Erik Ottoson (M)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Stockholms län, plats 174
Titel
Landstingsrådssekreterare.
Född år
1989
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

EU-nämnden

Ledamot

Valberedningen

Ledamot

Krigsdelegationen

Ledamot

Utrikesnämnden

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2021-02-01 – 2026-09-21
Ledig
2020-12-08 – 2021-01-31
Ordinarie
2015-01-20 – 2020-12-07

Riksdagsledamot

Statsrådsersättare
2014-09-29 – 2014-10-03

Konstitutionsutskottet

Vice ordförande
2022-10-25 – 2024-09-13
Ledamot
2022-10-20 – 2022-10-25
Ledamot
2019-02-13 – 2022-09-26
Ledamot
2018-10-02 – 2019-02-12

Miljö- och jordbruksutskottet

Ledamot
2022-10-04 – 2022-10-20
Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
2015-02-05 – 2018-09-24

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
2017-05-18 – 2018-09-24

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2019-06-17 – 2022-09-26

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2022-10-04 – 2022-11-29
Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

EU-nämnden

Ledamot
2024-09-17 –
Suppleant
2022-12-14 – 2024-09-17
Suppleant
2018-10-02 – 2022-10-04

Valberedningen

Ledamot
2022-09-26 –
Suppleant
2018-09-24 – 2022-09-26

Krigsdelegationen

Ledamot
2022-11-15 –

Utrikesnämnden

Suppleant
2024-09-12 –

Domarnämnden

Personlig ersättare
2022-11-11 – 2022-12-31

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 14 (statsrådsersättare 140929–141003), 15–. Ledamot konstitutionsutskottet 18–22 och vice ordförande 22–. Suppleant trafikutskottet 15–18, civilutskottet 17–18, EU-nämnden 18–, socialförsäkringsutskottet 19–22 och näringsutskottet 22. Suppleant riksdagens valberedning 18–22 och ledamot 22–. Ledamot krigsdelegationen 22–. Ersättare domarnämnden 22.

Föräldrar

Åke Ottoson och Karin Wallin.

Utbildning

Sjödalsgymnasiet, Huddinge, slutår 09. Studier i statsvetenskap och nationalekonomi, Stockholms universitet, ej avslutade.

Anställningar

Truckförare, Academic Work 09–10. Projektsekreterare med ansvar för valet, Moderaterna i Huddinge kommun 10. Lagerarbetare/truckförare, Academic Work 11. Trafiklandstingsrådssekreterare, Stockholms läns landsting 12–14. Finanslandstingsrådssekreterare, Stockholms läns landsting 15.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot 2018 års Tryck- och yttrandefrihetskommitté, 2020 års vallagsutredning, 2023 års riksdagsutredning och 2023 års fri- och rättighetskommitté. Ledamot i parlamentariska referensgruppen till utredningen En väl fungerande ordning för val och beslutsfattande i kommuner och regioner. Ledamot Polisens personalansvarsnämnd 22– och Säkerhetspolisens personalansvarsnämnd 22–.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Huddinge 10– och ordförande kommunfullmäktige 18–22. Ersättare, grundskolenämnden, Huddinge 08 och 1:e vice ordförande 11–14. Ledamot, gymnasienämnden, Huddinge 09–10. 1:e vice ordförande, natur- och byggnadsnämnden, Huddinge 15–18. Ledamot, jämställdhetsrådet, Huddinge kommun 09–10. Ledamot, mångfalds- och demokratiberedningen, Huddinge kommun 11–14. Vice ordförande, partistöds- och arvodeskommittén, Huddinge kommun 14–18 och ordförande 18–22. Ordförande, kommunens valberedning, Huddinge 14–22. Styrelsesuppleant, Södertörns energi AB 15–17. Ledamot Södertörns brandförsvarsförbund 17– och ordförande 18.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Styrelseledamot, Moderaterna i Huddinge 07. Vice föreningsordförande, Huddinge MUF 07. Styrelseordförande, Huddinge MUF 07–13. Styrelseersättare, Huddingemoderaternas kretsstyrelse 07 och ledamot 08–13. Styrelseledamot, Moderaterna i Stockholms län 11–19, 2:e vice ordförande 19–23 och 1:e vice ordförande 23. Styrelsesuppleant, Södertörns energi AB 15–17. Styrelseledamot, MUF Stockholm 12–13. Föreningsordförande, Huddingemoderaternas kommunkrets 13–. Föreningsordförande, Friluftsföreningen Bofinken 14–. Styrelsesuppleant Mensa Stockholm 21–.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskningsbetänkande

    Granskningsbetänkande

    Betänkande 2023/24:KU20

    Anföranden och repliker
    37, 238 minuter
    Justering
    2024-05-30
    Bordläggning
    2024-06-07
    Debatt
    2024-06-10
  • Stillbild från Debatt om förslag: Minoritetsfrågor

    Minoritetsfrågor

    Betänkande 2023/24:KU18

    Riksdagen sa nej till 50 förslag i motioner om minoritetsfrågor från den allmänna motionstiden 2023. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår i flera av de frågor motionerna tar upp.

