Emma Berginger (MP)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Skåne läns södra, plats 224
Titel
Fil.kand.
Född år
1986
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Försvarsutskottet

Ledamot

Utrikesutskottet

Suppleant

Trafikutskottet

Suppleant

Nordiska rådets svenska delegation

Ledamot

Krigsdelegationen

Ledamot

Riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2023-04-08 – 2026-09-21
Ledig
2023-03-04 – 2023-04-07
Ordinarie
2023-02-26 – 2023-03-03
Ledig
2023-01-12 – 2023-02-25
Ordinarie
2022-05-20 – 2023-01-11
Ledig
2021-09-20 – 2022-05-19
Ordinarie
2018-09-24 – 2021-09-19

Trafikutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2026-09-21
Ledamot
2018-10-02 – 2022-09-26

Försvarsutskottet

Ledamot
2022-10-04 – 2026-09-21

Skatteutskottet

Suppleant
2018-10-09 – 2022-09-26

Civilutskottet

Suppleant
2019-02-07 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utrikesutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2026-09-21

Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet

Deputerad
2024-05-23 – 2024-06-18
Deputerad
2022-10-20 – 2022-12-21

Nordiska rådets svenska delegation

Ledamot
2023-04-11 – 2024-10-31
Ledamot
2022-10-11 – 2023-02-03

Krigsdelegationen

Ledamot
2024-02-15 –

Riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling

Suppleant
2024-04-10 –

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Utbildning

Gymnasieskola, Folkungaskolan, Linköping, 02–05. Framnäs folkhögskola, musiklinjen, Öjebyn, 05–06. Universitetsutbildning Lunds universitet och Malmö högskola, 06–11.

Anställningar

Kontorsassistent, A:son Ekonomikonsult 02–05. Vårdbiträde, Malmö kommun 06–07 . Projektanställning, Internationella Kvinnoföreningen i Malmö –09 .

Kommunala uppdrag

Ersättare, barn- och ungdomsnämnden, Linköpings kommun, –05. Ersättare och ledamot, barn- och skolnämnd Lund Öster, Lunds kommun, 06–10. Ersättare Lunds kommunala handikappråd 06–10. Partiföreträdare, Lunds kommun, 10–14. Ledamot byggnadsnämnden, Lunds kommun, 10–14. Ledamot, kommunstyrelsen, Lunds kommun 10–14. Ledamot, kommunstyrelsens arbetsutskott 10–14. Kommunfullmäktig, Lunds kommun 10–14. Ledamot Kommunförbundet Skånes styrelse, 11–15. Kommunalråd, Lunds kommun, 14–18. Vice ordförande kommunstyrelsen, Lunds kommun, 14–18. Vice ordförande i kommunstyrelsens arbetsutskott, 14–18. Ersättare kommunstyrelsens miljö- och hälsoutskott, 14–18. Ordförande tekniska nämnden, Lunds kommun, 14–18. Ordförande VA Syds ägarnämnd Lund, 14–18. Ledamot i SKLs programberedning för klimatfrågor 15–17.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Kassör Grön Ungdom Östergötland, 04–05. Sammankallande Grön Ungdom Linköping, 04–05. Ledamot Grön Ungdoms förbundsstyrelse, 06–09. Förbundskassör Grön Ungdom, 07–09. Ledamot i LundaEkonomernas Etikgrupp, 09–10. Ledamot ledningsgruppen/styrelsen Miljöpartiet i Lund, 07–08 och 11–14. Styrelseledamot Miljöpartiet i Skåne, 13–15.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 18–. Ledamot trafikutskottet 18–22, försvarsutskottet 22– och sammansatta utrikes- och försvarsutskottet 22. Suppleant skatteutskottet 18–22, civilutskottet 19–22, utrikesutskottet 22– och trafikutskottet 22–. Ledamot Nordiska rådets svenska delegation 22– och krigsdelegationen 24–.

Föräldrar

Maskinmekanikern och skogsägaren Magnus Berginger och auktoriserade lönekonsulten Merja Berginger, f. Pietilä.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Fyrstegsprincipen inom planeringen av transportinfrastruktur

    Fyrstegsprincipen inom planeringen av transportinfrastruktur

    Betänkande 2018/19:TU18

    Riksdagen riktade ett tillkännagivande till regeringen om tillämpningen av den så kallade fyrstegsprincipen inom planeringen av transportinfrastruktur. Förslaget om tillkännagivande kom i samband med att trafikutskottet behandlade en skrivelse från regeringen om Riksrevisionens granskning av fyrstegsprincipen.

