Hans Ekström (S)
Tjänstgörande riksdagsledamot
- Parti
- Socialdemokraterna
- Valkrets
- Södermanlands län, plats 32
- Titel
- Lärare.
- Född år
- 1958
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Aktuella uppdrag
Riksdagsledamot
Ordinarie
Konstitutionsutskottet
Ledamot
Styrelsen för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond
Ledamot
Valprövningsnämnden
Ledamot
Riksdagens råd för Riksrevisionen
Vice ordförande
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2010-10-04 – 2026-09-21
Konstitutionsutskottet
- Ledamot
- 2022-10-20 – 2026-09-21
- Ordförande
- 2022-10-04 – 2022-10-20
- Ledamot
- 2022-10-04 – 2022-10-04
- Vice ordförande
- 2019-02-26 – 2022-09-26
- Ordförande
- 2018-10-02 – 2019-02-26
- Ledamot
- 2018-10-02 – 2018-10-02
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Ledamot
- 2010-10-12 – 2014-09-29
Finansutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
- Suppleant
- 2010-10-12 – 2014-09-29
Försvarsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Utrikesutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Arbetsmarknadsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Civilutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Justitieutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Kulturutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Näringsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Trafikutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Utbildningsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
EU-nämnden
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-10-04
- Suppleant
- 2014-10-14 – 2014-10-16
Valprövningsnämnden
- Ledamot
- 2023-03-23 –
- Ledamot
- 2022-01-21 – 2023-03-22
- Ledamot
- 2015-02-18 – 2019-03-13
Krigsdelegationen
- Ledamot
- 2018-10-09 – 2022-10-09
Styrelsen för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond
- Ledamot
- 2022-11-01 –
- Personlig suppleant
- 2017-10-13 – 2018-10-09
Riksdagens råd för Riksrevisionen
- Vice ordförande
- 2022-10-27 –
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 10–. Ledamot konstitutionsutskottet 10–18 och 22–, ordförande 18–19 och 22 och vice ordförande 19–22. Suppleant finansutskottet 10–14 och EU-nämnden 14. Ledamot Valprövningsnämnden 15–19 och 22– och krigsdelegationen 18–22. Vice ordförande riksdagens råd för Riksrevisionen 22–. Personlig suppleant styrelsen för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond 17–18 och ledamot 22–.
Föräldrar
Industritjänstemannen Carl-Axel Ekström och museikanslisten Gun Ekström, f. Holmgren.
Utbildning
Gymnasieskola, naturvetenskaplig linje, S:t Eskils skola i Eskilstuna, slutår 77. Ämneslärarexamen (historia, samhällskunskap och religion), slutår 82.
Anställningar
Lärare, Eskilstuna kommun 82–92.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot Länsstyrelsen i Södermanlands län 95–, Länsstyrelsens råd 11–. Ledamot Mälardalens högskolas styrelse 95–10. Ledamot, PBL-kommittén 03–05. Ledamot 2020 års grundlagsutredning. Ledamot Partifinansieringsutredningen 23–.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Eskilstuna 88–10. Kommunalråd 92–10. Vice ordförande, kommundelsnämnden Kafjärden-Öster 86–91. Ordförande, kommunstyrelsen 95–10. Suppleant, Tunafors-Ärla sociala distriktsnämnd 84–85.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Ordförande, Söders socialdemokratiska förening 83–85. Ordförande, Östermalms socialdemokratiska förening. Ledamot, Sörmlands partidistrikts styrelse 95–. Ordförande, Sörmlands partidistrikt 05–. Ersättare, partistyrelsen 05–11 och ledamot 11–. Ledamot, Svenska kommunförbundet/Sveriges Kommuner och Landsting, självstyrelseberedningen 95–99, samhällsbyggnadsberedningen 99–07, styrelsen 07–11. Vice ordförande, Länstrafiken Sörmland 95–11. Ledamot, Mälardalsrådets styrelse 95–11, ordförande 96–97, vice ordförande 07–11. Ordförande, trafik- och planeringsutskottet 99–07. Vice ordförande, Eurotowns 99–10. Vice ordförande, Robotdalen 04–21. Ordförande, E20–gruppen 99–08. Vice ordförande, Eskilstuna logistik och etablering 16–19. Vice ordförande Almi Stockholm Sörmland 19–. Ledamot Sundbyholmsstiftelsen. Ledamot Stiftelsen Lagersberg.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Ny kommunallag
Betänkande 2016/17:KU30
Kommunallagen har funnits i över 25 år och har justerats vid ett femtiotal tillfällen. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om en ny kommunallag. Den nya kommunallagen får nu en ny struktur och ett mer enhetligt språk. Den nya lagen innebär bland annat:
- Fullmäktige får bestämma att styrelsen i kommunen eller landstinget ska kunna besluta i specifika frågor som rör andra nämnders verksamhet.