    Motionerna handlar bland annat om judiskt liv i Sverige, stärkta rättigheter för tornedalingar, kväner och lantalaiset, genomförandet av FN:s urfolksdeklaration, urfolksperspektivet i EU, stöd till organisationer, samisk rätt till mark och vatten, Sametinget och samiskt självstyre, satsningar på samernas språk och kultur och en samisk språklag.

    Behandlade dokument
    13
    Förslagspunkter
    13
    Reservationer
    14 
    Anföranden och repliker
    7, 48 minuter
    Justering
    2024-05-02
    Bordläggning
    2024-05-07
    Debatt
    2024-05-08
    Beslut
    2024-05-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Justitieombudsmännens ämbetsberättelse

    Justitieombudsmännens ämbetsberättelse

    Betänkande 2023/24:KU11

    Riksdagens ombudsmän (JO) har lämnat sin ämbetsberättelse för tiden 1 juli 2022 - 31 december 2023 till riksdagen. JO är en del av riksdagens kontrollmakt och granskar om myndigheter och tjänstemän följer lagar och andra författningar.

    Enligt konstitutionsutskottet bör JO:s vägledande uttalanden i beslut och yttranden vara ett angeläget inslag i arbetet med att förbättra lagstiftning, andra föreskrifter och rutiner samt för att komma till rätta med missförhållanden inom den offentliga förvaltningen.

    Under verksamhetsperioden besvarade JO 175 lagstiftningsremisser, flertalet av dessa från olika departement inom Regeringskansliet.

    JO har även lämnat över 25 beslut till departement inom Regeringskansliet och till myndigheter för att belysa förhållanden som framkommit under utredningarna.

    Konstitutionsutskottet framhöll bland annat värdet av att ombudsmännen informerar om sina iakttagelser och påtalar de behov av lagändringar eller andra åtgärder som de ser genom sina granskningar. Utskottet såg allvarligt på de brister i lagar och rutiner som JO iakttagit. Iakttagelserna rörde grundlagsskyddade fri- och rättigheter när det gäller den kroppsliga integriteten och rätten till ett privatliv.

    Riskdagen lade redogörelsen med JO:s ämbetsberättelse till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    7, 34 minuter
    Justering
    2024-05-02
    Bordläggning
    2024-05-07
    Debatt
    2024-05-08
    Beslut
    2024-05-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Författningsfrågor

    Författningsfrågor

    Betänkande 2023/24:KU16

    Riksdagen sa nej till cirka 90 förslag i motioner om författningsfrågor från allmänna motionstiden 2023.

    Motionerna handlar bland annat om medlemskapet i EU, subsidiaritetsprövningen inom EU och partifinansiering, reglering av lobbyister och ändring i lagstiftningen om karensregler för statsråd och höga statstjänstemän.

    Riksdagen hänvisar bland annat till pågående arbete.

    Behandlade dokument
    43
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    12 
    Anföranden och repliker
    8, 58 minuter
    Justering
    2024-03-21
    Bordläggning
    2024-04-02
    Debatt
    2024-04-03
    Beslut
    2024-04-03
  • Stillbild från Debatt om förslag: Sekretess för uppgifter om jägare hos länsstyrelsen och Polismyndigheten

    Sekretess för uppgifter om jägare hos länsstyrelsen och Polismyndigheten

    Betänkande 2023/24:KU6

    Riksdagen sa ja till ändringar i offentlighets- och sekretesslagen.

    Lagändringarna innebär bland annat att uppgifter som en länsstyrelse behöver registrera om verksamheter för livsmedelskontroll i vissa fall ska omfattas av sekretess. Sekretessen ska gälla uppgifter om jägare som hos länsstyrelsen gör en anmälan om att överlåta små mängder vildsvin eller kött av vildsvin direkt till slutkonsumenter. Lagändringarna innebär också att sekretess ska gälla för uppgifter i Polismyndighetens register över uppdragstagare inom Nationella viltolycksrådet.

