Helene Petersson i Stockaryd (S)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Jönköpings län
Titel
Fritidspedagog/Skolledare.
Född år
1956
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2004-10-01 – 2018-09-24

Riksdagsledamot

Ersättare
2002-09-30 – 2004-09-30

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2014-10-07 – 2018-09-24
Ledamot
2010-10-12 – 2014-09-29
Ledamot
2006-10-10 – 2010-10-04
Ledamot
2002-10-08 – 2006-10-02

Justitieutskottet

Ledamot
2014-10-07 – 2018-09-24

Utbildningsutskottet

Suppleant
2002-10-08 – 2006-10-02

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2007-01-17 – 2010-10-04

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2010-10-19 – 2014-09-29

Sammansatta konstitutions- och utrikesutskottet

Deputerad
2007-03-27 – 2009-05-06
Deputerad
2003-02-18 – 2003-11-20

Riksdagens överklagandenämnd

Ledamot
2006-10-17 – 2014-10-14

Valprövningsnämnden

Ledamot
2011-04-06 – 2015-02-18
Suppleant
2007-01-18 – 2011-04-05

Krigsdelegationen

Ledamot
2014-10-14 – 2018-09-24

Valberedningen

Suppleant
2014-09-29 – 2018-09-24

Besvärsnämnden

Ledamot
2002-10-15 – 2003-07-01

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 02- (statsrådsersättare 020930-040930). Ledamot konstitutionsutskottet 02-14, sammansatta konstitutions- och utrikesutskottet 03 och 07-09 och justitieutskottet 14-. Suppleant utbildningsutskottet 02-06, miljö- och jordbruksutskottet 07-10, arbetsmarknadsutskottet 10-14 och konstitutionsutskottet 14-. Ledamot riksdagens besvärsnämnd/överklagandenämnden 02-03 och 06-14, valprövningsnämnden 11-15 och krigsdelegationen 14-. Suppleant Valprövningsnämnden 07-11 och valberedningen 14-.

Föräldrar

Verktygsmakaren Nils Francke och lågstadieläraren Marianne Carlsson.

Utbildning

Gymnasieskola, Njudungs gymnasieskola, slutår 75. Fritidspedagog 77. Statens skolledarutbildning 00.

Anställningar

Fritidspedagog, Vetlanda kommun 79-86. Fritidspedagog/områdeschef, Sävsjö kommun 86-96. Skolledare, Sävsjö kommun 96-.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Styrelseledamot, Förvaltningsstiftelsen för SVT, SR och UR 04-. Ledamot, Presstödsnämnden 03-14. Ledamot, polisens personalansvarsnämnd PAN 15-.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Sävsjö 88-. Ledamot, kommunstyrelsen 89-94 och 99-02, ledamot arbetsutskottet 99-02. Ledamot, fritidsnämnden 80-85, ordförande 83-85.

Bostadsort

Stockaryd

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Ny kamerabevakningslag

    Ny kamerabevakningslag

    Betänkande 2017/18:JuU36

    Regeringen har föreslagit att en ny kamerabevakningslag införs. Riksdagen är positiv till regeringens förslag i stort och sa ja till det. De nya reglerna börjar gälla den 1 augusti 2018. Den nya kamerabevakningslagen innebär bland annat att

    • kravet på tillstånd begränsas till myndigheter och vissa andra som utför uppgifter av allmänt intresse
    • det blir lättare för Polismyndigheten och kommuner att få tillstånd till kamerabevakning på offentliga platser
    • Polismyndigheten och Säkerhetspolisen får utökade möjligheter att tillfälligt använda kamerabevakning utan tillstånd när det finns risk för allvarlig brottslighet
    • det blir lättare att få tillstånd till kamerabevakning bland annat på tåg och stationer samt inom hälso- och sjukvården.

    Samtidigt riktade riksdagen en uppmaning, ett så kallat tillkännagivande, till regeringen om att avskaffa kravet på tillstånd för polisens och andra brottsbekämpande myndigheters kamerabevakning genom att myndigheternas kamerabevakning helt undantas från den nya kamerabevakningslagen.

