Hans Ekström (S)
Tjänstgörande riksdagsledamot
- Parti
- Socialdemokraterna
- Valkrets
- Södermanlands län, plats 32
- Titel
- Lärare.
- Född år
- 1958
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Aktuella uppdrag
Riksdagsledamot
Ordinarie
Konstitutionsutskottet
Ledamot
Styrelsen för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond
Ledamot
Valprövningsnämnden
Ledamot
Riksdagens råd för Riksrevisionen
Vice ordförande
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2010-10-04 – 2026-09-21
Konstitutionsutskottet
- Ledamot
- 2022-10-20 – 2026-09-21
- Ordförande
- 2022-10-04 – 2022-10-20
- Ledamot
- 2022-10-04 – 2022-10-04
- Vice ordförande
- 2019-02-26 – 2022-09-26
- Ordförande
- 2018-10-02 – 2019-02-26
- Ledamot
- 2018-10-02 – 2018-10-02
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Ledamot
- 2010-10-12 – 2014-09-29
Finansutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
- Suppleant
- 2010-10-12 – 2014-09-29
Försvarsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Utrikesutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Arbetsmarknadsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Civilutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Justitieutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Kulturutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Näringsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Trafikutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Utbildningsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
EU-nämnden
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-10-04
- Suppleant
- 2014-10-14 – 2014-10-16
Valprövningsnämnden
- Ledamot
- 2023-03-23 –
- Ledamot
- 2022-01-21 – 2023-03-22
- Ledamot
- 2015-02-18 – 2019-03-13
Krigsdelegationen
- Ledamot
- 2018-10-09 – 2022-10-09
Styrelsen för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond
- Ledamot
- 2022-11-01 –
- Personlig suppleant
- 2017-10-13 – 2018-10-09
Riksdagens råd för Riksrevisionen
- Vice ordförande
- 2022-10-27 –
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 10–. Ledamot konstitutionsutskottet 10–18 och 22–, ordförande 18–19 och 22 och vice ordförande 19–22. Suppleant finansutskottet 10–14 och EU-nämnden 14. Ledamot Valprövningsnämnden 15–19 och 22– och krigsdelegationen 18–22. Vice ordförande riksdagens råd för Riksrevisionen 22–. Personlig suppleant styrelsen för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond 17–18 och ledamot 22–.
Föräldrar
Industritjänstemannen Carl-Axel Ekström och museikanslisten Gun Ekström, f. Holmgren.
Utbildning
Gymnasieskola, naturvetenskaplig linje, S:t Eskils skola i Eskilstuna, slutår 77. Ämneslärarexamen (historia, samhällskunskap och religion), slutår 82.
Anställningar
Lärare, Eskilstuna kommun 82–92.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot Länsstyrelsen i Södermanlands län 95–, Länsstyrelsens råd 11–. Ledamot Mälardalens högskolas styrelse 95–10. Ledamot, PBL-kommittén 03–05. Ledamot 2020 års grundlagsutredning. Ledamot Partifinansieringsutredningen 23–.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Eskilstuna 88–10. Kommunalråd 92–10. Vice ordförande, kommundelsnämnden Kafjärden-Öster 86–91. Ordförande, kommunstyrelsen 95–10. Suppleant, Tunafors-Ärla sociala distriktsnämnd 84–85.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Ordförande, Söders socialdemokratiska förening 83–85. Ordförande, Östermalms socialdemokratiska förening. Ledamot, Sörmlands partidistrikts styrelse 95–. Ordförande, Sörmlands partidistrikt 05–. Ersättare, partistyrelsen 05–11 och ledamot 11–. Ledamot, Svenska kommunförbundet/Sveriges Kommuner och Landsting, självstyrelseberedningen 95–99, samhällsbyggnadsberedningen 99–07, styrelsen 07–11. Vice ordförande, Länstrafiken Sörmland 95–11. Ledamot, Mälardalsrådets styrelse 95–11, ordförande 96–97, vice ordförande 07–11. Ordförande, trafik- och planeringsutskottet 99–07. Vice ordförande, Eurotowns 99–10. Vice ordförande, Robotdalen 04–21. Ordförande, E20–gruppen 99–08. Vice ordförande, Eskilstuna logistik och etablering 16–19. Vice ordförande Almi Stockholm Sörmland 19–. Ledamot Sundbyholmsstiftelsen. Ledamot Stiftelsen Lagersberg.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Övergångsstyre och utjämning vid ändrad kommun- och landstingsindelning
Betänkande 2015/16:KU25
Befolkningens önskemål och synpunkter bör beaktas vid ändringar i landstingsindelningen. Det anser riksdagen, som tillkännagav att regeringen ska föreslå regler kring det här.