    Fyrstegsprincipen innebär att möjliga förbättringar i transportsystemet ska prövas enligt fyra steg. I första steget ska åtgärder som kan påverka transportefterfrågan och val av transportsätt övervägas. Först i fjärde steget ska nyinvesteringar och större ombyggnadsåtgärder övervägas. Att planera enligt fyrstegsprincipen innebär också att man ska ha ett trafikslagsövergripande perspektiv, där alla trafikslag och transportsätt ska prövas förutsättningslöst

    Riksrevisionen konstaterar bland annat att regeringens och Trafikverkets styrning inte stödjer ett trafikslagsövergripande arbetssätt. Regeringen behöver i flera avseenden förtydliga hur Trafikverket ska arbeta med fyrstegsprincipen och Trafikverket behöver utveckla sitt arbetssätt för att åstadkomma mer kostnadseffektiva investeringar inom transportsektorn.

    Riksdagen välkomnade Riksrevisionens rapport och framhöll att det är av stor vikt att de samhällsekonomiska kalkylmodellerna bakom investeringar i infrastruktur är korrekta, för att kunna generera så stor samhällsnytta som möjligt.

    Riksdagen uppmanade därför regeringen att:

    • vidta åtgärder för att säkerställa fyrstegsprincipens genomslag
    • arbeta för att utveckla de samhällsekonomiska kalkylmodellerna för infrastrukturinvesteringar
    • tydligt definiera vad som avses med trafikslagsövergripande anslag i arbetet med den kommande infrastrukturpropositionen.
    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    19, 53 minuter
    Justering
    2019-06-04
    Bordläggning
    2019-06-13
    Debatt
    2019-06-14
    Beslut
    2019-06-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Järnvägsfrågor

    Järnvägsfrågor

    Betänkande 2018/19:TU17

    Riksdagen sa nej till motioner från den allmänna motionstiden 2018 om järnvägsfrågor. Anledningen är bland annat att utrednings- och utvecklingsarbete redan pågår på området.

    Motionerna handlar exempelvis om järnvägsmarknaden, järnvägens tillförlitlighet, längre och tyngre tåg och statistik.

    Behandlade dokument
    14
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    18 
    Anföranden och repliker
    19, 77 minuter
    Justering
    2019-06-04
    Bordläggning
    2019-06-13
    Debatt
    2019-06-14
    Beslut
    2019-06-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Väg- och fordonsfrågor

    Väg- och fordonsfrågor

    Betänkande 2018/19:TU16

    Till skillnad från i flera andra länder är det inte olagligt att manipulera mätarställningen på ett fordon i Sverige. Förutom att köpare till manipulerade bilar blir lurade, så kan bilar som har gått många fler mil än vad mätarställningen visar påverka både miljön och trafiksäkerheten negativt. Riksdagen riktade därför ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om att se över hur man kan kriminalisera manipulation av vägmätare.

    Regeringen bör även se till att det blir obligatoriskt att mätarställningen kontrolleras mot föregående inrapporterade siffror vid besiktning, och att de uppgifterna också förs in i besiktningsprotokollet.

    Förslaget om tillkännagivandet har sin grund i ett så kallat utskottsinitiativ. Ett utskottsinitiativ betyder att förslaget har väckts i utskottet och inte bygger på ett regeringsförslag eller en riksdagsmotion.

    Riksdagen sa samtidigt nej till cirka 90 motionsförslag från allmänna motionstiden 2018 om väg- och fordonsfrågor.

    Behandlade dokument
    50
    Förslagspunkter
    17
    Reservationer
    31 
    Anföranden och repliker
    20, 88 minuter
    Justering
    2019-05-28
    Bordläggning
    2019-06-04
    Debatt
    2019-06-05
    Beslut
    2019-06-12
  • Stillbild från Debatt om förslag: Sjöfartsfrågor

    Sjöfartsfrågor

    Betänkande 2018/19:TU14

    För att öka andelen hållbara transporter bör regeringen prioritera arbetet med att gynna vattenvägarna för godstransporter och även underlätta för utökad pråmtrafik. Det tycker riksdagen som riktade ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om det.

    Längs Sveriges kust och de inre vattenvägarna finns många hamnar. Godstransporter i låga hastigheter till sjöss ger mindre klimatpåverkan än vägtransporter, därför är en utveckling av sjöfarten en viktig del för att uppnå Sveriges miljömål.

