Karin Svensson Smith (MP)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Miljöpartiet
- Valkrets
- Skåne läns södra
- Titel
- Lärare.
- Född år
- 1956
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2014-09-29 – 2018-09-24
- Ordinarie
- 2005-06-03 – 2010-10-04
- Ordinarie
- 1998-10-05 – 2005-06-02
Trafikutskottet
- Ordförande
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2014-10-07
- Ledamot
- 2006-10-10 – 2010-10-04
- Ledamot
- 2005-06-16 – 2006-10-02
- Ledamot
- 2002-10-08 – 2005-06-15
- Ledamot
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
- Suppleant
- 2002-10-24 – 2005-06-02
- Suppleant
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 98-10 och 14-. Ledamot trafikutskottet 98-10 och ordförande 14-. Suppleant miljö- och jordbruksutskottet 98-05 och 06-10 och skatteutskottet 06-10. Ordförande GLOBE- miljönätverket i Sveriges riksdag 06-09.
Föräldrar
Förvaltaren Ragnar Svensson och receptarien Birgitta Svensson, f. Thomasson.
Utbildning
Gymnasieskola, samhällsvetenskaplig linje, Katedralskolan i Lund, slutår 75. Ämneslärarexamen och fil.kand. 84. Universitetskurser.
Anställningar
Ombudsman, Kommunistisk ungdom 76-78. Beklädnadsarbetare 78-79. Informationssekreterare, vpk 79-80. Högstadielärare, Hästveda 85-90. Gymnasieadjunkt, Nicolaiskolan i Helsingborg 90-98.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, nationalkommittén för förberedelser inför 1992 års FN-konferens om miljö och utveckling 91-92. Delegat, FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 92. Ledamot, kommunikationskommittén 95-97, miljömålskommittén 98-00, Vinnovas forskningsråd för innovativa transportsystem 02-, referensgrupp till vägtrafikbeskattningsutredningen 02-04 och referensgrupp till godstransportdelegationen 03-04. Ensamutredare, alkolåsutredningen 04-06. Ledamot, effektivare planering av vägar och järnvägar SOU 09-10. Sakkunnig, utredningen om järnvägens organisation 13-15.
Kommunala uppdrag
Ledamot, miljö- och hälsoskyddsnämnden, Lunds kommun 84-93 och miljönämnden 94-96. Ordförande, miljödelegationen, Lunds kommun 95-98. Ledamot, miljönämnden, Malmöhus läns landsting 95-96. 2:e vice ordförande, tekniska nämnden, Lunds kommun 11-14. 2:e vice ordförande, VA Syds ägarnämnd, Lunds kommun 11-14.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Styrelseledamot, vpk Skånes distrikt, ordförande 80-83. Ledamot, Vänsterpartiets programkommission 93-00. Ledamot, Miljöförbundets nationella styrelse 75-78, Folkkampanjen Nej till kärnkrafts nationella ledning 78-80 och Linje 3:s nationella ledning 79-80. Ordförande och förhandlare, Beklädnads 78-79. Valberedare, det nationella Nätverket för kvinnor i transportpolitiken 03-. Ordförande, riksdagens miljönätverk, Global Legislators Organisation for a Balanced Environment (GLOBE) 06-09. Länsstyrelsens miljömålsråd Skåne län 99-02 och 11-14. Stakeholder Klimatforskningsprogrammet LETS - Governing towards low-carbon energy and transport systems for 2050, Lunds Universitet 09-13. Stakeholder Metalund - Centrum för medicin och teknologi för arbetsliv och samhälle Lunds Universitet 10-15. Bolagsstyrelseledamot, Sundbybergs infrastruktur AB 11-14. Ledamot, Advisory board Chalmers styrelseområde transporter 13-14. Ordförande, Resenärsforum 13-15.
Litteratur
Vid vägs ände? - Järnvägarna, klimatet och Europas framtida transportpolitik (03, artikel i antologi). Res jämt - Tankar kring ett jämställt transportsystem (05, artikel i antologi). Alkolås - nyckel till nollvisionen. SOU 2005:72 (05). Vägval vänster (06, artikel i antologi). Öppna möjligheter med alkolås. SOU 2006:72 (06). Pax - Vandring med Dag Hammarskjölds Vägmärken - 20 röster från Lund (07). Den hållbara stadens transporter - Artikel i antologi: Hållbarhetens villkor, Arena förlag 13. Vilka styrmedel är lämpliga för att nå en fossilbränslefri transportsektor? I Transportform 13 - Granskade artiklar VTI:R787. Miljöpartiets vision för tågtrafiken (16).