Enligt nuvarande lag ska medborgarperspektiv beaktas vid ändringar i indelningen av kommuner. Det gäller dock inte vid en ny indelning av landsting. Riksdagen anser att ett krav på att ta hänsyn till medborgarperspektivet även ska gälla vid ny landstingsindelning.
Ställningstagandet gjordes i samband med behandlingen av regeringens förslag om övergångsstyre och utjämning vid ändrad kommun- och landstingsindelning. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringarna börjar gälla den 1 augusti 2016.
- Behandlade dokument
- 2
- Förslagspunkter
- 2
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 9, 29 minuter
- Justering
- 2016-06-07
- Bordläggning
- 2016-06-10
- Debatt
- 2016-06-13
- Beslut
- 2016-06-15
Granskningsbetänkande
Betänkande 2015/16:KU20
Konstitutionsutskottet, KU, har i sin årliga granskning av regeringen behandlat 48 anmälningar från riksdagsledamöterna.
KU:s granskning av regeringen är klar
Efter debatten i kammaren lade riksdagen KU:s granskning till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Anföranden och repliker
- 53, 46 minuter
- Justering
- 2016-06-07
- Bordläggning
- 2016-06-10
- Debatt
- 2016-06-13
- Beslut
- 2016-06-15
Frågor om rösträtt, valsystem m.m.
Betänkande 2015/16:KU13
Riksdagen sa nej till förslag i motioner från de allmänna motionstiderna 2014 och 2015 om bland annat rösträtt och personval.
Riksdagen sa nej till förslagen om personval med hänvisning till att personval nyligen har utretts av Grundlagsutredningen. Även förhållandet mellan rösträtt och medborgarskap har utretts och behandlats tidigare, och riksdagen har inte ändrat uppfattning. När det gäller ändrad rösträttsålder inväntar riksdagen det pågående arbetet med Demokratiutredningens förslag.
- Behandlade dokument
- 27
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 8, 36 minuter
- Justering
- 2016-04-12
- Bordläggning
- 2016-04-19
- Debatt
- 2016-04-20
- Beslut
- 2016-04-21
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2015/16:KU10
Konstitutionsutskottet, KU, har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.
KU förordar att en tillträdande minister åtar sig att medverka i KU:s granskning också efter att han eller hon har slutat som minister. Utskottet förväntar sig att statsministern ställer sådana krav vid en regeringsbildning, och att kraven och åtagandena formuleras skriftligt. Utskottet kommer att löpande följa upp detta.
KU har granskat ärenden om konsulärt stöd till frihetsberövade personer utomlands. Enligt KU kan det övervägas om det av UD:s vägledning inte bättre bör framgå vilken ordning som bör gälla för utlandsmyndigheternas kontakt med departementet i de fall det är fråga om utlänningar som är bosatta i Sverige, men som inte är flyktingar eller statslösa.
KU har kartlagt samordnare inom olika politikområden som tillsatts under perioden september 2002-juni 2015. KU konstaterar inledningsvis att det ligger på regeringen att avgöra sådana frågor som utredningsform och att ange riktlinjer för arbetet. Granskningen berör dock enligt KU en rad frågeställningar av konstitutionellt intresse. Utskottet noterar att i drygt en handfull fall har en enskild minister beslutat om samordningsuppdraget. Det kan från konstitutionell synvinkel diskuteras om inte dessa beslut borde ha fattats av regeringen i stället. Vidare uppmärksammar utskottet samordnarnas koppling till Regeringskansliet under pågående uppdrag. Särskilt i de fall en samordnare arbetar utåtriktat och pådrivande kan det diskuteras om uppdraget bör utföras inom Regeringskansliets ram. Det är också viktigt att allmänheten kan hitta information om uppdragen eftersom samordnarna i regel har kontakter med olika delar av samhället. Det är även viktigt att berörda myndigheter får information om beslutade samordningsuppdrag och möjlighet att tycka till inför beslut om uppdrag.