    Att underlätta för pråmtrafik bidrar också till minskade transporter på land eftersom en pråm kan ersätta ett stort antal lastbilar. 

    Riksdagen sa samtidigt nej till övriga cirka 60 motionsförslag från den allmänna motionstiden 2018 om sjöfartsfrågor.

    Behandlade dokument
    26
    Förslagspunkter
    11
    Reservationer
    13 
    Anföranden och repliker
    16, 78 minuter
    Justering
    2019-05-16
    Bordläggning
    2019-06-04
    Debatt
    2019-06-05
    Beslut
    2019-06-12
  • Stillbild från Debatt om förslag: Befrielse från koldioxid- och energiskatt och förändrad omräkning av skatt för diesel och bensin

    Befrielse från koldioxid- och energiskatt och förändrad omräkning av skatt för diesel och bensin

    Betänkande 2018/19:SkU22

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag att ta bort det årliga extra skattetillägget på bensin- och dieselskatt på två procent. Sedan 2017 höjs årligen skattebeloppet för bensin och diesel med ett extra tillägg på två procent, utöver en höjning utifrån konsumentprisindex. Enligt den budgetreservation som riksdagen röstade igenom 2018 ska den så kallade överindexeringen slopas från 1 juli 2019. I det förslag som regeringen nu har lagt fram slopas skattetillägget, men bara fram till årsskiftet.

    Riksdagen sa även ja till regeringens förslag att sänka koldioxid- och energiskatten för diesel i arbetsmaskiner och skepp och vissa båtar under samma tidsperiod.

    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    20, 65 minuter
    Justering
    2019-05-16
    Bordläggning
    2019-05-27
    Debatt
    2019-05-28
    Beslut
    2019-06-04
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kollektivtrafik

    Kollektivtrafik

    Betänkande 2018/19:TU13

    Riksdagen sa nej till cirka 30 förslag i motioner om kollektivtrafik från den allmänna motionstiden 2018. Anledningen är bland annat utredningar och översyn som är påbörjade eller har genomförts. Motionerna handlar bland annat om biljett- och betalsystem, färdtjänst och ökad kollektivtrafik.

    Behandlade dokument
    25
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    14 
    Anföranden och repliker
    12, 55 minuter
    Justering
    2019-05-07
    Bordläggning
    2019-05-15
    Debatt
    2019-05-16
    Beslut
    2019-05-28
  • Stillbild från Debatt om förslag: Yrkestrafik och taxi

    Yrkestrafik och taxi

    Betänkande 2018/19:TU11

    Riksdagen sa nej till cirka 20 motioner från allmänna motionstiden 2018 om yrkestrafik och taxi. Anledningen är bland annat att flera regler inom området nyligen har förändrats. Riksdagen anser också att den nationella godstransportstrategin från 2018 bör vara utgångspunkten för kommande åtgärder.

    Motionerna handlar bland annat om översyn, tillsyn och kontroller av yrkestrafik. Andra områden som behandlas är krav för taxiförarlegitimation, yrkeskompetensbevis och säkra rastplatser.

    Behandlade dokument
    21
    Förslagspunkter
    11
    Reservationer
    18 
    Anföranden och repliker
    11, 63 minuter
    Justering
    2019-03-28
    Bordläggning
    2019-04-10
    Debatt
    2019-04-11
    Beslut
    2019-04-24
  • Stillbild från Debatt om förslag: Infrastrukturfrågor

    Infrastrukturfrågor

    Betänkande 2018/19:TU5

    Regeringen bör arbeta för att lokala, regionala och nationella investeringar i infrastruktur i större utsträckning samordnas och samverkar med varandra för att nyttan av investeringarna blir så stor som möjligt. Det tycker riksdagen som därför riktar en uppmaning, ett tillkännagivande, om det till regeringen.

    Beslutet om tillkännagivande kom när riksdagen behandlade cirka 300 motioner om att rusta upp och bygga ut olika vägar och järnvägar runt om i landet. Riksdagen sa nej till övriga motioner. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår inom flera av de områden som förslagen handlar om.

    Riksdagen har också behandlat tre skrivelser från regeringen. Det är dels regeringens nationella planering för transportinfrastrukturen, och dels regeringens skrivelser om två rapporter från Riksrevisionen. Rapporterna handlar om Trafikverkets stöd till forskning och innovation samt om ett nytt signalsystem för järnvägen. Riksdagen lade skrivelserna till handlingarna, det vill säga avslutade ärendena.

    Behandlade dokument
    337
    Förslagspunkter
    24
    Reservationer
    44 
    Anföranden och repliker
    67, 209 minuter
    Justering
    2019-03-28
    Bordläggning
    2019-04-03
    Debatt
    2019-04-04
    Beslut
    2019-04-11
  • Stillbild från Debatt om förslag: Trafiksäkerhet

    Trafiksäkerhet

    Betänkande 2018/19:TU7

    Regeringen bör utreda hur körkortsutbildningssystemet kan bli effektivare och hur illegal övningskörningsverksamhet kan begränsas. Dessutom bör regeringen snarast sätta in vissa åtgärder för att hindra illegala trafikskolor. Det tycker riksdagen som riktade ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om detta.

    Enligt riksdagen bör körkortsutbildningen anpassas till ny teknik som kan utveckla körandet. Utbildningen behöver också förenklas och bli effektivare. Exempelvis genom att elever som har gjort en mindre miss på körprovet ska kunna få göra om det momentet i stället för att göra om hela provet.

    Dessutom bör regeringen redan nu genomföra åtgärder för att motverka illegala körskolor. Det handlar om att en handledare maximalt ska få ha tillstånd för tio elever jämfört med dagens femton. Möjligheten att införa tillståndsplikt för privatpersoner som äger fordon med dubbelkommando bör också ses över.

    Förslaget om tillkännagivande kom i samband med att utskottet behandlade motioner från allmänna motionstiden 2018 om trafiksäkerhet. Riksdagen sa nej till övriga motioner.

    Behandlade dokument
    60
    Förslagspunkter
    21
    Reservationer
    28 
    Anföranden och repliker
    21, 94 minuter
    Justering
    2019-03-14
    Bordläggning
    2019-03-27
    Debatt
    2019-03-28
    Beslut
    2019-04-03
  • Stillbild från Debatt om förslag: It- och postfrågor

    It- och postfrågor

    Betänkande 2018/19:TU4

    Riksdagen sa nej till motioner om it- och postfrågor från allmänna motionstiden 2018/19. Anledningen är främst att åtgärder är genomförda eller att arbete redan pågår på området.

    Motionerna handlar bland annat om samhällets digitalisering, digital delaktighet, tillgång till elektroniska kommunikationer och postservice i hela landet.

    Behandlade dokument
    42
    Förslagspunkter
    15
    Reservationer
    23 
    Anföranden och repliker
    15, 64 minuter
    Justering
    2019-02-14
    Bordläggning
    2019-02-26
    Debatt
    2019-02-27
    Beslut
    2019-02-27
  • Stillbild från Debatt om förslag: Cykelfrågor

    Cykelfrågor

    Betänkande 2018/19:TU6

    Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2018/19 om cykelfrågor. Anledningen är främst att arbete redan pågår på området.

    Motionerna handlar bland annat om att ta fram en handlingsplan för ökat cyklande, inrätta ett nationellt cykelkansli, göra ändringar i väglagen för att kunna anlägga cykelvägar och ändra i nuvarande trafikregler för cykling.

    Behandlade dokument
    15
    Förslagspunkter
    9
    Reservationer
    18 
    Anföranden och repliker
    30, 83 minuter
    Justering
    2019-02-05
    Bordläggning
    2019-02-13
    Debatt
    2019-02-14
    Beslut
    2019-02-14
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Följande ministrar deltar: Infrastrukturminister Tomas Eneroth S Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson S Utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor Ann Linde S Utbildningsminister Anna
    Datum
    2019-01-24
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 22 Kommunikationer

    Utgiftsområde 22 Kommunikationer

    Betänkande 2018/19:TU1

    Knappt 59 miljarder kronor ur statens budget för 2019 går till utgiftsområdet kommunikationer. Mest pengar går till att utveckla statens transportinfrastruktur, knappt 25,6 miljarder kronor. Knappt 23,6 miljarder kronor går till att underhålla och upprätthålla statens befintliga transportinfrastruktur. Riksdagen sa delvis ja till Moderaternas och Kristdemokraternas förslag och delvis ja till regeringens förslag till hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

    Riksdagen sa också ja till regeringens förslag till exempelvis låneramar, investeringsplaner och ekonomiska mål inom området.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen den 12 december 2018. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här förslaget avser steg två.

