Karin Svensson Smith (MP)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Miljöpartiet
- Valkrets
- Skåne läns södra
- Titel
- Lärare.
- Född år
- 1956
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2014-09-29 – 2018-09-24
- Ordinarie
- 2005-06-03 – 2010-10-04
- Ordinarie
- 1998-10-05 – 2005-06-02
Trafikutskottet
- Ordförande
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2014-10-07
- Ledamot
- 2006-10-10 – 2010-10-04
- Ledamot
- 2005-06-16 – 2006-10-02
- Ledamot
- 2002-10-08 – 2005-06-15
- Ledamot
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
- Suppleant
- 2002-10-24 – 2005-06-02
- Suppleant
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 98-10 och 14-. Ledamot trafikutskottet 98-10 och ordförande 14-. Suppleant miljö- och jordbruksutskottet 98-05 och 06-10 och skatteutskottet 06-10. Ordförande GLOBE- miljönätverket i Sveriges riksdag 06-09.
Föräldrar
Förvaltaren Ragnar Svensson och receptarien Birgitta Svensson, f. Thomasson.
Utbildning
Gymnasieskola, samhällsvetenskaplig linje, Katedralskolan i Lund, slutår 75. Ämneslärarexamen och fil.kand. 84. Universitetskurser.
Anställningar
Ombudsman, Kommunistisk ungdom 76-78. Beklädnadsarbetare 78-79. Informationssekreterare, vpk 79-80. Högstadielärare, Hästveda 85-90. Gymnasieadjunkt, Nicolaiskolan i Helsingborg 90-98.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, nationalkommittén för förberedelser inför 1992 års FN-konferens om miljö och utveckling 91-92. Delegat, FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 92. Ledamot, kommunikationskommittén 95-97, miljömålskommittén 98-00, Vinnovas forskningsråd för innovativa transportsystem 02-, referensgrupp till vägtrafikbeskattningsutredningen 02-04 och referensgrupp till godstransportdelegationen 03-04. Ensamutredare, alkolåsutredningen 04-06. Ledamot, effektivare planering av vägar och järnvägar SOU 09-10. Sakkunnig, utredningen om järnvägens organisation 13-15.
Kommunala uppdrag
Ledamot, miljö- och hälsoskyddsnämnden, Lunds kommun 84-93 och miljönämnden 94-96. Ordförande, miljödelegationen, Lunds kommun 95-98. Ledamot, miljönämnden, Malmöhus läns landsting 95-96. 2:e vice ordförande, tekniska nämnden, Lunds kommun 11-14. 2:e vice ordförande, VA Syds ägarnämnd, Lunds kommun 11-14.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Styrelseledamot, vpk Skånes distrikt, ordförande 80-83. Ledamot, Vänsterpartiets programkommission 93-00. Ledamot, Miljöförbundets nationella styrelse 75-78, Folkkampanjen Nej till kärnkrafts nationella ledning 78-80 och Linje 3:s nationella ledning 79-80. Ordförande och förhandlare, Beklädnads 78-79. Valberedare, det nationella Nätverket för kvinnor i transportpolitiken 03-. Ordförande, riksdagens miljönätverk, Global Legislators Organisation for a Balanced Environment (GLOBE) 06-09. Länsstyrelsens miljömålsråd Skåne län 99-02 och 11-14. Stakeholder Klimatforskningsprogrammet LETS - Governing towards low-carbon energy and transport systems for 2050, Lunds Universitet 09-13. Stakeholder Metalund - Centrum för medicin och teknologi för arbetsliv och samhälle Lunds Universitet 10-15. Bolagsstyrelseledamot, Sundbybergs infrastruktur AB 11-14. Ledamot, Advisory board Chalmers styrelseområde transporter 13-14. Ordförande, Resenärsforum 13-15.
Litteratur
Vid vägs ände? - Järnvägarna, klimatet och Europas framtida transportpolitik (03, artikel i antologi). Res jämt - Tankar kring ett jämställt transportsystem (05, artikel i antologi). Alkolås - nyckel till nollvisionen. SOU 2005:72 (05). Vägval vänster (06, artikel i antologi). Öppna möjligheter med alkolås. SOU 2006:72 (06). Pax - Vandring med Dag Hammarskjölds Vägmärken - 20 röster från Lund (07). Den hållbara stadens transporter - Artikel i antologi: Hållbarhetens villkor, Arena förlag 13. Vilka styrmedel är lämpliga för att nå en fossilbränslefri transportsektor? I Transportform 13 - Granskade artiklar VTI:R787. Miljöpartiets vision för tågtrafiken (16).
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Infrastrukturfrågor
Betänkande 2017/18:TU18
Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen. Den handlar om Riksrevisionens granskning av om regeringen och Trafikverket har tagit hänsyn till EU-målen i planeringen av nationella väg- och järnvägsinvesteringar. Målen handlar bland annat om att det senast 2030 ska
- Behandlade dokument
- 13
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 8
- Anföranden och repliker
- 15, 79 minuter
- Justering
- 2018-06-14
- Bordläggning
- 2018-06-18
- Debatt
- 2018-06-19
- Beslut
- 2018-06-19
Släpbussar
Skriftlig fråga 2017/18:1505 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2017/18:1505 Släpbussar av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Tomas Eneroth S Skånetrafiken har genomfört ett försöksprojekt i Kristianstad där en fordonskombination buss med släp för personbefordran trafikerade en stadsbusslinje under 24 månader. Transportstyrelsen följde projektet och hade regeringsuppdrag- Inlämnad
- 2018-06-15
- Besvarare
- Statsrådet Tomas Eneroth (S)
Taxifrågor
Betänkande 2017/18:TU17
Det införs en ny kategori av taxitrafik som inte behöver ha en taxameter. Istället måste taxifordonen vara anslutna till en beställningscentral för taxitrafik och ha en särskild utrustning. Det är beställningscentralen som tar emot och fördelar beställningar av köruppdrag
- Behandlade dokument
- 9
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 8
- Anföranden och repliker
- 7, 41 minuter
- Justering
- 2018-05-31
- Bordläggning
- 2018-06-11
- Debatt
- 2018-06-12
- Beslut
- 2018-06-13
Sjöfartsfrågor
Betänkande 2017/18:TU16
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om lagändringar inom området sjöfart. Beslutet innebär bland annat att:
- Fartyg ska medföra unionscertifikatet för inlandssjöfart ombord i original.
- Regeringen ska få meddela regler om undantag från mönstringslagen
- Behandlade dokument
- 29
- Förslagspunkter
- 12
- Reservationer
- 15
- Anföranden och repliker
- 27, 89 minuter
- Justering
- 2018-05-22
- Bordläggning
- 2018-05-28
- Debatt
- 2018-05-29
- Beslut
- 2018-05-31
Väg- och fordonsfrågor
Betänkande 2017/18:TU15
Utvecklingen med självkörande fordon går snabbt framåt. De senaste åren har flera olika myndigheter gjort utredningar inom området och i Göteborg pågår det redan en omfattande försöksverksamhet. Den visar att Sverige ligger i framkant när det gäller teknikutvecklingen.
Riksdagen
- Behandlade dokument
- 41
- Förslagspunkter
- 14
- Reservationer
- 11
- Anföranden och repliker
- 23, 87 minuter
- Justering
- 2018-05-22
- Bordläggning
- 2018-05-28
- Debatt
- 2018-05-29
- Beslut
- 2018-05-30
Fossiloberoende transporter
Betänkande 2017/18:TU13
Transportsektorn står för ungefär en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Målet är att utsläppen av växthusgaser från inrikestransporter, förutom flyget, senast 2030 ska vara minst 70 procent lägre än 2010. För att nå dit bör fokus ligga på åtgärder som
- Behandlade dokument
- 29
- Förslagspunkter
- 11
- Reservationer
- 18
- Anföranden och repliker
- 28, 122 minuter
- Justering
- 2018-04-26
- Bordläggning
- 2018-04-27
- Debatt
- 2018-05-02
- Beslut
- 2018-05-02
Trafiksäkerhet
Betänkande 2017/18:TU11
Riksdagen sa nej till 140 förslag i motioner om trafiksäkerhet. Anledningen till det är bland annat att arbete redan pågår i flera av frågorna som motionerna handlar om.
