Karin Svensson Smith (MP)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Miljöpartiet
- Valkrets
- Skåne läns södra
- Titel
- Lärare.
- Född år
- 1956
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2014-09-29 – 2018-09-24
- Ordinarie
- 2005-06-03 – 2010-10-04
- Ordinarie
- 1998-10-05 – 2005-06-02
Trafikutskottet
- Ordförande
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2014-10-07
- Ledamot
- 2006-10-10 – 2010-10-04
- Ledamot
- 2005-06-16 – 2006-10-02
- Ledamot
- 2002-10-08 – 2005-06-15
- Ledamot
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
- Suppleant
- 2002-10-24 – 2005-06-02
- Suppleant
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 98-10 och 14-. Ledamot trafikutskottet 98-10 och ordförande 14-. Suppleant miljö- och jordbruksutskottet 98-05 och 06-10 och skatteutskottet 06-10. Ordförande GLOBE- miljönätverket i Sveriges riksdag 06-09.
Föräldrar
Förvaltaren Ragnar Svensson och receptarien Birgitta Svensson, f. Thomasson.
Utbildning
Gymnasieskola, samhällsvetenskaplig linje, Katedralskolan i Lund, slutår 75. Ämneslärarexamen och fil.kand. 84. Universitetskurser.
Anställningar
Ombudsman, Kommunistisk ungdom 76-78. Beklädnadsarbetare 78-79. Informationssekreterare, vpk 79-80. Högstadielärare, Hästveda 85-90. Gymnasieadjunkt, Nicolaiskolan i Helsingborg 90-98.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, nationalkommittén för förberedelser inför 1992 års FN-konferens om miljö och utveckling 91-92. Delegat, FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 92. Ledamot, kommunikationskommittén 95-97, miljömålskommittén 98-00, Vinnovas forskningsråd för innovativa transportsystem 02-, referensgrupp till vägtrafikbeskattningsutredningen 02-04 och referensgrupp till godstransportdelegationen 03-04. Ensamutredare, alkolåsutredningen 04-06. Ledamot, effektivare planering av vägar och järnvägar SOU 09-10. Sakkunnig, utredningen om järnvägens organisation 13-15.
Kommunala uppdrag
Ledamot, miljö- och hälsoskyddsnämnden, Lunds kommun 84-93 och miljönämnden 94-96. Ordförande, miljödelegationen, Lunds kommun 95-98. Ledamot, miljönämnden, Malmöhus läns landsting 95-96. 2:e vice ordförande, tekniska nämnden, Lunds kommun 11-14. 2:e vice ordförande, VA Syds ägarnämnd, Lunds kommun 11-14.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Styrelseledamot, vpk Skånes distrikt, ordförande 80-83. Ledamot, Vänsterpartiets programkommission 93-00. Ledamot, Miljöförbundets nationella styrelse 75-78, Folkkampanjen Nej till kärnkrafts nationella ledning 78-80 och Linje 3:s nationella ledning 79-80. Ordförande och förhandlare, Beklädnads 78-79. Valberedare, det nationella Nätverket för kvinnor i transportpolitiken 03-. Ordförande, riksdagens miljönätverk, Global Legislators Organisation for a Balanced Environment (GLOBE) 06-09. Länsstyrelsens miljömålsråd Skåne län 99-02 och 11-14. Stakeholder Klimatforskningsprogrammet LETS - Governing towards low-carbon energy and transport systems for 2050, Lunds Universitet 09-13. Stakeholder Metalund - Centrum för medicin och teknologi för arbetsliv och samhälle Lunds Universitet 10-15. Bolagsstyrelseledamot, Sundbybergs infrastruktur AB 11-14. Ledamot, Advisory board Chalmers styrelseområde transporter 13-14. Ordförande, Resenärsforum 13-15.
Litteratur
Vid vägs ände? - Järnvägarna, klimatet och Europas framtida transportpolitik (03, artikel i antologi). Res jämt - Tankar kring ett jämställt transportsystem (05, artikel i antologi). Alkolås - nyckel till nollvisionen. SOU 2005:72 (05). Vägval vänster (06, artikel i antologi). Öppna möjligheter med alkolås. SOU 2006:72 (06). Pax - Vandring med Dag Hammarskjölds Vägmärken - 20 röster från Lund (07). Den hållbara stadens transporter - Artikel i antologi: Hållbarhetens villkor, Arena förlag 13. Vilka styrmedel är lämpliga för att nå en fossilbränslefri transportsektor? I Transportform 13 - Granskade artiklar VTI:R787. Miljöpartiets vision för tågtrafiken (16).
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Släpbussar
Skriftlig fråga 2017/18:1505 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2017/18:1505 Släpbussar av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Tomas Eneroth S Skånetrafiken har genomfört ett försöksprojekt i Kristianstad där en fordonskombination buss med släp för personbefordran trafikerade en stadsbusslinje under 24 månader. Transportstyrelsen följde projektet och hade regeringsuppdrag- Inlämnad
- 2018-06-15
- Besvarare
- Statsrådet Tomas Eneroth (S)
Förbudet mot handhållen kommunikationsutrustning
Skriftlig fråga 2017/18:1062 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2017/18:1062 Förbudet mot handhållen kommunikationsutrustning av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Tomas Eneroth S Den 1 februari blev det olagligt för bussförare i kollektivtrafiken att använda bussens kommunikationsutrustning under färd. För att inte bryta mot reglerna måste bussförarna köra in till kanten- Inlämnad
- 2018-03-20
- Besvarare
- Statsrådet Tomas Eneroth (S)
Biogas
Interpellation 2017/18:235 av Karin Svensson Smith (MP)
Interpellation 2017/18:235 Biogas av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Ibrahim Baylan S Sveriges åtagande inför klimatavtalet i Paris var att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Eftersom ungefär tre fjärdedelar av oljeimporten till Sverige används inom transportsektorn måste denna stå i centrum- Inlämnad
- 2017-11-28
- Besvarare
- Statsrådet Ibrahim Baylan (S)
Framtiden för svensk biogas
Interpellation 2017/18:221 av Gunilla Nordgren (M)
Interpellation 2017/18:221 Framtiden för svensk biogas av Gunilla Nordgren M till Statsrådet Ibrahim Baylan S I dag ökar importen av biogas till Sverige. Den största anledningen till detta är att Sverige går i otakt med många länder inom EU när det gäller stöd till biogasen. Detta innebär bland annat att importerad biogas- Inlämnad
- 2017-11-23
- Besvarare
- Statsrådet Ibrahim Baylan (S)
Handel med biogas
Skriftlig fråga 2016/17:1361 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2016/17:1361 Handel med biogas av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Ann Linde S Ekonomin är kärv för svenska biogasproducenter, och situationen blir allvarligare för varje dag som går. De senaste veckorna har beslut om flera nedläggningar av anläggningar tagits runt om i landet, och flera anläggningar ligger- Inlämnad
- 2017-05-05
- Besvarare
- Statsrådet Ann Linde (S)
Den svenska biogasens framtid
Skriftlig fråga 2016/17:1092 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2016/17:1092 Den svenska biogasens framtid av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Ibrahim Baylan S Många biogasproducenter har i dagsläget allvarliga lönsamhetsproblem. I Jönköping har beslut om nedläggning redan fattats, och i Jordberga utanför Trelleborg riskeras nedläggning om inte lönsamheten förbättras.- Inlämnad
- 2017-03-22
- Besvarare
- Statsrådet Ibrahim Baylan (S)
Järnvägsunderhåll utan upphandling på Södra stambanan
Skriftlig fråga 2016/17:218 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2016/17:218 Järnvägsunderhåll utan upphandling på Södra stambanan av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Anna Johansson S Riksdagen enades 2014 om att regeringen bör se till att Trafikverket skyndsamt bygger upp kompetens så att verket självständigt kan inspektera både järnvägsanläggningens status och entreprenörernas- Inlämnad
- 2016-10-25
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Problem med miljöbilsstödet
Skriftlig fråga 2015/16:1522 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2015/16:1522 Problem med miljöbilsstödet av Karin Svensson Smith MP till Miljöminister Karolina Skog MP Supermiljöbilspremien och femårig skattebefrielse för nya miljöbilar har instiftats för att miljöbilarnas andel av fordonsbeståndet inom Sverige ska öka. Åtgärderna syftar till att kompensera för ekonomiska nackdelar- Inlämnad
- 2016-08-19
- Besvarare
- Miljöminister Karolina Skog (MP)
Problem med miljöbilsstöd
Interpellation 2015/16:758 av Karin Svensson Smith (MP)
Interpellation 2015/16:758 Problem med miljöbilsstöd av Karin Svensson Smith MP till Miljöminister Karolina Skog MP Supermiljöbilspremien och 5-årig skattebefrielse för nya miljöbilar har instiftats för att miljöbilarnas andel av fordonsbeståndet inom Sverige ska öka. Åtgärderna syftar till att kompensera för ekonomiska- Inlämnad
- 2016-08-12
- Besvarare
- Miljöminister Karolina Skog (MP)
Situtationen i taxiverksamhet i mindre orter hotad
Skriftlig fråga 2015/16:1474 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2015/16:1474 Situtationen i taxiverksamhet i mindre orter hotad av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Ardalan Shekarabi S Sveriges riksdag har ställt sig bakom målet att kollektivtrafikresandets andel ska fördubblas till 2020 jämfört med andelen 2006Den ambitiösa målsättningen ska leda till ökad tillgänglighet- Inlämnad
- 2016-07-25
- Besvarare
- Statsrådet Ardalan Shekarabi (S)
Risk för att tågfärjorna till Trelleborg försvinner
Skriftlig fråga 2015/16:1473 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2015/16:1473 Risk för att tågfärjorna till Trelleborg försvinner av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Anna Johansson S I över 100 år har det gått tågtrafik på färjor över Östersjön mellan Trelleborg och Tyskland. Denna länk till kontinenten är och har varit viktig för svensk export. Sedan början av 1990-talet- Inlämnad
- 2016-07-25
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Riskerna med färre bilbesiktningar
Skriftlig fråga 2015/16:273 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2015/16:273 Riskerna med färre bilbesiktningar av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Anna Johansson S Den svenska implementeringen av EU:s besiktningsdirektiv är för tillfället under diskussion. Transportstyrelsen har tidigare indikerat att en av de åtgärder de kan komma att föreslå är en utglesning av besiktningsintervallen,- Inlämnad
- 2015-11-05
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Planering av banunderhåll
Interpellation 2014/15:286 av Margareta B Kjellin (M)
Interpellation 2014/15:286 Planering av banunderhåll av Margareta B Kjellin M till Statsrådet Anna Johansson S Den svenska järnvägen har förfallit under decennier av socialdemokratiskt ointresse för banunderhåll. Alliansregeringen tog ett helhetsgrepp på transportsystemet och gjorde omfattande satsningar för långsiktig- Inlämnad
- 2015-02-12
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Finansiering av transportinfrastruktur
Interpellation 2014/15:591 av Anders Åkesson (C)
Interpellation 2014/15:591 Finansiering av transportinfrastruktur av Anders Åkesson C till Statsrådet Anna Johansson S Under Alliansens åtta regeringsår ökades satsningarna på transportinfrastruktur kraftigt. Då dubblerades till exempel satsningarna på järnvägens drift och underhåll jämfört med föregående socialdemokratiska- Inlämnad
- 2015-05-13
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Trafikbuller och ohälsa
Skriftlig fråga 2014/15:525 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2014/15:525 Trafikbuller och ohälsa av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Gabriel Wikström S Buller är ett mycket stort hälsoproblem. Trafiken är den viktigaste bullerkällan. I Sverige beräknas närmare två miljoner personer exponeras för trafikbuller som överstiger det riktvärde för utomhusbuller 55 dB LAeq- Inlämnad
- 2015-05-12
- Besvarare
- Anna Johansson (S)
Yttrandefrihet
Skriftlig fråga 2014/15:475 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2014/15:475 Yttrandefrihet av Karin Svensson Smith MP till Närings- och innovationsminister Mikael Damberg S Den 7 april presenterade regeringen, företrädd av bland annat statsministern, vårbudgetens förslag om ökade satsningar på underhåll av det statliga järnvägsnätet. I anslutning till presentationen, som skedde- Inlämnad
- 2015-04-28
- Besvarare
- Mikael Damberg (S)
Annullering av klimatutsläppsrätter
Skriftlig fråga 2014/15:380 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2014/15:380 Annullering av klimatutsläppsrätter av Karin Svensson Smith MP till Klimat- och miljöminister Åsa Romson MP År 2009 bedömde Riksrevisionen att de svenska utsläppen av klimatgaser under 20082012 skulle bli ca 70 miljoner ton lägre än vad det svenska åtagandet enligt Kyotoprotokollet tillät för perioden- Inlämnad
- 2015-04-01
- Besvarare
- Åsa Romson (MP)
Sveriges företag som väntar på svar när längre och tyngre lastbilar ska bli godkända i Sverige
Interpellation 2014/15:197 av Sten Bergheden (M)
Interpellation 2014/15:197 Sveriges företag som väntar på svar när längre och tyngre lastbilar ska bli godkända i Sverige av Sten Bergheden M till Statsrådet Anna Johansson S Den 23 april fick Transportstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheterna att tillåta högre bruttovikt och längre lastbilar. Utredningen är klar och- Inlämnad
- 2014-12-19
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Avregleringen och Östgötatrafikens tidtabeller
Skriftlig fråga 2009/10:1017 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 9 september Fråga 2009/10:1017 Avregleringen och Östgötatrafikens tidtabeller av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c I dag den 8 september rapporterar Östgöta Correspondenten om att pendlarna i Östgötatrafiken drabbas genom regeringens avreglering av järnvägen. Trots protester från 7 800- Inlämnad
- 2010-09-09
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Investering i biogasproduktion för fordonsdrivmedel
Skriftlig fråga 2009/10:1014 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 3 september Fråga 2009/10:1014 Investering i biogasproduktion för fordonsdrivmedel av Karin Svensson Smith mp till näringsminister Maud Olofsson c Biogas är det bästa av de fordonsdrivmedel som finns och kan i dag ersätta delar av den stora volym bensin och diesel som används i vägtrafiken. Eftersom det trots- Inlämnad
- 2010-09-03
- Besvarare
- Maud Olofsson (C)