Jan Lindholm (MP)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Dalarnas län
Titel
Förskollärare.
Född år
1951
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2004-11-15 – 2018-09-24

Riksdagsledamot

Ersättare
2004-08-16 – 2004-11-14
Ersättare
1998-01-23 – 1998-02-22

Socialutskottet

Ledamot
2014-10-07 – 2018-09-24
Suppleant
2006-10-24 – 2010-10-04
Ledamot
2004-11-15 – 2006-10-02
Suppleant
2004-09-14 – 2004-11-14
Suppleant
1998-01-23 – 1998-02-22

Civilutskottet

Ledamot
2010-10-12 – 2014-09-29
Ledamot
2006-10-10 – 2010-10-04

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2004-11-15 – 2006-10-02
Suppleant
2004-09-14 – 2004-11-14
Suppleant
1998-01-23 – 1998-02-22

Utbildningsutskottet

Suppleant
2004-11-15 – 2006-10-02
Suppleant
2004-09-14 – 2004-11-14
Suppleant
1998-01-23 – 1998-02-22

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2006-10-24 – 2010-10-04

Justitieutskottet

Suppleant
2018-05-24 – 2018-09-24

Sammansatta utrikes- och socialutskottet

Deputerad
2005-02-15 – 2005-03-16

Sammansatta justitie- och socialutskottet

Deputerad
2006-02-09 – 2006-04-26

Nordiska rådets svenska delegation

Ledamot
2014-10-07 – 2017-09-28
Ledamot
2013-09-17 – 2014-09-29
Ledamot
2012-10-04 – 2013-09-16
Ledamot
2011-10-12 – 2012-09-18
Ledamot
2010-10-19 – 2011-09-15
Ledamot
2006-10-17 – 2010-10-04

Ledamotsrådet

Suppleant
2016-11-09 – 2018-09-24

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 98 (ersättare 980123-980222) och 04-. Ledamot socialutskottet 04-06 och 14-, sammansatta utrikes- och socialutskottet 05, justitie- och socialutskottet 06 och civilutskottet 06-14. Suppleant socialutskottet 98, 04 och 06-10, socialförsäkringsutskottet 98 och 04-06, utbildningsutskottet 98 och 04-06 och arbetsmarknadsutskottet 06-10. Ledamot Nordiska rådets svenska delegation 06-.

Föräldrar

Handelsläraren Rune Lindholm och företagaren Ulla-Greta Lindholm, f. Bergman.

Utbildning

Elektronikingenjör, Borlänge 72. Engelska, Stockholms universitet 73. Förskollärarexamen, Högskolan Dalarna 80.

Anställningar

ASEA 68. Typograf, Falun 72. Stålverksarbetare, Domnarvets järnverk, Borlänge 73-77. Egenföretagare. Förskollärare, Falu kommun 80-16. Assistent, Centrum för solenergiforskning (SERC) vid Högskolan Dalarna, Borlänge 91-16.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Falun 88-06. Ledamot, kommunstyrelsen 94-04. Ledamot, tekniska styrelsen, Falu kommun 88-04, ordförande 94-98. Ordförande, gatu- och parknämnden 02-04. Styrelseledamot, regionkommittén Falun-Borlänge 94-02. Ledamot, styrgruppen för Agenda 21, 94-02 och styrgruppen för Friska Falun 94-02. Styrelseledamot, Dalatrafik 89-92 och Falu Energi och Vatten 98-09.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Styrelseledamot, Studiefrämjandet Dalarna på 70-talet, Falu Miljögrupp - stoppa kärnkraften 77-, Nybroboden kooperativ ekonomisk förening 79-88 och Dalarnas ekonomiska kulturhusförening 73-77. Ledamot, styrelsen för AB Lindholm & Söner 78-98. Styrelseledamot, DAKA specialavfall 94-98. Ledamot, styrelsen för Miljöpartiet Dalarna 88-05 och styrelsen för Miljöpartiet i Falun 88- 06.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: En enklare plan- och bygglag

    En enklare plan- och bygglag

    Betänkande 2009/10:CU25

    En ny enklare plan- och bygglag börjar gälla den 2 maj 2011. Det innebär att plan- och byggprocessen förenklas samtidigt som kontrollen av byggandet skärps. Det här är några viktiga nyheter: Miljö- och klimataspekter ska beaktas vid planläggning och byggande. Alla som söker bygglov ska kunna få besked inom tio veckor. Skyldighet att i bygglov pröva krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Det generella kravet på bygganmälan före byggstart slopas. Innan en bygg-, rivnings- eller markåtgärd påbörjas krävs startbesked. Innan ett byggnadsverk får tas i bruk krävs ett slutbesked. Processen att ta fram en ny detaljplan förenklas och förkortas genom att krav på planprogram slopas. Hänsyn ska tas till förutsättningarna för telekommunikation och annan informationsteknik, till exempel bredband. En byggsanktionsavgift ersätter de nuvarande tre avgiftsmöjligheterna.
    Behandlade dokument
    8
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    15, 86 minuter
    Beredning
    2010-05-25
    Justering
    2010-06-08
    Debatt
    2010-06-21
    Beslut
    2010-06-21
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ersättning vid expropriation

    Ersättning vid expropriation

    Betänkande 2009/10:CU21

    Ersättningen höjs vid expropriation och andra åtgärder där ägaren av en fastighet tvingas att avstå från fastigheten. Syftet är att stärka äganderätten, och bakgrunden är att de som exproprierar numera allt oftare är företag som driver sin verksamhet i vinstsyfte. Förr var det oftast staten eller kommunen, och man begränsade rätten till ersättning för att hålla markpriserna nere. Andra nyheter med förslaget: Den som får sin fastighet expropierad får utöver ersättningen också ett generellt påslag på 25 procent av fastighetens marknadsvärde. Genom påslaget tas det ökad hänsyn till att ägaren ofrivilligt blir av med sin fastighet. En regel som begränsar ersättningen upphävs. Därigenom kommer ersättningen att ligga närmare fastighetens marknadsvärde och omfatta även den del av marknadsvärdet som beror på förväntningar om att fastigheten ska få användas på ett nytt och tidigare inte tillåtet sätt. Möjligheten att göra så kallade toleransavdrag avskaffas. Ersättningen ska i fortsättningen motsvara hela den ersättningsgilla skadan. Lagändringarna börjar gälla den 1 augusti 2010.
    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 39 minuter
    Beredning
    2010-05-25
    Justering
    2010-06-08
    Debatt
    2010-06-21
    Beslut
    2010-06-21
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kärnkraften – ökat skadeståndsansvar

    Kärnkraften – ökat skadeståndsansvar

    Betänkande 2009/10:CU29

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att ägare till kärnkraftsreaktorer ska bli obegränsat skadeståndsskyldiga vid kärnkraftsolyckor. Det medför att ett bolags alla tillgångar kan tas i anspråk om det skulle behövas. Bolagen ska också vara skyldiga att ha en försäkring eller en annan ekonomisk säkerhet som täcker skadeståndsansvaret upp till 1 200 miljoner euro, cirka 12 miljarder kronor. I dag uppgår skadeståndsansvaret och kravet på säkerhet till cirka tre miljarder kronor. Bakgrunden till ändringarna är att den internationella Pariskonventionen ska ändras så att kravet på säkerhet höjs till lägst 700 miljoner euro, cirka 7 miljarder kronor. Riksdagen godkände på regeringens förslag ändringen av konventionen. De nya reglerna ska börja gälla den dag regeringen bestämmer.
    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    29, 104 minuter
    Justering
    2010-06-08
    Debatt
    2010-06-17
    Beslut
    2010-06-17
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kärnkraften – förutsättningar för generationsskifte

    Kärnkraften – förutsättningar för generationsskifte

    Betänkande 2009/10:NU26

    Med två rösters övervikt sa riksdagen ja till regeringens förslag om att slopa förbudet mot nya kärnkraftsreaktorer. Beslutet innebär att nya kärnkraftsreaktorer ska få ersätta gamla som tas ur drift. Om nya reaktorer byggs får dessa endast uppföras på platser där det redan finns kärnkraftverk i drift, det vill säga i Forsmark, Ringhals och Oskarshamn. Totalt ska det inte få finnas fler än dagens tio reaktorer. Enligt regeringens förslag skulle förbudet mot ny kärnkraft upphävas den 1 augusti 2010. Riksdagen har nu senarelagt detta datum till den 1 januari 2011. Riksdagen tydliggör också att staten inte ska få subventionera nya kärnkraftssatsningar. Regeringen uppmanas därför att återkomma till riksdagen om lagförslag i frågan eller "andra åtgärder med innebörden att direkta eller indirekta statliga subventioner inte kan påräknas".
    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    5
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    124, 472 minuter
    Justering
    2010-05-27
    Debatt
    2010-06-17
    Beslut
    2010-06-17
  • Stillbild från Debatt om förslag: Umgängesstöd och socialtjänstens förutsättningar att tala med barn

    Umgängesstöd och socialtjänstens förutsättningar att tala med barn

    Betänkande 2009/10:CU20

    Föräldrar kan i dag hindra att socialtjänsten pratar med deras barn. Detta om barnen inte uppnått den ålder och mognad som krävs för att själva bestämma om sin medverkan. Konsekvensen kan bli att barnen inte får den hjälp eller det stöd som de behöver. Riksdagen har därför beslutat att det ska bli möjligt för utredare inom socialtjänsten att prata med barn utan att vårdnadshavarens gett sitt godkännande och utan att vårdnadshavaren närvarar. Detta ska gälla socialtjänstens barnavårdsutredningar och utredningar på initiativ av socialnämnden om överflyttning av vårdnaden. Riksdagen har även beslutat att domstolar i mål om umgänge, om barnen har behov av det, ska ha möjlighet att besluta om umgängesstöd. Socialnämnden ska då utse en person som medverkar när barnet umgås med den förälder som barnet inte bor med. Det kan exempelvis behövas vid hämtning och lämning för att undvika konfrontation mellan föräldrarna. Lagändringarna träder i kraft den 1 augusti 2010.
    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 39 minuter
    Justering
    2010-06-03
    Debatt
    2010-06-16
    Beslut
    2010-06-17
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Individuell bedömning och information om sjukförsäkringen

    Individuell bedömning och information om sjukförsäkringen

    Interpellation 2009/10:475 av Ericson, Gunvor G (mp)

    den 21 maj Interpellation 2009/10:475 Individuell bedömning och information om sjukförsäkringen av Gunvor G Ericson mp till statsrådet Cristina Husmark Pehrsson m Att få en tidig bedömning när man just blivit sjuk är angeläget. Men det är också viktigt att det görs individuella bedömningar så att Försäkringskassans
    Inlämnad
    2010-05-21
    Besvarare
    Cristina Husmark Pehrsson (M)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Statligt stöd till ny kärnkraft

    Statligt stöd till ny kärnkraft

    Interpellation 2009/10:357 av Eriksson, Alf (s)

    den 6 maj Interpellation 2009/10:357 Statligt stöd till ny kärnkraft av Alf Eriksson s till näringsminister Maud Olofsson c I regeringens proposition Kärnkraften förutsättningar för generationsskifte meddelar regeringen att något statligt stöd för kärnkraft, i form av direkta eller indirekta subventioner, inte
    Inlämnad
    2010-05-06
    Besvarare
    Maud Olofsson (C)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Handel som ett sätt att öppna kontaktvägar

    Handel som ett sätt att öppna kontaktvägar

    Interpellation 2009/10:413 av Lindholm, Jan (mp)

    den 21 maj Interpellation 2009/10:413 Handel som ett sätt att öppna kontaktvägar av Jan Lindholm mp till utrikesminister Carl Bildt m Mänskligheten står inför stora utmaningar. På allt fler platser på jorden är dricksvattenfrågan akut. Befolkningen växer och möjligheterna för alla att äta sig mätta ser ut att bli
    Inlämnad
    2010-05-21
    Besvarare
    Gunilla Carlsson (M)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ett skärpt skadeståndsansvar för vårdnadshavare

    Ett skärpt skadeståndsansvar för vårdnadshavare

    Betänkande 2009/10:CU23

    Föräldrar som har vårdnaden om barn blir skyldiga att betala skadestånd för vissa typer av skador som barnen orsakar genom brott. Syftet är att tydliggöra att det är föräldrarna som har huvudansvaret för sina barn och ungdomar. Föräldrarnas ansvar ska vara begränsat till högst en femtedel av prisbasbeloppet för varje skadehändelse. Det motsvarar just nu ungeför 8 500 kronor. Dessutom ska skadeståndet i undantagsfall kunna ändras om det i ett enskilt fall skulle vara uppenbart oskäligt. .
    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    19, 73 minuter
    Beredning
    2010-04-08
    Justering
    2010-05-18
    Debatt
    2010-05-26
    Beslut
    2010-05-26
  • Stillbild från Debatt om förslag: Luftfartens lagar

    Luftfartens lagar

    Betänkande 2009/10:CU15

    En ny luftfartslag ska ersätta 1957 års luftfartslag. Den nya lagen är en anpassning till gällande EU-regler och innebär bland annat följande: Brotten flygfylleri och grovt flygfylleri införs. Gränsen för flygfylleri ska gå vid 0,2 promille och för grovt flygfylleri vid 1,0 promille. Polisen ska kunna utföra kontroller och prov utan att det finns skälig misstanke om brott. En nollgräns införs för narkotika. Oregerliga passagerare som äventyrar säkerheten och som inte lyder befälhavaren ombord ska kunna dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Bestämmelser som i dag hindrar konkurrens för lokal flygtrafikledning tas bort. Detta innebär bland annat att en kommunal flygplats ska kunna upphandla flygtrafiktjänsten från andra än Luftfartsverket. Indelningen av flygplatser i allmänna flygplatser och enskilda flygplatser slopas. Regler som rör tillståndsprövning av flygplatser preciseras och klargörs. Lagändringarna börjar att gälla den 1 september 2010. Riksdagen sa ja till regeringens förslag men med vissa lagtekniska justeringar.
    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    15, 71 minuter
    Beredning
    2010-04-20
    Justering
    2010-05-18
    Debatt
    2010-05-26
    Beslut
    2010-05-26
  • Brist på tillgänglighet som diskrimineringsgrund

    Interpellation 2009/10:417 av Lindholm, Jan (mp)

    den 21 maj Interpellation 2009/10:417 Brist på tillgänglighet som diskrimineringsgrund av Jan Lindholm mp till integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni fp Tillgänglighet innebär att ha tillgång till, att det är öppet, nåbart och möjligt att ta del av. En miljö som inte är tillgänglig utesluter alltså
    Inlämnad
    2010-05-21
    Besvarare
    Nyamko Sabuni (FP)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Tillsyn av överförmyndarna

    Tillsyn av överförmyndarna

    Betänkande 2009/10:CU27

    Länstyrelsernas tillsyn av överförmyndare har granskats av Riksrevisionen. Granskningen är en uppföljning av en undersökning som gjordes 2006 och som visade på stora brister både i länstyrelsernas tillsyn och i överförmyndarnas verksamhet. En överförmyndare är en person som har det yttersta ansvaret för att gode män och förvaltare, som i sin tur företräder personer i ekonomiska och personliga angelägenheter, sköter sitt uppdrag enligt lagstiftningens principer. Brister i överförmyndarens verksamhet kan i slutändan drabba enskilda människor som samhället åtagit sig att skydda. Sedan 2006 har regeringen tagit flera initiativ för att stärka länstyrelsernas tillsyn och tillfört mer resurser. Riksrevisionen konstaterar emellertid att genomförda insatser inte varit tillräckliga för att komma tillrätta med behovet av stärkt bevakning av likabehandling och rättssäkerhet för den enskilde. Granskningen visar också på stora påfrestningar i överförmyndarnas verksamhet då de svåra fallen ökar och systemet utmanas. Riksrevisionen föreslår därför att riksdagen ger regeringen i uppdrag att vidta ytterligare åtgärder samt tillsätta en utredning av överförmyndarnas organisation och verksamhet. Riksdagen sa nej till framställningen. Anledningen är att det redan pågår arbete för att ytterligare stärka länstyrelsernas tillsyn samt överförmyndarnas verksamhet.
    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    19, 69 minuter
    Beredning
    2010-04-15
    Justering
    2010-04-29
    Debatt
    2010-05-06
    Beslut
    2010-05-19
  • med anledning av prop. 2009/10:215 Mark- och miljödomstolar

    Motion 2009/10:Ju15 av Mehmet Kaplan m.fl. (mp)

    Motion till riksdagen 2009/10:Ju15 av Mehmet Kaplan m.fl. mp med anledning av prop. 2009/10:215 Mark- och miljödomstolar mp036 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår regeringens förslag till ny 13 kap. 18 plan- och bygglagen. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att
    Inlämnad
    2010-05-05
    Förslag
    6
    Utskottsberedning
    2009/10:JuU27
    Riksdagsbeslut
    (6 yrkanden): 6 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: En nedre promillegräns för sjöfylleri

    En nedre promillegräns för sjöfylleri

    Betänkande 2009/10:CU14

    Från och med den 1 juni 2010 skärps reglerna för sjöfylleri. Det blir en nedre gräns på 0,2 promille. Gränsen gäller de som för fram båtar och segelbåtar som är minst tio meter eller som kan gå 15 knop eller snabbare. Gränsen gäller även personer som har uppgifter på båten som är av stor betydelse för säkerheten till sjöss. De nya reglerna innebär också att polisen och kustbevakningen får rätt att göra rutinmässiga alkoholtester för att kontrollera nykterheten och sjösäkerheten i svenska vatten.
    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    15, 61 minuter
    Beredning
    2010-03-25
    Justering
    2010-04-15
    Debatt
    2010-04-28
    Beslut
    2010-04-28
  • med anledning av prop. 2009/10:185 Allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolag och reformerade hyressättningsregler

    Motion 2009/10:C22 av Jan Lindholm (mp)

    Motion till riksdagen 2009/10:C22 av Jan Lindholm mp med anledning av prop. 2009/10:185 Allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolag och reformerade hyressättningsregler mp033 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av en lagstiftning som underlättar
    Inlämnad
    2010-04-21
    Förslag
    6
    Utskottsberedning
    2009/10:CU24
    Riksdagsbeslut
    (6 yrkanden): 6 avslag
  • med anledning av prop. 2009/10:173 Kärnkraften – ökat skadeståndsansvar

    Motion 2009/10:C18 av Carina Moberg m.fl. (s, v, mp)

    Motion till riksdagen 2009/10:C18 av Carina Moberg m.fl. s, v, mp med anledning av prop. 2009/10:173 Kärnkraften ökat skadeståndsansvar s83016 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att regeringen måste återkomma med de ändringar som är nödvändiga
    Inlämnad
    2010-04-14
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2009/10:CU29
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • med anledning av prop. 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag

    Motion 2009/10:C17 av Jan Lindholm m.fl. (mp)

    Motion till riksdagen 2009/10:C17 av Jan Lindholm m.fl. mp med anledning av prop. 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag mp028 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att portalparagrafen i lagförslaget om en enklare plan- och bygglag kompletteras
    Inlämnad
    2010-04-14
    Förslag
    19
    Utskottsberedning
    2009/10:CU25
    Riksdagsbeslut
    (19 yrkanden): 19 avslag
  • med anledning av prop. 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag

    Motion 2009/10:C16 av Carina Moberg m.fl. (s, v, mp)

    Motion till riksdagen 2009/10:C16 av Carina Moberg m.fl. s, v, mp med anledning av prop. 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag s83014 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att tiden fram till den 2 maj 2011 tas till vara för att uppmärksamma
    Inlämnad
    2010-04-14
    Förslag
    9
    Utskottsberedning
    2009/10:CU25
    Riksdagsbeslut
    (9 yrkanden): 9 avslag
  • med anledning av prop. 2009/10:162 Ersättning vid expropriation

    Motion 2009/10:C12 av Carina Moberg m.fl. (s, v, mp)

    Motion till riksdagen 2009/10:C12 av Carina Moberg m.fl. s, v, mp med anledning av prop. 2009/10:162 Ersättning vid expropriation s83013 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår propositionen och begär att regeringen återkommer till riksdagen med förslag i enlighet med vad som anförs i motionen. Motivering I propositionen
    Inlämnad
    2010-04-07
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2009/10:CU21
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av prop. 2009/10:125 En ny alkohollag

    Motion 2009/10:So12 av Thomas Nihlén m.fl. (mp)

    Motion till riksdagen 2009/10:So12 av Thomas Nihlén m.fl. mp med anledning av prop. 2009/10:125 En ny alkohollag mp026 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om tillståndsplikt för folkölsförsäljning. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening
    Inlämnad
    2010-04-07
    Förslag
    9
    Utskottsberedning
    2010/11:SoU4
    Riksdagsbeslut
    (9 yrkanden): 9 avslag

Filter

Valda filter