Karin Svensson Smith (MP)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Miljöpartiet
- Valkrets
- Skåne läns södra
- Titel
- Lärare.
- Född år
- 1956
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2014-09-29 – 2018-09-24
- Ordinarie
- 2005-06-03 – 2010-10-04
- Ordinarie
- 1998-10-05 – 2005-06-02
Trafikutskottet
- Ordförande
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2014-10-07
- Ledamot
- 2006-10-10 – 2010-10-04
- Ledamot
- 2005-06-16 – 2006-10-02
- Ledamot
- 2002-10-08 – 2005-06-15
- Ledamot
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
- Suppleant
- 2002-10-24 – 2005-06-02
- Suppleant
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 98-10 och 14-. Ledamot trafikutskottet 98-10 och ordförande 14-. Suppleant miljö- och jordbruksutskottet 98-05 och 06-10 och skatteutskottet 06-10. Ordförande GLOBE- miljönätverket i Sveriges riksdag 06-09.
Föräldrar
Förvaltaren Ragnar Svensson och receptarien Birgitta Svensson, f. Thomasson.
Utbildning
Gymnasieskola, samhällsvetenskaplig linje, Katedralskolan i Lund, slutår 75. Ämneslärarexamen och fil.kand. 84. Universitetskurser.
Anställningar
Ombudsman, Kommunistisk ungdom 76-78. Beklädnadsarbetare 78-79. Informationssekreterare, vpk 79-80. Högstadielärare, Hästveda 85-90. Gymnasieadjunkt, Nicolaiskolan i Helsingborg 90-98.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, nationalkommittén för förberedelser inför 1992 års FN-konferens om miljö och utveckling 91-92. Delegat, FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 92. Ledamot, kommunikationskommittén 95-97, miljömålskommittén 98-00, Vinnovas forskningsråd för innovativa transportsystem 02-, referensgrupp till vägtrafikbeskattningsutredningen 02-04 och referensgrupp till godstransportdelegationen 03-04. Ensamutredare, alkolåsutredningen 04-06. Ledamot, effektivare planering av vägar och järnvägar SOU 09-10. Sakkunnig, utredningen om järnvägens organisation 13-15.
Kommunala uppdrag
Ledamot, miljö- och hälsoskyddsnämnden, Lunds kommun 84-93 och miljönämnden 94-96. Ordförande, miljödelegationen, Lunds kommun 95-98. Ledamot, miljönämnden, Malmöhus läns landsting 95-96. 2:e vice ordförande, tekniska nämnden, Lunds kommun 11-14. 2:e vice ordförande, VA Syds ägarnämnd, Lunds kommun 11-14.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Styrelseledamot, vpk Skånes distrikt, ordförande 80-83. Ledamot, Vänsterpartiets programkommission 93-00. Ledamot, Miljöförbundets nationella styrelse 75-78, Folkkampanjen Nej till kärnkrafts nationella ledning 78-80 och Linje 3:s nationella ledning 79-80. Ordförande och förhandlare, Beklädnads 78-79. Valberedare, det nationella Nätverket för kvinnor i transportpolitiken 03-. Ordförande, riksdagens miljönätverk, Global Legislators Organisation for a Balanced Environment (GLOBE) 06-09. Länsstyrelsens miljömålsråd Skåne län 99-02 och 11-14. Stakeholder Klimatforskningsprogrammet LETS - Governing towards low-carbon energy and transport systems for 2050, Lunds Universitet 09-13. Stakeholder Metalund - Centrum för medicin och teknologi för arbetsliv och samhälle Lunds Universitet 10-15. Bolagsstyrelseledamot, Sundbybergs infrastruktur AB 11-14. Ledamot, Advisory board Chalmers styrelseområde transporter 13-14. Ordförande, Resenärsforum 13-15.
Litteratur
Vid vägs ände? - Järnvägarna, klimatet och Europas framtida transportpolitik (03, artikel i antologi). Res jämt - Tankar kring ett jämställt transportsystem (05, artikel i antologi). Alkolås - nyckel till nollvisionen. SOU 2005:72 (05). Vägval vänster (06, artikel i antologi). Öppna möjligheter med alkolås. SOU 2006:72 (06). Pax - Vandring med Dag Hammarskjölds Vägmärken - 20 röster från Lund (07). Den hållbara stadens transporter - Artikel i antologi: Hållbarhetens villkor, Arena förlag 13. Vilka styrmedel är lämpliga för att nå en fossilbränslefri transportsektor? I Transportform 13 - Granskade artiklar VTI:R787. Miljöpartiets vision för tågtrafiken (16).
