Hans Ekström (S)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Södermanlands län, plats 32
Titel
Lärare.
Född år
1958
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Konstitutionsutskottet

Ledamot

Styrelsen för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond

Ledamot

Valprövningsnämnden

Ledamot

Riksdagens råd för Riksrevisionen

Vice ordförande

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2010-10-04 – 2026-09-21

Konstitutionsutskottet

Ledamot
2022-10-20 – 2026-09-21
Ordförande
2022-10-04 – 2022-10-20
Ledamot
2022-10-04 – 2022-10-04
Vice ordförande
2019-02-26 – 2022-09-26
Ordförande
2018-10-02 – 2019-02-26
Ledamot
2018-10-02 – 2018-10-02
Ledamot
2014-10-07 – 2018-09-24
Ledamot
2010-10-12 – 2014-09-29

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
2010-10-12 – 2014-09-29

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

EU-nämnden

Suppleant
2020-03-18 – 2022-10-04
Suppleant
2014-10-14 – 2014-10-16

Valprövningsnämnden

Ledamot
2023-03-23 –
Ledamot
2022-01-21 – 2023-03-22
Ledamot
2015-02-18 – 2019-03-13

Krigsdelegationen

Ledamot
2018-10-09 – 2022-10-09

Styrelsen för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond

Ledamot
2022-11-01 –
Personlig suppleant
2017-10-13 – 2018-10-09

Riksdagens råd för Riksrevisionen

Vice ordförande
2022-10-27 –

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 10-. Ledamot konstitutionsutskottet 10-18, ordförande 18-19 och vice ordförande 19-. Suppleant finansutskottet 10-14 och EU-nämnden 14. Ledamot Valprövningsnämnden 15-19 och krigsdelegationen 18-. Personlig suppleant styrelsen för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond 17-18.

Föräldrar

Industritjänstemannen Carl-Axel Ekström och museikanslisten Gun Ekström, f. Holmgren.

Utbildning

Gymnasieskola, naturvetenskaplig linje, S:t Eskils skola i Eskilstuna, slutår 77. Ämneslärarexamen (historia, samhällskunskap och religion), slutår 82.

Anställningar

Lärare, Eskilstuna kommun 82-92.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, Länsstyrelsen i Södermanlands län 95-, Länsstyrelsens råd 11-. Ledamot, Mälardalens högskolas styrelse 95-10. Ledamot, PBL-kommittén 03-05.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Eskilstuna 88-10. Kommunalråd 92-10. Vice ordförande, kommundelsnämnden Kafjärden-Öster 86-91. Ordförande, kommunstyrelsen 95-10. Suppleant, Tunafors-Ärla sociala distriktsnämnd 84-85.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Ordförande, Söders socialdemokratiska förening 83-85. Ordförande, Östermalms socialdemokratiska förening. Ledamot, Sörmlands partidistrikts styrelse 95-. Ordförande, Sörmlands partidistrikt 05-. Ersättare, partistyrelsen 05-11 och ledamot 11-. Ledamot, Svenska kommunförbundet/Sveriges Kommuner och Landsting, självstyrelseberedningen 95-99, samhällsbyggnadsberedningen 99-07, styrelsen 07-11. Vice ordförande, Länstrafiken Sörmland 95-11. Ledamot, Mälardalsrådets styrelse 95-11, ordförande 96-97, vice ordförande 07-11. Ordförande, trafik- och planeringsutskottet 99-07. Vice ordförande, Eurotowns 99-10. Vice ordförande, Robotdalen 04-. Ordförande, E20-gruppen 99-08. Vice ordförande, Eskilstuna logistik och etablering 16-.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Deltagande på distans vid sammanträden i utskotten och EU-nämnden

    Deltagande på distans vid sammanträden i utskotten och EU-nämnden

    Betänkande 2019/20:KU16

    Om det finns synnerliga skäl ska riksdagen eller talmannen få besluta att deltagande på distans vid utskottssammanträden får medges. Om riksdagen eller talmannen fattat ett sådant beslut får ett utskott medge att en ledamot eller en suppleant deltar på distans vid ett sammanträde.

    Kravet

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    1, 5 minuter
    Justering
    2020-06-09
    Bordläggning
    2020-06-09
    Debatt
    2020-06-10
    Beslut
    2020-06-10
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2019/20:KU10

    Konstitutionsutskottet, KU, har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.

    KU har granskat en övergångsregerings befogenheter. Den avgående regeringen efter valet 2018 fungerade som en övergångsregering i närmare fyra månader, vilket är en ovanligt lång period.

    Granskningen rör ett antal frågeställningar som är konstitutionellt intressanta. En sådan frågeställning är om det finns behov av att förtydliga principerna för vilka befogenheter en övergångsregering har. En annan gäller om den praxis och de riktlinjer som har utvecklats kring en övergångsregerings befogenheter är anpassade till den situationen att regeringsbildningen drar ut på tiden. För att få en övergripande bild av hur övergångsregeringen utövade sina befogenheter och om detta förändrades över tid har granskningen kopplats till olika frågor om hur övergångsregeringen arbetade efter valet 2018. Frågorna rör antalet avgjorda regeringsärenden och olika typer av regeringsärenden, hanteringen av EU-frågor och riksdagens kontrollmakt. De behandlas och diskuteras närmare i utskottets betänkande.

    KU har bland annat gått igenom övergångsregeringens samtliga 19 regeringssammanträden och de cirka 1400 regeringsärenden som beslutades vid sammanträdena. En övergripande slutsats är att övergångsregeringen var restriktiv när det gäller att besluta om regeringsärenden och att mängden ärenden i stort var stabil över tid. En övergångsregerings behörighet bör vara begränsad och endast avse löpande ärenden och ärenden som inte kan skjutas upp utan betydande olägenheter. Regeringsbildningsprocessen under hösten 2018 medförde att fler ärenden efter hand betraktades som brådskande eller angelägna.

    När det gäller övergångsregeringens förhållande till riksdagens kontrollmakt konstaterar KU att övergångsregeringen inte besvarade några interpellationer och frågor i riksdagen. Även om utgångspunkten fortfarande bör vara att en övergångsregering i regel inte ska besvara interpellationer och frågor kan enligt utskottet vissa justeringar behöva göras. Om en övergångsregering sitter under en lång period ökar regeringens handlingsutrymme. Ett sådant utökat handlingsutrymme bör kunna underställas riksdagens kontrollmakt.

    I en annan granskning har KU gått igenom propositioner med förslag till extra ändringsbudgetar som regeringen har lagt fram sedan hösten 2014. Vid den tidpunkten infördes krav i riksdagsordningen på särskilda skäl för att lämna extra ändringsbudgetar. KU framhåller att det ligger på aktuellt utskott och i slutänden riksdagen att i varje enskilt ärende ta ställning till om det finns särskilda skäl för en extra ändringsbudget. Regeringen bör göra en noggrann bedömning av omständigheterna innan den lägger fram förslag till extra ändringsbudget.

    Regeringens styrning av myndigheter med styrelser har också granskats. I en styrelsemyndighet är det styrelsen som utgör myndighetens högsta ledning. Styrelsen är ansvarig för myndighetens verksamhet inför regeringen. Det är därför viktigt att den politiska ledningen hos regeringens departement har en regelbunden och nära kontakt med myndighetsstyrelserna. KU:s genomgång visar bland annat att det endast vid några tillfällen har förekommit att den politiska ledningen träffat hela styrelsen vid en myndighet. Med tanke på styrelsens ansvar ser utskottet att det finns skäl för att detta sker med större regelbundenhet.

    KU har granskat regeringens kontroll av myndighetsföreskrifter. Granskningen uppmärksammar i vilken utsträckning myndigheterna lämnar förteckningar över gällande författningar till regeringen. Granskningen tar också upp i vilken omfattning regeringen beslutar att medge att myndigheter beslutar om föreskrifter som leder till kostnadsökningar för staten, kommuner och landsting. Granskningen visar att inte alla departement har en rutin för att kontrollera myndigheternas skyldighet att lämna förteckningar. Det saknas även i viss utsträckning rutiner för att se till att myndigheter som har föreskriftsrätt vid behov görs medvetna om denna skyldighet. Utskottet utgår från att de åtgärder som bedöms vara nödvändiga vidtas. Utskottet noterar vidare att under fem år har regeringen endast fattat ett beslut om medgivande till myndighetsbeslut om föreskrifter som leder till kostnadsökningar för staten, kommuner och landsting. Att sådana regeringsbeslut inte har fattats i större utsträckning väcker frågan om bestämmelserna tillämpas på det sätt som det var tänkt.

    Slutligen har KU granskat regeringens kontroll av EU-kommissionens befogenhet att anta delegerade akter. Delegerade akter kompletterar eller ändrar mindre viktiga delar av EU-lagstiftningen. Granskningen visar att delegerade akter som inkommer till Regeringskansliet i regel gemensambereds mellan olika departement. I nära vart femte fall har dock gemensamberedning inte ägt rum, och utskottet betonar vikten av att det sker.

    Anföranden och repliker
    9, 51 minuter
    Justering
    2019-12-17
    Bordläggning
    2020-01-21
    Debatt
    2020-01-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Betänkande 2019/20:KU1

    Riksdagen sa ja till regeringens, riksdagsstyrelsens, Riksdagens ombudsmäns (JO) och Riksrevisionens förslag om hur anslagen för 2020 inom utgiftsområdet Rikets styrelse, ska fördelas. Totalt handlar det om cirka 15,1 miljarder kronor ur statens budget. I utgiftsområdet

    Behandlade dokument
    29
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    12, 58 minuter
    Justering
    2019-11-28
    Bordläggning
    2019-12-03
    Debatt
    2019-12-04
    Beslut
    2019-12-04
  • Prioritera Hjulstabron i en nationell plan

    Motion 2019/20:3367 av Hans Ekström m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:3367 av Hans Ekström m.fl. S Prioritera Hjulstabron i en nationell plan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att i infrastrukturplanen studera förutsättningarna för att prioritera Hjulstabron och tillkännager detta för regeringen. Motivering
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:TU7
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Kooperativa företag som fristående aktörer för jobbskapande och integration

    Motion 2019/20:3289 av Per-Arne Håkansson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:3289 av Per-Arne Håkansson m.fl. S Kooperativa företag som fristående aktörer för jobbskapande och integration Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om kooperativa företag som lokala fristående aktörer inom jobbskapande och integration och tillkännager
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:NU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • En skola för alla är en skola med hbtq-plus-kompetens

    Motion 2019/20:3288 av Teres Lindberg m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:3288 av Teres Lindberg m.fl. S En skola för alla är en skola med hbtq-plus-kompetens Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga att öka hbtq-plus-kompetensen i skolan och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2019/20:UbU12
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • Möjlighet att ha fler än två vårdnadshavare

    Motion 2019/20:3279 av Teres Lindberg m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:3279 av Teres Lindberg m.fl. S Möjlighet att ha fler än två vårdnadshavare Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga möjligheten att barn ska kunna ha fler än två juridiska vårdnadshavare och tillkännager detta för regeringen. Motivering
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:CU17
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • O¨ka kunskaperna inom ra¨ttsva¨sendets myndigheter kring hatbrott riktade mot hbtq-plus-personer

    Motion 2019/20:3278 av Teres Lindberg m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:3278 av Teres Lindberg m.fl. S Öka kunskaperna inom rättsväsendets myndigheter kring hatbrott riktade mot hbtq-plus-personer Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att rättsväsendets hbtq-plus-kompetens ska säkerställas och vara hög i hela
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    4
    Utskottsberedning
    2019/20:JuU29
    Riksdagsbeslut
    (4 yrkanden): 4 avslag
  • Lex Sarah inom skolan

    Motion 2019/20:3272 av Teres Lindberg m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:3272 av Teres Lindberg m.fl. S Lex Sarah inom skolan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om överväganden kring lex Sarah inom skolan för att komma till rätta med missförhållanden som kränkande behandling, trakasserier och diskriminering och
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:UbU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Kooperativt företagande

    Motion 2019/20:2613 av Eva Lindh m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:2613 av Eva Lindh m.fl. S Kooperativt företagande Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att undersöka möjligheten att verka för att de regleringsbrev och instruktioner som riktas till näringslivsfrämjande myndigheter också omfattar kooperativt
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:NU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Mälaren

