Helena Gellerman (L)
Tjänstgörande riksdagsledamot
- Parti
- Liberalerna
- Valkrets
- Västra Götalands läns västra, plats 301
- Titel
- Civilingenjör
- Född år
- 1960
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Aktuella uppdrag
Riksdagsledamot
Ordinarie
Liberalerna
Kvittningsperson
Trafikutskottet
Ledamot
Näringsutskottet
Suppleant
Skatteutskottet
Suppleant
Miljö- och jordbruksutskottet
Suppleant
Valberedningen
Ledamot
Ledamotsrådet
Ledamot
Nordiska rådets svenska delegation
Suppleant
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2018-09-24 – 2026-09-21
Liberalerna
- Kvittningsperson
- 2019-09-24 –
Trafikutskottet
- Ledamot
- 2022-10-04 – 2026-09-21
- Ledamot
- 2018-10-02 – 2022-09-26
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2023-05-22 – 2026-09-21
- Suppleant
- 2018-10-09 – 2022-09-26
Näringsutskottet
- Suppleant
- 2022-10-04 – 2026-09-21
- Suppleant
- 2018-10-09 – 2022-09-26
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2022-10-12 – 2026-09-21
- Suppleant
- 2019-12-19 – 2022-09-26
Försvarsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Konstitutionsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Utrikesutskottet
- Suppleant
- 2022-10-12 – 2023-05-22
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Arbetsmarknadsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Civilutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Finansutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Justitieutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Kulturutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Utbildningsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
EU-nämnden
- Suppleant
- 2018-11-15 – 2022-10-04
Ledamotsrådet
- Ledamot
- 2022-10-12 –
- Ledamot
- 2019-03-27 – 2022-10-10
Valberedningen
- Ledamot
- 2022-09-26 –
Nordiska rådets svenska delegation
- Suppleant
- 2022-10-11 – 2024-10-31
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Föräldrar
Politiske redaktören Olle Gellerman och riksdagsledamoten Kerstin Gellerman, f. Lagerkvist
Utbildning
Gymnasieskola, naturvetenskaplig linje, Alströmerskolan, Alingsås, slutår 79. Elektrotekniklinjen, Chalmers, examensår 84. Chefsutbildning, Volvo Corporate Management Program 97. IHM:s Volvo–Renaults säljutbildning 00. Ekonomisk historia, Göteborgs universitet 05
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 18–. Ledamot trafikutskottet 18–. Suppleant miljö- och jordbruksutskottet 18–22 och 23–, näringsutskottet 18–, EU-nämnden 18–22, skatteutskottet 19– och utrikesutskottet 22–23. Ledamot ledamotsrådet 19– och valberedningen 22–. Suppleant Nordiska rådets svenska delegation 22–. Kvittningsperson Liberalerna 19–.
Anställningar
Nääs Kaffestuga, 75–84. Guide på Nääs slott, sommaren 77. Utvecklare/projektledare/gruppchef/stf. chef Eldivisionen, Volvo Personvagnar 84–00. Bilsäljare, Bilia Göteborg 00–04. Ansvarig Test Site Sweden, Lindholmen Science Park, Göteborg 06–07 Manager Fältdatainsamling av trafiksäkerhetsdata, SAFER at Chalmers, Lindholmen Science Park, Göteborg 07–18
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Lerum, 06–. Vice ordförande visionsnämnden för skola och utbildning, Lerum, 06–10. Ledamot beredningen för skola och utbildning, Lerum, 10–12. Ledamot beredningen för bostad och infrastruktur, Lerum 14–16.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Ordförande Bra Barnomsorg, Partille 94–97. Ledamot styrelsen Folkpartiet, Lerum 11–14. Ledamot partistyrelsen, Liberalerna, 19–. Ordförande Liberalerna, Lerum 23–.
Litteratur
Methodology for Field Operational Tests of Automated Vehicles (16), Data Sharing of Transport Research Data (16), Data Management and Data Sharing in Field Operational Tests: From Good Practices to Standards (16), Anonymization of Data from Field Operational Tests (16), Data sharing framework for naturalistic driving data (15), A Platform for sharing data from field operational tests (14)
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Pausad höjning av reduktionsplikten för bensin och diesel 2023
Betänkande 2021/22:MJU31
Den successiva höjningen av kraven i reduktionsplikten för bensin och diesel pausas för 2023. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om ändringar i lagen om reduktion av växthusgasutsläpp från vissa fossila drivmedel. Syftet med den pausade reduktionsplikten är att undvika alltför höga priser på bensin och diesel under 2023.
Lagändringarna börjar gälla den 1 januari 2023.
- Behandlade dokument
- 6
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 6
- Anföranden och repliker
- 23, 88 minuter
- Justering
- 2022-06-16
- Bordläggning
- 2022-06-21
- Debatt
- 2022-06-22
- Beslut
- 2022-06-22
Klampning av fordon
Betänkande 2021/22:TU20
Riksdagen sa ja till regeringens förslag att fordon som körs av utländska transportföretag ska kunna låsas fast med så kallad klampning om korrekta papper inte kan visas upp vid en kontroll. Syftet är bland annat att säkerställa att utländska förare betalar avgifter när de inte följer reglerna och att främja en sund konkurrens mellan aktörerna.
Lagändringarna ska börja gälla den 1 augusti 2022.
Riksdagen beslutade också att rikta två tillkännagivanden med uppmaningar till regeringen att den bör
- tillsätta en utredning som ser över om den nuvarande tidsgränsen kan tas bort och låta klampningen gälla till dess att skälet för klampningen har åtgärdats
- se över behovet av att i större utsträckning samordna arbetet mellan olika myndigheter som kontrollerar yrkestrafiken.
- Behandlade dokument
- 5
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 6, 38 minuter
- Justering
- 2022-06-14
- Bordläggning
- 2022-06-20
- Debatt
- 2022-06-21
- Beslut
- 2022-06-22
Ytterligare åtgärder mot fordonsmålvakter
Betänkande 2021/22:TU18
Riksdagen sa ja till lagändringar för att åtgärda problem med fordonsmålvakter och den brottslighet som hänger samman med dessa.
Fordonsmålvakt kallas en person som registreras som ägare till ett fordon i stället för den verklige ägaren. Upplägget används ofta för att den verklige ägaren ska slippa betala skatter och avgifter, eftersom det är fordonsmålvakten som är betalningsskyldig. Fordonsmålvakterna har ofta stora skulder, vilket innebär svårigheter för myndigheter att få in skatter och avgifter från dem.
Lagändringarna innebär att fordon ska kunna flyttas i fler fall, att man inte ska kunna komma undan ett flyttningsbeslut genom att anmäla ägarbyte samt att man för att återfå ett fordon som flyttats på grund av skulder måste betala samtliga fordonsskulder och att flyttade fordon ska kunna säljas.Lagändringarna börjar gälla den 1 januari 2023.
- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 2
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 5, 16 minuter
- Justering
- 2022-06-07
- Bordläggning
- 2022-06-20
- Debatt
- 2022-06-21
- Beslut
- 2022-06-22
Trafiksäkerhet
Betänkande 2021/22:TU19
Regeringen har lämnat olika förslag som syftar till att motverka illegal verksamhet i samband med trafikutbildning samt fusk vid förarprov för att på så sätt förbättra trafiksäkerheten. Förslagen innebär bland annat att det ska bli möjligt att stänga av den som fuskar från framtida körkortsprov.
Förslagen innebär också att det i större utsträckning än tidigare ska vara straffbart att bedriva trafikutbildning utan tillstånd eller i strid med andra tillämpliga regler. Straffen för den som driver olaglig utbildningsverksamhet inom det här området ska skärpas. Det ska även bli straffbart att övningsköra med personbil, lastbil, buss och motorcykel utan att ha med sig en identitetshandling.
Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringarna börjar gälla den 1 januari 2023. Riksdagen sa nej till förslag i motioner som lämnats med anledning av regeringens förslag samt nej till motionsförslag från den allmänna motionstiden 2021 om olika trafiksäkerhetsfrågor.
- Behandlade dokument
- 118
- Förslagspunkter
- 24
- Reservationer
- 43
- Anföranden och repliker
- 16, 95 minuter
- Justering
- 2022-06-14
- Bordläggning
- 2022-06-17
- Debatt
- 2022-06-20
- Beslut
- 2022-06-21
Skattelättnad för arbetsresor – ett enklare och färdmedelsneutralt regelverk
Betänkande 2021/22:SkU29
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om ett nytt och enklare system för skattelättnad för arbetsresor. Förslaget innebär att det nuvarande reseavdraget avskaffas. I stället kommer det att införas skattelättnader som är baserade på avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen. Storleken på dessa lättnader kommer att vara olika beroende på var i landet boende och arbete ligger. Generellt kommer högre krav för skattereduktion att gälla i storstadsområdena.
Skattelättnaderna ska även vara oberoende av vilket färdmedel som används. Bakgrunden till förslagen är att det nuvarande reseavdraget anses gynna arbetsresor med bil framför kollektivtrafik. De nya reglerna ska förenkla systemet, förväntas omfatta fler personer, och är bättre för miljön.
Riksdagen riktade också tre uppmaningar, så kallade tillkännagivanden, till regeringen om att återkomma med förslag om
- en höjning av den övre avståndsgränsen för arbetsresor
- höjd kilometersats
- höjd milersättning för resor i tjänsten.
De nya reglerna ska börja gälla från 1 januari 2023.
- Behandlade dokument
- 6
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 4
- Anföranden och repliker
- 11, 59 minuter
- Justering
- 2022-06-02
- Bordläggning
- 2022-06-08
- Debatt
- 2022-06-09
- Beslut
- 2022-06-09
Infrastrukturfrågor
Betänkande 2021/22:TU16
Riksdagen har behandlat två skrivelser från regeringen som handlar om Riksrevisionens rapporter om statlig medfinansiering av regional kollektivtrafik och om kostnadskontroll i infrastrukturinvesteringar.
Med anledning av den ena skrivelsen riktade riksdagen en uppmaning, ett så kallat tillkännagivande, till regeringen om att se till att Trafikverkets organisation utreds med inriktningen att få bättre kostnadskontroll i infrastrukturinvesteringar.
Riksdagen lade regeringens skrivelser till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
Riksdagen sa också nej till cirka 450 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021.
- Behandlade dokument
- 251
- Förslagspunkter
- 29
- Reservationer
- 79
- Anföranden och repliker
- 32, 129 minuter
- Justering
- 2022-05-31
- Bordläggning
- 2022-06-07
- Debatt
- 2022-06-08
- Beslut
- 2022-06-09
med anledning av prop. 2021/22:243 Pausad höjning av reduktionsplikten för bensin och diesel 2023
Motion 2021/22:4751 av Helena Gellerman m.fl. (L)
Motion till riksdagen 2021/22:4751 av Helena Gellerman m.fl. L med anledning av prop. 2021/22:243 Pausad höjning av reduktionsplikten för bensin och diesel 2023 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen skyndsamt ska justera reduktionsplikten i enlighet med riksdagens- Inlämnad
- 2022-05-20
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2021/22:MJU31
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
med anledning av prop. 2021/22:239 Ytterligare åtgärder mot fordonsmålvakter
Motion 2021/22:4736 av Helena Gellerman m.fl. (L)
Motion till riksdagen 2021/22:4736 av Helena Gellerman m.fl. L med anledning av prop. 2021/22:239 Ytterligare åtgärder mot fordonsmålvakter Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om ändrad ägarpresumtion för fordon för vilka ett statligt ägarregister ska föras och tillkännager- Inlämnad
- 2022-05-09
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2021/22:TU18
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Cykelfrågor
Betänkande 2021/22:TU11
Regeringen bör skyndsamt göra nödvändiga förtydliganden av regelverket för hyrda cyklar och elsparkcyklar. Detta för att minska de personskador och parkeringsproblem som har ökat kraftigt i framför allt stadsmiljöer. Riksdagen riktade en uppmaning, ett tillkännagivande, om detta till regeringen.
Tillkännagivandet kom när riksdagen behandlade cirka 115 förslag i motioner från allmänna motionstiden 2021 om cykelfrågor. Riksdagen sa nej till övriga motioner med hänvisning till att arbete redan pågår inom området.
- Behandlade dokument
- 36
- Förslagspunkter
- 8
- Reservationer
- 25
- Anföranden och repliker
- 12, 73 minuter
- Justering
- 2022-03-24
- Bordläggning
- 2022-05-04
- Debatt
- 2022-05-05
- Beslut
- 2022-05-11
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Integrations- och migrationsminister Anders Ygeman S Klimat- och miljöminister Annika Strandhäll S EU-minister Hans Dahlgren S Finansmarknadsminister Max Elger SIntegrations- och migrationsminister Anders Ygeman S besvarar såväl allmänpolitiska frågor som frågor inom sitt eget ansvarsområde.- Datum
- 2022-05-05
med anledning av prop. 2021/22:100 2022 års ekonomiska vårproposition
Motion 2021/22:4725 av Johan Pehrson m.fl. (L)
Motion till riksdagen 2021/22:4725 av Johan Pehrson m.fl. L med anledning av prop. 2021/22:100 2022 års ekonomiska vårproposition Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen godkänner de riktlinjer för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken som anförs i motionen. Maktskifte för skolan Liberalernas vårmotion 2022 Förord- Inlämnad
- 2022-05-04
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2021/22:FiU20
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Skärpt miljöstyrning i bonus malus-systemet
Betänkande 2021/22:SkU20
Regeringen har föreslagit förändringar i det så kallade bonus malus-systemet för nya bilar. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.
Förslaget innebär att det förhöjda koldioxidbeloppet (malus) ska tas ut då en bil släpper ut 75 gram koldioxid per kilometer eller mer. Med nuvarande regler gäller att beloppet tas ut om en bil släpper ut 90 gram koldioxid eller mer. Även gränsen för när den högre nivån av det förhöjda beloppet tas ut sänks, från 130 till 125 gram per kilometer.
Bonus malus-systemet innebär att köp av vissa fordon med låga utsläpp av koldioxid ger en bonus medan fordon med höga utsläpp av koldioxid får förhöjd skatt (malus) under tre år. Systemet ska vara självfinansierande på så sätt att intäkterna från malus ska väga upp utgifterna för bonus. Detta är också anledningen bakom förslaget till justeringar; eftersom andelen laddbara nya bilar ökar snabbt ökar också utgifterna för bonusdelen.
- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 2
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 8, 60 minuter
- Justering
- 2022-04-05
- Bordläggning
- 2022-04-19
- Debatt
- 2022-04-20
- Beslut
- 2022-04-20
Sjöfartsfrågor
Betänkande 2021/22:TU12
Riksdagen sa nej till cirka 130 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021 om sjöfartsfrågor. Detta med hänvisning till att arbete redan pågår inom de områden som motionerna tar upp.
Motionerna handlar bland annat om svensk sjöfarts konkurrenskraft, organisationsfrågor inom sjöfarten, sjöfartsavgifter samt vissa miljö- och klimatfrågor.
- Behandlade dokument
- 35
- Förslagspunkter
- 22
- Reservationer
- 53
- Anföranden och repliker
- 16, 92 minuter
- Justering
- 2022-04-07
- Bordläggning
- 2022-04-19
- Debatt
- 2022-04-20
- Beslut
- 2022-04-20
Fjärde järnvägspaketet och andra järnvägsfrågor
Betänkande 2021/22:TU9
Fyra nya lagar ska ersätta den nuvarande järnvägslagen i Sverige. Förändringen innebär att EU-lagstiftningen på området - det så kallade fjärde järnvägspaketet - införs i svensk rätt. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.
De nya lagarna bedöms göra järnvägslagstiftningen mer överskådlig och lättare att tillämpa, men de innehåller endast begränsade ändringar och nyheter. Lagändringarna ska börja gälla den 1 juni 2022.
Riksdagen riktade också två uppmaningar, så kallade tillkännagivanden, till regeringen om järnvägsfrågor:
- Järnvägsförbindelserna mellan Stockholm och Oslo behöver utvecklas och regeringen bör därför ge Trafikverket i uppdrag att utreda möjligheterna att utveckla stråket Stockholm-Oslo, samt ge förslag på finansiering av åtgärderna. Detta ska ske i dialog med norska Jernbanedirektoratet.
- Regeringen bör säkerställa att längre och tyngre tåg inom kort tillåts på ett funktionellt och sammanhållet järnvägsnät i hela Sverige. Med längre och tyngre tåg utnyttjas järnvägssystemet mer optimalt, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar och att konkurrenskraften för transportberoende näringar ökar.
Tillkännagivandet om att utveckla förbindelserna Stockholm-Oslo grundar sig på ett så kallat utskottsinitiativ från trafikutskottet, vilket innebär att förslaget kommer från utskottet och inte från ett regeringsförslag eller en riksdagsmotion.
Tillkännagivandet om längre och tyngre tåg gjordes i samband med att riksdagen behandlade cirka 70 förslag i motioner om järnvägsfrågor från den allmänna motionstiden 2021. Riksdagen sa nej till övriga motioner.
- Behandlade dokument
- 22
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 32
- Anföranden och repliker
- 20, 104 minuter
- Justering
- 2022-03-29
- Bordläggning
- 2022-04-06
- Debatt
- 2022-04-07
- Beslut
- 2022-04-20
Klimatpolitik
Betänkande 2021/22:MJU20
Riksdagen sa nej till förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021 om klimatpolitik. Anledningen är främst att arbete pågår inom de frågor motionerna tar upp. Förslagen handlar om det internationella klimatarbetet, klimatarbetet inom EU, övergripande svensk klimatpolitik, kompletterande åtgärder, infångning och lagring av koldioxid, nationella klimatinvesteringar, transportsektorns klimatomställning, klimatanpassning och övriga klimatpolitiska frågor.
- Behandlade dokument
- 37
- Förslagspunkter
- 27
- Reservationer
- 52
- Anföranden och repliker
- 28, 121 minuter
- Justering
- 2022-03-24
- Bordläggning
- 2022-03-30
- Debatt
- 2022-03-31
- Beslut
- 2022-04-06
Luftfartsfrågor
Betänkande 2021/22:TU8
Riksdagen sa nej till cirka 120 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021 om luftfartsfrågor. Detta med hänvisning till att vissa åtgärder redan har utförts och att arbete pågår med en del av de frågor som motionerna tar upp. Motionerna handlar bland annat om regionala flygplatser, upphandlad trafik, minskad klimatpåverkan från luftfarten och flygplatsrelaterade frågor.
- Behandlade dokument
- 49
- Förslagspunkter
- 18
- Reservationer
- 38
- Anföranden och repliker
- 24, 99 minuter
- Justering
- 2022-03-24
- Bordläggning
- 2022-03-30
- Debatt
- 2022-03-31
- Beslut
- 2022-03-31
Sänkt energiskatt på bensin och diesel
Betänkande 2021/22:SkU19
Regeringen har föreslagit att energiskatten ska sänkas på bensin och diesel. Skattesänkningen innebär att priset vid pump sänks med 50 öre per liter från och med den 1 maj 2022. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.
- Behandlade dokument
- 1
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 16, 71 minuter
- Justering
- 2022-03-17
- Bordläggning
- 2022-03-22
- Debatt
- 2022-03-23
- Beslut
- 2022-03-24
Cirkulär ekonomi
Betänkande 2021/22:MJU15
Riksdagen sa nej till cirka 180 förslag om cirkulär ekonomi. Förslagen kommer från motioner som lämnats in under den allmänna motionstiden 2021. Motionerna handlar bland annat om återvinning, avfall, matsvinn, plastfrågor och sanering. Att riksdagen sa nej till motionerna beror framför allt på det arbete som redan pågår för att stärka den cirkulära ekonomin.
Cirkulär ekonomi kännetecknas av ett kretsloppstänkande, vilket innebär att produkter och material återanvänds och återvinns så länge det är möjligt för att hushålla med jordens resurser. Inom EU görs flera insatser för en cirkulär ekonomi. Kommissionen presenterade 2020 EU:s handlingsplan för cirkulär ekonomi där man bland annat betonar att fler företag måste ta större ansvar för att hushålla med jordens resurser och att EU måste fördubbla sin materialåtervinning under de kommande tio åren. I Sverige har regeringen under 2021 beslutat om en handlingsplan för cirkulär ekonomi.
- Behandlade dokument
- 74
- Förslagspunkter
- 22
- Reservationer
- 42
- Anföranden och repliker
- 24, 94 minuter
- Justering
- 2022-02-17
- Bordläggning
- 2022-03-02
- Debatt
- 2022-03-03
- Beslut
- 2022-03-16
Väg- och fordonsfrågor
Betänkande 2021/22:TU7
Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen om Riksrevisionens rapport om omregleringen av besiktningsmarknaden för fordon och cirka 230 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021 om väg- och fordonsfrågor.
I samband med detta riktade riksdagen två uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen:
- Regeringen bör utreda vilka konsekvenser de svenska kraven på miljökontroll i fordonsbesiktningen har fått i jämförelse med miljökontrollen i andra länder i EU.
- Regeringen bör se över hur Trafikverket utformar upphandlingar med entreprenörer så att de kan utföra snöröjning i rimlig tid, både åt staten och åt privata vägsamfälligheter.
Riksdagen sa nej till de övriga förslagen i motionerna, som bland annat handlade om en fossilfri fordonsflotta, infrastruktur för laddning, självkörande fordon, tyngre och längre lastbilar samt parkeringsfrågor.
Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade det ärendet.
- Behandlade dokument
- 91
- Förslagspunkter
- 25
- Reservationer
- 70
- Anföranden och repliker
- 25, 119 minuter
- Justering
- 2022-02-01
- Bordläggning
- 2022-02-15
- Debatt
- 2022-02-16
- Beslut
- 2022-02-17
Digitaliserings- och postfrågor
Betänkande 2021/22:TU6
Riksdagen sa nej till cirka 160 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021.
Motionerna handlar bland annat om samhällets digitalisering, digital delaktighet, tillgång till elektroniska kommunikationer, utbyggnaden av 5G-nätet och postservice i hela landet.
Anledningen är främst att efterfrågade åtgärder redan har vidtagits och pågående beredningsarbete.
- Behandlade dokument
- 63
- Förslagspunkter
- 16
- Reservationer
- 43
- Anföranden och repliker
- 16, 86 minuter
- Justering
- 2022-02-01
- Bordläggning
- 2022-02-15
- Debatt
- 2022-02-16
- Beslut
- 2022-02-17