnad
- 2020-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2020/21:SoU24
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Enhet för att stävja fusk hos Försäkringskassan
Motion 2020/21:2034 av Joakim Sandell m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2020/21:2034 av Joakim Sandell m.fl. S Enhet för att stävja fusk hos Försäkringskassan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att inrätta en ny enhet för utredning av brott enligt bidragsbrottslagen och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer- Inlämnad
- 2020-10-05
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2020/21:SfU21
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Principbeslut för nya stambanor
Motion 2020/21:2016 av Carina Ödebrink m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2020/21:2016 av Carina Ödebrink m.fl. S Principbeslut för nya stambanor Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att i infrastrukturplaneringen studera förutsättningarna för ett principbeslut om att bygga nya stambanor och tillkännager detta för regeringen.- Inlämnad
- 2020-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2020/21:TU16
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Offentliggörande av skolstatistik
Motion 2020/21:2015 av Carina Ödebrink m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2020/21:2015 av Carina Ödebrink m.fl. S Offentliggörande av skolstatistik Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga att införa offentlighetsprincipen i alla offentligt finansierade skolor och tillkännager detta för regeringen. Motivering- Inlämnad
- 2020-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2020/21:UbU10
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Delnings- och plattformsekonomin
Motion 2020/21:2014 av Carina Ödebrink m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2020/21:2014 av Carina Ödebrink m.fl. S Delnings- och plattformsekonomin Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att följa och stödja utvecklingen av delnings- och plattformsekonomin för att främja de positiva delarna och för en konkurrens på lika villkor,- Inlämnad
- 2020-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2020/21:NU20
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Inrätta en nationell insatsstyrka mot livsmedelsfusk
Motion 2020/21:2494 av Joakim Sandell m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2020/21:2494 av Joakim Sandell m.fl. S Inrätta en nationell insatsstyrka mot livsmedelsfusk Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheterna att bekämpa livsmedelsfusket och tillkännager detta för regeringen. Motivering Livsmedelsfusket- Inlämnad
- 2020-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2020/21:MJU18
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Konkurrensneutralitet mellan medieföretag verksamma i Sverige
Motion 2020/21:1686 av Laila Naraghi m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2020/21:1686 av Laila Naraghi m.fl. S Konkurrensneutralitet mellan medieföretag verksamma i Sverige Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över globala digitala reklam- och medieleverantörers beskattning i Sverige för att stärka konkurrensneutraliteten- Inlämnad
- 2020-10-02
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2020/21:SkU19
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Förbud mot införsel av kärnvapen
Motion 2020/21:1626 av Laila Naraghi m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2020/21:1626 av Laila Naraghi m.fl. S Förbud mot införsel av kärnvapen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att beakta behovet av ett tillägg i lagen 1984:3 om kärnteknisk verksamhet som förbjuder införsel av kärnvapen i landet, likt den finska lagstiftningen,- Inlämnad
- 2020-10-02
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2020/21:UFöU4
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Instiftandet av en internationell konvention som förbjuder kärnvapen
Motion 2020/21:1625 av Laila Naraghi m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2020/21:1625 av Laila Naraghi m.fl. S Instiftandet av en internationell konvention som förbjuder kärnvapen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om vikten av instiftandet av en internationell konvention som förbjuder kärnvapen och tillkännager detta för- Inlämnad
- 2020-10-02
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2020/21:UFöU4
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag