Jan Lindholm (MP)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Miljöpartiet
- Valkrets
- Dalarnas län
- Titel
- Förskollärare.
- Född år
- 1951
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2004-11-15 – 2018-09-24
Riksdagsledamot
- Ersättare
- 2004-08-16 – 2004-11-14
- Ersättare
- 1998-01-23 – 1998-02-22
Socialutskottet
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
- Ledamot
- 2004-11-15 – 2006-10-02
- Suppleant
- 2004-09-14 – 2004-11-14
- Suppleant
- 1998-01-23 – 1998-02-22
Civilutskottet
- Ledamot
- 2010-10-12 – 2014-09-29
- Ledamot
- 2006-10-10 – 2010-10-04
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 2004-11-15 – 2006-10-02
- Suppleant
- 2004-09-14 – 2004-11-14
- Suppleant
- 1998-01-23 – 1998-02-22
Utbildningsutskottet
- Suppleant
- 2004-11-15 – 2006-10-02
- Suppleant
- 2004-09-14 – 2004-11-14
- Suppleant
- 1998-01-23 – 1998-02-22
Arbetsmarknadsutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
Justitieutskottet
- Suppleant
- 2018-05-24 – 2018-09-24
Sammansatta utrikes- och socialutskottet
- Deputerad
- 2005-02-15 – 2005-03-16
Sammansatta justitie- och socialutskottet
- Deputerad
- 2006-02-09 – 2006-04-26
Nordiska rådets svenska delegation
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2017-09-28
- Ledamot
- 2013-09-17 – 2014-09-29
- Ledamot
- 2012-10-04 – 2013-09-16
- Ledamot
- 2011-10-12 – 2012-09-18
- Ledamot
- 2010-10-19 – 2011-09-15
- Ledamot
- 2006-10-17 – 2010-10-04
Ledamotsrådet
- Suppleant
- 2016-11-09 – 2018-09-24
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 98 (ersättare 980123-980222) och 04-. Ledamot socialutskottet 04-06 och 14-, sammansatta utrikes- och socialutskottet 05, justitie- och socialutskottet 06 och civilutskottet 06-14. Suppleant socialutskottet 98, 04 och 06-10, socialförsäkringsutskottet 98 och 04-06, utbildningsutskottet 98 och 04-06 och arbetsmarknadsutskottet 06-10. Ledamot Nordiska rådets svenska delegation 06-.
Föräldrar
Handelsläraren Rune Lindholm och företagaren Ulla-Greta Lindholm, f. Bergman.
Utbildning
Elektronikingenjör, Borlänge 72. Engelska, Stockholms universitet 73. Förskollärarexamen, Högskolan Dalarna 80.
Anställningar
ASEA 68. Typograf, Falun 72. Stålverksarbetare, Domnarvets järnverk, Borlänge 73-77. Egenföretagare. Förskollärare, Falu kommun 80-16. Assistent, Centrum för solenergiforskning (SERC) vid Högskolan Dalarna, Borlänge 91-16.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Falun 88-06. Ledamot, kommunstyrelsen 94-04. Ledamot, tekniska styrelsen, Falu kommun 88-04, ordförande 94-98. Ordförande, gatu- och parknämnden 02-04. Styrelseledamot, regionkommittén Falun-Borlänge 94-02. Ledamot, styrgruppen för Agenda 21, 94-02 och styrgruppen för Friska Falun 94-02. Styrelseledamot, Dalatrafik 89-92 och Falu Energi och Vatten 98-09.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Styrelseledamot, Studiefrämjandet Dalarna på 70-talet, Falu Miljögrupp - stoppa kärnkraften 77-, Nybroboden kooperativ ekonomisk förening 79-88 och Dalarnas ekonomiska kulturhusförening 73-77. Ledamot, styrelsen för AB Lindholm & Söner 78-98. Styrelseledamot, DAKA specialavfall 94-98. Ledamot, styrelsen för Miljöpartiet Dalarna 88-05 och styrelsen för Miljöpartiet i Falun 88- 06.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Bättre förutsättningar för gode män och förvaltare
Betänkande 2013/14:CU34
Kontrollen av att personer som ska utses till gode män eller förvaltare är lämpliga skärps. En god man eller förvaltare kan företräda en annan persons intressen om den personen av någon anledning, exempelvis sjukdom eller hög ålder, inte kan sköta sina egna angelägenheter.
