Karin Svensson Smith (MP)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Skåne läns södra
Titel
Lärare.
Född år
1956
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2014-09-29 – 2018-09-24
Ordinarie
2005-06-03 – 2010-10-04
Ordinarie
1998-10-05 – 2005-06-02

Trafikutskottet

Ordförande
2014-10-07 – 2018-09-24
Ledamot
2014-10-07 – 2014-10-07
Ledamot
2006-10-10 – 2010-10-04
Ledamot
2005-06-16 – 2006-10-02
Ledamot
2002-10-08 – 2005-06-15
Ledamot
1998-10-13 – 2002-09-30

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2006-10-24 – 2010-10-04
Suppleant
2002-10-24 – 2005-06-02
Suppleant
1998-10-13 – 2002-09-30

Skatteutskottet

Suppleant
2006-10-24 – 2010-10-04

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 98-10 och 14-. Ledamot trafikutskottet 98-10 och ordförande 14-. Suppleant miljö- och jordbruksutskottet 98-05 och 06-10 och skatteutskottet 06-10. Ordförande GLOBE- miljönätverket i Sveriges riksdag 06-09.

Föräldrar

Förvaltaren Ragnar Svensson och receptarien Birgitta Svensson, f. Thomasson.

Utbildning

Gymnasieskola, samhällsvetenskaplig linje, Katedralskolan i Lund, slutår 75. Ämneslärarexamen och fil.kand. 84. Universitetskurser.

Anställningar

Ombudsman, Kommunistisk ungdom 76-78. Beklädnadsarbetare 78-79. Informationssekreterare, vpk 79-80. Högstadielärare, Hästveda 85-90. Gymnasieadjunkt, Nicolaiskolan i Helsingborg 90-98.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, nationalkommittén för förberedelser inför 1992 års FN-konferens om miljö och utveckling 91-92. Delegat, FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 92. Ledamot, kommunikationskommittén 95-97, miljömålskommittén 98-00, Vinnovas forskningsråd för innovativa transportsystem 02-, referensgrupp till vägtrafikbeskattningsutredningen 02-04 och referensgrupp till godstransportdelegationen 03-04. Ensamutredare, alkolåsutredningen 04-06. Ledamot, effektivare planering av vägar och järnvägar SOU 09-10. Sakkunnig, utredningen om järnvägens organisation 13-15.

Kommunala uppdrag

Ledamot, miljö- och hälsoskyddsnämnden, Lunds kommun 84-93 och miljönämnden 94-96. Ordförande, miljödelegationen, Lunds kommun 95-98. Ledamot, miljönämnden, Malmöhus läns landsting 95-96. 2:e vice ordförande, tekniska nämnden, Lunds kommun 11-14. 2:e vice ordförande, VA Syds ägarnämnd, Lunds kommun 11-14.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Styrelseledamot, vpk Skånes distrikt, ordförande 80-83. Ledamot, Vänsterpartiets programkommission 93-00. Ledamot, Miljöförbundets nationella styrelse 75-78, Folkkampanjen Nej till kärnkrafts nationella ledning 78-80 och Linje 3:s nationella ledning 79-80. Ordförande och förhandlare, Beklädnads 78-79. Valberedare, det nationella Nätverket för kvinnor i transportpolitiken 03-. Ordförande, riksdagens miljönätverk, Global Legislators Organisation for a Balanced Environment (GLOBE) 06-09. Länsstyrelsens miljömålsråd Skåne län 99-02 och 11-14. Stakeholder Klimatforskningsprogrammet LETS - Governing towards low-carbon energy and transport systems for 2050, Lunds Universitet 09-13. Stakeholder Metalund - Centrum för medicin och teknologi för arbetsliv och samhälle Lunds Universitet 10-15. Bolagsstyrelseledamot, Sundbybergs infrastruktur AB 11-14. Ledamot, Advisory board Chalmers styrelseområde transporter 13-14. Ordförande, Resenärsforum 13-15.

Litteratur

Vid vägs ände? - Järnvägarna, klimatet och Europas framtida transportpolitik (03, artikel i antologi). Res jämt - Tankar kring ett jämställt transportsystem (05, artikel i antologi). Alkolås - nyckel till nollvisionen. SOU 2005:72 (05). Vägval vänster (06, artikel i antologi). Öppna möjligheter med alkolås. SOU 2006:72 (06). Pax - Vandring med Dag Hammarskjölds Vägmärken - 20 röster från Lund (07). Den hållbara stadens transporter - Artikel i antologi: Hållbarhetens villkor, Arena förlag 13. Vilka styrmedel är lämpliga för att nå en fossilbränslefri transportsektor? I Transportform 13 - Granskade artiklar VTI:R787. Miljöpartiets vision för tågtrafiken (16).

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Interpellationsdebatt: syftet med att anslå medel till järnvägsinvesteringar

    syftet med att anslå medel till järnvägsinvesteringar

    Interpellation 2003/04:520 av Svensson Smith, Karin (v)

    den 19 maj Interpellation 2003/04:520 av Karin Svensson Smith v till statsrådet Ulrica Messing om syftet med att anslå medel till järnvägsinvesteringar I december 2003 blev Vänsterpartiet, Miljöpartiet och regeringen överens om en stor satsning på järnvägar och vägar i Västra Götaland. I regeringens proposition är
    Inlämnad
    2004-05-19
    Besvarare
    Ulrica Messing (S)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: luftföroreningar orsakade av vägtrafik

    luftföroreningar orsakade av vägtrafik

    Interpellation 2003/04:357 av Svensson Smith, Karin (v)

