Daniel Riazat (V)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Stockholms län, plats 113
Född år
1991
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Utbildningsutskottet

Ledamot

Näringsutskottet

Suppleant

EU-nämnden

Suppleant

Ledamotsrådet

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2014-09-29 – 2026-09-21

Utbildningsutskottet

Ledamot
2022-10-04 – 2026-09-21
Ledamot
2018-10-02 – 2022-09-26
Ledamot
2014-10-07 – 2018-09-24

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
2014-10-14 – 2018-09-24

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
2018-03-23 – 2018-09-24

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2026-09-21
Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

EU-nämnden

Suppleant
2018-10-16 –

Nordiska rådets svenska delegation

Ledamot
2018-10-09 – 2022-10-11

Ledamotsrådet

Suppleant
2022-10-12 –

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 14–. Ledamot utbildningsutskottet 14–. Suppleant socialförsäkringsutskottet 14–18, trafikutskottet 18, EU-nämnden 18– och näringsutskottet 22–. Ledamot Nordiska rådets svenska delegation 18–22 och ledamotsrådet 22–.

Utbildning

Gymnasieskola, Falun, slutår 10. Studier på samhällsvetarprogrammet, Högskolan Dalarna.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig , Falun 10–14, 14 och 18. Ordförande, skolnämnden, Falun 11–13.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Ordförande, Dalarna Mot Rasism 10–15 och ledamot 15–. Ledamot, Svenska stödkommittén för mänskliga rättigheter i Turkiet 15–.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Rasismen i USA

    Rasismen i USA

    Interpellation 2019/20:412 av Håkan Svenneling (V)

    Interpellation 2019/20:412 Rasismen i USA av Håkan Svenneling V till Utrikesminister Ann Linde S Rasdiskrimineringen i USA har sin grund i sekel av förtryck, diskriminering och slaveri. Även om lagar har förändrats så är de rasistiska strukturerna fortfarande synliga i USA. Under den nuvarande presidenten Trump har rasmotsättningar
    Inlämnad
    2020-06-04
    Besvarare
    Utrikesminister Ann Linde (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Fjärrundervisning, distansundervisning och vissa frågor om entreprenad

    Fjärrundervisning, distansundervisning och vissa frågor om entreprenad

    Betänkande 2019/20:UbU23

    Fjärrundervisning får användas bland annat om det för viss undervisning inte finns någon behörig lärare eller om det är för få elever i skolan.

    Distansundervisning får användas för en elev som inte kan vara i skolan på grund av en dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik. En elev i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan kan även ha andra skäl för att inte delta i undervisning i skolans lokaler.

    De nya reglerna gäller grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan.

    Båda dessa former av undervisning ska kunna lämnas över på entreprenad. Den kommun eller enskilda huvudman som beställer entreprenaden har ansvar för att utbildningen genomförs enligt bestämmelserna i skollagen.

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    De nya reglerna i skollagen börjar gälla den 1 augusti 2020 och tillämpas på utbildning som börjar efter den 30 juni 2021. En ändring i offentlighets- och sekretesslagen börjar gälla den 1 januari 2021.

    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    10 
    Anföranden och repliker
    12, 55 minuter
    Justering
    2020-06-04
    Bordläggning
    2020-06-15
    Debatt
    2020-06-16
    Beslut
    2020-06-17
  • med anledning av prop. 2019/20:164 Inriktningen för en nära och tillgänglig vård - en primärvårdsreform

    Motion 2019/20:3633 av Karin Rågsjö m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2019/20:3633 av Karin Rågsjö m.fl. V med anledning av prop. 2019/20:164 Inriktningen för en nära och tillgänglig vård en primärvårdsreform 1  Innehållsförteckning 1 Innehållsförteckning 2 Förslag till riksdagsbeslut 3 Regeringens förslag 4 Vänsterpartiets övergripande kommentarer om inriktningen
    Inlämnad
    2020-06-15
    Förslag
    8
    Utskottsberedning
    2020/21:SoU2
    Riksdagsbeslut
    (8 yrkanden): 7 avslag, 1 bifall,
  • Stillbild från Debatt om förslag: Komvux för stärkt kompetensförsörjning

    Komvux för stärkt kompetensförsörjning

    Betänkande 2019/20:UbU22

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag till ändringar i skollagen som gäller den kommunala vuxenutbildningen, komvux:

    • Det övergripande målet för komvux ska kompletteras så att det framgår att utbildningen också ska vara en bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen till arbetslivet och ge en bra grund för elevernas fortsatta utbildning.
    • Regeln för prioriteringar inom komvux på gymnasial nivå och komvux som särskild utbildning på gymnasial nivå ska ändras så att de personer som har störst behov av utbildning prioriteras. Det betyder att inte bara de som har minst utbildning ska prioriteras vid urval till utbildningen utan också till exempel arbetslösa och vuxna som behöver byta yrke.
    • Särskild utbildning för vuxna med utvecklingsstörning eller förvärvad hjärnskada (särvux) ska inte längre vara en egen skolform utan ska ingå i skolformen komvux och dessutom byta namn.
    • En förenklad betygsskala införs inom delar av komvux.
    • Ett komvuxarbete ska ersätta gymnasiearbetet för att göra reglerna för gymnasieexamen i komvux mer flexibla.

    De lagändringar som innebär att målet för komvux kompletteras och att särvux blir en del av komvux börjar gälla den 1 juli 2020. De lagändringar som innebär en ny betygsskala i delar av komvux börjar gälla den 1 januari 2022. Övriga lagändringar börjar gälla den 1 juli 2021.

    Behandlade dokument
    6
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 47 minuter
    Justering
    2020-05-28
    Bordläggning
    2020-06-02
    Debatt
    2020-06-03
    Beslut
    2020-06-03
  • med anledning av skr. 2019/20:162 Riksrevisionens rapport om undantag från skolplikten – regler, tillämpning och tillsyn

    Motion 2019/20:3622 av Daniel Riazat m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2019/20:3622 av Daniel Riazat m.fl. V med anledning av skr. 2019/20:162 Riksrevisionens rapport om undantag från skolplikten regler, tillämpning och tillsyn Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen bör tillsätta en utredning av lagstiftningen
    Inlämnad
    2020-05-26
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2020/21:UbU3
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 bifall,
  • Stillbild från Debatt om förslag: Lärare och elever

    Lärare och elever

    Betänkande 2019/20:UbU12

    Riksdagen sa nej till cirka 170 förslag i motioner om lärare och elever från allmänna motionstiden 2019. Anledningen är bland annat att det pågår arbete på området eller att åtgärder redan är vidtagna.

    Motionerna tar upp frågor om bland annat läraryrket, fortbildning, skolledare, ordning och arbetsro, elevers hälsa, idrott och hälsa, elevers frånvaro, elever med särskilda behov och nyanlända elever.

    Behandlade dokument
    77
    Förslagspunkter
    16
    Reservationer
    29 
    Anföranden och repliker
    8, 54 minuter
    Justering
    2020-04-23
    Bordläggning
    2020-05-06
    Debatt
    2020-05-07
    Beslut
    2020-05-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Vuxenutbildning

    Vuxenutbildning

    Betänkande 2019/20:UbU14

    Riksdagen sa nej till cirka 80 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2019 som rör vuxenutbildning. Motionerna handlar bland annat om hur vuxenutbildningen bör organiseras, validering och svenska för invandrare (sfi).

    Riksdagen sa nej till motionerna bland annat på grund av de bestämmelser som gäller inom området, att arbete redan pågår och att åtgärder redan är vidtagna.

    Behandlade dokument
    50
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    12 
    Anföranden och repliker
    8, 50 minuter
    Justering
    2020-04-02
    Bordläggning
    2020-04-22
    Debatt
    2020-04-23
    Beslut
    2020-04-29
  • med anledning av prop. 2019/20:127 Fjärrundervisning, distansundervisning och vissa frågor om entreprenad

    Motion 2019/20:3564 av Daniel Riazat m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2019/20:3564 av Daniel Riazat m.fl. V med anledning av prop. 2019/20:127 Fjärrundervisning, distansundervisning och vissa frågor om entreprenad Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att riksdagen bör slå fast att fjärrundervisning inte ska vara tillåten
    Inlämnad
    2020-04-07
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2019/20:UbU23
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • med anledning av prop. 2019/20:105 Komvux för stärkt kompetensförsörjning

    Motion 2019/20:3529 av Daniel Riazat m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2019/20:3529 av Daniel Riazat m.fl. V med anledning av prop. 2019/20:105 Komvux för stärkt kompetensförsörjning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att besluta att lagstiftningen om prioriteringsbestämmelserna ska träda i kraft den 1 januari 2021
    Inlämnad
    2020-03-30
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:UbU22
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Högskolan

    Högskolan

    Betänkande 2019/20:UbU15

    Riksdagen sa nej till 190 förslag i motioner om högskolan från allmänna motionstiden 2019. Motionerna handlar bland annat om tillträde till högskolan, högskolans digitalisering och högskoleutbildningens innehåll.

    Anledningen till att riksdagen sa nej till motionerna är de bestämmelser som gäller inom området, att arbete redan pågår och att åtgärder redan är vidtagna.

    Behandlade dokument
    96
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    21 
    Anföranden och repliker
    9, 41 minuter
    Justering
    2020-03-10
    Bordläggning
    2020-03-18
    Debatt
    2020-03-19
    Beslut
    2020-03-19
  • Stillbild från Debatt om förslag: Grundläggande frågor om utbildning

    Grundläggande frågor om utbildning

    Betänkande 2019/20:UbU11

    Riksdagen sa nej till cirka 150 förslag i motioner från allmänna motionstiden 2019. Förslagen handlar bland annat om skolans värdegrund, trygghet och studiero, nationella prov, skolbibliotek och fritidshem. Anledningen till att riksdagen sa nej till förslagen är främst gällande bestämmelser och att det redan idag pågår arbete och har vidtagits åtgärder på området.

    Behandlade dokument
    92
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    15 
    Anföranden och repliker
    6, 31 minuter
    Justering
    2020-03-12
    Bordläggning
    2020-03-18
    Debatt
    2020-03-19
    Beslut
    2020-03-19
  • med anledning av prop. 2019/20:84 Förbättringar för barn inom den psykiatriska tvångsvården

    Motion 2019/20:3507 av Karin Rågsjö m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2019/20:3507 av Karin Rågsjö m.fl. V med anledning av prop. 2019/20:84 Förbättringar för barn inom den psykiatriska tvångsvården Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att det bör införas en nollvision när det gäller tvångsåtgärder för barn inom den
    Inlämnad
    2020-03-16
    Förslag
    4
    Utskottsberedning
    2019/20:SoU15
    Riksdagsbeslut
    (4 yrkanden): 4 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Övergripande skolfrågor

    Övergripande skolfrågor

    Betänkande 2019/20:UbU10

    Riksdagen sa nej till cirka 130 förslag i motioner från allmänna motionstiden 2019. Motionerna handlar bland annat om åtgärder för att höja kunskapsresultaten, ansvars- och resursfördelningen i skolväsendet, val av skola, fristående skolor, tillsyn, särskilda undervisningsformer och it i skolan. Anledningen till att riksdagen sa nej till förslagen är de bestämmelser som gäller, utredningar som pågår och åtgärder som har aviserats eller vidtagits.

    Behandlade dokument
    55
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    22 
    Anföranden och repliker
    24, 104 minuter
    Justering
    2020-03-03
    Bordläggning
    2020-03-10
    Debatt
    2020-03-11
    Beslut
    2020-03-12
  • Stillbild från Debatt om förslag: Gymnasieskolan

    Gymnasieskolan

    Betänkande 2019/20:UbU13

    Riksdagen sa nej till cirka 70 yrkanden i motioner från allmänna motionstiden 2019 om gymnasiefrågor. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår på området, att nuvarande regler är tillräckliga eller att åtgärder redan har genomförts.

    Motionerna handlar exempelvis om ämnesbetyg, introduktionsprogram och studie- och yrkesvägledning.

