Jan Lindholm (MP)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Miljöpartiet
- Valkrets
- Dalarnas län
- Titel
- Förskollärare.
- Född år
- 1951
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2004-11-15 – 2018-09-24
Riksdagsledamot
- Ersättare
- 2004-08-16 – 2004-11-14
- Ersättare
- 1998-01-23 – 1998-02-22
Socialutskottet
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
- Ledamot
- 2004-11-15 – 2006-10-02
- Suppleant
- 2004-09-14 – 2004-11-14
- Suppleant
- 1998-01-23 – 1998-02-22
Civilutskottet
- Ledamot
- 2010-10-12 – 2014-09-29
- Ledamot
- 2006-10-10 – 2010-10-04
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 2004-11-15 – 2006-10-02
- Suppleant
- 2004-09-14 – 2004-11-14
- Suppleant
- 1998-01-23 – 1998-02-22
Utbildningsutskottet
- Suppleant
- 2004-11-15 – 2006-10-02
- Suppleant
- 2004-09-14 – 2004-11-14
- Suppleant
- 1998-01-23 – 1998-02-22
Arbetsmarknadsutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
Justitieutskottet
- Suppleant
- 2018-05-24 – 2018-09-24
Sammansatta utrikes- och socialutskottet
- Deputerad
- 2005-02-15 – 2005-03-16
Sammansatta justitie- och socialutskottet
- Deputerad
- 2006-02-09 – 2006-04-26
Nordiska rådets svenska delegation
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2017-09-28
- Ledamot
- 2013-09-17 – 2014-09-29
- Ledamot
- 2012-10-04 – 2013-09-16
- Ledamot
- 2011-10-12 – 2012-09-18
- Ledamot
- 2010-10-19 – 2011-09-15
- Ledamot
- 2006-10-17 – 2010-10-04
Ledamotsrådet
- Suppleant
- 2016-11-09 – 2018-09-24
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 98 (ersättare 980123-980222) och 04-. Ledamot socialutskottet 04-06 och 14-, sammansatta utrikes- och socialutskottet 05, justitie- och socialutskottet 06 och civilutskottet 06-14. Suppleant socialutskottet 98, 04 och 06-10, socialförsäkringsutskottet 98 och 04-06, utbildningsutskottet 98 och 04-06 och arbetsmarknadsutskottet 06-10. Ledamot Nordiska rådets svenska delegation 06-.
Föräldrar
Handelsläraren Rune Lindholm och företagaren Ulla-Greta Lindholm, f. Bergman.
Utbildning
Elektronikingenjör, Borlänge 72. Engelska, Stockholms universitet 73. Förskollärarexamen, Högskolan Dalarna 80.
Anställningar
ASEA 68. Typograf, Falun 72. Stålverksarbetare, Domnarvets järnverk, Borlänge 73-77. Egenföretagare. Förskollärare, Falu kommun 80-16. Assistent, Centrum för solenergiforskning (SERC) vid Högskolan Dalarna, Borlänge 91-16.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Falun 88-06. Ledamot, kommunstyrelsen 94-04. Ledamot, tekniska styrelsen, Falu kommun 88-04, ordförande 94-98. Ordförande, gatu- och parknämnden 02-04. Styrelseledamot, regionkommittén Falun-Borlänge 94-02. Ledamot, styrgruppen för Agenda 21, 94-02 och styrgruppen för Friska Falun 94-02. Styrelseledamot, Dalatrafik 89-92 och Falu Energi och Vatten 98-09.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Styrelseledamot, Studiefrämjandet Dalarna på 70-talet, Falu Miljögrupp - stoppa kärnkraften 77-, Nybroboden kooperativ ekonomisk förening 79-88 och Dalarnas ekonomiska kulturhusförening 73-77. Ledamot, styrelsen för AB Lindholm & Söner 78-98. Styrelseledamot, DAKA specialavfall 94-98. Ledamot, styrelsen för Miljöpartiet Dalarna 88-05 och styrelsen för Miljöpartiet i Falun 88- 06.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
En enklare plan- och bygglag
Betänkande 2009/10:CU25
En ny enklare plan- och bygglag börjar gälla den 2 maj 2011. Det innebär att plan- och byggprocessen förenklas samtidigt som kontrollen av byggandet skärps. Det här är några viktiga nyheter: Miljö- och klimataspekter ska beaktas vid planläggning och byggande. Alla som söker bygglov ska kunna få besked inom tio veckor. Skyldighet att i bygglov pröva krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Det generella kravet på bygganmälan före byggstart slopas. Innan en bygg-, rivnings- eller markåtgärd påbörjas krävs startbesked. Innan ett byggnadsverk får tas i bruk krävs ett slutbesked. Processen att ta fram en ny detaljplan förenklas och förkortas genom att krav på planprogram slopas. Hänsyn ska tas till förutsättningarna för telekommunikation och annan informationsteknik, till exempel bredband. En byggsanktionsavgift ersätter de nuvarande tre avgiftsmöjligheterna.- Behandlade dokument
- 8
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 15, 86 minuter
- Beredning
- 2010-05-25
- Justering
- 2010-06-08
- Debatt
- 2010-06-21
- Beslut
- 2010-06-21
Ersättning vid expropriation
Betänkande 2009/10:CU21
Ersättningen höjs vid expropriation och andra åtgärder där ägaren av en fastighet tvingas att avstå från fastigheten. Syftet är att stärka äganderätten, och bakgrunden är att de som exproprierar numera allt oftare är företag som driver sin verksamhet i vinstsyfte. Förr var det oftast staten eller kommunen, och man begränsade rätten till ersättning för att hålla markpriserna nere. Andra nyheter med förslaget: Den som får sin fastighet expropierad får utöver ersättningen också ett generellt påslag på 25 procent av fastighetens marknadsvärde. Genom påslaget tas det ökad hänsyn till att ägaren ofrivilligt blir av med sin fastighet. En regel som begränsar ersättningen upphävs. Därigenom kommer ersättningen att ligga närmare fastighetens marknadsvärde och omfatta även den del av marknadsvärdet som beror på förväntningar om att fastigheten ska få användas på ett nytt och tidigare inte tillåtet sätt. Möjligheten att göra så kallade toleransavdrag avskaffas. Ersättningen ska i fortsättningen motsvara hela den ersättningsgilla skadan. Lagändringarna börjar gälla den 1 augusti 2010.- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 8, 39 minuter
- Beredning
- 2010-05-25
- Justering
- 2010-06-08
- Debatt
- 2010-06-21
- Beslut
- 2010-06-21
Kärnkraften – ökat skadeståndsansvar
Betänkande 2009/10:CU29
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att ägare till kärnkraftsreaktorer ska bli obegränsat skadeståndsskyldiga vid kärnkraftsolyckor. Det medför att ett bolags alla tillgångar kan tas i anspråk om det skulle behövas. Bolagen ska också vara skyldiga att ha en försäkring eller en annan ekonomisk säkerhet som täcker skadeståndsansvaret upp till 1 200 miljoner euro, cirka 12 miljarder kronor. I dag uppgår skadeståndsansvaret och kravet på säkerhet till cirka tre miljarder kronor. Bakgrunden till ändringarna är att den internationella Pariskonventionen ska ändras så att kravet på säkerhet höjs till lägst 700 miljoner euro, cirka 7 miljarder kronor. Riksdagen godkände på regeringens förslag ändringen av konventionen. De nya reglerna ska börja gälla den dag regeringen bestämmer.- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 2
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 29, 104 minuter
- Justering
- 2010-06-08
- Debatt
- 2010-06-17
- Beslut
- 2010-06-17
Kärnkraften – förutsättningar för generationsskifte
Betänkande 2009/10:NU26
Med två rösters övervikt sa riksdagen ja till regeringens förslag om att slopa förbudet mot nya kärnkraftsreaktorer. Beslutet innebär att nya kärnkraftsreaktorer ska få ersätta gamla som tas ur drift. Om nya reaktorer byggs får dessa endast uppföras på platser där det redan finns kärnkraftverk i drift, det vill säga i Forsmark, Ringhals och Oskarshamn. Totalt ska det inte få finnas fler än dagens tio reaktorer. Enligt regeringens förslag skulle förbudet mot ny kärnkraft upphävas den 1 augusti 2010. Riksdagen har nu senarelagt detta datum till den 1 januari 2011. Riksdagen tydliggör också att staten inte ska få subventionera nya kärnkraftssatsningar. Regeringen uppmanas därför att återkomma till riksdagen om lagförslag i frågan eller "andra åtgärder med innebörden att direkta eller indirekta statliga subventioner inte kan påräknas".- Behandlade dokument
- 5
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 124, 472 minuter
- Justering
- 2010-05-27
- Debatt
- 2010-06-17
- Beslut
- 2010-06-17
Umgängesstöd och socialtjänstens förutsättningar att tala med barn
Betänkande 2009/10:CU20
Föräldrar kan i dag hindra att socialtjänsten pratar med deras barn. Detta om barnen inte uppnått den ålder och mognad som krävs för att själva bestämma om sin medverkan. Konsekvensen kan bli att barnen inte får den hjälp eller det stöd som de behöver. Riksdagen har därför beslutat att det ska bli möjligt för utredare inom socialtjänsten att prata med barn utan att vårdnadshavarens gett sitt godkännande och utan att vårdnadshavaren närvarar. Detta ska gälla socialtjänstens barnavårdsutredningar och utredningar på initiativ av socialnämnden om överflyttning av vårdnaden. Riksdagen har även beslutat att domstolar i mål om umgänge, om barnen har behov av det, ska ha möjlighet att besluta om umgängesstöd. Socialnämnden ska då utse en person som medverkar när barnet umgås med den förälder som barnet inte bor med. Det kan exempelvis behövas vid hämtning och lämning för att undvika konfrontation mellan föräldrarna. Lagändringarna träder i kraft den 1 augusti 2010.- Behandlade dokument
- 2
- Förslagspunkter
- 4
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 6, 39 minuter
- Justering
- 2010-06-03
- Debatt
- 2010-06-16
- Beslut
- 2010-06-17
Individuell bedömning och information om sjukförsäkringen
Interpellation 2009/10:475 av Ericson, Gunvor G (mp)
den 21 maj Interpellation 2009/10:475 Individuell bedömning och information om sjukförsäkringen av Gunvor G Ericson mp till statsrådet Cristina Husmark Pehrsson m Att få en tidig bedömning när man just blivit sjuk är angeläget. Men det är också viktigt att det görs individuella bedömningar så att Försäkringskassans- Inlämnad
- 2010-05-21
- Besvarare
- Cristina Husmark Pehrsson (M)
Statligt stöd till ny kärnkraft
Interpellation 2009/10:357 av Eriksson, Alf (s)
den 6 maj Interpellation 2009/10:357 Statligt stöd till ny kärnkraft av Alf Eriksson s till näringsminister Maud Olofsson c I regeringens proposition Kärnkraften förutsättningar för generationsskifte meddelar regeringen att något statligt stöd för kärnkraft, i form av direkta eller indirekta subventioner, inte- Inlämnad
- 2010-05-06
- Besvarare
- Maud Olofsson (C)
Handel som ett sätt att öppna kontaktvägar
Interpellation 2009/10:413 av Lindholm, Jan (mp)
den 21 maj Interpellation 2009/10:413 Handel som ett sätt att öppna kontaktvägar av Jan Lindholm mp till utrikesminister Carl Bildt m Mänskligheten står inför stora utmaningar. På allt fler platser på jorden är dricksvattenfrågan akut. Befolkningen växer och möjligheterna för alla att äta sig mätta ser ut att bli- Inlämnad
- 2010-05-21
- Besvarare
- Gunilla Carlsson (M)
Ett skärpt skadeståndsansvar för vårdnadshavare
Betänkande 2009/10:CU23
Föräldrar som har vårdnaden om barn blir skyldiga att betala skadestånd för vissa typer av skador som barnen orsakar genom brott. Syftet är att tydliggöra att det är föräldrarna som har huvudansvaret för sina barn och ungdomar. Föräldrarnas ansvar ska vara begränsat till högst en femtedel av prisbasbeloppet för varje skadehändelse. Det motsvarar just nu ungeför 8 500 kronor. Dessutom ska skadeståndet i undantagsfall kunna ändras om det i ett enskilt fall skulle vara uppenbart oskäligt. .- Behandlade dokument
- 2
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 19, 73 minuter
- Beredning
- 2010-04-08
- Justering
- 2010-05-18
- Debatt
- 2010-05-26
- Beslut
- 2010-05-26
Luftfartens lagar
Betänkande 2009/10:CU15
En ny luftfartslag ska ersätta 1957 års luftfartslag. Den nya lagen är en anpassning till gällande EU-regler och innebär bland annat följande: Brotten flygfylleri och grovt flygfylleri införs. Gränsen för flygfylleri ska gå vid 0,2 promille och för grovt flygfylleri vid 1,0 promille. Polisen ska kunna utföra kontroller och prov utan att det finns skälig misstanke om brott. En nollgräns införs för narkotika. Oregerliga passagerare som äventyrar säkerheten och som inte lyder befälhavaren ombord ska kunna dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Bestämmelser som i dag hindrar konkurrens för lokal flygtrafikledning tas bort. Detta innebär bland annat att en kommunal flygplats ska kunna upphandla flygtrafiktjänsten från andra än Luftfartsverket. Indelningen av flygplatser i allmänna flygplatser och enskilda flygplatser slopas. Regler som rör tillståndsprövning av flygplatser preciseras och klargörs. Lagändringarna börjar att gälla den 1 september 2010. Riksdagen sa ja till regeringens förslag men med vissa lagtekniska justeringar.- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 15, 71 minuter
- Beredning
- 2010-04-20
- Justering
- 2010-05-18
- Debatt
- 2010-05-26
- Beslut
- 2010-05-26
Brist på tillgänglighet som diskrimineringsgrund
Interpellation 2009/10:417 av Lindholm, Jan (mp)
den 21 maj Interpellation 2009/10:417 Brist på tillgänglighet som diskrimineringsgrund av Jan Lindholm mp till integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni fp Tillgänglighet innebär att ha tillgång till, att det är öppet, nåbart och möjligt att ta del av. En miljö som inte är tillgänglig utesluter alltså- Inlämnad
- 2010-05-21
- Besvarare
- Nyamko Sabuni (FP)
Tillsyn av överförmyndarna
Betänkande 2009/10:CU27
Länstyrelsernas tillsyn av överförmyndare har granskats av Riksrevisionen. Granskningen är en uppföljning av en undersökning som gjordes 2006 och som visade på stora brister både i länstyrelsernas tillsyn och i överförmyndarnas verksamhet. En överförmyndare är en person som har det yttersta ansvaret för att gode män och förvaltare, som i sin tur företräder personer i ekonomiska och personliga angelägenheter, sköter sitt uppdrag enligt lagstiftningens principer. Brister i överförmyndarens verksamhet kan i slutändan drabba enskilda människor som samhället åtagit sig att skydda. Sedan 2006 har regeringen tagit flera initiativ för att stärka länstyrelsernas tillsyn och tillfört mer resurser. Riksrevisionen konstaterar emellertid att genomförda insatser inte varit tillräckliga för att komma tillrätta med behovet av stärkt bevakning av likabehandling och rättssäkerhet för den enskilde. Granskningen visar också på stora påfrestningar i överförmyndarnas verksamhet då de svåra fallen ökar och systemet utmanas. Riksrevisionen föreslår därför att riksdagen ger regeringen i uppdrag att vidta ytterligare åtgärder samt tillsätta en utredning av överförmyndarnas organisation och verksamhet. Riksdagen sa nej till framställningen. Anledningen är att det redan pågår arbete för att ytterligare stärka länstyrelsernas tillsyn samt överförmyndarnas verksamhet.- Behandlade dokument
- 1
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 19, 69 minuter
- Beredning
- 2010-04-15
- Justering
- 2010-04-29
- Debatt
- 2010-05-06
- Beslut
- 2010-05-19
med anledning av prop. 2009/10:215 Mark- och miljödomstolar
Motion 2009/10:Ju15 av Mehmet Kaplan m.fl. (mp)
Motion till riksdagen 2009/10:Ju15 av Mehmet Kaplan m.fl. mp med anledning av prop. 2009/10:215 Mark- och miljödomstolar mp036 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår regeringens förslag till ny 13 kap. 18 plan- och bygglagen. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att- Inlämnad
- 2010-05-05
- Förslag
- 6
- Utskottsberedning
- 2009/10:JuU27
- Riksdagsbeslut
- (6 yrkanden): 6 avslag
En nedre promillegräns för sjöfylleri
Betänkande 2009/10:CU14
Från och med den 1 juni 2010 skärps reglerna för sjöfylleri. Det blir en nedre gräns på 0,2 promille. Gränsen gäller de som för fram båtar och segelbåtar som är minst tio meter eller som kan gå 15 knop eller snabbare. Gränsen gäller även personer som har uppgifter på båten som är av stor betydelse för säkerheten till sjöss. De nya reglerna innebär också att polisen och kustbevakningen får rätt att göra rutinmässiga alkoholtester för att kontrollera nykterheten och sjösäkerheten i svenska vatten.- Behandlade dokument
- 5
- Förslagspunkter
- 2
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 15, 61 minuter
- Beredning
- 2010-03-25
- Justering
- 2010-04-15
- Debatt
- 2010-04-28
- Beslut
- 2010-04-28
med anledning av prop. 2009/10:185 Allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolag och reformerade hyressättningsregler
Motion 2009/10:C22 av Jan Lindholm (mp)
Motion till riksdagen 2009/10:C22 av Jan Lindholm mp med anledning av prop. 2009/10:185 Allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolag och reformerade hyressättningsregler mp033 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av en lagstiftning som underlättar- Inlämnad
- 2010-04-21
- Förslag
- 6
- Utskottsberedning
- 2009/10:CU24
- Riksdagsbeslut
- (6 yrkanden): 6 avslag
med anledning av prop. 2009/10:173 Kärnkraften – ökat skadeståndsansvar
Motion 2009/10:C18 av Carina Moberg m.fl. (s, v, mp)
Motion till riksdagen 2009/10:C18 av Carina Moberg m.fl. s, v, mp med anledning av prop. 2009/10:173 Kärnkraften ökat skadeståndsansvar s83016 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att regeringen måste återkomma med de ändringar som är nödvändiga- Inlämnad
- 2010-04-14
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2009/10:CU29
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
med anledning av prop. 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag
Motion 2009/10:C17 av Jan Lindholm m.fl. (mp)
Motion till riksdagen 2009/10:C17 av Jan Lindholm m.fl. mp med anledning av prop. 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag mp028 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att portalparagrafen i lagförslaget om en enklare plan- och bygglag kompletteras- Inlämnad
- 2010-04-14
- Förslag
- 19
- Utskottsberedning
- 2009/10:CU25
- Riksdagsbeslut
- (19 yrkanden): 19 avslag
med anledning av prop. 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag
Motion 2009/10:C16 av Carina Moberg m.fl. (s, v, mp)
Motion till riksdagen 2009/10:C16 av Carina Moberg m.fl. s, v, mp med anledning av prop. 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag s83014 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att tiden fram till den 2 maj 2011 tas till vara för att uppmärksamma- Inlämnad
- 2010-04-14
- Förslag
- 9
- Utskottsberedning
- 2009/10:CU25
- Riksdagsbeslut
- (9 yrkanden): 9 avslag
med anledning av prop. 2009/10:162 Ersättning vid expropriation
Motion 2009/10:C12 av Carina Moberg m.fl. (s, v, mp)
Motion till riksdagen 2009/10:C12 av Carina Moberg m.fl. s, v, mp med anledning av prop. 2009/10:162 Ersättning vid expropriation s83013 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår propositionen och begär att regeringen återkommer till riksdagen med förslag i enlighet med vad som anförs i motionen. Motivering I propositionen- Inlämnad
- 2010-04-07
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2009/10:CU21
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
med anledning av prop. 2009/10:125 En ny alkohollag
Motion 2009/10:So12 av Thomas Nihlén m.fl. (mp)
Motion till riksdagen 2009/10:So12 av Thomas Nihlén m.fl. mp med anledning av prop. 2009/10:125 En ny alkohollag mp026 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om tillståndsplikt för folkölsförsäljning. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening- Inlämnad
- 2010-04-07
- Förslag
- 9
- Utskottsberedning
- 2010/11:SoU4
- Riksdagsbeslut
- (9 yrkanden): 9 avslag