Emma Berginger (MP)
Tjänstgörande riksdagsledamot
- Parti
- Miljöpartiet
- Valkrets
- Skåne läns södra, plats 224
- Titel
- Fil.kand.
- Född år
- 1986
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Aktuella uppdrag
Riksdagsledamot
Ordinarie
Försvarsutskottet
Ledamot
Utrikesutskottet
Suppleant
Trafikutskottet
Suppleant
Nordiska rådets svenska delegation
Ledamot
Krigsdelegationen
Ledamot
Riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling
Suppleant
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2023-04-08 – 2026-09-21
- Ledig
- 2023-03-04 – 2023-04-07
- Ordinarie
- 2023-02-26 – 2023-03-03
- Ledig
- 2023-01-12 – 2023-02-25
- Ordinarie
- 2022-05-20 – 2023-01-11
- Ledig
- 2021-09-20 – 2022-05-19
- Ordinarie
- 2018-09-24 – 2021-09-19
Trafikutskottet
- Suppleant
- 2022-10-12 – 2026-09-21
- Ledamot
- 2018-10-02 – 2022-09-26
Försvarsutskottet
- Ledamot
- 2022-10-04 – 2026-09-21
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2018-10-09 – 2022-09-26
Civilutskottet
- Suppleant
- 2019-02-07 – 2022-09-26
Justitieutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Utrikesutskottet
- Suppleant
- 2022-10-12 – 2026-09-21
Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet
- Deputerad
- 2022-10-20 – 2022-12-21
Nordiska rådets svenska delegation
- Ledamot
- 2023-04-11 – 2024-10-31
- Ledamot
- 2022-10-11 – 2023-02-03
Krigsdelegationen
- Ledamot
- 2024-02-15 –
Riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling
- Suppleant
- 2024-04-10 –
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 18-. Ledamot trafikutskottet 18-. Suppleant skatteutskottet -18 och civilutskottet -19.
Föräldrar
Maskinmekanikern och skogsägaren Magnus Berginger och auktoriserade lönekonsulten Merja Berginger, f. Pietilä.
Utbildning
Gymnasieskola, Folkungaskolan, Linköping, 02-05. Framnäs folkhögskola, musiklinjen, Öjebyn, 05-06. Universitetsutbildning Lunds universitet och Malmö högskola, 06-11.
Anställningar
Kontorsassistent, A:son Ekonomikonsult 02-05. Vårdbiträde, Malmö kommun06-07 . Projektanställning, Internationella Kvinnoföreningen i Malmö -09 .
Kommunala uppdrag
Ersättare, barn- och ungdomsnämnden, Linköpings kommun, -05. Ersättare och ledamot, barn- och skolnämnd Lund Öster, Lunds kommun, 06-10. Ersättare Lunds kommunala handikappråd 06-10. Partiföreträdare, Lunds kommun, 10-14. Ledamot byggnadsnämnden, Lunds kommun, 10-14. Ledamot, kommunstyrelsen, Lunds kommun 10-14. Ledamot, kommunstyrelsens arbetsutskott 10-14. Kommunfullmäktig, Lunds kommun 10-14. Ledamot Kommunförbundet Skånes styrelse, 11-15. Kommunalråd, Lunds kommun, 14-18. Vice ordförande kommunstyrelsen, Lunds kommun, 14-18. Vice ordförande i kommunstyrelsens arbetsutskott, 14-18. Ersättare kommunstyrelsens miljö- och hälsoutskott, 14-18. Ordförande tekniska nämnden, Lunds kommun, 14-18. Ordförande VA Syds ägarnämnd Lund, 14-18. Ledamot i SKLs programberedning för klimatfrågor 15-17.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Kassör Grön Ungdom Östergötland, 04-05. Sammankallande Grön Ungdom Linköping, 04-05. Ledamot Grön Ungdoms förbundsstyrelse, 06-09. Förbundskassör Grön Ungdom, 07-09. Ledamot i LundaEkonomernas Etikgrupp, 09-10. Ledamot ledningsgruppen/styrelsen Miljöpartiet i Lund, 07-08 och 11-14. Styrelseledamot Miljöpartiet i Skåne, 13-15.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Fyrstegsprincipen inom planeringen av transportinfrastruktur
Betänkande 2018/19:TU18
Riksdagen riktade ett tillkännagivande till regeringen om tillämpningen av den så kallade fyrstegsprincipen inom planeringen av transportinfrastruktur. Förslaget om tillkännagivande kom i samband med att trafikutskottet behandlade en skrivelse från regeringen om Riksrevisionens
- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 19, 53 minuter
- Justering
- 2019-06-04
- Bordläggning
- 2019-06-13
- Debatt
- 2019-06-14
- Beslut
- 2019-06-18
Järnvägsfrågor
Betänkande 2018/19:TU17
Riksdagen sa nej till motioner från den allmänna motionstiden 2018 om järnvägsfrågor. Anledningen är bland annat att utrednings- och utvecklingsarbete redan pågår på området.
Motionerna handlar exempelvis om järnvägsmarknaden, järnvägens tillförlitlighet, längre och tyngre tåg och statistik.
- Behandlade dokument
- 14
- Förslagspunkter
- 10
- Reservationer
- 18
- Anföranden och repliker
- 19, 77 minuter
- Justering
- 2019-06-04
- Bordläggning
- 2019-06-13
- Debatt
- 2019-06-14
- Beslut
- 2019-06-18
Väg- och fordonsfrågor
Betänkande 2018/19:TU16
Till skillnad från i flera andra länder är det inte olagligt att manipulera mätarställningen på ett fordon i Sverige. Förutom att köpare till manipulerade bilar blir lurade, så kan bilar som har gått många fler mil än vad mätarställningen visar påverka både miljön och trafiksäkerheten
- Behandlade dokument
- 50
- Förslagspunkter
- 17
- Reservationer
- 31
- Anföranden och repliker
- 20, 88 minuter
- Justering
- 2019-05-28
- Bordläggning
- 2019-06-04
- Debatt
- 2019-06-05
- Beslut
- 2019-06-12
Sjöfartsfrågor
Betänkande 2018/19:TU14
För att öka andelen hållbara transporter bör regeringen prioritera arbetet med att gynna vattenvägarna för godstransporter och även underlätta för utökad pråmtrafik. Det tycker riksdagen som riktade ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om det.
Längs
- Behandlade dokument
- 26
- Förslagspunkter
- 11
- Reservationer
- 13
- Anföranden och repliker
- 16, 78 minuter
- Justering
- 2019-05-16
- Bordläggning
- 2019-06-04
- Debatt
- 2019-06-05
- Beslut
- 2019-06-12
Befrielse från koldioxid- och energiskatt och förändrad omräkning av skatt för diesel och bensin
Betänkande 2018/19:SkU22
Riksdagen sa ja till regeringens förslag att ta bort det årliga extra skattetillägget på bensin- och dieselskatt på två procent. Sedan 2017 höjs årligen skattebeloppet för bensin och diesel med ett extra tillägg på två procent, utöver en höjning utifrån konsumentprisindex.
- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 4
- Anföranden och repliker
- 20, 65 minuter
- Justering
- 2019-05-16
- Bordläggning
- 2019-05-27
- Debatt
- 2019-05-28
- Beslut
- 2019-06-04
Yrkestrafik och taxi
Betänkande 2018/19:TU11
Riksdagen sa nej till cirka 20 motioner från allmänna motionstiden 2018 om yrkestrafik och taxi. Anledningen är bland annat att flera regler inom området nyligen har förändrats. Riksdagen anser också att den nationella godstransportstrategin från 2018 bör vara utgångspunkten
- Behandlade dokument
- 21
- Förslagspunkter
- 11
- Reservationer
- 18
- Anföranden och repliker
- 11, 63 minuter
- Justering
- 2019-03-28
- Bordläggning
- 2019-04-10
- Debatt
- 2019-04-11
- Beslut
- 2019-04-24
Infrastrukturfrågor
Betänkande 2018/19:TU5
Regeringen bör arbeta för att lokala, regionala och nationella investeringar i infrastruktur i större utsträckning samordnas och samverkar med varandra för att nyttan av investeringarna blir så stor som möjligt. Det tycker riksdagen som därför riktar en uppmaning, ett
- Behandlade dokument
- 337
- Förslagspunkter
- 24
- Reservationer
- 44
- Anföranden och repliker
- 67, 209 minuter
- Justering
- 2019-03-28
- Bordläggning
- 2019-04-03
- Debatt
- 2019-04-04
- Beslut
- 2019-04-11
Trafiksäkerhet
Betänkande 2018/19:TU7
Regeringen bör utreda hur körkortsutbildningssystemet kan bli effektivare och hur illegal övningskörningsverksamhet kan begränsas. Dessutom bör regeringen snarast sätta in vissa åtgärder för att hindra illegala trafikskolor. Det tycker riksdagen som riktade ett tillkännagivande,
- Behandlade dokument
- 60
- Förslagspunkter
- 21
- Reservationer
- 28
- Anföranden och repliker
- 21, 94 minuter
- Justering
- 2019-03-14
- Bordläggning
- 2019-03-27
- Debatt
- 2019-03-28
- Beslut
- 2019-04-03
It- och postfrågor
Betänkande 2018/19:TU4
Riksdagen sa nej till motioner om it- och postfrågor från allmänna motionstiden 2018/19. Anledningen är främst att åtgärder är genomförda eller att arbete redan pågår på området.
Motionerna handlar bland annat om samhällets digitalisering, digital delaktighet, tillgång till elektroniska kommunikationer och postservice i hela landet.
- Behandlade dokument
- 42
- Förslagspunkter
- 15
- Reservationer
- 23
- Anföranden och repliker
- 15, 64 minuter
- Justering
- 2019-02-14
- Bordläggning
- 2019-02-26
- Debatt
- 2019-02-27
- Beslut
- 2019-02-27
Cykelfrågor
Betänkande 2018/19:TU6
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2018/19 om cykelfrågor. Anledningen är främst att arbete redan pågår på området.
Motionerna handlar bland annat om att ta fram en handlingsplan för ökat cyklande, inrätta ett nationellt cykelkansli, göra ändringar i väglagen för att kunna anlägga cykelvägar och ändra i nuvarande trafikregler för cykling.
- Behandlade dokument
- 15
- Förslagspunkter
- 9
- Reservationer
- 18
- Anföranden och repliker
- 30, 83 minuter
- Justering
- 2019-02-05
- Bordläggning
- 2019-02-13
- Debatt
- 2019-02-14
- Beslut
- 2019-02-14
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Följande ministrar deltar: Infrastrukturminister Tomas Eneroth S Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson S Utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor Ann Linde S Utbildningsminister AnnaUtgiftsområde 22 Kommunikationer
Betänkande 2018/19:TU1
Knappt 59 miljarder kronor ur statens budget för 2019 går till utgiftsområdet kommunikationer. Mest pengar går till att utveckla statens transportinfrastruktur, knappt 25,6 miljarder kronor. Knappt 23,6 miljarder kronor går till att underhålla och upprätthålla statens befintliga
- Behandlade dokument
- 9
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 68, 184 minuter
- Justering
- 2018-12-13
- Bordläggning
- 2018-12-18
- Debatt
- 2018-12-19
- Beslut
- 2018-12-20
Kommissionens EU-strategi för automatiserad och uppkopplad rörlighet
Utlåtande 2018/19:TU3
Riksdagen har granskat en strategi från EU-kommissionen om automatisering och uppkoppling av fordon. Utgångspunkten i strategin är att rörligheten står inför ett vägskäl och att de uppkopplade och automatiserade fordonen kommer att förändra hur vi förflyttar oss. Ambitionen