Om den som behöver en god man eller förvaltare har föreslagit en person för uppdraget ska denna person som regel utses, om lämplighetskraven är uppfyllda och han eller hon vill åta sig uppdraget. Lämpligheten ska kontrolleras i så stor utsträckning som det behövs. Kommunernas överförmyndare ska ansvara för att gode män och förvaltare får den utbildning de behöver.
För att det ska finnas tillräckligt många gode män och förvaltare förbättras också deras villkor. Ett exempel på det är att den som är god man eller förvaltare ska kunna lämna sitt uppdrag även om en ersättare inte har utsetts, exempelvis vid hot eller våld.
Riksdagen sa ja till regeringens förslag.
- Behandlade dokument
- 8
- Förslagspunkter
- 16
- Reservationer
- 8
- Anföranden och repliker
- 13, 68 minuter
- Beredning
- 2014-05-27
- Justering
- 2014-06-12
- Bordläggning
- 2014-06-23
- Debatt
- 2014-06-24
- Beslut
- 2014-06-25
Samordnad prövning av buller enligt miljöbalken och plan- och bygglagen
Betänkande 2013/14:CU33
Ett hinder för bostadsbyggande är osäkerhet om hur buller från till exempel trafik ska hanteras vid planering och byggande av nya bostäder. Därför ändras nu miljöbalken och plan- och bygglagen så att de stämmer bättre överens med varandra. I plan-och bygglagen införs nya krav på att förebygga att det uppstår problem med buller som kan påverka människors hälsa vid utformningen och placeringen av bostäder. Det ställs också nya krav på redovisning av bullervärden vid planläggning och prövning av bygglov.
Den myndighet som kontrollerar buller från omgivningen vid bostäder enligt miljöbalken ska i de flesta fallen inte få besluta om till exempel förbud, om beräknade bullervärden har angetts i en planbeskrivning till en detaljplan eller i ett bygglov och bullret inte överskrider dessa värden.
De nya reglerna börjar gälla den 2 januari 2015. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.
- Behandlade dokument
- 10
- Förslagspunkter
- 2
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 11, 50 minuter
- Beredning
- 2014-05-27
- Justering
- 2014-06-12
- Bordläggning
- 2014-06-23
- Debatt
- 2014-06-24
- Beslut
- 2014-06-25
Nya åtgärder som kan genomföras utan krav på bygglov
Betänkande 2013/14:CU32
Den som vill bygga ett komplementbostadshus på högst 25 kvadratmeter på sin tomt ska inte längre behöva bygglov. En- och tvåbostadshus ska kunna byggas till med högst 15 kvadratmeter och förses med högst två takkupor utan bygglov. Det ska också bli tillåtet att utan bygglov inreda enbostadshus med ytterligare en bostad. Detta gäller även om åtgärderna strider mot detaljplanen. Man måste dock fortfarande göra en bygganmälan till kommunen, utom för takkupor. Lagändringarna gäller från den 2 juli 2014.
- Behandlade dokument
- 8
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 8
- Anföranden och repliker
- 51, 119 minuter
- Justering
- 2014-05-27
- Bordläggning
- 2014-06-03
- Debatt
- 2014-06-04
- Beslut
- 2014-06-04
Fordonsrelaterade skulder
Betänkande 2013/14:CU36
Om en person som står som registrerad ägare till en bil har obetalda skatter och avgifter som är kopplade till bilen får Kronofogden rätt att ta bilen i anspråk. Syftet med den nya lagen är att komma till rätta med problemen med så kallade fordonsmålvakter. En fordonsmålvakt är en person som står som ägare till en bil i vägtrafikregistret i stället för den person som faktiskt äger och/eller använder bilen. Fordonsmålvakter saknar ofta utmätningsbara tillgångar och används för att slippa betala skatter, trafikförsäkring och felparkeringsavgifter. Eftersom den registrerade ägaren inte är den faktiska ägaren går det oftast inte heller att utmäta bilen för betalning av skulderna, något som nu ändras.