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Samhällsekonomisk värdering av väg- och järnvägsinvesteringar
Interpellation 2007/08:617 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 24 april Interpellation 2007/08:617 Samhällsekonomisk värdering av väg- och järnvägsinvesteringar av Karin Svensson Smith mp till finansminister Anders Borg m Det övergripande målet för transportpolitiken enligt ett enigt riksdagsbeslut är att den ska säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt- Inlämnad
- 2008-04-24
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Förbifart Stockholm och jämställdheten
Interpellation 2007/08:443 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 26 februari Interpellation 2007/08:443 Förbifart Stockholm och jämställdheten av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c De senaste månaderna har jag och statsrådet haft återkommande dialoger om Förbifart Stockholm, den sexfiliga motorväg som om den byggs kommer att bidra till ökad klimatpåverkan- Inlämnad
- 2008-02-26
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Alkolås i bilar
Interpellation 2007/08:376 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 5 februari Interpellation 2007/08:376 Alkolås i bilar av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Under 2007 ökade antalet dödsoffer på vägarna och blev närmare 500 till antalet. De som dör i trafiken förlorar i genomsnitt 33,5 år av sin återstående livslängd. Trafikolyckor är enligt WHO den- Inlämnad
- 2008-02-05
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Förbifart Stockholm
Interpellation 2007/08:356 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 30 januari Interpellation 2007/08:356 Förbifart Stockholm av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Den senaste månaden har jag haft ett par meningsutbyten med ministern angående Förbifart Stockholm. Jag har tyvärr inte fått svar på alla mina frågor ministern avböjer flera av dem med hänvisning- Inlämnad
- 2008-01-30
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Förbifart Stockholm och fyrstegsprincipen
Interpellation 2007/08:304 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 9 januari Interpellation 2007/08:304 Förbifart Stockholm och fyrstegsprincipen av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c I slutet av november ställde jag i en interpellation till ministern frågan hur hon skulle agera för att tillförsäkra att Vägverket och andra myndigheter inte driver kostsamma- Inlämnad
- 2008-01-09
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Järnvägsinvesteringar och SJ
Interpellation 2007/08:279 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 10 december Interpellation 2007/08:279 Järnvägsinvesteringar och SJ av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Det finns många motiv till att ge järnvägen de resurser och förutsättningar som krävs: 1. Det finns inget masstransportmedel som är så energieffektivt och miljövänligt som tåget.- Inlämnad
- 2007-12-10
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Förbifart Stockholm
Interpellation 2007/08:247 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 29 november Interpellation 2007/08:247 Förbifart Stockholm av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Vägverket har föreslagit att det ska byggas en så kallad nord-sydlig vägförbindelse väster om Stockholm. Den sexfiliga motorleden går under namnet Förbifart Stockholm och Vägverket avser att- Inlämnad
- 2007-11-29
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Driftersättning till Gunnarns flygplats
Interpellation 2007/08:246 av Rådström, Britta (s)
den 29 november Interpellation 2007/08:246 Driftersättning till Gunnarns flygplats av Britta Rådström s till statsrådet Åsa Torstensson c Regeringens flygplatsutredare föreslog för en tid sedan att Gunnarns flygplats i Storuman skulle ingå i kategorin övriga flygplatser i framtiden. Det skulle innebära att flygplatsen- Inlämnad
- 2007-11-29
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
syftet med att anslå medel till järnvägsinvesteringar
Interpellation 2003/04:520 av Svensson Smith, Karin (v)
den 19 maj Interpellation 2003/04:520 av Karin Svensson Smith v till statsrådet Ulrica Messing om syftet med att anslå medel till järnvägsinvesteringar I december 2003 blev Vänsterpartiet, Miljöpartiet och regeringen överens om en stor satsning på järnvägar och vägar i Västra Götaland. I regeringens proposition är- Inlämnad
- 2004-05-19
- Besvarare
- Ulrica Messing (S)
luftföroreningar orsakade av vägtrafik
Interpellation 2003/04:357 av Svensson Smith, Karin (v)
den 17 mars Interpellation 2003/04:357 av Karin Svensson Smith v till miljöminister Lena Sommestad om luftföroreningar orsakade av vägtrafik Luftföroreningarna i våra storstäder dödar sannolikt fler människor än vägtrafiken. För att minska problemen har riksdagen i miljöbalken lagt fast regler för högsta acceptabla- Inlämnad
- 2004-03-17
- Besvarare
- Lena Sommestad (S)
handikappfordon, funktionshindrade och trängselskatter
Interpellation 2003/04:360 av de Pourbaix-Lundin , Marietta (m)
den 17 mars Interpellation 2003/04:360 av Marietta de Pourbaix-Lundin m till socialminister Lars Engqvist om handikappfordon, funktionshindrade och trängselskatter Det finns i lagförslaget om trängselskatter en möjlighet för rörelsehindrade att ansöka om undantag från trängselskatt. Det framgår dock att något generellt- Inlämnad
- 2004-03-17
- Besvarare
- Bosse Ringholm (S)
tågtrafiken och statens ansvar
Interpellation 2003/04:130 av Svensson Smith, Karin (v)
den 20 november Interpellation 2003/04:130 av Karin Svensson Smith v till näringsminister Leif Pagrotsky om tågtrafiken och statens ansvar SJ befinner sig i kris och är tvungen att vidta mycket drastiska åtgärder för att minska sina kostnader. SJ måste förbättra sitt resultat med 700 miljoner under tre år. För att- Inlämnad
- 2003-11-20
- Besvarare
- Ulrica Messing (S)