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 15, 50 minuter
- Justering
- 2018-11-29
- Bordläggning
- 2018-12-11
- Debatt
- 2018-12-12
- Beslut
- 2018-12-12
Regelförändringar för ökat cyklande
Motion 2018/19:2756 av Lorentz Tovatt m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2018/19:2756 av Lorentz Tovatt m.fl. MP Regelförändringar för ökat cyklande Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att omställningen från cykelpassager till cykelöverfarter behöver öka samt att regeringen bör underlätta för kommunernas arbete med att- Inlämnad
- 2018-11-30
- Förslag
- 7
- Utskottsberedning
- 2018/19:TU6
- Riksdagsbeslut
- (7 yrkanden): 7 avslag
En hållbar sjöfart för framtiden
Motion 2018/19:2754 av Janine Alm Ericson och Emma Berginger (båda MP)
Motion till riksdagen 2018/19:2754 av Janine Alm Ericson och Emma Berginger båda MP En hållbar sjöfart för framtiden Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att tillsätta ett sjöfartsråd med uppgift att arbeta fram en långsiktig strategi för utvecklingen av den svenska sjöfarten- Inlämnad
- 2018-11-30
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2018/19:TU14
Trafiksäkerhetskameror i tätort
Motion 2018/19:2746 av Amanda Palmstierna m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2018/19:2746 av Amanda Palmstierna m.fl. MP Trafiksäkerhetskameror i tätort Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ta fram riktlinjer som möjliggör för trafiksäkerhetskameror i tätort inklusive en modell för kostnadsfördelning och tillkännager detta- Inlämnad
- 2018-11-30
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2018/19:TU7
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Effektiv styrning mot klimatmålen
Motion 2018/19:2733 av Jonas Eriksson m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2018/19:2733 av Jonas Eriksson m.fl. MP Effektiv styrning mot klimatmålen Sammanfattning I denna motion lyfter Miljöpartiet fram förslag för mer effektiv styrning mot klimatmålen, med utgångspunkt i det klimatpolitiska ramverket. Plan- och bygglagen, skogsvårdslagen och många andra regelverk är- Inlämnad
- 2018-11-30
- Förslag
- 19
- Utskottsberedning
- 2018/19:CU12 2018/19:FiU34 2018/19:KU32 2018/19:MJU4 2018/19:TU5
- Riksdagsbeslut
- (19 yrkanden): 19 avslag
Klimatet kan inte vänta
Motion 2018/19:2732 av Maria Ferm m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2018/19:2732 av Maria Ferm m.fl. MP Klimatet kan inte vänta Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut Inledning 1 Nollutsläpp från transporter 1.1 Utfasning av fossila bränslen 1.2 Tågtrafik 1.3 Godstransporter 2 100 procent förnybart 2.1 Solenergi 2.2 Ett mer flexibelt elsystem- Inlämnad
- 2018-11-30
- Förslag
- 31
- Utskottsberedning
- 2018/19:CU11 2018/19:FiU22 2018/19:FiU6 2018/19:MJU1 2018/19:MJU12 2018/19:MJU17 2018/19:MJU4 2018/19:MJU5 2018/19:NU12 2018/19:NU14 2018/19:NU8 2018/19:SkU10 2018/19:SkU12 2018/19:TU13 2018/19:TU15 2018/19:TU16 2018/19:TU17 2018/19:TU5 2018/19:UU14
- Riksdagsbeslut
- (31 yrkanden): 6 avslag, 25 saknar beslutsinformation
Starkare nationell cykelpolitik
Motion 2018/19:2337 av Emma Berginger (MP)
Motion till riksdagen 2018/19:2337 av Emma Berginger MP Starkare nationell cykelpolitik Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behov av konkreta målsättningar för ökat cyklande och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om- Inlämnad
- 2018-11-29
- Förslag
- 6
- Utskottsberedning
- 2018/19:TU5 2018/19:TU6
- Riksdagsbeslut
- (6 yrkanden): 6 avslag
En mer medmänsklig flyktingpolitik
Motion 2018/19:2322 av Maria Ferm m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2018/19:2322 av Maria Ferm m.fl. MP En mer medmänsklig flyktingpolitik Sammanfattning Sedan 2016 har Sverige en tillfälligt mer restriktiv migrationslagstiftning som under en begränsad tid anpassar det svenska regelverket till miniminivån enligt EU-rätten och internationella konventioner. Lagen- Inlämnad
- 2018-11-29
- Förslag
- 5
- Utskottsberedning
- 2018/19:SfU16 2018/19:SfU17
- Riksdagsbeslut
- (5 yrkanden): 5 avslag