- Rollfördelningen mellan de anställda och förtroendevalda ska göras tydligare.
- Varje kommun och landsting ska ha en tjänsteman som har den ledande ställningen bland de anställda.
- Den kommunala anslagstavlan ska i fortsättningen vara webbaserad. Det innebär bland annat att fullmäktiges sammanträden inte längre måste annonseras ut i den lokala tidningen.
Den nya kommunallagen och de lagändringar som följer av den nya lagen börjar gälla den 1 januari 2018.
Riksdagen riktade samtidigt två tillkännagivanden, uppmaningar, till regeringen:
- Regeringen borde se över hur ersättare i kommunala styrelser, nämnder och utskott utses. Med dagens system kan ett parti i vissa situationer bli helt utan representation i en styrelse, nämnd eller utskott om en ledamot avgår under mandatperioden.
- Enligt den nuvarande och den föreslagna kommunallagen ska fullmäktige för varje mandatperiod anta ett program med mål och riktlinjer för kommunala angelägenheter som utförs av privata aktörer. Skyldigheten att ta fram ett program med mål och riktlinjer för den privata verksamheten bör även gälla för verksamhet som drivs av en kommun, anser KU. Regeringen bör analysera hur den här skyldigheten ska se ut och därefter återkomma till riksdagen med ett lagförslag.
- Behandlade dokument
- 36
- Förslagspunkter
- 25
- Reservationer
- 14
- Anföranden och repliker
- 12, 64 minuter
- Justering
- 2017-06-13
- Bordläggning
- 2017-06-16
- Debatt
- 2017-06-19
- Beslut
- 2017-06-20
Kommunala och regionala frågor
Betänkande 2016/17:KU17
För att de demokratiska processerna ska fungera är det viktigt att människor engagerar sig politiskt. Riksdagen vill se åtgärder för att öka antalet förtroendevalda inom politiken. Därför riktade riksdagen ett tillkännagivande till regeringen om att återkomma med förslag på hur förtroendeuppdragen ska utformas så att fler människor lockas att engagera sig politiskt, så att hinder mot nyrekrytering minskar och så att ungdomar får ökade möjligheter att delta aktivt i den demokratiska processen.
Riksdagen sa nej till övriga motionsförslag om kommunala och regionala frågor. Förslagen handlar om en ny kommunreform, undantag från lokaliseringsprincipen för bredbandsutbyggnad, kommuners deltagande i fristadssystemet, kommuner som testarenor, ansvaret för tillfälliga anläggningsboenden, virtuella kommuner, kompetenslyft i hbt-frågor, den kommunala självstyrelsen, regionalt utvecklingsansvar och regionalisering.
- Behandlade dokument
- 42
- Förslagspunkter
- 12
- Reservationer
- 6
- Anföranden och repliker
- 12, 64 minuter
- Justering
- 2017-06-13
- Bordläggning
- 2017-06-16
- Debatt
- 2017-06-19
- Beslut
- 2017-06-20
Granskningsbetänkande
Betänkande 2016/17:KU20
Konstitutionsutskottet, KU, har i sin årliga granskning av regeringen behandlat 32 anmälningar från riksdagsledamöterna.
KU:s granskning av regeringen är klar
Efter debatten i kammaren lade riksdagen KU:s granskning till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Anföranden och repliker
- 48, 32 minuter
- Justering
- 2017-06-08
- Bordläggning
- 2017-06-16
- Debatt
- 2017-06-19
Minoritetsfrågor
Betänkande 2016/17:KU16
Frågan om finlandssvenskarna ska erkännas som en nationell minoritet i Sverige behöver utredas. Riksdagen riktade därför ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om att tillsätta en sådan utredning.