    Syftet med lagändringarna är att minska risken för att registrerade uppgifter om bland annat skjutvapen hos jägare sprids.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    3, 17 minuter
    Justering
    2024-02-29
    Bordläggning
    2024-03-06
    Debatt
    2024-03-07
    Beslut
    2024-03-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2023/24:KU10

    Konstitutionsutskottet (KU) har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.

    Vid granskningen av vissa förvaltningsärenden har utskottet tittat på de ärenden om utlämning för brott från Sverige som handlagts av Justitiedepartementet. Det bör enligt utskottet säkerställas att ärendena hanteras på ett enhetligt sätt och att det inte finns några omotiverade skillnader när det gäller avslut och avskrivningar av ärendena. Det är därför bra att Justitiedepartementet avser att se över sina rutiner kring detta.

    Utskottet har också granskat svarstiden på interpellationer och skriftliga frågor. Trots att det relativt nyligen införts en ordning med schemalagda interpellationssvar är andelen försenade interpellationssvar anmärkningsvärt stor. Det är enligt utskottet viktigt att ministrarna i regeringen följer regler och praxis för att dessa frågeformer ska fylla sin funktion i riksdagens grundlagsstadgade kontroll av regeringen. Utskottet förutsätter att Regeringskansliet fortsätter att arbeta mot målet att alla interpellationer besvaras i tid. Samtidigt ser utskottet positivt på att andelen försenade svar på skriftliga frågor minskat på senare år.

    En annan del i granskningen gäller förordningar om statligt stöd som beslutats under perioden 2009–2022. Granskningen visar att det finns flera förordningar om statligt stöd som gäller trots att det inte anvisats några pengar för det stöd som går att söka. Utskottet menar att detta kan vara missvisande och förutsätter att Regeringskansliet vidtar de åtgärder som bedöms nödvändiga.

    Regeringens planering av lagstiftningsprocessen har också granskats. Detta genom en kartläggning av olika tidsmoment relaterade till propositioner med lagförslag som regeringen beslutat under våren 2007, våren 2015 och våren 2023. De moment som kartlagts är

    • remisstiden
    • tidsåtgången för Lagrådet
    • tiden mellan Lagrådets yttrande och regeringens beslut om proposition
    • tiden mellan regeringens beslut om proposition till dess att lagen börjar gälla.

    Frågor i granskningen har varit hur Regeringskansliet planerar olika moment i lagstiftningsprocessen och vilka förutsättningar som ges för att behandla lagförslagen under processens gång. Utifrån gjorda iakttagelser för utskottet ett resonemang kring de olika tidsmomenten. Utskottet framhåller bland annat vikten av att det avsätts tillräckligt med tid för de olika delarna i lagstiftningsprocessen.

    I granskningen av underlag för samråd med EU-nämnden konstaterar utskottet att EU-nämnden behöver ett så fullständigt skriftligt underlag som möjligt och att regeringen bör överlämna underlaget som fort som det är praktiskt möjligt. Regeringskansliet uppmanas även bland annat att överväga vilken typ av underlag som vore bäst att bifoga i de fall där dokument från ministerrådet inte finns tillgängliga.

    Utskottet har även granskat styrningen av statligt ägda bolag med samhällsuppdrag. Här konstateras bland annat att flera av bolagens kallelser till bolagsstämma saknar ägarens förslag till beslut. Enligt utskottet bör styrelsenomineringsprocessen genomföras på ett sådant sätt att ägarens förslag i normala fall kan finnas med i kallelsen. Mellan bolagsstämmorna följer staten upp bolagens uppdrag vid så kallade ägardialoger. Antalet ägardialoger per år skiljer sig åt mellan bolagen. Även om antalet ägardialoger utgår från en bedömning av vilket behov som finns menar utskottet att en inriktning kan vara att i normalfallet genomföra minst en ägardialog per år med varje bolag. Utskottet understryker också betydelsen av att det förs minnesanteckningar vid ägardialogerna och att dessa arkiveras. Utskottet har även gått igenom hanteringen av bolagens styrdokument. En sammanställning av styrdokumenten för de olika bolagen skulle enligt utskottet kunna öka transparensen och tillgängligheten av dessa för allmänheten.