    Behandlade dokument
    38
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    17, 80 minuter
    Justering
    2020-02-20
    Bordläggning
    2020-03-03
    Debatt
    2020-03-04
    Beslut
    2020-03-04
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: En jämlik förskola

    En jämlik förskola

    Interpellation 2019/20:298 av Daniel Riazat (V)

    Interpellation 2019/20:298 En jämlik förskola av Daniel Riazat V till Utbildningsminister Anna Ekström S Vänsterpartiet anser att förskolan ska vara en rättighet och en möjlighet för alla barn. Förskolan har långsiktiga positiva effekter på barns lärande och utveckling. Förskolan har även utjämnande socio-ekonomiska effekter
    Inlämnad
    2020-01-31
    Besvarare
    Utbildningsminister Anna Ekström (S)
  • med anledning av prop. 2019/20:68 Förstärkt nedsättning av arbetsgivaravgifter för personer som arbetar med forskning eller utveckling

    Motion 2019/20:3485 av Ida Gabrielsson m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2019/20:3485 av Ida Gabrielsson m.fl. V med anledning av prop. 2019/20:68 Förstärkt nedsättning av arbetsgivaravgifter för personer som arbetar med forskning eller utveckling Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2019/20:68 Förstärkt nedsättning av arbetsgivaravgifter för personer
    Inlämnad
    2020-02-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:SfU15
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Förskolan

    Förskolan

    Betänkande 2019/20:UbU8

    Riksdagen sa nej till cirka 60 förslag i motioner från allmänna motionstiden 2019 om förskolan. Motionerna handlar bland annat om kvalitet och förutsättningar i förskolan, språk i förskolan, annan pedagogisk verksamhet och rätt till förskola. Anledningen till att riksdagen sa nej till motionerna är de bestämmelser som gäller för förskolan, pågående arbete och att åtgärder redan har vidtagits.

    Behandlade dokument
    21
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    16 
    Anföranden och repliker
    20, 85 minuter
    Justering
    2019-12-17
    Bordläggning
    2020-01-14
    Debatt
    2020-01-15
    Beslut
    2020-01-15
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Det fria skolvalet

    Det fria skolvalet

    Interpellation 2019/20:198 av Daniel Riazat (V)

    Interpellation 2019/20:198 Det fria skolvalet av Daniel Riazat V till Utbildningsminister Anna Ekström S All forskning indikerar att betydelsen av elevers sociala bakgrund, klasstillhörighet och etniska bakgrund ökar när det gäller skolresultaten. Det fria skolvalet i grundskolan har bidragit till att elever vars föräldrar
    Inlämnad
    2019-12-06
    Besvarare
    Utbildningsminister Anna Ekström (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 15 Studiestöd

    Utgiftsområde 15 Studiestöd

    Betänkande 2019/20:UbU2

    Cirka 25,5 miljarder kronor miljarder kronor ur statens budget för år 2020 ska gå till utgiftsområdet studiestöd. Mest pengar, cirka 17,7 miljarder, går till studiemedel. Cirka 4,4 miljarder går till studiehjälp. Förslaget bygger på en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Riksdagen sa även ja till en ändring i studiestödslagen som innebär förtydliganden om avskrivning av studielån.

    Riksdagen sa nej till motioner med alternativa budgetförslag från den allmänna motionstiden 2019.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen den 27 november 2019. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Behandlade dokument
    6
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    65, 138 minuter
    Justering
    2019-12-12
    Bordläggning
    2019-12-17
    Debatt
    2019-12-18
    Beslut
    2019-12-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning

    Utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning

    Betänkande 2019/20:UbU1

    Drygt 83 miljarder ur statens budget för år 2020 ska gå till utgiftsområdet utbildning och universitetsforskning. Det är bland annat anslag till universitet och högskolor, myndigheter inom utbildningsområdet, statsbidrag till skolutveckling och stärkt likvärdighet i skolan samt forskning och forskningsinfrastruktur som ESS (European Spallation Source).

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas. Förslaget bygger på en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet. Riksdagen sa samtidigt nej till alternativa budgetförslag som lagts fram i motioner från allmänna motionstiden 2019. 

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen den 27 november 2019. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Behandlade dokument
    9
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    83, 205 minuter
    Justering
    2019-12-10
    Bordläggning
    2019-12-13
    Debatt
    2019-12-16
    Beslut
    2019-12-17

Filter

Valda filter