    Behandlade dokument
    25
    Förslagspunkter
    14
    Reservationer
    10 
    Anföranden och repliker
    12, 48 minuter
    Justering
    2018-06-07
    Bordläggning
    2018-06-12
    Debatt
    2018-06-13
    Beslut
    2018-06-13
  • Stillbild från Debatt om förslag: Det straffrättsliga skyddet mot människohandel och människoexploatering

    Det straffrättsliga skyddet mot människohandel och människoexploatering

    Betänkande 2017/18:JuU32

    Det ska bli straffbart att ägna sig åt människoexploatering, det vill säga att utnyttja människor genom exempelvis tvångsarbete, tiggeri eller arbete under uppenbart orimliga villkor. Villkoren kan till exempel handla om oavlönat arbete eller oacceptabla säkerhetsrisker. Dessutom skärps straffen för människohandel och koppleri. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Lagändringarna innebär bland annat att

    • straffet för människoexploatering blir fängelse i högst fyra år. Är brottet grovt innebär det fängelse i lägst två år och högst tio år
    • brottet människohandel förtydligas så att lagen blir lättare att tillämpa
    • maxstraffet för grovt koppleri skärps från åtta till tio års fängelse.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2018.

    Behandlade dokument
    13
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    15, 55 minuter
    Justering
    2018-05-17
    Bordläggning
    2018-05-21
    Debatt
    2018-05-22
    Beslut
    2018-05-23
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ett modernt och stärkt skydd för Sveriges säkerhet - ny säkerhetsskyddslag

    Ett modernt och stärkt skydd för Sveriges säkerhet - ny säkerhetsskyddslag

    Betänkande 2017/18:JuU21

    Det införs en ny säkerhetsskyddslag och samtidigt slutar nuvarande lag att gälla. I den nya lagen finns det bland annat krav på vilka åtgärder som behöver genomföras för att skydda uppgifter som är viktiga för Sveriges säkerhet. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Den nuvarande lagen har funnits i mer än 20 år och är i första hand inriktad på att skydda rikets säkerhet. Eftersom det i och med samhällsutvecklingen och digitaliseringen har tillkommit nya krav och förutsättningar för säkerhetsskyddet så tycker regeringen att det behövs en ny lag inom området. Den nya lagen börjar gälla den 1 april 2019.

    I samband med förslaget föreslår utskottet att riksdagen riktar tre uppmaningar, så kallade tillkännagivanden till regeringen om:

    • Att tillsynsmyndigheternas ansvar och befogenheter borde regleras i lag.
    • Att det borde göras en översyn av tillsynsmyndigheternas ansvar, organisation och resursfördelning.
    • Att det bör utredas om säkerhetsskyddslagen ska gälla i större omfattning för regeringskansliet.
    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    5
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    13, 40 minuter
    Justering
    2018-05-03
    Bordläggning
    2018-05-15
    Debatt
    2018-05-16
    Beslut
    2018-05-16
  • Stillbild från Debatt om förslag: 2017 års redogörelse för tillämpningen av lagen om särskild utlänningskontroll

    2017 års redogörelse för tillämpningen av lagen om särskild utlänningskontroll

    Betänkande 2017/18:JuU11

    Hittills är det cirka 300 personer som har rest från Sverige till Syrien och Irak för att gå med i våldsbejakande islamistiska grupper. Det framgår av en skrivelse från regeringen som riksdagen har behandlat som handlar om tillämpningen av lagen om särskild utlänningskontroll. Granskningen tar bland annat upp utvecklingen av terroristbrott i Sverige och globalt. Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Riksdagen anser att den lagstiftning som finns i dag är viktig i arbetet för att bekämpa terrorism, men att lagen om särskild utlänningskontroll är svår att omsätta i praktiken. Därför menar riksdagen att det finns anledning att bland annat se över om lagen kan omfatta fler brott än terroristbrott. Riksdagen uppmanade därför, i ett tillkännagivande, regeringen att se över lagen.

    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    18, 54 minuter
    Justering
    2018-02-08
    Bordläggning
    2018-02-14
    Debatt
    2018-02-15
    Beslut
    2018-02-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Polisens kameraövervakning

    Polisens kameraövervakning

    Betänkande 2017/18:JuU19

    Riksdagen har tidigare riktat en uppmaning, ett så kallat tillkännagivande, till regeringen om att polisen ska få större möjlighet än i dag att använda sig av kameraövervakning i områden med hög brottslighet. Regeringen har meddelat att den håller med och före årets slut tänker tillsätta en ny utredning, som bland annat ska överväga om kravet på tillstånd för polisens kameraövervakning ska tas bort och ersättas med anmälningsplikt.

    Riksdagen befarar dock att regeringens arbete med frågan kan ta för lång tid och vill skynda på ärendet. Riksdagen uppmanade därför regeringen att komma med ett förslag om att polisens krav på tillstånd för kameraövervakning tas bort och ersätts av en anmälningsplikt. De nya reglerna bör enligt riksdagen börja gälla senast när den nya lag om kamerabevakning som är planerad börjar gälla, det vill säga den 25 maj 2018.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    4, 20 minuter
    Justering
    2017-12-07
    Bordläggning
    2017-12-13
    Debatt
    2017-12-14
    Beslut
    2017-12-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 4 Rättsväsendet

    Utgiftsområde 4 Rättsväsendet

    Betänkande 2017/18:JuU1

    45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Därefter bestämmer riksdagen hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde.

    Riksdagen riktade också elva uppmaningar, så kallade tillkännagivanden, till regeringen. Regeringen uppmanas att:

    • se till att tydliga och mätbara mål för polisens verksamhet tas fram
    • göra en översyn av Rekryteringsmyndighetens verksamhet med målsättningen att förbättra rekryteringen till polisutbildningen
    • arbeta för en lokalt förankrad, närvarande och synlig polis i hela landet
    • arbeta för en ökad polisiär närvaro i brottsutsatta områden
    • utreda och införa en särskild brottskod för brott med hedersmotiv
    • kartlägga brottsutvecklingen över tid och analysera motåtgärder när det gäller angrepp på så kallad blåljuspersonal, alltså polis, räddningstjänst och ambulanspersonal
    • ta fram en samlad strategi för att höja kunskapen i hela rättsväsendet när det gäller IT-relaterad brottslighet
    • arbeta för ökad kompetens inom rättsväsendet när det gäller arbetet mot människohandel med barn
    • stärka polisens förmåga att bekämpa och utreda narkotikabrott
    • se till att polisens återkoppling till brottsutsatta förbättras när det gäller information om brottsutredningen och det stöd som brottsoffer kan få tillgång till
    • säkerställa att samtliga personer i rättsväsendet som hör eller förhör barn har genomgått en särskild utbildning.
    Behandlade dokument
    127
    Förslagspunkter
    75
    Reservationer
    54 
    Anföranden och repliker
    53, 185 minuter
    Justering
    2017-11-30
    Bordläggning
    2017-12-05
    Debatt
    2017-12-06
    Beslut
    2017-12-06
  • Skolplikt

    Skriftlig fråga 2017/18:426 av Helene Petersson i Stockaryd (S)

    Fråga 2017/18:426 Skolplikt av Helene Petersson i Stockaryd S till Utbildningsminister Gustav Fridolin MP I Sverige har vi skolplikt. Det innebär att eleverna ska delta i skolans verksamhet och att kommunen och elevens vårdnadshavare ska se till skolplikten fullföljs. För kommunen innebär detta bland annat ett ansvar
    Inlämnad
    2017-12-06
    Besvarare
    Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP)
  • Bredbandsutbyggnad och lokaliseringsprincipen

    Motion 2017/18:1413 av Johanna Haraldsson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2017/18:1413 av Johanna Haraldsson m.fl. S Bredbandsutbyggnad och lokaliseringsprincipen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att öka förutsättningarna för bredband i hela landet genom att bl.a. införa undantag i kommunallagens lokaliseringsprincip
    Inlämnad
    2017-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:KU33
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Sätt stopp för övervinster i välfärden

    Motion 2017/18:1382 av Thomas Strand m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2017/18:1382 av Thomas Strand m.fl. S Sätt stopp för övervinster i välfärden Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att sätta stopp för övervinster i välfärden och tillkännager detta för regeringen. Motivering En generell välfärd som fördelas efter
    Inlämnad
    2017-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:FiU26
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Götalandsbanan och Europabanan ska ses som en helhet

    Motion 2017/18:1365 av Thomas Strand m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2017/18:1365 av Thomas Strand m.fl. S Götalandsbanan och Europabanan ska ses som en helhet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att i infrastrukturplaneringen se över möjligheten att ta ett principbeslut om att bygga hela Europabanan och tillkännager
    Inlämnad
    2017-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2018/19:TU5
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Kombidirektivet

    Motion 2017/18:1359 av Helene Petersson i Stockaryd m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2017/18:1359 av Helene Petersson i Stockaryd m.fl. S Kombidirektivet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över kombidirektivet och se över möjligheten att ge berörda myndigheter möjligheter att utbyta information för att få ordning och reda
    Inlämnad
    2017-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:TU14
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Infrastruktur i Jönköpings län

    Motion 2017/18:1357 av Helene Petersson i Stockaryd m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2017/18:1357 av Helene Petersson i Stockaryd m.fl. S Infrastruktur i Jönköpings län Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att i infrastrukturplaneringen studera förutsättningarna för förbättrad infrastruktur i Jönköpings län och tillkännager detta
    Inlämnad
    2017-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2018/19:TU5
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Jämlikhetsutredning

    Motion 2017/18:1076 av Peter Persson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2017/18:1076 av Peter Persson m.fl. S Jämlikhetsutredning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behovet av att göra en översyn av utvecklingen för fördelning av inkomster och förmögenheter och att i samband med översynen ta fram konkreta förslag som
    Inlämnad
    2017-10-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:FiU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Högskolan i Jönköping

    Motion 2017/18:738 av Peter Persson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2017/18:738 av Peter Persson m.fl. S Högskolan i Jönköping Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att beakta Jönköping Universitys betydelse för regionens ekonomiska tillväxt och välfärd och tillkännager detta för regeringen. Motivering Vårt land står
    Inlämnad
    2017-09-29
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:UbU16
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Götalandsbanan

    Motion 2017/18:788 av Peter Persson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2017/18:788 av Peter Persson m.fl. S Götalandsbanan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att i infrastrukturplaneringen se över möjligheten att ta ett principbeslut om att bygga hela Götalandsbanan och tillkännager detta för regeringen. Motivering
    Inlämnad
    2017-09-29
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2018/19:TU5
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Tryggare a-kassa

    Motion 2017/18:774 av Johanna Haraldsson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2017/18:774 av Johanna Haraldsson m.fl. S Tryggare a-kassa Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att taket i arbetslöshetsförsäkringen ska höjas så att fler får ut en ersättning motsvarande 80 procent av lönen, och detta tillkännager riksdagen för
    Inlämnad
    2017-09-29
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:AU4
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksrevisionens rapport om upprättandet av tillfälliga gränskontroller vid inre gräns

    Riksrevisionens rapport om upprättandet av tillfälliga gränskontroller vid inre gräns

    Betänkande 2016/17:JuU25

    Regeringen beslutade att införa tillfälliga gränskontroller i november 2015. Riksrevisionen har granskat om gränskontrollerna upprättades på ett ändamålsenligt och effektivt sätt. Regeringen har i sin tur lämnat en redogörelse till riksdagen om hur man ser på Riksrevisionens rapport.

    Enligt Riksrevisionen var regeringens beslut att återinföra gränskontroller otydligt, liksom instruktionerna för hur de tillfälliga gränskontrollerna skulle genomföras och deras syfte. Regeringen håller inte med om revisionens bedömning. Enligt regeringen har den fattat ett beslut om att det ska återinföras gränskontroller och Polismyndigheten har verkställt beslutet. Regeringen delar heller inte Riksrevisionens uppfattning om att uppföljningen av beslutet om att återinföra gränskontroll har varit bristfällig. Regeringen avser inte att vidta några särskilda åtgärder med anledning av granskningsrapporten.

    Riksdagen gör ingen annan bedömning än regeringen i ärendet och beslutade att lägga skrivelsen till handlingarna, det vill säga avsluta ärendet.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    12, 40 minuter
    Justering
    2017-06-08
    Bordläggning
    2017-06-13
    Debatt
    2017-06-14
    Beslut
    2017-06-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Unga lagöverträdare

    Unga lagöverträdare

    Betänkande 2016/17:JuU21

    Riksdagen riktade tre tillkännagivanden, uppmaningar, till regeringen:

    • Regeringen borde arbeta för att arbetsmetoden med sociala insatsgrupper ska användas mer än den gör i dag. Sociala insatsgrupper är en form av samverkan mellan myndigheter för att förebygga att unga fastnar i kriminalitet och utskottet anser att denna typ av samarbete i många fall har visat sig framgångsrikt.
    • Regeringen bör se över bestämmelsen om att hänsyn ska tas till unga brottslingars ålder när de har fyllt 18 år men inte 21 år. Den så kallade ungdomsrabatten borde ses över och utgångspunkten bör enligt utskottet vara att den som är myndig ska ta fullt ansvar för sina handlingar.
    • Regeringen borde arbeta för att fler olika former av straff för unga införs. Bland annat finns förslag om att införa kontaktskyldighet för unga, ungdomsövervakning, elektronisk övervakning av unga och så kallad helgsavskiljning med elektronisk fotboja.
    Behandlade dokument
    13
    Förslagspunkter
    16
    Reservationer
    15 
    Anföranden och repliker
    15, 51 minuter
    Justering
    2017-04-06
    Bordläggning
    2017-04-19
    Debatt
    2017-04-20
    Beslut
    2017-04-20
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 4 Rättsväsendet

    Utgiftsområde 4 Rättsväsendet

    Betänkande 2016/17:JuU1

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om fördelning av pengar i statsbudgeten inom utgiftsområdet Rättsväsendet. Sammanlagt går 42,5 miljarder kronor till detta område. Mest pengar går till Polismyndigheten (21,9 miljarder), Kriminalvården (8,3 miljarder) och Sveriges domstolar (5,5 miljarder).

    Riksdagen riktade även sammanlagt åtta tillkännagivanden, uppmaningar, till regeringen om

    • en lokalt förankrad polis
    • fler områdespoliser och kommunpoliser
    • vikten av polisens närvaro i brottsutsatta områden
    • mer praktik i polisutbildningen
    • brott mot äldre
    • statistik om brott mot äldre
    • kartläggning, uppföljning och statistik om hedersrelaterad brottslighet
    • åtgärder mot bedrägeribrott
    Behandlade dokument
    95
    Förslagspunkter
    67
    Reservationer
    40 
    Anföranden och repliker
    87, 206 minuter
    Justering
    2016-12-01
    Bordläggning
    2016-12-06
    Debatt
    2016-12-07
    Beslut
    2016-12-07
  • Förbättrade förutsättningar för arbetsintegrerande sociala företag

    Motion 2016/17:2818 av Annelie Karlsson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2016/17:2818 av Annelie Karlsson m.fl. S Förbättrade förutsättningar för arbetsintegrerande sociala företag Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att arbetsintegrerande sociala företag är en väg till egenförsörjning och tillkännager detta för regeringen.
    Inlämnad
    2016-10-05
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2016/17:AU4 2016/17:FiU7 2016/17:NU12
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag

Filter