Motionerna handlar bland annat om trafiksäkerhetsarbetet, insatser mot alkohol vid bilkörning, vinterdäck, hastighetsbegränsningar, förarutbildning, hälsofrågor och sommartid.
- Behandlade dokument
- 95
- Förslagspunkter
- 19
- Reservationer
- 25
- Anföranden och repliker
- 21, 106 minuter
- Justering
- 2018-03-15
- Bordläggning
- 2018-03-27
- Debatt
- 2018-03-28
- Beslut
- 2018-03-28
Förbudet mot handhållen kommunikationsutrustning
Skriftlig fråga 2017/18:1062 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2017/18:1062 Förbudet mot handhållen kommunikationsutrustning av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Tomas Eneroth S Den 1 februari blev det olagligt för bussförare i kollektivtrafiken att använda bussens kommunikationsutrustning under färd. För att inte bryta mot reglerna måste bussförarna köra in till kanten- Inlämnad
- 2018-03-20
- Besvarare
- Statsrådet Tomas Eneroth (S)
Järnvägs- och kollektivtrafikfrågor
Betänkande 2017/18:TU6
Riskdagen sa nej till motionsförslag om bland annat järnvägsmarknaden, det EU-gemensamma signalsystemet ERTMS och olika kollektivtrafikfrågor. Att riksdagen sa nej till förslagen beror främst på grund av att arbete redan gjorts på området och att beredningsarbete i andra fall pågår.
- Behandlade dokument
- 28
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 30
- Anföranden och repliker
- 24, 107 minuter
- Justering
- 2018-02-15
- Bordläggning
- 2018-02-27
- Debatt
- 2018-02-28
- Beslut
- 2018-02-28
Biogas
Interpellation 2017/18:235 av Karin Svensson Smith (MP)
Interpellation 2017/18:235 Biogas av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Ibrahim Baylan S Sveriges åtagande inför klimatavtalet i Paris var att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Eftersom ungefär tre fjärdedelar av oljeimporten till Sverige används inom transportsektorn måste denna stå i centrum- Inlämnad
- 2017-11-28
- Besvarare
- Statsrådet Ibrahim Baylan (S)
Framtiden för svensk biogas
Interpellation 2017/18:221 av Gunilla Nordgren (M)
Interpellation 2017/18:221 Framtiden för svensk biogas av Gunilla Nordgren M till Statsrådet Ibrahim Baylan S I dag ökar importen av biogas till Sverige. Den största anledningen till detta är att Sverige går i otakt med många länder inom EU när det gäller stöd till biogasen. Detta innebär bland annat att importerad biogas- Inlämnad
- 2017-11-23
- Besvarare
- Statsrådet Ibrahim Baylan (S)
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Betänkande 2017/18:TU1
56,4 miljarder ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet kommunikationer. Mest pengar går till utveckling av statens transportinfrastruktur, 25,5 miljarder kronor. 21,3 miljarder går till vidmakthållande av statens transportinfrastruktur och transportstyrelsen får
- Behandlade dokument
- 13
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 54, 198 minuter
- Justering
- 2017-11-30
- Bordläggning
- 2017-12-07
- Debatt
- 2017-12-08
- Beslut
- 2017-12-12
Nollvision för tågtrassel
Motion 2017/18:3057 av Karin Svensson Smith (MP)
Motion till riksdagen 2017/18:3057 av Karin Svensson Smith MP Nollvision för tågtrassel Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska återkomma med ett förslag till nollvision för tågtrassel och tillkännager detta för regeringen. Motivering Sverige ska bli ett- Inlämnad
- 2017-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2017/18:TU6
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Pråmar kan avlasta vägnätet från vägtransporter
Motion 2017/18:2749 av Karin Svensson Smith (MP)
Motion till riksdagen 2017/18:2749 av Karin Svensson Smith MP Pråmar kan avlasta vägnätet från vägtransporter Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om differentierade farledsavgifter som premierar investeringar och drift som bidrar till minskad klimatpåverkan och tillkännager- Inlämnad
- 2017-10-04
- Förslag
- 4
- Utskottsberedning
- 2017/18:TU16
- Riksdagsbeslut
- (4 yrkanden): 4 avslag
Taxi – en form av bildelning
Motion 2017/18:2748 av Karin Svensson Smith (MP)
Motion till riksdagen 2017/18:2748 av Karin Svensson Smith MP Taxi en form av bildelning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om anropsstyrd kollektivtrafik med taxi och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ändra- Inlämnad
- 2017-10-04
- Förslag
- 3
- Utskottsberedning
- 2017/18:SkU10 2017/18:TU6
- Riksdagsbeslut
- (3 yrkanden): 3 avslag
Permanent världsutställning för fossilfritt transportsystem
Motion 2017/18:2747 av Karin Svensson Smith (MP)
Motion till riksdagen 2017/18:2747 av Karin Svensson Smith MP Permanent världsutställning för fossilfritt transportsystem Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att göra Sverige till en permanent världsutställning för ett fossilfritt transportsystem och tillkännager detta- Inlämnad
- 2017-10-04
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2017/18:TU13
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Åtgärder för att nå nollvisionen i trafiken
Motion 2017/18:2746 av Karin Svensson Smith (MP)
Motion till riksdagen 2017/18:2746 av Karin Svensson Smith MP Åtgärder för att nå nollvisionen i trafiken Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om sänkta hastighetsgränser för körkortsåterkallelse och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs- Inlämnad
- 2017-10-04
- Förslag
- 11
- Utskottsberedning
- 2017/18:CU17 2017/18:JuU1 2017/18:JuU13 2017/18:TU11
- Riksdagsbeslut
- (11 yrkanden): 11 avslag
Jämställ cykelväg och bilväg
Motion 2017/18:2652 av Karin Svensson Smith m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2017/18:2652 av Karin Svensson Smith m.fl. MP Jämställ cykelväg och bilväg Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska återkomma med ett lagändringsförslag som får följden att expropriationsmöjligheten för att anlägga och utveckla nationella- Inlämnad
- 2017-10-04
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2017/18:TU5
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Effektivisera polisens trafikövervakning
Motion 2017/18:2651 av Karin Svensson Smith och Lorentz Tovatt (båda MP)
Motion till riksdagen 2017/18:2651 av Karin Svensson Smith och Lorentz Tovatt båda MP Effektivisera polisens trafikövervakning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att Sverige bör införa ägaransvar vid hastighetsöverträdelser samt brott mot miljözonsbestämmelser och dubbdäcksförbud- Inlämnad
- 2017-10-04
- Förslag
- 4
- Utskottsberedning
- 2017/18:TU11
- Riksdagsbeslut
- (4 yrkanden): 4 avslag
Öresund bör bli ett marint reservat
Motion 2017/18:2110 av Karin Svensson Smith (MP)
Motion till riksdagen 2017/18:2110 av Karin Svensson Smith MP Öresund bör bli ett marint reservat Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att Öresund bör bli ett marint reservat och tillkännager detta för regeringen. Motivering Öresund omges av Nordens mest tätbefolkade- Inlämnad
- 2017-10-03
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2017/18:MJU9
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag