Gustav Fridolin (MP)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Miljöpartiet
- Valkrets
- Stockholms län
- Titel
- Folkhögskollärare.
- Född år
- 1983
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2019-01-22 – 2019-09-30
- Ledig
- 2014-10-03 – 2019-01-21
- Ordinarie
- 2013-01-01 – 2014-10-02
- Ledig
- 2012-07-01 – 2012-12-31
- Ordinarie
- 2010-10-04 – 2012-06-30
- Ordinarie
- 2002-09-30 – 2006-10-02
Miljöpartiet de gröna
- Språkrör
- 2011-05-21 – 2019-05-04
Konstitutionsutskottet
- Ledamot
- 2002-10-08 – 2006-10-02
Utbildningsutskottet
- Ledamot
- 2019-02-07 – 2019-06-24
Försvarsutskottet
- Suppleant
- 2002-10-08 – 2004-01-30
Finansutskottet
- Suppleant
- 2002-10-15 – 2003-01-21
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 2004-01-30 – 2006-10-02
Civilutskottet
- Suppleant
- 2010-10-12 – 2011-09-19
Utrikesutskottet
- Suppleant
- 2010-10-12 – 2011-09-19
Näringsutskottet
- Suppleant
- 2010-10-12 – 2011-11-06
Sammansatta konstitutions- och utrikesutskottet
- Deputerad
- 2003-02-18 – 2003-11-20
Lagutskottet
- Suppleant
- 2003-01-22 – 2004-10-19
EU-nämnden
- Ledamot
- 2019-06-24 – 2019-09-30
- Ledamot
- 2019-01-23 – 2019-02-07
- Suppleant
- 2011-06-16 – 2012-06-24
- Ledamot
- 2010-10-12 – 2011-06-15
- Suppleant
- 2002-10-15 – 2006-10-02
Krigsdelegationen
- Ledamot
- 2011-09-19 – 2014-10-14
Valberedningen
- Suppleant
- 2010-10-04 – 2011-09-26
Utbildningsdepartementet
- Utbildningsminister
- 2014-10-03 – 2019-01-21
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 02-06 och 10-. Ledamot konstitutionsutskottet 02-06, sammansatta konstitutions- och utrikesutskottet 03, EU-nämnden 10-11 och 19- samt utbildningsutskottet 19-. Suppleant försvarsutskottet 02-04, finansutskottet 02-03, EU-nämnden 02-06 och 11-12, lagutskottet 03-04, socialförsäkringsutskottet 04-06, civilutskottet 10-11, näringsutskottet 10-11 och utrikesutskottet 10-11. Ledamot krigsdelegationen 11-14. Suppleant riksdagens valberedning 10-11. Statsråd (utbildningsminister), Utbildningsdepartementet 141003-190121.
Föräldrar
Brandmannen Hans Jönsson och företagaren Carina Fridolin.
Utbildning
Fil.kand., mellanösternkunskap, Institutionen för orientaliska språk, Stockholms universitet 09. Folkhögskollärarexamen, Linköpings universitet 09.
Anställningar
Reporter, Kalla fakta TV4, 06-08. Folkhögskollärare, Svenska Missionförbundets skolor 07-14.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, Högskolan Gotlands styrelse 10-15.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Språkrör, Grön Ungdom 99-03, partistyrelseledamot 04-06 och 10-. Styrelseledamot, Miljöjournalisternas Förening 08-09. Medlem, Sveriges Författarförbund 08-. Språkrör, Miljöpartiet de gröna 11-19.
Litteratur
Från Vittsjö till världen - Om global apartheid och alla oss som vill någon annanstans (06), Blåsta! - Nedskärningsåren som formade en generation (09), Kanal! - Lärobok för gymnasiet i Medier, Samhälle och Kommunikation (11, tillsammans med Daniel Hemberg), Maskiner och Människor - En skrift om arbete och framtidstro (11, tillsammans med Ulf Bodach Söderström), Morfar skrev inga memoarer (13) och Det är inte du, det är vi (18).
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Vinstbegränsning i skolan
Interpellation 2016/17:625 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2016/17:625 Vinstbegränsning i skolan av Maria Stockhaus M till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP Den 3 september 2017 meddelade regeringen att man tillsammans med Vänsterpartiet gjort en överenskommelse om att stoppa vinster i välfärdenBeslutet bygger bland annat på Reepalus hårt kritiserade väldfärdutredning.- Inlämnad
- 2017-09-08
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Elevers individuella inflytande
Interpellation 2016/17:541 av Daniel Riazat (V)
Interpellation 2016/17:541 Elevers individuella inflytande av Daniel Riazat V till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP Skolans och elevernas relationer ter sig på många olika sätt. Precis som i andra samhällsgrupper, som studenter eller arbetstagare, ska därför elever ha ett antal rättigheter. Elevers rätt till inflytande- Inlämnad
- 2017-05-22
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Avgiftsfri skola för alla
Interpellation 2016/17:539 av Daniel Riazat (V)
Interpellation 2016/17:539 Avgiftsfri skola för alla av Daniel Riazat V till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP I dag har skolorna rätt att ta ut enstaka obetydliga kostnader från vårdnadshavare för till exempel teaterbesök, och avgift för kollektivtrafik eller andra utflykter som barnen förväntas delta i. Olika belopp- Inlämnad
- 2017-05-22
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Statsrådets uttalande om skolidrotten
Interpellation 2016/17:353 av Saila Quicklund (M)
Interpellation 2016/17:353 Statsrådets uttalande om skolidrotten av Saila Quicklund M till Statsrådet Gabriel Wikström S I strid med en majoritet i Sveriges riksdag, ett flertal forskningsrapporter och en bred vilja inom idrottsrörelsen fortsätter regeringen med sitt motstånd mot fler idrottstimmar i skolan. Statsrådet- Inlämnad
- 2017-03-02
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Elevers rätt till modersmål
Interpellation 2016/17:346 av Daniel Riazat (V)
Interpellation 2016/17:346 Elevers rätt till modersmål av Daniel Riazat V till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP Enligt Skolverket var 24 procent av landets grundskoleelever berättigade till modersmålsundervisning läsåret 2014/15. Att var fjärde elev har rätt till modersmålsundervisning är en markant siffra. Men- Inlämnad
- 2017-02-24
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Digital strategi för svensk skola
Interpellation 2016/17:328 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2016/17:328 Digital strategi för svensk skola av Maria Stockhaus M till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP Den globala utvecklingen, där man arbetar över gränserna med hjälp av digitala hjälpmedel, ställer högre och högre krav på digital kompetens hos anställda. Detta kräver i sin tur en skola som går- Inlämnad
- 2017-02-22
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Flickors jämställdhet
Interpellation 2016/17:263 av Erik Andersson (M)
Interpellation 2016/17:263 Flickors jämställdhet av Erik Andersson M till Statsrådet Åsa Regnér S Att slå vakt om jämställdhet och den enskildes frihet är avgörande för att Sverige ska vara ett land som håller ihop. Därför är det självklart att politiken tydligt ska slå vakt om dessa värden. Nyligen slog Europadomstolen- Inlämnad
- 2017-01-26
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Höjd kompetens i Sveriges skolor
Interpellation 2016/17:282 av Michael Svensson (M)
Interpellation 2016/17:282 Höjd kompetens i Sveriges skolor av Michael Svensson M till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP För att få världens bästa skola behöver vi ha visioner och strategier för hur vi ska nå dit. Nyligen presenterades resultaten från PISA och Timss, och glädjande nog har resultaten bland Sveriges- Inlämnad
- 2017-02-02
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Ungdomsförbundens plats i skolan
Interpellation 2016/17:147 av Jesper Skalberg Karlsson (M)
Interpellation 2016/17:147 Ungdomsförbundens plats i skolan av Jesper Skalberg Karlsson M till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP Skolan är en viktig arena när Sveriges unga ska forma sin världsbild och lära sig om det demokratiska samhället. Tidigare har skolan också varit en naturlig tummelplats för politiska idéer,- Inlämnad
- 2016-11-23
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Idrott i skolan
Interpellation 2016/17:50 av Saila Quicklund (M)
Interpellation 2016/17:50 Idrott i skolan av Saila Quicklund M till Statsrådet Gabriel Wikström S I slutet av april uppmanade riksdagens utbildningsutskott regeringen att återkomma med förslag om att utöka antalet idrottstimmar i grundskolan med 20 procent, från dagens 500 timmar till 600 timmar. Det är viktigt att motverka- Inlämnad
- 2016-10-13
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Möjlighet till fjärrundervisning
Interpellation 2014/15:656 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2014/15:656 Möjlighet till fjärrundervisning av Maria Stockhaus M till Statsrådet Aida Hadzialic S Nu i vår behandlades betänkande 2014/15:UbU3. Den proposition som låg till grund för betänkandet hade om den gått igenom inneburit att många elever hade drabbats då deras undervisning omöjliggjorts. Tack vare- Inlämnad
- 2015-05-27
- Besvarare
- Gustav Fridolin (MP)
Åtgärder för svagpresterande skolor
Interpellation 2014/15:587 av Camilla Waltersson Grönvall (M)
Interpellation 2014/15:587 Åtgärder för svagpresterande skolor av Camilla Waltersson Grönvall M till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP I Sverige ska alla elever få samma förutsättningar att nå kunskapsmålen och ingen ska lämnas utanför. Så ser det tyvärr inte ut i dag. I Malmö har skolan varit uppe för en politisk- Inlämnad
- 2015-05-12
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Riksrevisionens kritik mot specialdestinerade statsbidrag
Interpellation 2014/15:655 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2014/15:655 Riksrevisionens kritik mot specialdestinerade statsbidrag av Maria Stockhaus M till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP Riksrevisionen har i sin rapport Specialdestinerade statsbidrag Ett sätt att styra mot en mer likvärdig skola riktat kritik mot statsbidragssystemet. Man skriver att statsbidragen- Inlämnad
- 2015-05-27
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Mottagande i särskolan
Interpellation 2014/15:654 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2014/15:654 Mottagande i särskolan av Maria Stockhaus M till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP I Skolinspektionens årsrapport redovisas de olika områden där skolor och huvudmän fått kritik efter inspektionens granskning. Ca 30 procent av de huvudmän som granskades under 2014 har brister när det gäller- Inlämnad
- 2015-05-27
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Lika villkor
Interpellation 2014/15:652 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2014/15:652 Lika villkor av Maria Stockhaus M till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP Likvärdighet inom skolans område är något alla partier arbetar för. Elever ska ha tillgång till en likvärdig utbildning och undervisning av hög kvalitet. Debatten om friskolor har i princip enbart handlat om eventuella- Inlämnad
- 2015-05-27
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Långsiktig finansiering av entreprenörskap i skolan
Interpellation 2014/15:647 av Erik Bengtzboe (M)
Interpellation 2014/15:647 Långsiktig finansiering av entreprenörskap i skolan av Erik Bengtzboe M till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP Entreprenörskap i skolan i allmänhet och Ung Företagsamhet i synnerhet är ett viktigt och uppskattat inslag i svensk undervisning. Behovet av kunskaper i och attityder om entreprenörskap- Inlämnad
- 2015-05-27
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Regeringens uppföljning av riksdagens beslut om utökad matematikundervisning
Interpellation 2014/15:640 av Erik Bengtzboe (M)
Interpellation 2014/15:640 Regeringens uppföljning av riksdagens beslut om utökad matematikundervisning av Erik Bengtzboe M till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP Svenska skolelevers resultat har i decennier halkat efter i en omvärld där kunskapsutvecklingen skjutit i höjden. Från en tätposition en generation tillbaka- Inlämnad
- 2015-05-26
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Alla elevers rätt till en trygg skolmiljö
Interpellation 2014/15:653 av Maria Stockhaus (M)
Interpellation 2014/15:653 Alla elevers rätt till en trygg skolmiljö av Maria Stockhaus M till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP Det råder ingen politisk oenighet om att alla elever har rätt till en trygg miljö i skolan. Det råder skolplikt, det vill säga alla barn måste gå till skolan. Det innebär att vuxenvärlden- Inlämnad
- 2015-05-27
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Bristen på närvaro och studiero i skolan
Interpellation 2014/15:638 av Erik Bengtzboe (M)
Interpellation 2014/15:638 Bristen på närvaro och studiero i skolan av Erik Bengtzboe M till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP Svenska skolelevers resultat har i decennier halkat efter i en omvärld där kunskapsutvecklingen skjutit i höjden. Från en tätposition en generation tillbaka växer nu luckan mellan skolkunskaperna- Inlämnad
- 2015-05-26
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
Kompetensläget i den svenska skolan
Interpellation 2014/15:41 av Roger Haddad (FP)
Interpellation 2014/15:41 Kompetensläget i den svenska skolan av Roger Haddad FP till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP Den sittande minoritetsregeringen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet aviserade den 15 oktober några skolsatsningar flertalet av dessa är en fortsättning på Folkpartiets skolreformer. Det som- Inlämnad
- 2014-10-16
- Besvarare
- Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)