Bestämmelserna om flyttning av fordon ändras också. Om en bil står felparkerad och den registrerade ägaren har stora fordonsrelaterade skulder blir det möjligt att flytta bilen och inte återlämna den till ägaren förrän skulderna och kostnaderna för flytten är betalda.
De nya reglerna gäller från den 1 juli 2014. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2012 och 2013 om fordonsrelaterade skulder.
- Behandlade dokument
- 10
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 10, 39 minuter
- Beredning
- 2014-04-15
- Justering
- 2014-04-29
- Debatt
- 2014-05-07
- Beslut
- 2014-05-07
Stärkt besittningsskydd för utsatta hyresgäster
Betänkande 2013/14:CU30
Personer som utsatts för våld i nära relationer ska få större möjligheter att behålla sin bostad. När en person vräks från sin hyresrätt eller bostadsrätt på grund av att han eller hon har misskött sig ska det särskilt beaktas om misskötseln beror på att personen har utsatts för brott av en närstående eller tidigare närstående. Om så är fallet ska han eller hon kunna få bo kvar.
Hyresgäster ska också få ett bättre skydd mot överraskande vräkning. Om en hyresgäst missköter sig ska hyresvärden i regel ge hyresgästen en varning. Först efter det ska hyresgästen kunna bli vräkt, om han eller hon fortsätter att missköta sig. Om det uppstår en tvist mellan hyresvärden och hyresgästen om förlängningen av ett hyresavtal ska socialnämnden få information om detta.
De nya reglerna gäller från den 1 juli 2014.
- Behandlade dokument
- 2
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 3, 10 minuter
- Justering
- 2014-04-29
- Bordläggning
- 2014-05-06
- Debatt
- 2014-05-07
- Beslut
- 2014-05-07
Ökad uthyrning av bostadsrättslägenheter
Betänkande 2013/14:CU29
Den som äger en bostadsrätt ska få större möjligheter att hyra ut sin lägenhet i andra hand. Skälen som bostadsrättsinnehavaren anger för att få hyra ut i andra hand ska bedömas mer generöst än tidigare.
Bostadsrättsföreningar ska få ta ut en särskild avgift av en bostadsrättsinnehavare som hyr ut sin lägenhet. Avgiften ska ersätta föreningen för extra kostnader som uthyrningar i andra hand kan innebära.
- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 16, 54 minuter
- Justering
- 2014-04-29
- Debatt
- 2014-05-07
- Beslut
- 2014-05-07
med anledning av prop. 2013/14:100 2014 års ekonomiska vårproposition
Motion 2013/14:Fi14 av Åsa Romson m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2013/14:Fi14 av Åsa Romson m.fl. MP med anledning av prop. 2013/14:100 2014 års ekonomiska vårproposition 201314MP062 För ett modernare Sverige Klimatansvar kunskap och nya jobb Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 4 För ett modernare Sverige Klimatansvar, kunskap och nya jobb 4- Inlämnad
- 2014-04-29
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2013/14:FiU20
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
med anledning av prop. 2013/14:128 Samordnad prövning av buller enligt miljöbalken och plan- och bygglagen
Motion 2013/14:C8 av Jan Lindholm m.fl. (MP, V)
Motion till riksdagen 2013/14:C8 av Jan Lindholm m.fl. MP, V med anledning av prop. 2013/14:128 Samordnad prövning av buller enligt miljöbalken och plan- och bygglagen Förslag till riksdagsbeslut Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2013/14:128. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening- Inlämnad
- 2014-04-09
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2013/14:CU33
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
med anledning av prop. 2013/14:126 En enklare planprocess
