Jimmy Ståhl (SD)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Göteborgs kommun, plats 41
Född år
1975
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Trafikutskottet

Ledamot

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2014-09-29 – 2026-09-21

Trafikutskottet

Ledamot
2022-10-04 – 2026-09-21
Ledamot
2018-10-02 – 2022-09-26
Suppleant
2014-10-07 – 2018-09-24

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2022-09-26
Suppleant
2014-10-07 – 2018-09-24

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2022-09-26
Suppleant
2017-02-28 – 2018-09-24

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2020-09-03

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2022-09-26

EU-nämnden

Suppleant
2022-10-12 – 2022-10-25
Suppleant
2018-10-09 – 2022-10-04

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 14–. Ledamot trafikutskottet 18–. Suppleant civilutskottet 14–18, trafikutskottet 14–18, finansutskottet 17–18 och EU-nämnden 18–22.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Utbyggnaden av 5G-nätet

    Skriftlig fråga 2021/22:1859 av Jimmy Ståhl (SD)

    Fråga 2021/22:1859 Utbyggnaden av 5G-nätet av Jimmy Ståhl SD till Statsrådet Khashayar Farmanbar S Det finns många förhoppningar på 5G-utbyggnanden, allt ifrån att lösa stora frågor som bredband till glesbygd, telemedicin i avlägsna delar av landet med uppkopplade patienter till självstyrande bilar som reducerar antalet
    Inlämnad
    2022-08-11
    Svarsdatum
    2022-08-25
    Besvarare
    Statsrådet Khashayar Farmanbar (S)
  • Varsel inom den svenska sjöfartsnäringen

    Skriftlig fråga 2021/22:1847 av Jimmy Ståhl (SD)

    Fråga 2021/22:1847 Varsel inom den svenska sjöfartsnäringen av Jimmy Ståhl SD till Infrastrukturminister Tomas Eneroth S Under våren men även under sommaren har det kommit tydliga signaler om att svenska besättningar varslats om uppsägning på grund av arbetsbrist. Det handlar enlig uppgift om hundratals individer. Detta
    Inlämnad
    2022-08-08
    Besvarare
    Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)
  • Kökaos och arbetsmiljöproblem på Arlanda flygplats

    Skriftlig fråga 2021/22:1804 av Jimmy Ståhl (SD)

    Fråga 2021/22:1804 Kökaos och arbetsmiljöproblem på Arlanda flygplats av Jimmy Ståhl SD till Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson S Det kan inte ha undgått någon svensk medborgare att det varit totalt kaos och fortfarande är problematiskt på Sveriges största flygplats Arlanda. Swedavia har uppenbart misslyckats med
    Inlämnad
    2022-07-14
    Besvarare
    Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Klampning av fordon

    Klampning av fordon

    Betänkande 2021/22:TU20

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag att fordon som körs av utländska transportföretag ska kunna låsas fast med så kallad klampning om korrekta papper inte kan visas upp vid en kontroll. Syftet är bland annat att säkerställa att utländska förare betalar avgifter när de inte följer reglerna och att främja en sund konkurrens mellan aktörerna.

    Lagändringarna ska börja gälla den 1 augusti 2022.

    Riksdagen beslutade också att rikta två tillkännagivanden med uppmaningar till regeringen att den bör

    • tillsätta en utredning som ser över om den nuvarande tidsgränsen kan tas bort och låta klampningen gälla till dess att skälet för klampningen har åtgärdats
    • se över behovet av att i större utsträckning samordna arbetet mellan olika myndigheter som kontrollerar yrkestrafiken.
    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 38 minuter
    Justering
    2022-06-14
    Bordläggning
    2022-06-20
    Debatt
    2022-06-21
    Beslut
    2022-06-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ytterligare åtgärder mot fordonsmålvakter

    Ytterligare åtgärder mot fordonsmålvakter

    Betänkande 2021/22:TU18

    Riksdagen sa ja till lagändringar för att åtgärda problem med fordonsmålvakter och den brottslighet som hänger samman med dessa.

    Fordonsmålvakt kallas en person som registreras som ägare till ett fordon i stället för den verklige ägaren. Upplägget används ofta för att den verklige ägaren ska slippa betala skatter och avgifter, eftersom det är fordonsmålvakten som är betalningsskyldig. Fordonsmålvakterna har ofta stora skulder, vilket innebär svårigheter för myndigheter att få in skatter och avgifter från dem.

    Lagändringarna innebär att fordon ska kunna flyttas i fler fall, att man inte ska kunna komma undan ett flyttningsbeslut genom att anmäla ägarbyte samt att man för att återfå ett fordon som flyttats på grund av skulder måste betala samtliga fordonsskulder och att flyttade fordon ska kunna säljas.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 januari 2023.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    5, 16 minuter
    Justering
    2022-06-07
    Bordläggning
    2022-06-20
    Debatt
    2022-06-21
    Beslut
    2022-06-22
  • Koldioxidnormer för tyngre fordon

    Skriftlig fråga 2021/22:1611 av Jimmy Ståhl (SD)

    Fråga 2021/22:1611 Koldioxidnormer för tyngre fordon av Jimmy Ståhl SD till Infrastrukturminister Tomas Eneroth S EU-kommissionen har haft överläggningar inför de tänkta förändringarna av koldioxidnormerna för tunga fordon inom EU. I dessa överläggningar kunde utläsas att EU överväger att, i sitt kommande förslag till
    Inlämnad
    2022-05-19
    Svarsdatum
    2022-06-01
    Besvarare
    Klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S)
  • Underhåll av vägar och järnvägar

    Skriftlig fråga 2021/22:1566 av Jimmy Ståhl (SD)

    Fråga 2021/22:1566 Underhåll av vägar och järnvägar av Jimmy Ståhl SD till Infrastrukturminister Tomas Eneroth S I en aktuell tidningsartikel uttalade Industrirådet en oro för nedbrytningen av vägar och järnvägar. Det är en oro som jag delar. Underhållet har länge varit eftersatt. Ansvaret för detta faller tungt på denna
    Inlämnad
    2022-05-11
    Svarsdatum
    2022-05-18
    Besvarare
    Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)
  • Isbrytare

    Skriftlig fråga 2021/22:1565 av Jimmy Ståhl (SD)

    Fråga 2021/22:1565 Isbrytare av Jimmy Ståhl SD till Infrastrukturminister Tomas Eneroth S Tillgänglighet är det övergripande målet för transport- och infrastrukturpolitiken, och att trafikslagen ska behandlas lika är en bärande princip. Sverige och Finland står med var sin föråldrad isbrytarflotta, vilket föranledde utvecklingsprojektet
    Inlämnad
    2022-05-11
    Svarsdatum
    2022-05-18
    Besvarare
    Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)
  • med anledning av prop. 2021/22:234 Fordon ska kunna klampas i fler fall

    Motion 2021/22:4701 av Thomas Morell m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2021/22:4701 av Thomas Morell m.fl. SD med anledning av prop. 2021/22:234 Fordon ska kunna klampas i fler fall Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att den nuvarande tidsgränsen på 36 timmar för klampning bör tas bort och tillkännager detta för regeringen.
    Inlämnad
    2022-05-02
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:TU20
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): , 2 bifall,
  • En utredning om delning av Trafikverket

    Skriftlig fråga 2021/22:1509 av Jimmy Ståhl (SD)

    Fråga 2021/22:1509 En utredning om delning av Trafikverket av Jimmy Ståhl SD till Infrastrukturminister Tomas Eneroth S Den 1 april 2010 tog Trafikverket över de verksamheter som tidigare fanns inom Banverket och Vägverket. Trafikverket har sedan sammanslagningen av de båda verken gått från att vara utförare till renodlad
    Inlämnad
    2022-04-27
    Besvarare
    Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Sjöfartsfrågor

    Sjöfartsfrågor

    Betänkande 2021/22:TU12

    Riksdagen sa nej till cirka 130 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021 om sjöfartsfrågor. Detta med hänvisning till att arbete redan pågår inom de områden som motionerna tar upp.

    Motionerna handlar bland annat om svensk sjöfarts konkurrenskraft, organisationsfrågor inom sjöfarten, sjöfartsavgifter samt vissa miljö- och klimatfrågor.

    Behandlade dokument
    35
    Förslagspunkter
    22
    Reservationer
    53 
    Anföranden och repliker
    16, 92 minuter
    Justering
    2022-04-07
    Bordläggning
    2022-04-19
    Debatt
    2022-04-20
    Beslut
    2022-04-20
  • med anledning av prop. 2021/22:166 Genomförande av mobilitetspaketet

    Motion 2021/22:4507 av Thomas Morell m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2021/22:4507 av Thomas Morell m.fl. SD med anledning av prop. 2021/22:166 Genomförande av mobilitetspaketet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behovet av utbyggd kontroll av den yrkesmässiga trafiken och om vikten av effektiva sanktionsavgifter
    Inlämnad
    2022-04-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:TU15
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Fler fartyg under svensk flagg

    Fler fartyg under svensk flagg

    Interpellation 2021/22:348 av Jimmy Ståhl (SD)

    Interpellation 2021/22:348 Fler fartyg under svensk flagg av Jimmy Ståhl SD till Infrastrukturminister Tomas Eneroth S I november presenterade Trafikverket sin infrastrukturplan för perioden 2022 till 2033, och man kan konstatera att planen har stora brister. Utöver att satsningar på sjöfarten lyser med sin frånvaro är
    Inlämnad
    2022-02-14
    Besvarare
    Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Ökad andel sjötransporter

    Ökad andel sjötransporter

    Interpellation 2021/22:347 av Jimmy Ståhl (SD)

    Interpellation 2021/22:347 Ökad andel sjötransporter av Jimmy Ståhl SD till Infrastrukturminister Tomas Eneroth S Sverige har en av världens längsta kuster, och ser man till hur landet är placerat på världskartan är det nästan att betrakta som en ö. Av Sveriges befolkning bor 49 procent av befolkningen inom 10 kilometers
    Inlämnad
    2022-02-14
    Besvarare
    Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Flyttande av gods till insjöfarten

    Flyttande av gods till insjöfarten

    Interpellation 2021/22:346 av Jimmy Ståhl (SD)

    Interpellation 2021/22:346 Flyttande av gods till insjöfarten av Jimmy Ståhl SD till Infrastrukturminister Tomas Eneroth S Inlandssjöfarten har inte tagit fart trots att det finns fantastiska möjligheter till stadsnära transporter på framför allt Mälarens vatten. I området runt Stockholm kan sjöfarten med fördel nyttjas
    Inlämnad
    2022-02-14
    Besvarare
    Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Digitaliserings- och postfrågor

    Digitaliserings- och postfrågor

    Betänkande 2021/22:TU6

    Riksdagen sa nej till cirka 160 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021.

    Motionerna handlar bland annat om samhällets digitalisering, digital delaktighet, tillgång till elektroniska kommunikationer, utbyggnaden av 5G-nätet och postservice i hela landet.

    Anledningen är främst att efterfrågade åtgärder redan har vidtagits och pågående beredningsarbete.

     

    Behandlade dokument
    63
    Förslagspunkter
    16
    Reservationer
    43 
    Anföranden och repliker
    16, 86 minuter
    Justering
    2022-02-01
    Bordläggning
    2022-02-15
    Debatt
    2022-02-16
    Beslut
    2022-02-17
  • med anledning av prop. 2021/22:83 Fjärde järnvägspaketet

    Motion 2021/22:4385 av Patrik Jönsson m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2021/22:4385 av Patrik Jönsson m.fl. SD med anledning av prop. 2021/22:83 Fjärde järnvägspaketet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen bör återkomma med förslag till ett förtydligande av lagen när det gäller vilka grunder som ska gälla
    Inlämnad
    2022-02-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:TU9
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Infrastrukturminister Tomas Eneroth S Försvarsminister Peter Hultqvist S Integrations- och migrationsminister Anders Ygeman S Civilminister Ida Karkiainen S Infrastrukturminister Tomas Eneroth S besvarar såväl allmänpolitiska frågor som frågor inom sitt eget ansvarsområde.
    Datum
    2022-01-27
  • med anledning av skr. 2021/22:80 Riksrevisionens rapport om kostnadskontroll i infrastrukturinvesteringar

    Motion 2021/22:4371 av Patrik Jönsson m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2021/22:4371 av Patrik Jönsson m.fl. SD med anledning av skr. 2021/22:80 Riksrevisionens rapport om kostnadskontroll i infrastrukturinvesteringar Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att övergripande utvärdera Trafikverkets arbete kring planering
    Inlämnad
    2022-01-20
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2021/22:TU16
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 2 avslag, 1 bifall,
  • Överflyttning av gods till insjöfarten

    Interpellation 2021/22:286 av Jimmy Ståhl (SD)

    Interpellation 2021/22:286 Överflyttning av gods till insjöfarten av Jimmy Ståhl SD till Infrastrukturminister Tomas Eneroth S Inlandssjöfarten har inte tagit fart trots att det finns fantastiska möjligheter till stadsnära transporter på framför allt Mälarens vatten. I området runt Stockholm kan sjöfarten med fördel nyttjas
    Inlämnad
    2022-01-19
    Besvarare
    Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)

Filter

Valda filter