    Även regeringens handläggning av särskilda regeringsärenden har granskats. Dessa skiljer sig från andra regeringsärenden genom att de kan avgöras av den minister som är chef för det departement som ärendet tillhör, under överinseende av statsministern. Huvudregeln är annars att ett beslut i ett regeringsärende tas gemensamt i regeringen. Utskottet framhåller vikten av att särskilda regeringsärenden endast tillämpas om ärendet brådskar och under förutsättning att det inte finns något som gör beslutsformen olämplig i sammanhanget. Utskottet konstaterar också att hantering för påskrifter i protokoll brustit, och ser positivt på att rutinerna kring detta ska ses över.

    Slutligen har utskottet fortsatt att följa utvecklingen av antalet tjänstgörande i Regeringskansliet samt gått igenom regeringsprotokoll från 2022. Dessa delar av granskningen har inte gett anledning till något uttalande.

    Anföranden och repliker
    10, 70 minuter
    Justering
    2023-12-19
    Bordläggning
    2024-01-16
    Debatt
    2024-01-17
  • Stillbild från Statsministerns frågestund: Statsministerns frågestund

    Statsministerns frågestund

    Vid frågestunden svarar statsminister Ulf Kristersson M på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren.
    Datum
    2023-11-16
  • Villkor för fristående aktörer i välfärdssektorn

    Motion 2023/24:2192 av Maria Stockhaus m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2023/24:2192 av Maria Stockhaus m.fl. M Villkor för fristående aktörer i välfärdssektorn Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att vidta ytterligare åtgärder för att säkerställa att villkoren för fristående/privata aktörer inom välfärdsområdet är likvärdiga
    Inlämnad
    2023-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:FiU26
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Reformer för ökad tillväxt i Stockholmsregionen

    Motion 2023/24:2281 av Josefin Malmqvist m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2023/24:2281 av Josefin Malmqvist m.fl. M Reformer för ökad tillväxt i Stockholmsregionen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behovet av att etablera ett tillväxtramverk och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs
    Inlämnad
    2023-10-05
    Förslag
    13
    Utskottsberedning
    2023/24:CU15 2023/24:CU16 2023/24:NU11 2023/24:SfU10 2023/24:SfU11 2023/24:SkU11 2023/24:SoU17 2023/24:TU18 2023/24:UbU11 2023/24:UbU14
    Riksdagsbeslut
    (13 yrkanden): 13 avslag
  • Åtgärder för att minska skarvens påverkan i Stockholms skärgård och resten av Sverige

    Motion 2023/24:1585 av Josefin Malmqvist m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2023/24:1585 av Josefin Malmqvist m.fl. M Åtgärder för att minska skarvens påverkan i Stockholms skärgård och resten av Sverige Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att införa licensjakt på skarv och om att påverka i EU för
    Inlämnad
    2023-10-04
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2023/24:MJU14
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utredning om stödet till den politiska beslutsprocessen och ledamotskapet i riksdagen

    Utredning om stödet till den politiska beslutsprocessen och ledamotskapet i riksdagen

    Betänkande 2022/23:KU40

    Riksdagen beslutade att rikta en uppmaning, ett tillkännagivande, till riksdagsstyrelsen om en utredning om stödet dels till den politiska beslutsprocessen och dels direkt till riksdagsledamöterna.

    Huvuduppdraget för Riksdagsförvaltningen är att ge stöd till den politiska processen i kammare och utskott och till riksdagsledamöterna. Internationaliseringen, digitaliseringen och det förändrade säkerhetsläget i världen ställer krav på nya arbetssätt och ökar ledamöternas behov av kunskapsunderlag. Kraven på utskotten har ökat. Ledamöterna måste sätta sig in i allt fler komplicerade ärenden i riksdagen samtidigt som deras uppdrag utanför själva riksdagsarbetet ska skötas.

    Riksdagen anser att en parlamentarisk utredning bör analysera behoven av olika stöd och i vilken utsträckning det bör vara en uppgift för Riksdagsförvaltningen att ge dessa stöd. Översynen ska göras med utgångspunkt att stödet som ges av Riksdagsförvaltningen ska anpassas och utformas utifrån kammarens, utskottens och ledamöternas behov. Utskottens ställning som den bärande delen i riksdagsarbetet bör framhållas och värnas.

    Varje riksdagsledamot har fått sitt mandat av väljarna och ansvarar för att leva upp till det förtroende detta innebär. Uppdraget är inte jämförbart med en anställning. I det ligger att villkoren för ledamöter kan behöva skilja sig från vad som gäller för andra grupper.

    Partikansliernas roll och finansiering bör också ses över.

    Riksdagen anser också att det finns anledning att se över den parlamentariska ledningsorganisationen, inklusive riksdagsstyrelsens roll och sammansättning och hur styrningen av Riksdagsförvaltningen är utformad.

    Utredningen ska lämna förslag till förändringar inklusive författningsändringar. Den ska också analysera och redovisa förslagens konsekvenser.

    Tillkännagivandet har sin grund i ett så kallat utskottsinitiativ. Det betyder att förslaget har väckts i utskottet och inte bygger på en proposition från regeringen eller på en motion från riksdagsledamöter.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    2, 8 minuter
    Justering
    2023-06-15
    Bordläggning
    2023-06-20
    Debatt
    2023-06-21
    Beslut
    2023-06-21
  • Stillbild från Debatt om förslag: Översyn av JO-ämbetet

    Översyn av JO-ämbetet

    Betänkande 2022/23:KU32

    Riksdagen har behandlat en framställning om översyn av Riksdagens ombudsmän (JO). Framställningen innehåller förslag och bedömningar som lagts fram av en parlamentariskt sammansatt kommitté som har tillsats av riksdagsstyrelsen på initiativ av konstitutionsutskottet.

    I framställningen föreslås ändringar i fråga om JO:s konstitutionella ställning, uppdrag, verksamhet och organisation.

    Riksdagen sa ja till större delar av kommitténs förslag. Riksdagen sa också ja till ändringar i regeringsformen och riksdagsordningen och antog det som vilande. Samtidigt riktade riksdagen två så kallade tillkännagivanden, det vill säga uppmaningar, till regeringen om att utreda den offentliga tillsynen och vissa frågor om sekretess i JO:s och Justitiekanslerns verksamhet.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 september 2023. Det vilande grundlagsförslaget träder i kraft den 1 januari 2027.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    5
    Anföranden och repliker
    2, 11 minuter
    Justering
    2023-06-15
    Bordläggning
    2023-06-20
    Debatt
    2023-06-21
    Beslut
    2023-06-21
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskningsbetänkande

    Granskningsbetänkande

    Betänkande 2022/23:KU20

    Konstitutionsutskottet, KU, har i sin årliga granskning av regeringen behandlat 26 ärenden som innehåller anmälningar från riksdagsledamöter. Anmälningarna handlar om regeringens förhållande till riksdagen, handläggningen av regeringsärenden och statsråds tjänsteutövning.

    Granskningen debatterades i kammaren och sedan avslutade riksdagen ärendet.

    KU:s granskning av regeringen är klar

    Anföranden och repliker
    37, 193 minuter
    Justering
    2023-06-01
    Bordläggning
    2023-06-09
    Debatt
    2023-06-12
  • Stillbild från Debatt om förslag: Minoritetsfrågor

    Minoritetsfrågor

    Betänkande 2022/23:KU28

    Riksdagen sa nej till cirka 35 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2022 om minoritetsfrågor. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår i de frågor motionerna tar upp.

    Motionerna handlar om judiskt liv i Sverige, romsk inkludering, sanningskommissionen för det samiska folket, samepolitiken och Sametingets konstruktion, rättigheter för nationella minoriteter och urfolk, älvdalskans ställning, teckenspråk som minoritetsspråk, informationscentrum om nationella minoriteter, utvärdering av konsultationslagen, genomförande, tillsyn och uppföljning av minoritetspolitiken, stöd till organisationer och kontaktyta för dialog mellan Sametinget och riksdagen.

    Behandlade dokument
    11
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    21 
    Anföranden och repliker
    8, 58 minuter
    Justering
    2023-05-02
    Bordläggning
    2023-05-09
    Debatt
    2023-05-10
    Beslut
    2023-05-10
  • Stillbild från Debatt om förslag: Valfrågor

    Valfrågor

    Betänkande 2022/23:KU23

    Riksdagen sa nej till cirka 40 motioner om valfrågor som inkommit under allmänna motionstiden 2022.

    Förslagen handlar bland annat om skilda valdagar, rösträtt och valbarhet, sänkt rösträttsålder, utlandssvenskar, valkretsar, personval, röstningsförfarandet, väljare med synnedsättning eller annan funktionsnedsättning, valsystemet, incidentrapportering, publicering av opinionsundersökningar, geografisk representation, kommunala valinformatörer, ökat valdeltagande och överklagande och återföring av mandat.

    Riksdagen hänvisar bland annat till att åtgärder redan är tagna inom de områden som motionerna tar upp.

    Behandlade dokument
    22
    Förslagspunkter
    15
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 48 minuter
    Justering
    2023-05-04
    Bordläggning
    2023-05-09
    Debatt
    2023-05-10
    Beslut
    2023-05-10
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksdagens arbetsformer m.m.

    Riksdagens arbetsformer m.m.

    Betänkande 2022/23:KU18

    Riksdagen sa nej till 18 förslag som handlar om riksdagens arbetsformer. Förslagen har inkommit under den allmänna motionstiden 2022. Motionerna handlar bland annat om riksmötets öppnande, motionsrätten och riksdagsledamöternas ekonomiska villkor.

    Riksdagen riktar ett så kallat tillkännagivande till Riksdagsstyrelsen. Uppmaningen handlar om att Riksdagsstyrelsen ska tillsätta en utredning som ser över frågan om regeringens samråd med EU-nämnden om EU:s A-punkter. Vid Europeiska unionens råds sammanträden finns det A-punkter respektive B-punkter på dagordningen. A-punkterna kännetecknas av att en överenskommelse är möjlig utan debatt, medan B-punkterna kräver diskussion bland medlemsländerna. Riksdagens parlamentariska EU-kommitté har tidigare uppmärksammat att samrådet i riksdagen kring A-punkterna skulle kunna förbättras.

    Behandlade dokument
    16
    Förslagspunkter
    13
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    5, 28 minuter
    Justering
    2023-03-23
    Bordläggning
    2023-03-28
    Debatt
    2023-03-29
    Beslut
    2023-03-29
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Betänkande 2022/23:KU1

    Riksdagen sa ja till regeringens, riksdagsstyrelsens, JO:s och Riksrevisionens förslag om hur anslagen i statens budget för år 2023 inom utgiftsområdet Rikets styrelse ska fördelas.

    Mest pengar går till Regeringskansliet, cirka 9,6 miljarder kronor. Drygt 3,7 miljarder går till länsstyrelserna och cirka 1 miljard till mediestödet. Totalt handlar anslagen om drygt 18 miljarder kronor ur statens budget.

    I utgiftsområdet Rikets styrelse ingår bland annat hovet, riksdagens ledamöter och partier, Riksdagsförvaltningen, Regeringskansliet, länsstyrelserna och mediestödet.

    Utöver anslagen sa riksdagen ja till förslagen om att riksdagens ombudsmän (JO) får anslagsfinansiera anläggningstillgångar som används i myndighetens verksamhet samt en investeringsplan för riksdagens fastighetsanslag.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 13 december 2022. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Riksdagen la även redogörelsen om Riksdagsförvaltningens årsredovisning för 2021 till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    6
    Förslagspunkter
    2
    Anföranden och repliker
    22, 90 minuter
    Justering
    2022-12-12
    Bordläggning
    2022-12-13
    Debatt
    2022-12-14
    Beslut
    2022-12-14
  • Villkor för fristående aktörer i välfärdssektorn

    Motion 2022/23:1838 av Maria Stockhaus m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2022/23:1838 av Maria Stockhaus m.fl. M Villkor för fristående aktörer i välfärdssektorn Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga ytterligare åtgärder för att säkerställa att villkoren för fristående/privata aktörer inom välfärdsområdet är
    Inlämnad
    2022-11-23
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2022/23:FiU26
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Utredning av det kommunala utjämningssystemet

    Motion 2022/23:1837 av Maria Stockhaus m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2022/23:1837 av Maria Stockhaus m.fl. M Utredning av det kommunala utjämningssystemet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga att utreda det kommunala utjämningssystemet och tillkännager detta för regeringen. Motivering Det är viktigt för
    Inlämnad
    2022-11-23
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2022/23:FiU26
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Reformer för ökad tillväxt i Stockholmsregionen

    Motion 2022/23:1406 av Josefin Malmqvist m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2022/23:1406 av Josefin Malmqvist m.fl. M Reformer för ökad tillväxt i Stockholmsregionen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behovet av att etablera ett tillväxtramverk och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs
    Inlämnad
    2022-11-22
    Förslag
    13
    Utskottsberedning
    2022/23:CU12 2022/23:CU13 2022/23:NU16 2022/23:SfU10 2022/23:SfU17 2022/23:SkU11 2022/23:SoU16 2022/23:TU4 2022/23:UbU10 2022/23:UbU7
    Riksdagsbeslut
    (13 yrkanden): 13 avslag

Filter