    Behandlade dokument
    9
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    68, 184 minuter
    Justering
    2018-12-13
    Bordläggning
    2018-12-18
    Debatt
    2018-12-19
    Beslut
    2018-12-20
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kommissionens EU-strategi för automatiserad och uppkopplad rörlighet

    Kommissionens EU-strategi för automatiserad och uppkopplad rörlighet

    Utlåtande 2018/19:TU3

    Riksdagen har granskat en strategi från EU-kommissionen om automatisering och uppkoppling av fordon. Utgångspunkten i strategin är att rörligheten står inför ett vägskäl och att de uppkopplade och automatiserade fordonen kommer att förändra hur vi förflyttar oss. Ambitionen är att EU ska bli världsledande på området och därigenom göra transporter säkrare, mer tillgängliga och hållbara.

    Riksdagen välkomnar att EU-kommissionen har antagit en övergripande strategi och ser fram emot de möjligheter som de nya fordonen förväntas innebära. Riksdagen delar kommissionens uppfattning att det behövs ett ökat samarbete mellan EU, medlemsstaterna, myndigheter, akademien och industrin för att skynda på en säker och hållbar marknadsintroduktion av de nya fordonen. Riksdagen håller även med kommissionen att det är viktigt att nyckeltekniken utvecklas i Europa och att den rättsliga ramen är modern.

    Riksdagen lade utlåtandet till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    15, 50 minuter
    Justering
    2018-11-29
    Bordläggning
    2018-12-11
    Debatt
    2018-12-12
    Beslut
    2018-12-12
  • Regelförändringar för ökat cyklande

    Motion 2018/19:2756 av Lorentz Tovatt m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2018/19:2756 av Lorentz Tovatt m.fl. MP Regelförändringar för ökat cyklande Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att omställningen från cykelpassager till cykelöverfarter behöver öka samt att regeringen bör underlätta för kommunernas arbete med att
    Inlämnad
    2018-11-30
    Förslag
    7
    Utskottsberedning
    2018/19:TU6
    Riksdagsbeslut
    (7 yrkanden): 7 avslag
  • En hållbar sjöfart för framtiden

    Motion 2018/19:2754 av Janine Alm Ericson och Emma Berginger (båda MP)

    Motion till riksdagen 2018/19:2754 av Janine Alm Ericson och Emma Berginger båda MP En hållbar sjöfart för framtiden Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att tillsätta ett sjöfartsråd med uppgift att arbeta fram en långsiktig strategi för utvecklingen av den svenska sjöfarten
    Inlämnad
    2018-11-30
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2018/19:TU14
  • Trafiksäkerhetskameror i tätort

    Motion 2018/19:2746 av Amanda Palmstierna m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2018/19:2746 av Amanda Palmstierna m.fl. MP Trafiksäkerhetskameror i tätort Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ta fram riktlinjer som möjliggör för trafiksäkerhetskameror i tätort inklusive en modell för kostnadsfördelning och tillkännager detta
    Inlämnad
    2018-11-30
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2018/19:TU7
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Effektiv styrning mot klimatmålen

    Motion 2018/19:2733 av Jonas Eriksson m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2018/19:2733 av Jonas Eriksson m.fl. MP Effektiv styrning mot klimatmålen Sammanfattning I denna motion lyfter Miljöpartiet fram förslag för mer effektiv styrning mot klimatmålen, med utgångspunkt i det klimatpolitiska ramverket. Plan- och bygglagen, skogsvårdslagen och många andra regelverk är
    Inlämnad
    2018-11-30
    Förslag
    19
    Utskottsberedning
    2018/19:CU12 2018/19:FiU34 2018/19:KU32 2018/19:MJU4 2018/19:TU5
    Riksdagsbeslut
    (19 yrkanden): 19 avslag
  • Klimatet kan inte vänta

    Motion 2018/19:2732 av Maria Ferm m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2018/19:2732 av Maria Ferm m.fl. MP Klimatet kan inte vänta Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut Inledning 1 Nollutsläpp från transporter 1.1 Utfasning av fossila bränslen 1.2 Tågtrafik 1.3 Godstransporter 2 100 procent förnybart 2.1 Solenergi 2.2 Ett mer flexibelt elsystem
  • Starkare nationell cykelpolitik

    Motion 2018/19:2337 av Emma Berginger (MP)

    Motion till riksdagen 2018/19:2337 av Emma Berginger MP Starkare nationell cykelpolitik Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behov av konkreta målsättningar för ökat cyklande och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om
    Inlämnad
    2018-11-29
    Förslag
    6
    Utskottsberedning
    2018/19:TU5 2018/19:TU6
    Riksdagsbeslut
    (6 yrkanden): 6 avslag

Filter

Valda filter