    Motion 2019/20:2328 av Hans Ekström m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:2328 av Hans Ekström m.fl. S Mälaren Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att Mälaren och andra viktiga vattentäkter måste skyddas för dricksvattenförsörjningen och tillkännager detta för regeringen. Motivering Mälaren är Sveriges tredje
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:CU15
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Mälardalens högskola

    Motion 2019/20:2268 av Hans Ekström m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:2268 av Hans Ekström m.fl. S Mälardalens högskola Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om Mälardalens högskola och tillkännager detta för regeringen. Motivering Mälardalens högskola, MDH, är en mycket viktig kompetensförsörjare i regionen. MDH
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:UbU15
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Elförsörjningen i Sörmland

    Motion 2019/20:2267 av Hans Ekström m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:2267 av Hans Ekström m.fl. S Elförsörjningen i Sörmland Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att verka för att säkra energiförsörjningen och om samordningsbehovet samt tillkännager detta för regeringen. Motivering Sedan 2016 finns en överenskommelse
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:NU14
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Internationell solidaritet – hbtq plus i hela världen

    Motion 2019/20:3302 av Teres Lindberg m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:3302 av Teres Lindberg m.fl. S Internationell solidaritet hbtq plus i hela världen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att Sverige ska vara en stark röst för och försvara hbtq-plus-rättigheter i samtliga FN-organ och andra mellanstatliga
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    9
    Utskottsberedning
    2019/20:AU7 2019/20:CU17 2019/20:SfU20 2019/20:UU15 2019/20:UU2 2020/21:KU23
    Riksdagsbeslut
    (9 yrkanden): 9 avslag
  • Sörmland, det stolta matlänet

    Motion 2019/20:1868 av Caroline Helmersson Olsson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:1868 av Caroline Helmersson Olsson m.fl. S Sörmland, det stolta matlänet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att intresset för lokala matupplevelser bör tillvaratas, främjas och vårdas i syfte att stärka besöksnäringen och tillkännager detta
    Inlämnad
    2019-10-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:MJU8
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Högskolebehörighet på gymnasieskolans yrkesprogram

    Motion 2019/20:1870 av Fredrik Olovsson och Hans Ekström (båda S)

    Motion till riksdagen 2019/20:1870 av Fredrik Olovsson och Hans Ekström båda S Högskolebehörighet på gymnasieskolans yrkesprogram Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga ett återinförande av högskolebehörighet på gymnasieskolans yrkesprogram och tillkännager
    Inlämnad
    2019-10-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:UbU13
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Skarpare kontroller och högre sanktionsavgifter och straff för att motverka användandet av olaglig utländsk arbetskraft

    Motion 2019/20:1869 av Fredrik Olovsson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:1869 av Fredrik Olovsson m.fl. S Skarpare kontroller och högre sanktionsavgifter och straff för att motverka användandet av olaglig utländsk arbetskraft Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om skarpare kontroller och högre sanktionsavgifter och
    Inlämnad
    2019-10-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:SfU22
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Kontrollplatser för tung trafik i Södermanlands län

    Motion 2019/20:2137 av Fredrik Olovsson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:2137 av Fredrik Olovsson m.fl. S Kontrollplatser för tung trafik i Södermanlands län Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att i infrastrukturplaneringen se över förutsättningarna för fler kontrollplatser för tung trafik i Södermanlands län
    Inlämnad
    2019-10-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:TU6
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Julita gård som världsarv

    Motion 2019/20:2136 av Fredrik Olovsson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:2136 av Fredrik Olovsson m.fl. S Julita gård som världsarv Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att verka för att Julita gård får världsarvsklassning och tillkännager detta för regeringen. Motivering Unescos konvention om skydd för världens
    Inlämnad
    2019-10-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:KrU9
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Skärpta åtgärder mot spårspring

    Motion 2019/20:2075 av Fredrik Olovsson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2019/20:2075 av Fredrik Olovsson m.fl. S Skärpta åtgärder mot spårspring Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att granska möjligheten att vidta ytterligare åtgärder för att minska problemet med spårspring på våra järnvägar och tillkännager detta för
    Inlämnad
    2019-10-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:TU15
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag

Filter

Valda filter