    den 17 mars Interpellation 2003/04:357 av Karin Svensson Smith v till miljöminister Lena Sommestad om luftföroreningar orsakade av vägtrafik Luftföroreningarna i våra storstäder dödar sannolikt fler människor än vägtrafiken. För att minska problemen har riksdagen i miljöbalken lagt fast regler för högsta acceptabla
    Inlämnad
    2004-03-17
    Besvarare
    Lena Sommestad (S)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: handikappfordon, funktionshindrade och trängselskatter

    handikappfordon, funktionshindrade och trängselskatter

    Interpellation 2003/04:360 av de Pourbaix-Lundin , Marietta (m)

    den 17 mars Interpellation 2003/04:360 av Marietta de Pourbaix-Lundin m till socialminister Lars Engqvist om handikappfordon, funktionshindrade och trängselskatter Det finns i lagförslaget om trängselskatter en möjlighet för rörelsehindrade att ansöka om undantag från trängselskatt. Det framgår dock att något generellt
    Inlämnad
    2004-03-17
    Besvarare
    Bosse Ringholm (S)
  • Bohusbanan

    Skriftlig fråga 2003/04:1049 av Svensson Smith, Karin (v)

    den 5 april Fråga 2003/04:1049 av Karin Svensson Smith v till statsrådet Ulrica Messing om Bohusbanan Enligt förordningen om statens spåranläggningar 1996:734 är det otillåtet att riva upp ett järnvägsspår innan minst tre år förflutit sedan tågtrafik har upphört. Så var det när järnvägsnätet var uppdelat i länsjärnvägar
    Inlämnad
    2004-04-05
    Besvarare
    Ulrica Messing (S)
  • nedläggning av Bohusbanan

    Skriftlig fråga 2003/04:1005 av Svensson Smith, Karin (v)

    den 29 mars Fråga 2003/04:1005 av Karin Svensson Smith v till statsrådet Ulrica Messing om nedläggning av Bohusbanan I december 2003 blev Vänsterpartiet, Miljöpartiet och regeringen överens om en stor satsning på järnvägar och vägar i västra Götaland. Nu föreslår Vägverket att Bohusbanan norr om Munkedal ska rivas
    Inlämnad
    2004-03-29
    Besvarare
    Ulrica Messing (S)
  • förmånsbilar

    Skriftlig fråga 2003/04:974 av Svensson Smith , Karin (v)

    den 24 mars Fråga 2003/04:974 av Karin Svensson Smith v till finansminister Bosse Ringholm om förmånsbilar Skatteverkets tolkning av nuvarande regler för beskattning av förmånsbilar innebär att arbetsgivaren kan erbjuda den anställde fri parkering på arbetsplatsen utan att detta påverkar det beskattningsbara förmånsvärdet.
    Inlämnad
    2004-03-24
    Besvarare
    Bosse Ringholm (S)
  • anslag till Rikstrafiken

    Skriftlig fråga 2003/04:956 av Svensson Smith, Karin (v)

    den 19 mars Fråga 2003/04:956 av Karin Svensson Smith v till statsrådet Ulrica Messing om anslag till Rikstrafiken Det är nu klart vilka kostnader som kommer att drabba operatörerna efter bolagiseringen av järnvägen och därmed inrättandet av Jernhusen. Stationskommittén har gjort en kartläggning av hela landet. Varje
    Inlämnad
    2004-03-19
    Besvarare
    Ulrica Messing (S)
  • trängselprissättning

    Skriftlig fråga 2003/04:909 av Svensson Smith, Karin (v)

    den 15 mars Fråga 2003/04:909 av Karin Svensson Smith v till statsrådet Ulrica Messing om trängselprissättning När riksdagen godkände budgeten för 2004, efterlystes samtidigt en översyn av systemet för fördelning av slot tider vid landets flygplatser som bättre än det nuvarande systemet stimulerar till att den befintliga
    Inlämnad
    2004-03-15
    Besvarare
    Ulrica Messing (S)
  • Banverkets underhåll

    Skriftlig fråga 2003/04:440 av Svensson Smith, Karin (v)

    den 10 december Fråga 2003/04:440 av Karin Svensson Smith v till statsrådet Ulrica Messing om Banverkets underhåll Efter att i flera år ha underhållet utlagt på entreprenörer har Banverkets brittiska motsvarighet Network Rail nyligen beslutat att ta tillbaka allt underhåll i egen regi. Den brittiska privatiseringen
    Inlämnad
    2003-12-10
    Besvarare
    Ulrica Messing (S)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: tågtrafiken och statens ansvar

    tågtrafiken och statens ansvar

    Interpellation 2003/04:130 av Svensson Smith, Karin (v)

    den 20 november Interpellation 2003/04:130 av Karin Svensson Smith v till näringsminister Leif Pagrotsky om tågtrafiken och statens ansvar SJ befinner sig i kris och är tvungen att vidta mycket drastiska åtgärder för att minska sina kostnader. SJ måste förbättra sitt resultat med 700 miljoner under tre år. För att
    Inlämnad
    2003-11-20
    Besvarare
    Ulrica Messing (S)
  • alternativ till tunnel genom Hallandsåsen

    Skriftlig fråga 2003/04:42 av Svensson Smith, Karin (v)

    den 29 september Fråga 2003/04:42 av Karin Svensson Smith v till statsrådet Ulrica Messing om alternativ till tunnel genom Hallandsåsen En förutsättning för att tillföra Banverket de anslag ett slutförande av tunnelbygget genom Hallandsås ansågs behöva var att projektet kunde slutföras på ett miljösäkert sätt. Det
    Inlämnad
    2003-09-29
    Besvarare
    Ulrica Messing (S)

Filter

Valda filter