Riksdagen sa samtidigt nej till övriga motioner som rör minoritetsfrågor. En av anledningarna är att det redan pågår arbete i flera av de frågor som motionerna tar upp.
- Behandlade dokument
- 20
- Förslagspunkter
- 10
- Reservationer
- 13
- Anföranden och repliker
- 9, 57 minuter
- Justering
- 2017-04-20
- Bordläggning
- 2017-05-02
- Debatt
- 2017-05-03
- Beslut
- 2017-05-03
Valfrågor
Betänkande 2016/17:KU22
Regeringen bör verka för ett ökat valdeltagande bland utlandssvenskar. Det anser riksdagen som uppmanade regeringen till detta i ett tillkännagivande.
Demokratiutredningen har uppmärksammat att valdeltagandet bland utlandssvenskar är särskilt lågt. Detta kan ha många orsaker. Utredningen bereds just nu i Regeringskansliet. Men riksdagen anser att regeringen redan nu bör verka för att förbättra utlandssvenskars möjligheter att rösta. Om det finns svårigheter för utlandssvenskar att rösta så är det rimligt att riksdag, regering och myndigheter gör allt som går för att förbättra detta. Riksdagen tycker bland annat att öppettiderna för röstning på svenska ambassader och konsulat bör vara bättre inför kommande val. Inte minst vad gäller kvällar och helger.
- Behandlade dokument
- 23
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 11, 35 minuter
- Justering
- 2017-03-23
- Bordläggning
- 2017-03-28
- Debatt
- 2017-03-29
- Beslut
- 2017-03-29
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2016/17:KU10
Konstitutionsutskottet, KU, har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.
KU konstaterar att handläggningstiderna i flera fall är långa när det gäller överklaganden till regeringen av olika beslut om strandskydd. Utskottet framhåller att det i synnerhet när det gäller överklagandeärenden är viktigt att hålla handläggningstiderna så korta som möjligt eftersom ärendena många gånger pågått under en lång tid. I fallet med strandskyddsärenden kan en lång handläggningstid drabba enskilda och kommuner hårt. Enligt utskottet kan det finnas skäl att överväga om de nuvarande arbetssätten bör ses över för att skapa en så effektiv organisation som möjligt så att enkla ärenden kan få ett snabbt avslut. Utskottet förutsätter även att regeringen genomför åtgärder gentemot aktuella myndigheter om det framkommer systematiska brister i det underlag som ligger till grund för överklagandena.
KU har granskat Utrikesdepartementets hantering av ärenden om barn i internationella förhållanden. Det handlar dels om barn med Sverige som hemvist som olovligen har förts bort eller hållits kvar i ett annat land, dels om svenska barn som har omhändertagits av ett annat lands sociala myndigheter. Granskningen visar på långa handläggningstider och vissa brister i handläggningen och dokumentationen. Utskottet betonar vikten av att handläggningen av ärenden som rör barn prioriteras. I den här typen av ärenden kan en lång handläggningstid inte bara kan skapa en otrygghet och personligt lidande för den enskilde utan också få en faktiskt betydelse för utgången av ärendet. Utrikesdepartementet har framhållit att det avser att ta fram en vägledning i syfte att säkerställa en enhetlig ärendehantering. KU förutsätter att de grundlagsfästa principerna om objektivitet, opartiskhet och likabehandling ingår i arbetet med vägledningen.
KU har gjort en genomgång av det parlamentariska inslaget i utredningsväsendet. Andelen utredningar med parlamentariskt inslag har varierat under den studerade perioden. Två utredningsformer med parlamentariskt inslag har identifierats: parlamentariska kommittéer och särskilda utredare eller kommittéer där det ingått någon form av parlamentariskt samråd i uppdraget, till exempel en parlamentarisk referensgrupp. Under nuvarande mandatperiod har utredningar med parlamentariskt samråd procentuellt sett ökat. Utskottet påpekar att för att säkerställa att det parlamentariska inslaget i en utredning fyller sitt ändamål bör syftet med det noga övervägas och därefter bör ställning tas till utredningsform. Om det anses lämpligt att någon form av parlamentariskt samråd ska ingå i en utredning bör det enligt utskottet närmare övervägas vilka syften samrådet ska ha, i vilka former samrådet ska ske och, för det fall det är aktuellt, hur resultatet av samrådet ska tas om hand och redovisas. Utskottet framhåller även vikten av att det på ett enkelt sätt går att hitta information om att exempelvis en parlamentarisk referensgrupp är knuten till en utredning och om vilka som sitter i referensgruppen för riksdagspartierna, oavsett vem som har utsett ledamöterna.