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Biogas
Interpellation 2017/18:235 av Karin Svensson Smith (MP)
Interpellation 2017/18:235 Biogas av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Ibrahim Baylan S Sveriges åtagande inför klimatavtalet i Paris var att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Eftersom ungefär tre fjärdedelar av oljeimporten till Sverige används inom transportsektorn måste denna stå i centrum- Inlämnad
- 2017-11-28
- Besvarare
- Statsrådet Ibrahim Baylan (S)
Framtiden för svensk biogas
Interpellation 2017/18:221 av Gunilla Nordgren (M)
Interpellation 2017/18:221 Framtiden för svensk biogas av Gunilla Nordgren M till Statsrådet Ibrahim Baylan S I dag ökar importen av biogas till Sverige. Den största anledningen till detta är att Sverige går i otakt med många länder inom EU när det gäller stöd till biogasen. Detta innebär bland annat att importerad biogas- Inlämnad
- 2017-11-23
- Besvarare
- Statsrådet Ibrahim Baylan (S)
Problem med miljöbilsstöd
Interpellation 2015/16:758 av Karin Svensson Smith (MP)
Interpellation 2015/16:758 Problem med miljöbilsstöd av Karin Svensson Smith MP till Miljöminister Karolina Skog MP Supermiljöbilspremien och 5-årig skattebefrielse för nya miljöbilar har instiftats för att miljöbilarnas andel av fordonsbeståndet inom Sverige ska öka. Åtgärderna syftar till att kompensera för ekonomiska- Inlämnad
- 2016-08-12
- Besvarare
- Miljöminister Karolina Skog (MP)
Planering av banunderhåll
Interpellation 2014/15:286 av Margareta B Kjellin (M)
Interpellation 2014/15:286 Planering av banunderhåll av Margareta B Kjellin M till Statsrådet Anna Johansson S Den svenska järnvägen har förfallit under decennier av socialdemokratiskt ointresse för banunderhåll. Alliansregeringen tog ett helhetsgrepp på transportsystemet och gjorde omfattande satsningar för långsiktig- Inlämnad
- 2015-02-12
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Finansiering av transportinfrastruktur
Interpellation 2014/15:591 av Anders Åkesson (C)
Interpellation 2014/15:591 Finansiering av transportinfrastruktur av Anders Åkesson C till Statsrådet Anna Johansson S Under Alliansens åtta regeringsår ökades satsningarna på transportinfrastruktur kraftigt. Då dubblerades till exempel satsningarna på järnvägens drift och underhåll jämfört med föregående socialdemokratiska- Inlämnad
- 2015-05-13
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Sveriges företag som väntar på svar när längre och tyngre lastbilar ska bli godkända i Sverige
Interpellation 2014/15:197 av Sten Bergheden (M)
Interpellation 2014/15:197 Sveriges företag som väntar på svar när längre och tyngre lastbilar ska bli godkända i Sverige av Sten Bergheden M till Statsrådet Anna Johansson S Den 23 april fick Transportstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheterna att tillåta högre bruttovikt och längre lastbilar. Utredningen är klar och- Inlämnad
- 2014-12-19
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Kilometerskatt för tunga lastbilar
Interpellation 2009/10:135 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 25 november Interpellation 2009/10:135 Kilometerskatt för tunga lastbilar av Karin Svensson Smith mp till finansminister Anders Borg m Drygt 40 procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser kommer från transportsektorn, inkluderat utrikes flyg och sjöfart 2007En stor del av denna klimatpåverkan kommer från lastbilstrafiken.- Inlämnad
- 2009-11-25
- Besvarare
- Anders Borg (M)
Förbifart Stockholms effekter på sårbarhet och trängsel
Interpellation 2009/10:139 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 26 november Interpellation 2009/10:139 Förbifart Stockholms effekter på sårbarhet och trängsel av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c I debatten om Förbifart Stockholm har begreppet sårbarhet blivit alltmer förekommande. Oftast avses den sårbarhet som vägtrafiken står inför om Essingeleden- Inlämnad
- 2009-11-26
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Arbetet med trafikplan 2010-2021
Interpellation 2009/10:138 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 26 november Interpellation 2009/10:138 Arbetet med trafikplan 20102021 av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Inför Köpenhamnsmötet står världens ledare inför en avgörande utmaning. Det gäller att hitta metoder för att på ett snabbt och effektivt sätt minska utsläppen av växthusgaser.- Inlämnad
- 2009-11-26
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Konsekvenser av att avreglera Gotlandstrafiken
Interpellation 2009/10:97 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 10 november Interpellation 2009/10:97 Konsekvenser av att avreglera Gotlandstrafiken av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Den 25 juni 2009 beslutade regeringen att göra ändringar i den förordning som reglerar linjesjöfarten till och från Gotland. Ändringen går ut på att det inte längre- Inlämnad
- 2009-11-10
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Kritiska punkter i den nationella planen för transportsystemet och Förbifart Stockholm
Interpellation 2009/10:117 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 18 november Interpellation 2009/10:117 Kritiska punkter i den nationella planen för transportsystemet och Förbifart Stockholm av Karin Svensson Smith mp till miljöminister Andreas Carlgren c Just nu pågår en planering av vilka infrastrukturinvesteringar som ska prioriteras under perioden 20102021. Med anledning- Inlämnad
- 2009-11-18
- Besvarare
- Andreas Carlgren (C)
Nyckelfrågor kring finansiering av Förbifart Stockholm
Interpellation 2009/10:142 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 27 november Interpellation 2009/10:142 Nyckelfrågor kring finansiering av Förbifart Stockholm av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Just nu pågår åtgärdsplaneringen för trafikplanen 20102021. Här finns en möjlighet att styra om investeringar till att bli en del av klimatlösningen, i stället- Inlämnad
- 2009-11-27
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Förbifart Stockholm och kollektivtrafiken
Interpellation 2009/10:141 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 26 november Interpellation 2009/10:141 Förbifart Stockholm och kollektivtrafiken av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Inför Köpenhamnsmötet står världens ledare inför en avgörande utmaning. Det gäller att hitta metoder för att på ett snabbt och effektivt sätt minska utsläppen av växthusgaser.- Inlämnad
- 2009-11-26
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Cykling
Interpellation 2009/10:140 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 26 november Interpellation 2009/10:140 Cykling av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c I regeringens infrastrukturproposition Framtidens resor och transporter lyfter regeringen fram vikten av att utveckla cykeltrafiken. Man har en målsättning att andelen gång- och cykeltrafik av de korta- Inlämnad
- 2009-11-26
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Förbifart Stockholm
Interpellation 2008/09:544 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 14 maj Interpellation 2008/09:544 Förbifart Stockholm av Karin Svensson Smith mp till miljöminister Andreas Carlgren c Naturvårdsverkets obesvarade framställan Den 26 maj 2008 skickade Naturvårdsverket en framställan till regeringen med anledning av planeringen av Förbifart Stockholm: Naturvårdsverket föreslår- Inlämnad
- 2009-05-14
- Besvarare
- Andreas Carlgren (C)
Stöd till trafiksäkerhetsarbetet
Interpellation 2008/09:547 av Nordén, Marie (s)
den 14 maj Interpellation 2008/09:547 Stöd till trafiksäkerhetsarbetet av Marie Nordén s till statsrådet Åsa Torstensson c Antalet dödade i trafiken minskade under 2008, vilket är glädjande. Dessvärre kan vi inte dra några stora positiva slutsatser för framtiden av detta. De som arbetar dagligen med trafiksäkerhet- Inlämnad
- 2009-05-14
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Klimat och sårbarhet
Interpellation 2008/09:437 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 31 mars Interpellation 2008/09:437 Klimat och sårbarhet av Karin Svensson Smith mp till miljöminister Andreas Carlgren c I klimatpropositionen återger regeringen slutsatser från Klimat- och sårbarhetsutredningen: De vetenskapliga resultaten visar enligt utredningen att Sverige kommer att påverkas kraftigt av- Inlämnad
- 2009-03-31
- Besvarare
- Andreas Carlgren (C)
Samhällsekonomisk värdering av väg- och järnvägsinvesteringar
Interpellation 2007/08:617 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 24 april Interpellation 2007/08:617 Samhällsekonomisk värdering av väg- och järnvägsinvesteringar av Karin Svensson Smith mp till finansminister Anders Borg m Det övergripande målet för transportpolitiken enligt ett enigt riksdagsbeslut är att den ska säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt- Inlämnad
- 2008-04-24
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Förbifart Stockholm och jämställdheten
Interpellation 2007/08:443 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 26 februari Interpellation 2007/08:443 Förbifart Stockholm och jämställdheten av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c De senaste månaderna har jag och statsrådet haft återkommande dialoger om Förbifart Stockholm, den sexfiliga motorväg som om den byggs kommer att bidra till ökad klimatpåverkan- Inlämnad
- 2008-02-26
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Alkolås i bilar
Interpellation 2007/08:376 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 5 februari Interpellation 2007/08:376 Alkolås i bilar av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Under 2007 ökade antalet dödsoffer på vägarna och blev närmare 500 till antalet. De som dör i trafiken förlorar i genomsnitt 33,5 år av sin återstående livslängd. Trafikolyckor är enligt WHO den- Inlämnad
- 2008-02-05
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)