När det gäller styrningen av vissa myndigheter under Försvarsdepartementet framhåller KU att det är väsentligt att informella kontakter inriktas mer på information än styrning. Sådana kontakter får inte gå utöver den formella ramen för myndigheternas verksamhet. Utskottet inskärper också vikten av dokumentation.
Granskningen visar också att det har funnits brister i myndigheternas återrapportering från internationella möten. Utskottet menar att det är betydelsefullt att en enhetlig svensk hållning i olika internationella fora säkerställs. KU förutsätter att regeringen genomför åtgärder som behövs gentemot myndigheterna.
KU har även granskat regeringens utnämningar under perioden oktober 2013-september 2015. Av det som framkommit kan KU inte göra någon annan bedömning än att utnämningarna har skett på saklig grund. Utskottet förutsätter dock att regeringen följer upp och utvärderar nya tillvägagångssätt för rekrytering av myndighetschefer liksom beslut om förflyttningar av myndighetschefer. KU vill också framhålla den positiva utvecklingen när det gäller andelen kvinnor som utnämns.
Slutligen har utskottet granskat regeringens information till och överläggning med Utrikesnämnden de senaste 25 åren. Utskottet har iakttagit en viss tendens över tid som innebär att olika ämnen snarare än att vissa situationer i sig behandlas i Utrikesnämnden. Det regelbundna samrådet mellan regeringen och EU-nämnden kan ha bidragit till en viss minskning av antalet sammanträden med Utrikesnämnden. Utskottet anser att det är angeläget att strategiska diskussioner om viktiga utrikespolitiska frågor och händelser äger rum på en konstitutionellt och politiskt sett hög nivå och pekar på bland annat Utrikesnämndens sammansättning.
Riksdagen lade ärendet till handlingarna, det vi säga avslutade ärendet.
- Anföranden och repliker
- 14, 80 minuter
- Justering
- 2016-01-28
- Bordläggning
- 2016-02-09
- Debatt
- 2016-02-10
- Beslut
- 2016-02-25
Idrotten och de mänskliga rättigheterna
Motion 2015/16:2210 av Helén Pettersson i Umeå m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2015/16:2210 av Helén Pettersson i Umeå m.fl. S Idrotten och de mänskliga rättigheterna Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om idrott och hbt-personer och tillkännager detta för regeringen. Motivering Socialdemokraterna är ett parti där människovärdet- Inlämnad
- 2015-10-06
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2015/16:KrU6
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Hbt och världen
Motion 2015/16:2206 av Börje Vestlund m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2015/16:2206 av Börje Vestlund m.fl. S Hbt och världen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om ett nordiskt samarbete i hbt-frågor och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om en förändring av regelverket- Inlämnad
- 2015-10-06
- Förslag
- 5
- Utskottsberedning
- 2015/16:AU10 2015/16:KU15 2015/16:SfU15 2015/16:UU18 2015/16:UU2
- Riksdagsbeslut
- (5 yrkanden): 5 avslag
Mälardalens högskola
Motion 2015/16:2168 av Anna Wallén m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2015/16:2168 av Anna Wallén m.fl. S Mälardalens högskola Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om vikten av resursfördelningssystem som gynnar forskningskvaliteten och slår vakt om forskning och forskningsbaserad högre utbildning i hela landet, och riksdagen- Inlämnad
- 2015-10-06
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2015/16:UbU17
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Fortsatt statligt ägande av Mälsåkers slott
Motion 2015/16:1531 av Caroline Helmersson Olsson m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2015/16:1531 av Caroline Helmersson Olsson m.fl. S Fortsatt statligt ägande av Mälsåkers slott Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheterna att behålla Mälsåkers slott i statlig ägo och tillkännager detta för regeringen. Motivering- Inlämnad
- 2015-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2015/16:KrU9
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Hiv och informationsplikten
Motion 2015/16:999 av Jonas Gunnarsson m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2015/16:999 av Jonas Gunnarsson m.fl. S Hiv och informationsplikten Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att stoppa spridningen av hiv och avskaffa informationsplikten och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs- Inlämnad
- 2015-10-05
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2016/17:SoU7
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Underlättande av bortförandet av övergivna båtar
Motion 2015/16:1515 av Caroline Helmersson Olsson och Hans Ekström (båda S)
Motion till riksdagen 2015/16:1515 av Caroline Helmersson Olsson och Hans Ekström båda S Underlättande av bortförandet av övergivna båtar Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att ändra regelverket så att kommuner eller andra offentliga aktörer får- Inlämnad
- 2015-10-05
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2015/16:MJU7 2015/16:TU17
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Större geografisk spridning på myndigheter
Motion 2015/16:1511 av Hans Ekström och Caroline Helmersson Olsson (båda S)
Motion till riksdagen 2015/16:1511 av Hans Ekström och Caroline Helmersson Olsson båda S Större geografisk spridning på myndigheter Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att få en bättre geografisk spridning och placering av våra myndigheter över- Inlämnad
- 2015-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2015/16:NU17
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 bifall,
Bevarande av kulturarv och samlingar genom en nationell stiftelse
Motion 2015/16:1510 av Hans Ekström och Caroline Helmersson Olsson (båda S)
Motion till riksdagen 2015/16:1510 av Hans Ekström och Caroline Helmersson Olsson båda S Bevarande av kulturarv och samlingar genom en nationell stiftelse Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att bilda en nationell stiftelse med uppgift att lösa- Inlämnad
- 2015-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2015/16:KrU9
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
En värdig ålderdom
Motion 2015/16:1507 av Hans Ekström m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2015/16:1507 av Hans Ekström m.fl. S En värdig ålderdom Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över situationen för äldre hbt-personer och tillkännager detta för regeringen. Motivering En demokrati ska grunda sig på mänskliga rättigheter och- Inlämnad
- 2015-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2016/17:SoU9
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Flyktingskap och hbt
Motion 2015/16:1435 av Börje Vestlund m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2015/16:1435 av Börje Vestlund m.fl. S Flyktingskap och hbt Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att även transpersoner som förföljs i sitt hemland på grund av könsidentitet eller könsuttryck ska omfattas av Genèvekonventionens flyktingdefinition- Inlämnad
- 2015-10-05
- Förslag
- 7
- Utskottsberedning
- 2015/16:SfU14
- Riksdagsbeslut
- (7 yrkanden): 7 avslag
Tvångssterilisering
Motion 2015/16:1392 av Börje Vestlund m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2015/16:1392 av Börje Vestlund m.fl. S Tvångssterilisering Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om ursäkt och möjlighet till skadestånd för dem som blivit utsatta för tvångssterilisering och tillkännager detta för regeringen. Motivering Under en lång- Inlämnad
- 2015-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2015/16:SoU7
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Åtgärder för att förhindra spårspring
Motion 2015/16:1386 av Fredrik Olovsson m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2015/16:1386 av Fredrik Olovsson m.fl. S Åtgärder för att förhindra spårspring Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om se över åtgärder mot s.k. spårspring och tillkännager detta för regeringen. Motivering Problemen med så kallad spårspringning, där- Inlämnad
- 2015-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2015/16:TU16
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Gnestapendeln
Interpellation 2012/13:492 av Ekström, Hans (S)
den 12 juni Interpellation 2012/13:492 Gnestapendeln av Hans Ekström S till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd M Onsdagen den 5 juni framkom att Trafikverket planerar att lägga ned pendeltågstrafiken mellan Gnesta och Järna från 2014. Detta kom som en överraskning och beror enligt Trafikverket på ett ökat intresse- Inlämnad
- 2013-06-12
- Besvarare
- Catharina Elmsäter-Svärd (M)
Granskningsbetänkande
Betänkande 2012/13:KU20
Konstitutionsutskottet, KU, är klart med sin årliga granskning av regeringen. I år har KU behandlat 21 anmälningar från riksdagsledamöterna. En anmälning handlar om militärt samarbete med Saudiarabien. Enligt KU finns det ingenting som styrker att någon i regeringen eller Regeringskansliet skulle ha varit delaktig i eller godkänt beslutet om att bilda bolaget STTI, om dess finansiering eller roll i projektet med att bygga en vapenfabrik i Saudiarabien. Dock har det sedan åtminstone våren 2009 funnits information i Regeringskansliet om förekomsten av bolaget SSTI och dess roll i projektet. KU menar att Försvarsdepartementet borde ha följt händelseutvecklingen noga, men att departementet i stället sköt frågan ifrån sig och gav de inblandade myndigheterna i uppgift att lösa situationen. Granskningen visar enligt KU på allvarliga brister som i förlängningen har skadat Sveriges internationella relationer.
KU kritiserar också Näringsdepartementets hantering av en begäran om att ta del av allmänna handlingar. Att en myndighet under pågående beredning på eget initiativ lämnar ut en begärd handling till andra än den som begärt ut handlingen kan enligt KU starkt ifrågasättas. Näringsminister Annie Lööf (C) är ytterst ansvarig för hur ärendet hanterades. Utskottet påpekar också att statsminister Fredrik Reinfeldt (M) har ett övergripande ansvar. Utskottet är även kritiskt till att näringsministern lämnat felaktiga uppgifter till KU under en utfrågning.
I övriga granskningsärenden har KU bland annat kommit fram till följande:
- Regeringens beredning av besparingar inom försvarets materielförsörjning uppvisar brister. Bland annat har vissa handlingar inte diarieförts i Regeringskansliet och uppgifter från Försvarsmakten har lagts till i ärendet utan att det har dokumenterats.
- Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) hade inte haft för avsikt att försöka påverka länsstyrelsen i Skåne genom det brev hon skickade till landshövdingen. Men den opinionsyttring som skickades vidare av kulturministern hanterades i en annan ordning än den ordinarie. Utskottet anser att alla inkommande brev och skrivelse med samma typ av innehåll bör behandlas på ett likartat sätt oavsett vem som är avsändare.
- Det råder olika meningar om landsbygdsminister Eskil Erlandsson (C) i ett telefonsamtal har avrått Skogsstyrelsens generaldirektör från att delta i en konferens. Informella kontakter mellan regeringen och de statliga myndigheterna är viktiga men de bör vara inriktade på information, inte styrning.
- Regeringen har inte brutit mot Sveriges folkrättsliga åtaganden genom att Sveriges bidrag till det internationella klimatarbetet tas från biståndsbudgeten. Regeringen bör dock överväga att förtydliga detta för riksdagen, till exempel i budgetpropositionen.
- I hanteringen av två svenska medborgare som lämnats ut från Djibouti till USA har regeringen och Utrikesdepartementet uppfyllt de krav som kan ställas.
- När det gäller utrikesminister Carl Bildts (M) agerande med anledning av ett ärende hos Kronofogden om att genomföra ett beslut om försäljning av utländsk egendom påminner KU om att en minister bör vara försiktig med uttalanden som rör myndighetsutövning. Samtidigt kan utrikesministern och Utrikesdepartementet i viss utsträckning, som ett led i informationen, lämna sin bedömning av en aktuell sakfråga.
- Under förhandlingarna om ett EU-direktiv om administrativt samarbete på skatteområdet har Finansdepartementet inte fullt ut förutsett vilka konsekvenser bestämmelserna skulle få för den svenska meddelarfriheten. Det är viktigt att de som företräder Sverige i EU-förhandlingar har tillräcklig kompetens i de konstitutionella frågorna.
Riksdagen lade KU:s granskning till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Anföranden och repliker
- 124, 113 minuter
- Beredning
- 2012-09-20
- Justering
- 2013-06-04
- Debatt
- 2013-06-18
- Beslut
- 2013-06-19