KU har granskat proportionalitetsbedömningen vid inskränkningar av den kommunala självstyrelsen. Bakgrunden är den grundlagsändring som trädde i kraft 2011, som innebär att en inskränkning i den kommunala självstyrelsen inte bör vara större än nödvändigt. Samtliga propositioner från 2011 och framåt har gåtts igenom. I det stora flertalet lagstiftningsärenden som rör kommunerna har det gjorts en proportionalitetsprövning. I några ärenden är prövningen mindre tydlig eller saknas helt. Utskottet framhåller att det faktum att ett lagförslag påverkar kommuner eller landsting som delar av ett kollektiv i sig inte innebär att regeringen kan avstå från proportionalitetsprövning. Detsamma gäller till exempel genomförande av EU-rätt. Utskottet förutsätter att åtgärder vidtas för att säkerställa rutiner för en mer systematisk och konsekvent tillämpning av den aktuella bestämmelsen.
När det gäller styrningen av vissa myndigheter under Näringsdepartementet påpekar KU att dokumentationen av myndighetsdialogen mellan regeringen och myndigheterna endast består av dagordningar. Det försämrar möjligheterna att följa upp utfallet av mötena. Utskottet betonar vikten av dokumentation av själva myndighetsdialogen.
- Anföranden och repliker
- 13, 71 minuter
- Justering
- 2016-12-15
- Bordläggning
- 2017-01-17
- Debatt
- 2017-01-18
- Beslut
- 2017-01-18
Översyn av Riksrevisionen
Betänkande 2016/17:KU14
Riksdagen riktade ett tillkännagivande till riksdagsstyrelsen om att tillsätta en parlamentarisk utredning för att göra en översyn av Riksrevisionen. Översynen ska bland annat behandla riksrevisorerna, riksdagen och Riksrevisionen, effektivitetsrevisionen och vissa förhållanden vid Riksrevisionen.
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 9, 64 minuter
- Justering
- 2016-11-10
- Bordläggning
- 2016-11-15
- Debatt
- 2016-11-16
- Beslut
- 2016-11-16
En värdig ålderdom
Motion 2016/17:2822 av Börje Vestlund m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2016/17:2822 av Börje Vestlund m.fl. S En värdig ålderdom Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över situationen för äldre hbt-personer och tillkännager detta för regeringen. Motivering En demokrati ska grunda sig på mänskliga rättigheter och- Inlämnad
- 2016-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2016/17:SoU9
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Förbättrade förutsättningar för arbetsintegrerande sociala företag
Motion 2016/17:2818 av Annelie Karlsson m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2016/17:2818 av Annelie Karlsson m.fl. S Förbättrade förutsättningar för arbetsintegrerande sociala företag Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att arbetsintegrerande sociala företag är en väg till egenförsörjning och tillkännager detta för regeringen.- Inlämnad
- 2016-10-05
- Förslag
- 3
- Utskottsberedning
- 2016/17:AU4 2016/17:FiU7 2016/17:NU12
- Riksdagsbeslut
- (3 yrkanden): 3 avslag
Hbt i hela världen
Motion 2016/17:2791 av Börje Vestlund m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2016/17:2791 av Börje Vestlund m.fl. S Hbt i hela världen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om ett nordiskt samarbete i hbt-frågor och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om en förändring av regelverket- Inlämnad
- 2016-10-05
- Förslag
- 5
- Utskottsberedning
- 2016/17:AU14 2016/17:SfU15 2016/17:UU2 2016/17:UU3 2017/18:KU34
- Riksdagsbeslut
- (5 yrkanden): 5 avslag
Hbt och flyktingskap
Motion 2016/17:1714 av Börje Vestlund m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2016/17:1714 av Börje Vestlund m.fl. S Hbt och flyktingskap Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att även transpersoner som förföljs i sitt hemland på grund av könsidentitet eller könsuttryck ska omfattas av Genèvekonventionens flyktingdefinition- Inlämnad
- 2016-10-04
- Förslag
- 7
- Utskottsberedning
- 2016/17:SfU15
- Riksdagsbeslut
- (7 yrkanden): 7 avslag
Mälsåkers slott i Sörmland
Motion 2016/17:1676 av Hans Ekström m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2016/17:1676 av Hans Ekström m.fl. S Mälsåkers slott i Sörmland Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över utvecklingsmöjligheterna för Mälsåkers slott och tillkännager detta för regeringen. Motivering Ett av Sveriges ståtligaste barockslott- Inlämnad
- 2016-10-04
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2016/17:KrU9
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Nyanländas etablering på arbetsmarknaden
Motion 2016/17:1635 av Sara Karlsson m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2016/17:1635 av Sara Karlsson m.fl. S Nyanländas etablering på arbetsmarknaden Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att läsa sfi redan under asylprocessen och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det- Inlämnad
- 2016-10-04
- Förslag
- 6
- Utskottsberedning
- 2016/17:AU6 2016/17:UbU16
- Riksdagsbeslut
- (6 yrkanden): 6 avslag
Nationell stiftelse för bevarande av samlingar och kulturarv
Motion 2016/17:1625 av Hans Ekström (S)
Motion till riksdagen 2016/17:1625 av Hans Ekström S Nationell stiftelse för bevarande av samlingar och kulturarv Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att bilda en nationell stiftelse med uppgift att lösa in och bevara viktiga kulturarv och samlingar- Inlämnad
- 2016-10-04
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2016/17:KrU9
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Idrotten och mänskliga rättigheter
Motion 2016/17:1598 av Hannah Bergstedt m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2016/17:1598 av Hannah Bergstedt m.fl. S Idrotten och mänskliga rättigheter Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om idrotten och mänskliga rättigheter och tillkännager detta för regeringen. Motivering Socialdemokraterna är ett parti där människovärdet- Inlämnad
- 2016-10-04
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2016/17:KrU4
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Övergivna båtar i svenska vatten
Motion 2016/17:1046 av Caroline Helmersson Olsson och Hans Ekström (båda S)
Motion till riksdagen 2016/17:1046 av Caroline Helmersson Olsson och Hans Ekström båda S Övergivna båtar i svenska vatten Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att ändra regelverket så att kommuner eller andra offentliga aktörer får rätt att föra- Inlämnad
- 2016-10-03
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2016/17:MJU15 2016/17:TU18
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Hiv och informationsplikten
Motion 2016/17:925 av Jonas Gunnarsson m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2016/17:925 av Jonas Gunnarsson m.fl. S Hiv och informationsplikten Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att stoppa spridningen av hiv och avskaffa informationsplikten och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs- Inlämnad
- 2016-10-03
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2016/17:SoU7
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Mälardalens högskola har potential att växa
Motion 2016/17:894 av Hans Ekström m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2016/17:894 av Hans Ekström m.fl. S Mälardalens högskola har potential att växa Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om Mälardalens högskola och tillkännager detta för regeringen. Motivering Tillverkningsindustrins betydelse för Sverige, Västmanland- Inlämnad
- 2016-10-03
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2016/17:UbU12
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Skolan
Motion 2016/17:889 av Helén Pettersson i Umeå m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2016/17:889 av Helén Pettersson i Umeå m.fl. S Skolan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga möjligheterna att stärka skolors skyldighet att agera vid missförhållanden i skolan och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig- Inlämnad
- 2016-10-03
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2016/17:UbU17
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Mälarens vatten
Motion 2016/17:983 av Hans Ekström (S)
Motion till riksdagen 2016/17:983 av Hans Ekström S Mälarens vatten Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att Mälaren och andra viktiga vattentäkter måste skyddas för dricksvattenförsörjningen och tillkännager detta för regeringen. Motivering Sveriges tredje största sjö- Inlämnad
- 2016-10-03
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2017/18:CU31
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag