Isak From (S)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Västerbottens län, plats 205
Titel
Driftstekniker.
Född år
1967
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Socialdemokraterna

Kvittningsperson

Näringsutskottet

Ledamot

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2010-10-04 – 2026-09-21

Socialdemokraterna

Kvittningsperson
2017-03-14 –

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Ledamot
2010-10-12 – 2014-09-29

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2022-10-04 – 2026-09-21
Ledamot
2018-10-02 – 2022-09-26
Ledamot
2014-10-07 – 2018-09-24

Näringsutskottet

Ledamot
2022-10-04 – 2026-09-21
Suppleant
2019-02-15 – 2022-09-26
Suppleant
2014-10-07 – 2018-09-24

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
2010-10-12 – 2014-09-29

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

EU-nämnden

Suppleant
2020-03-18 – 2022-10-04

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Anställningar

Montör, Volvo Personvagnar AB 85–88. Varierande drift- och borrningsarbeten, TGB-koncernen 88–00. Bergarbetare, Renfors åkeri 00–03. Driftstekniker, Extena 03–.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, Fastighetsdomstolen i Västerbotten 06–10. Ersättare, Gentekniknämnden 14–22. Ledamot, insynsrådet, Länsstyrelsen i Västerbotten 16–22. Ledamot, Viltförvaltningsdelegationen 14–22.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Norsjö 02–. Ersättare, kommunstyrelsen 99–06. Ordförande, bygg- och miljönämnden 03–06 och utbildnings- och kulturnämnden 07–10. Vice ordförande, kommunstyrelsens tekniska utskott 99–02. 1:e ersättare, landstingsfullmäktige 06–10. Ledamot, nämnden för regional utveckling i Västerbottens läns landsting 07–10. Regionfullmäktig, Västerbotten 08–10. Ledamot, folkhälsonämnden för Skellefteå-Norsjö 07–10.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

FFM lagbas, Byggnads avd. 12 95–99. Avdelningsombud, Metall avd. 49 01–02, Industrifacket 03–06. Skyddsombud, Industrifacket 03–06. Huvudskyddsombud, IF Metall avd. 3 06–10, avdelningsombud 06–12. Ledamot, Avdelningsstyrelsen avd. 3. Politiskt ansvarig, IF Metall Norra Västerbotten avd. 3. Ordförande, Norsjö S, 98–03. Ledamot, Norsjö arbetarekommuns styrelse 01–, ordförande 02–07. Ordförande Socialdemokraterna Västerbotten 18–.

Bostadsort

Norsjö

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 10–. Ledamot kulturutskottet 10–14, miljö- och jordbruksutskottet 14–22 och näringsutskottet 22–. Suppleant utbildningsutskottet 10–14, näringsutskottet 14–22 och miljö- och jordbruksutskottet 22–. Kvittningsperson Socialdemokraterna 17–.

Föräldrar

Jordbrukaren/bergarbetaren Helmer Frohm och programmeraren May Frohm, f. Norberg.

Utbildning

Gymnasieskola, drifts- och underhållsteknisk linje, Sven Winqvists gymnasium, Göteborg, slutår 85. AMU Gällivare, modulutbildning tunga fordon 93. Fackliga och politiska utbildningar under 15 år.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om hållbar användning av växtskyddsmedel

    Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om hållbar användning av växtskyddsmedel

    Utlåtande 2021/22:MJU33

    Riksdagen kritiserar ett förslag på en EU-förordning, det vill säga regler som blir direkt bindande för alla medlemsländer, från EU-kommissionen. Förslaget handlar om hur vi använder bekämpningsmedel. Syftet med förslaget är att minska riskerna med och konsekvenserna av bekämpningsmedel.

    Riksdagen har prövat EU-kommissionens förslag enligt den så kallade subsidiaritetsprincipen. Den säger att EU bara ska lagstifta i en fråga om målen för den planerade åtgärden inte kan uppnås lika bra av medlemsländerna själva. Inom ramen för subsidiaritetsprövningen ingår också en proportionalitetsbedömning, alltså att granska om den föreslagna åtgärden går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå de eftersträvade målen.

    Riksdagen tycker att förordningen som kommissionen har föreslagit är mer detaljerad än vad som är nödvändigt för att nå målen och därmed strider mot proportionalitetsprincipen. Riksdagen menar också att mål för ekologisk produktion redan finns på nationell nivå och att förslaget därför inte är förenligt med subsidiaritetsprincipen.

    Mot bakgrund av bland annat detta beslutade riksdagen att rikta invändningar i ett så kallat motiverat yttrande till Europaparlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    14, 48 minuter
    Justering
    2022-08-18
    Bordläggning
    2022-09-05
    Debatt
    2022-09-21
    Beslut
    2022-09-21
  • Stillbild från Debatt om förslag: Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om restaurering av natur

    Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om restaurering av natur

    Utlåtande 2021/22:MJU32

    Riksdagen har prövat ett förslag från EU-kommissionen som gäller en förordning om restaurering, alltså återställande, av naturområden. Det övergripande målet med förslaget är att bidra till en långsiktig och varaktig återhämtning av biologisk mångfald. Förslaget har prövats enligt den så kallade subsidiaritetsprincipen som säger att EU bara ska lagstifta i en fråga om målen för den planerade åtgärden inte kan uppnås lika bra av medlemsländerna själva.

    Inom ramen för subsidiaritetsprövningen ingår också en proportionalitetsbedömning, alltså att granska om den föreslagna åtgärden går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå de eftersträvade målen.

    Riksdagen anser att förslaget medför en reglering av nationellt skogsbruk som inte är förenlig med subsidiaritetsprincipen. Riksdagen menar att nationellt skogsbruk regleras bäst på nationell nivå. Riksdagen tycker också att kommissionens förslag medför en detaljreglering av i jord- och skogsbruk som inte står i proportion till förslagets mål och syfte.

    Mot bakgrund av detta beslutade riksdagen att lämna invändningar i ett så kallat motiverat yttrande till Europaparlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    27, 93 minuter
    Justering
    2022-08-18
    Bordläggning
    2022-09-05
    Debatt
    2022-09-21
    Beslut
    2022-09-21
  • Stillbild från Debatt om förslag: Tydligare bestämmelser om ersättning vid avslag på ansökningar om tillstånd till avverkning i fjällnära skog

    Tydligare bestämmelser om ersättning vid avslag på ansökningar om tillstånd till avverkning i fjällnära skog

    Betänkande 2021/22:MJU30

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om tydligare ersättningsregler vid avslag på ansökningar om tillstånd till avverkning i fjällnära skog. Förslagen innebär bland annat att

    • en ny bestämmelse förs in om att pågående markanvändning på produktiv skogsmark i fjällnära skog ska förutsättas vara skogsbruk
    • ersättning kan ges om det försvårar den pågående markanvändningen mycket inom den del av fastigheten som berörs
    • det inte är möjligt att få ersättning mer än en gång för samma område eller för samma hänsyn till naturvårdens och kulturmiljövårdens intressen
    • uppgifter om avslagsbeslut och utbetalad ersättning ska göras offentlig
    • tillstånd till avverkning i fjällnära skog ska gälla i fem år.

    Regeringen gör det också tydligt att arbetssätt och verktyg ska utvecklas för att göra det mer attraktivt för skogsägaren att välja formellt skydd som alternativ till tillståndsansökningar.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 september 2022.

    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 62 minuter
    Justering
    2022-06-09
    Bordläggning
    2022-06-21
    Debatt
    2022-06-22
    Beslut
    2022-06-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Naturvård och biologisk mångfald

    Naturvård och biologisk mångfald

    Betänkande 2021/22:MJU24

    Riksdagen vill se förändringar i det svenska artskyddet och uppmanar regeringen i ett tillkännagivande att vidta flera åtgärder:

    • Fågeldirektivet och art- och habitatdirektivet bör regleras var för sig så att de strikta bestämmelserna för hotade arter i art- och habitatdirektivet inte tillämpas på alla vilda fåglar.
    • Regeringen bör förtydliga att nationella fridlysta arter inte avsevärt ska kunna försvåra skogsbruk.
    • Det ska förtydligas att en markägare ska kunna få ersättning vid ett förbud att bruka marken med hänvisning till artskyddet.
    • Regeringen bör tydligt reglera att det är staten som ansvarar för att utreda om det finns skyddade arter i ett område, inte skogsägaren.

    Tillkännagivandet lades fram som ett utskottsinitiativ från miljö- och jordbruksutskottet, det vill säga att förslaget väcktes i utskottet och inte bygger på ett regeringsförslag eller en riksdagsmotion.

    Riksdagen riktade också tre tillkännagivanden till regeringen som bygger på motioner från den allmänna motionstiden 2021. Två av dem handlar om förvaltning av vargstammen:

    • Det bör finnas regionala förvaltningsplaner för varg, eftersom vargstammen varierar över landet. Riksdagen anser också att referensvärdet för vargstammen - det vill säga hur många vargar som krävs för att vargstammen ska anses ha gynnsam bevarandestatus - bör vara, mellan 170 och 270 vargar. Dock bör det hållas i det nedre spannet om 170 individer, bland annat med tanke på att vargpopulationen förtätats.
    • Regeringen bör undersöka ett samarbete med Norge om förvaltningen av den skandinaviska vargstammen eftersom populationen rör sig i båda länderna.

    Det tredje tillkännagivandet handlar om att anlägga och restaurera ålgräsängar för att gynna den biologiska mångfalden i havsvikar och kustnära havsområden.

    Behandlade dokument
    104
    Förslagspunkter
    20
    Reservationer
    27 
    Anföranden och repliker
    24, 112 minuter
    Justering
    2022-05-05
    Bordläggning
    2022-05-11
    Debatt
    2022-05-12
    Beslut
    2022-05-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Jordbrukspolitik

    Jordbrukspolitik

    Betänkande 2021/22:MJU21

    Riksdagen sa nej till ett sjuttiotal förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021 om jordbruksfrågor. Motionerna handlar bland annat om den gemensamma jordbrukspolitiken, jordbrukets påverkan på miljön och klimatet och biologisk mångfald i odlingslandskapet. Riksdagen anser bland annat att arbete redan pågår inom de områden som motionerna tar upp.

    Behandlade dokument
    76
    Förslagspunkter
    22
    Reservationer
    27 
    Anföranden och repliker
    26, 103 minuter
    Justering
    2022-03-31
    Bordläggning
    2022-04-06
    Debatt
    2022-04-07
    Beslut
    2022-04-20
  • Stillbild från Debatt om förslag: Stärkt äganderätt, flexibla skyddsformer och ökade incitament för naturvården i skogen med frivillighet som grund

    Stärkt äganderätt, flexibla skyddsformer och ökade incitament för naturvården i skogen med frivillighet som grund

    Betänkande 2021/22:MJU18

    För att stärka ägande- och brukanderätten och erbjuda skogsägare alternativ när värdefull skog skyddas har regeringen föreslagit nya ersättningsmarker och ett utökat markförsäljningsprogram från Sveaskog. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Riksdagen gav regeringen rätt att överföra en sammanlagd areal om högst 25 000 hektar icke skyddsvärd produktiv skogsmark från det statliga skogsbolaget Sveaskog AB till staten för att sedan användas som ersättningsmark.

    Efter förslag från regeringen beslutade riksdagen också att inriktningen på Sveaskogs nuvarande markförsäljningsprogram ändras. Totalt ska 60 000 hektar icke skyddsvärd produktiv skogsmark kunna erbjudas som alternativ ersättningsform för skyddsvärd skogsmark. Det är en ökning från de kvarvarande 27 300 hektar som i dag finns inom Sveaskogs markförsäljningsprogram.

    Riksdagen riktade också fyra uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen i skogspolitiska frågor. Tillkännagivandena handlar om

    • beräkningsmetoder för skyddad natur vid rapporteringen till Europeiska miljöbyrån
    • en regelbunden översyn av formellt skyddade områden med möjligheter till förändringar
    • en översyn av skogspolitiken i förhållande till hur bioekonomins roll i klimatomställningen kan stärkas
    • ytterligare åtgärder för att bekämpa granbarkborren i skyddade områden samt kompensation till enskilda skogsägare.
    Behandlade dokument
    56
    Förslagspunkter
    59
    Reservationer
    83 
    Anföranden och repliker
    32, 129 minuter
    Justering
    2022-03-17
    Bordläggning
    2022-03-23
    Debatt
    2022-03-24
    Beslut
    2022-03-30
  • Stillbild från Debatt om förslag: Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om utsläppande på unionens marknad och export från unionen av vissa råvaror och produkter som är förknippade med avskogning och skogsförstörelse

    Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om utsläppande på unionens marknad och export från unionen av vissa råvaror och produkter som är förknippade med avskogning och skogsförstörelse

    Utlåtande 2021/22:MJU19

    EU-kommissionen har lagt fram ett förslag till EU-lag som gäller utsläpp inom EU samt export från EU av vissa råvaror och produkter som förknippas med avskogning och skogsförstörelse. Förslaget innebär bland annat att verksamheter som tillhandahåller nötkött, kakao, kaffe, palmolja, soja och trä på EU:s inre marknad eller exporterar de här produkterna från EU ska kunna visa att de inte har producerats på mark som nyligen avskogats eller gett upphov till utarmning av skogar.

    Riksdagen anser att förslaget i vissa avseenden strider mot subsidiaritetsprincipen, som säger att EU bara ska lagstifta i en fråga om målen för den planerade åtgärden inte kan uppnås lika bra av medlemsländerna själva. Reglerna för nationellt skogsbruk sköts enligt riksdagen bäst av varje medlemsland för sig och inte på EU-nivå.

    Riksdagen beslutade därför att lämna invändningar i ett motiverat yttrande till Europaparlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    24, 68 minuter
    Justering
    2022-02-24
    Bordläggning
    2022-03-01
    Debatt
    2022-03-02
    Beslut
    2022-03-02
  • Stillbild från Debatt om förslag: Jakt och viltvård

    Jakt och viltvård

    Betänkande 2021/22:MJU16

    Riksdagen beslutade att rikta tre uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen om jakt och viltvård. Uppmaningarna handlar om en översyn av jaktlagen, Svenska Jägareförbundets ansvar för jakt- och viltvårdsuppdraget och förbättrade möjligheter att jaga för personer med funktionsnedsättning.

    Riksdagen vill att regeringen tillsätter en statlig utredning med uppdraget att se över den svenska jaktlagstiftningen, i syfte att lägga fram en ny jaktlag. Lagstiftningen ska ge en hållbar jakt och viltvård med en bred folklig förankring och acceptans, inte minst utanför storstadsområdena. Jaktlagstiftningen ska också stärka förutsättningarna för att minska viltskadorna i jord- och skogsbruket samt mängden viltolyckor.

    I fråga om Svenska Jägareförbundets ansvar för jakt- och viltvårdsuppdraget, det så kallade allmänna uppdraget, anser riksdagen att förbundet ska återfå ansvaret för uppdraget. En återgång ska ske i dialog med berörda intressenter, inklusive EU-kommissionen.

    Riksdagen anser slutligen att nuvarande regler gör det svårt för jägare som på grund av en funktionsnedsättning använder motordrivet fordon vid jakt. För att få använda motordrivet fordon vid jakt måste jägaren ofta få dispenser, undantag, från vissa regler. Många aktiva jägare med funktionsnedsättning har ett stort antal dispenser som måste tas med till varje jakt. Riksdagen vill att en beviljad dispens för jakt med motordrivet fordon ska gälla i hela Sverige i minst fem år.

    Riksdagen sa nej till övriga förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021 om jakt och viltvård.

    Behandlade dokument
    46
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    27, 106 minuter
    Justering
    2022-02-17
    Bordläggning
    2022-02-23
    Debatt
    2022-02-24
    Beslut
    2022-03-02
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kommissionens meddelande om en ny EU-skogsstrategi för 2030

    Kommissionens meddelande om en ny EU-skogsstrategi för 2030

    Utlåtande 2021/22:MJU8

    Riksdagen har granskat EU-kommissionens meddelande om en ny EU-skogsstrategi för 2030. Strategin presenterar på en övergripande nivå förslag till olika åtgärder och syftar till att komma till rätta med utmaningar som klimatförändringar och att frigöra skogens potential för framtiden.

    Riksdagen välkomnar ett strategiskt ramverk som syftar till en förbättrad samordning av skogsfrågor på EU-nivå. Riksdagen delar kommissionens åsikt att skogen har en central roll i klimatarbetet och att resurserna från skogen ska användas effektivt. Riksdagen välkomnar bland annat också att kommissionen i strategin lyfter fram ökat träbyggande och betydelsen av forskning och innovation.

    Riksdagen tycker samtidigt att det är mycket bekymrande att strategin innebär ökad detaljreglering, ökad centralisering och ökade överstatliga inslag på många områden. Det strider enligt riksdagen mot EU-ländernas nationella självbestämmande. Riksdagen delar inte kommissionens bedömning att den strategiska planeringen kring skogarna brister i EU:s medlemsländer. Dessutom ifrågasätter riksdagen att EU ska bygga upp en omfattande struktur för datainsamling när existerande strukturer kan nyttjas i stället. Vidare tycker riksdagen att det är olämpligt att EU-kommissionen försöker styra olika skogsproduktionsmetoder.

    Med detta utlåtande lade riksdagen skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    30, 101 minuter
    Justering
    2021-12-02
    Bordläggning
    2021-12-10
    Debatt
    2021-12-13
    Beslut
    2021-12-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel

    Utgiftsområde 23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel

    Betänkande 2021/22:MJU2

    Totalt cirka 21,6 miljarder kronor ur statens budget för 2022 går till utgiftsområdet areella näringar, landsbygd och livsmedel. Riksdagen sa delvis ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2022 och delvis ja till förslag i motioner om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas. Riksdagen sa samtidigt nej till övriga förslag i motioner.

    Mest pengar, cirka 7 miljarder kronor, går till gårdsstöd, cirka 4,1 miljarder kronor går till åtgärder för landsbygdens miljö och struktur finansierade av EU-budgeten och cirka 3,8 miljarder kronor går till åtgärder för landsbygdens miljö och struktur. Sveriges lantbruksuniversitet får drygt 2,1 miljarder kronor.

    Beslutet om utgiftsområdet är 400 miljoner kronor mindre än regeringens förslag i budgetpropositionen för 2022. Ändringarna gäller anslagen till Skogsstyrelsen och till insatser för skogsbruket.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 24 november 2021. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Behandlade dokument
    19
    Förslagspunkter
    2
    Anföranden och repliker
    66, 165 minuter
    Justering
    2021-12-02
    Bordläggning
    2021-12-08
    Debatt
    2021-12-09
    Beslut
    2021-12-14
  • Stillbild från Statsministerns frågestund: Statsministerns frågestund

    Statsministerns frågestund

    Vid frågestunden svarar statsminister Stefan Löfven S på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren.
    Datum
    2021-10-28
  • Prioritering av jordbruk och kooperation i kampen mot hunger

    Motion 2021/22:3728 av Azadeh Rojhan Gustafsson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2021/22:3728 av Azadeh Rojhan Gustafsson m.fl. S Prioritering av jordbruk och kooperation i kampen mot hunger Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om vikten av att stödja småskaliga bönder, särskilt kvinnor och deras demokratiska organisationer och kooperativ
    Inlämnad
    2021-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:UU6
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Kooperativa hyresrättsföreningars rätt att äga dotterbolag

    Motion 2021/22:3722 av Azadeh Rojhan Gustafsson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2021/22:3722 av Azadeh Rojhan Gustafsson m.fl. S Kooperativa hyresrättsföreningars rätt att äga dotterbolag Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över hur lagen om ekonomiska föreningar kan ändras så att kooperativa hyresrättsföreningar av en
    Inlämnad
    2021-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:CU5
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Kooperationens förutsättningar

    Motion 2021/22:3717 av Teresa Carvalho m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2021/22:3717 av Teresa Carvalho m.fl. S Kooperationens förutsättningar Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över förutsättningarna för kooperationen och tillkännager detta för regeringen. Motivering Kooperationen har i mer än 150 år bidragit
    Inlämnad
    2021-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:NU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stärkta förutsättningar för kooperativ företagsrådgivning

    Motion 2021/22:3712 av Kalle Olsson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2021/22:3712 av Kalle Olsson m.fl. S Stärkta förutsättningar för kooperativ företagsrådgivning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att verka för goda och långsiktiga förutsättningar för kooperativ företagsrådgivning och tillkännager detta för regeringen.
    Inlämnad
    2021-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:NU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Industrins klimatomställning

    Motion 2021/22:3336 av Jamal El-Haj m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2021/22:3336 av Jamal El-Haj m.fl. S Industrins klimatomställning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om fortsatt utveckling av Industriklivet och industrins klimatomställning och tillkännager detta för regeringen. Motivering För att utsläppen av växthusgaser
    Inlämnad
    2021-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:MJU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • En nollvision för mäns våld mot kvinnor

    Motion 2021/22:1811 av Olle Thorell m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2021/22:1811 av Olle Thorell m.fl. S En nollvision för mäns våld mot kvinnor Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheterna att införa en nollvision för mäns våld mot kvinnor och tillkännager detta för regeringen. Motivering I en
    Inlämnad
    2021-10-01
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:AU8
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Avdragsrätt för fackföreningsavgiften

    Motion 2021/22:2152 av Helén Pettersson och Isak From (båda S)

    Motion till riksdagen 2021/22:2152 av Helén Pettersson och Isak From båda S Avdragsrätt för fackföreningsavgiften Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att göra en översyn av möjligheten att återinföra avdragsrätten för fackföreningsavgiften och tillkännager detta för regeringen.
    Inlämnad
    2021-10-01
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:SkU13
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Följande ministrar deltar: Infrastrukturminister Tomas Eneroth S Utrikesminister Ann Linde S Kultur- och demokratiminister Amanda Lind MP Civilminister Lena Micko SInfrastrukturminister Tomas Eneroth S besvarar såväl allmänpolitiska
    Datum
    2021-09-30
  • Vägförbättringar i inlands- och fjällområdena

    Motion 2021/22:1311 av Isak From och Helén Pettersson (båda S)

    Motion till riksdagen 2021/22:1311 av Isak From och Helén Pettersson båda S Vägförbättringar i inlands- och fjällområdena Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om vägunderhållets betydelse för jobb och tillväxt i hela landet och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen
    Inlämnad
    2021-09-30
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:TU16
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag

Filter

Valda filter