Motion 2013/14:C15 av Jan Lindholm m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2013/14:C15 av Jan Lindholm m.fl. MP med anledning av prop. 2013/14:126 En enklare planprocess Förslag till riksdagsbeslut Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår regeringens förslag om att krav på detaljplan inte ska finnas när byggnadsverkets användning får betydande inverkan på omgivningen.- Inlämnad
- 2014-04-09
- Förslag
- 7
- Utskottsberedning
- 2013/14:CU31
- Riksdagsbeslut
- (7 yrkanden): 5 avslag, 2 bifall,
med anledning av prop. 2013/14:127 Nya åtgärder som kan genomföras utan krav på bygglov
Motion 2013/14:C11 av Jan Lindholm och Agneta Börjesson (MP)
Motion till riksdagen 2013/14:C11 av Jan Lindholm och Agneta Börjesson MP med anledning av prop. 2013/14:127 Nya åtgärder som kan genomföras utan krav på bygglov Förslag till riksdagsbeslut Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behov av en konsekvensutredning- Inlämnad
- 2014-04-09
- Förslag
- 4
- Utskottsberedning
- 2013/14:CU32
- Riksdagsbeslut
- (4 yrkanden): 4 avslag
Konsumenträtt
Betänkande 2013/14:CU20
Långa betalningstider är ett problem för många småföretag. Riksdagen vill därför snabba på lagstiftning om 30 dagars betalningstid mellan företag utan möjlighet till undantag. Riksdagen gjorde ett tillkännagivande till regeringen.
Företag ska betala en fordran senast 30 dagar efter det att borgenären har lämnat krav på betalning. Men det är tillåtet med längre betalningstider om borgenären uttryckligen har godkänt det. Riksdagen uppmanande våren 2013 regeringen att återkomma med förslag som ytterligare stärker små och medelstora företags ställning när det gäller betalningstider.
Riksdagen konstaterar att det nu har gått över ett år sedan detta tillkännagivande. Justitiedepartementet utarbetade redan våren 2013 ett förslag på tvingande regler. Riksdagen anser att det är mycket anmärkningsvärt att regeringen ännu inte återkommit med något lagförslag. Regeringen bör snarast återkomma med de efterfrågade lagförslagen. Ställningstagandet gjordes med anledning av en motion från Socialdemokraterna.
Riksdagen sa nej till övriga motioner från allmänna motionstiden 2013 om konsumenträtt.
- Behandlade dokument
- 48
- Förslagspunkter
- 17
- Reservationer
- 21
- Anföranden och repliker
- 28, 105 minuter
- Beredning
- 2014-02-18
- Justering
- 2014-03-27
- Debatt
- 2014-04-02
- Beslut
- 2014-04-02
Lätt byte – enklare att välja ny leverantör av elektroniska kommunikationstjänster
Betänkande 2013/14:CU24
Det ska bli enklare att säga upp mobiltelefonabonnemang och andra abonnemang på elektroniska kommunikationstjänster. Konsumenterna ska också friare kunna använda mobiltelefoner och annan utrustning som de har köpt ihop med sådana abonnemang.
Uppsägningstiden för kommunikationstjänster ska få vara högst en månad. Avtal med bindningstid ska kunna sägas upp en månad före bindningstidens slut. Konsumenterna ska ha rätt att få operatörslås borttagna snabbt och kostnadsfritt efter den första bindningstiden.
De nya reglerna börjar gälla den 1 maj 2014. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.
- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 8, 27 minuter
- Justering
- 2014-03-20
- Debatt
- 2014-03-26
- Beslut
- 2014-03-26
Hushållningen med mark- och vattenområden
Betänkande 2013/14:CU17
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2013 om hushållningen med mark- och vattenområden. Skälet är att det redan pågår arbete i de frågor som motionerna tar upp. Motionerna handlar om hushållningen med mark- och vattenområden, insatser för vandrande fisk i sjöar och vattendrag, vattenverksamheter, stranderosion och allmänna vattentjänster.
- Behandlade dokument
- 18
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 7
- Anföranden och repliker
- 18, 88 minuter
- Beredning
- 2014-02-06
- Justering
- 2014-03-06
- Debatt
- 2014-03-19
- Beslut
- 2014-03-19
Ersättningsrätt
Betänkande 2013/14:CU14
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2013 om ersättningsrättsliga frågor. Motionerna handlar om obligatorisk hemförsäkring, möjligheten att teckna personförsäkring, flytträtt för skadeförsäkringar och information vid försäkringsfall. Andra motioner handlar om trafikförsäkringsavgift, handläggning av bland annat trafikskadeärenden, ideellt skadestånd och skadeståndsansvar vid radiologiska olyckor.
- Behandlade dokument
- 12
- Förslagspunkter
- 8
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 17, 78 minuter
- Beredning
- 2013-12-05
- Justering
- 2014-01-16
- Debatt
- 2014-01-29
- Beslut
- 2014-01-29
Associationsrätt m.m
Betänkande 2013/14:CU8
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2013 om bland annat associationsrätt. Motionerna handlar om könsfördelningen i bland annat bolagsstyrelser, avskaffande av kravet på aktiekapital, avskaffande av kravet på bolagsstämma, arbete i bolagsstyrelser och jämställdhetsredovisning. Andra motioner handlar om standard för finansiell rapportering, avskrivningstakt för goodwillvärden, lagen om ekonomiska föreningar, regler för socialt företagande, stiftelselagen och ytterligare lagstiftning om franchising.
- Behandlade dokument
- 17
- Förslagspunkter
- 11
- Reservationer
- 6
- Anföranden och repliker
- 12, 69 minuter
- Beredning
- 2013-12-05
- Justering
- 2014-01-16
- Debatt
- 2014-01-29
- Beslut
- 2014-01-29
Stärkt skydd av bland annat våra nationalälvar
Interpellation 2013/14:190 av Lindholm, Jan (MP)
den 3 december Interpellation 2013/14:190 Stärkt skydd av bland annat våra nationalälvar av Jan Lindholm MP till miljöminister Lena Ek C Det har nu snart gått ett år sedan delbetänkandet från vattenverksamhetsutredaren om 4 kap. 6 miljöbalken landade på regeringens bord. Det har gått nio månader sedan ministern- Inlämnad
- 2013-12-03
- Besvarare
- Lena Ek (C)
Lönebidrag för personer med nedsatt arbetsförmåga
Skriftlig fråga 2013/14:222 av Lindholm, Jan (MP)
den 18 december Fråga 2013/14:222 Lönebidrag för personer med nedsatt arbetsförmåga av Jan Lindholm MP till socialminister Göran Hägglund KD Under mina besök hos ett flertal olika organisationer för personer med skilda former av funktionsnedsättningar har jag alltid fått med mig frågan om varför grundnivån på de- Inlämnad
- 2013-12-18
- Besvarare
- Elisabeth Svantesson (M)
Utredningen av mordet på statsminister Olof Palme
Skriftlig fråga 2013/14:172 av Lindholm, Jan (MP)
den 9 december Fråga 2013/14:172 Utredningen av mordet på statsminister Olof Palme av Jan Lindholm MP till justitieminister Beatrice Ask M Genom en interpellation hösten 2009 väckte jag frågan om ett regeringsinitiativ för att öka sannolikheten för att lösa Palmemordet. Att regeringen då valde att ta bort preskriptionstiden- Inlämnad
- 2013-12-09
- Besvarare
- Beatrice Ask (M)
Försiktighetsprincipen på strålsäkerhetsområdet samt vetenskaplig osäkerhet
Motion 2013/14:Fö255 av Jan Lindholm (MP)
Motion till riksdagen 2013/14:Fö255 av Jan Lindholm MP Försiktighetsprincipen på strålsäkerhetsområdet samt vetenskaplig osäkerhet MP2642 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att försiktighetsprincipen i miljöbalken gäller även på strålsäkerhetsområdet.- Inlämnad
- 2013-10-04
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2013/14:FöU6
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag