Karin Svensson Smith (MP)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Miljöpartiet
- Valkrets
- Skåne läns södra
- Titel
- Lärare.
- Född år
- 1956
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2014-09-29 – 2018-09-24
- Ordinarie
- 2005-06-03 – 2010-10-04
- Ordinarie
- 1998-10-05 – 2005-06-02
Trafikutskottet
- Ordförande
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2014-10-07
- Ledamot
- 2006-10-10 – 2010-10-04
- Ledamot
- 2005-06-16 – 2006-10-02
- Ledamot
- 2002-10-08 – 2005-06-15
- Ledamot
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
- Suppleant
- 2002-10-24 – 2005-06-02
- Suppleant
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 98-10 och 14-. Ledamot trafikutskottet 98-10 och ordförande 14-. Suppleant miljö- och jordbruksutskottet 98-05 och 06-10 och skatteutskottet 06-10. Ordförande GLOBE- miljönätverket i Sveriges riksdag 06-09.
Föräldrar
Förvaltaren Ragnar Svensson och receptarien Birgitta Svensson, f. Thomasson.
Utbildning
Gymnasieskola, samhällsvetenskaplig linje, Katedralskolan i Lund, slutår 75. Ämneslärarexamen och fil.kand. 84. Universitetskurser.
Anställningar
Ombudsman, Kommunistisk ungdom 76-78. Beklädnadsarbetare 78-79. Informationssekreterare, vpk 79-80. Högstadielärare, Hästveda 85-90. Gymnasieadjunkt, Nicolaiskolan i Helsingborg 90-98.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, nationalkommittén för förberedelser inför 1992 års FN-konferens om miljö och utveckling 91-92. Delegat, FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 92. Ledamot, kommunikationskommittén 95-97, miljömålskommittén 98-00, Vinnovas forskningsråd för innovativa transportsystem 02-, referensgrupp till vägtrafikbeskattningsutredningen 02-04 och referensgrupp till godstransportdelegationen 03-04. Ensamutredare, alkolåsutredningen 04-06. Ledamot, effektivare planering av vägar och järnvägar SOU 09-10. Sakkunnig, utredningen om järnvägens organisation 13-15.
Kommunala uppdrag
Ledamot, miljö- och hälsoskyddsnämnden, Lunds kommun 84-93 och miljönämnden 94-96. Ordförande, miljödelegationen, Lunds kommun 95-98. Ledamot, miljönämnden, Malmöhus läns landsting 95-96. 2:e vice ordförande, tekniska nämnden, Lunds kommun 11-14. 2:e vice ordförande, VA Syds ägarnämnd, Lunds kommun 11-14.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Styrelseledamot, vpk Skånes distrikt, ordförande 80-83. Ledamot, Vänsterpartiets programkommission 93-00. Ledamot, Miljöförbundets nationella styrelse 75-78, Folkkampanjen Nej till kärnkrafts nationella ledning 78-80 och Linje 3:s nationella ledning 79-80. Ordförande och förhandlare, Beklädnads 78-79. Valberedare, det nationella Nätverket för kvinnor i transportpolitiken 03-. Ordförande, riksdagens miljönätverk, Global Legislators Organisation for a Balanced Environment (GLOBE) 06-09. Länsstyrelsens miljömålsråd Skåne län 99-02 och 11-14. Stakeholder Klimatforskningsprogrammet LETS - Governing towards low-carbon energy and transport systems for 2050, Lunds Universitet 09-13. Stakeholder Metalund - Centrum för medicin och teknologi för arbetsliv och samhälle Lunds Universitet 10-15. Bolagsstyrelseledamot, Sundbybergs infrastruktur AB 11-14. Ledamot, Advisory board Chalmers styrelseområde transporter 13-14. Ordförande, Resenärsforum 13-15.
Litteratur
Vid vägs ände? - Järnvägarna, klimatet och Europas framtida transportpolitik (03, artikel i antologi). Res jämt - Tankar kring ett jämställt transportsystem (05, artikel i antologi). Alkolås - nyckel till nollvisionen. SOU 2005:72 (05). Vägval vänster (06, artikel i antologi). Öppna möjligheter med alkolås. SOU 2006:72 (06). Pax - Vandring med Dag Hammarskjölds Vägmärken - 20 röster från Lund (07). Den hållbara stadens transporter - Artikel i antologi: Hållbarhetens villkor, Arena förlag 13. Vilka styrmedel är lämpliga för att nå en fossilbränslefri transportsektor? I Transportform 13 - Granskade artiklar VTI:R787. Miljöpartiets vision för tågtrafiken (16).
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Problem med miljöbilsstödet
Skriftlig fråga 2015/16:1522 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2015/16:1522 Problem med miljöbilsstödet av Karin Svensson Smith MP till Miljöminister Karolina Skog MP Supermiljöbilspremien och femårig skattebefrielse för nya miljöbilar har instiftats för att miljöbilarnas andel av fordonsbeståndet inom Sverige ska öka. Åtgärderna syftar till att kompensera för ekonomiska nackdelar- Inlämnad
- 2016-08-19
- Besvarare
- Miljöminister Karolina Skog (MP)
Situtationen i taxiverksamhet i mindre orter hotad
Skriftlig fråga 2015/16:1474 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2015/16:1474 Situtationen i taxiverksamhet i mindre orter hotad av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Ardalan Shekarabi S Sveriges riksdag har ställt sig bakom målet att kollektivtrafikresandets andel ska fördubblas till 2020 jämfört med andelen 2006Den ambitiösa målsättningen ska leda till ökad tillgänglighet- Inlämnad
- 2016-07-25
- Besvarare
- Statsrådet Ardalan Shekarabi (S)
Risk för att tågfärjorna till Trelleborg försvinner
Skriftlig fråga 2015/16:1473 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2015/16:1473 Risk för att tågfärjorna till Trelleborg försvinner av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Anna Johansson S I över 100 år har det gått tågtrafik på färjor över Östersjön mellan Trelleborg och Tyskland. Denna länk till kontinenten är och har varit viktig för svensk export. Sedan början av 1990-talet- Inlämnad
- 2016-07-25
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Riskerna med färre bilbesiktningar
Skriftlig fråga 2015/16:273 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2015/16:273 Riskerna med färre bilbesiktningar av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Anna Johansson S Den svenska implementeringen av EU:s besiktningsdirektiv är för tillfället under diskussion. Transportstyrelsen har tidigare indikerat att en av de åtgärder de kan komma att föreslå är en utglesning av besiktningsintervallen,- Inlämnad
- 2015-11-05
- Besvarare
- Statsrådet Anna Johansson (S)
Bohusbanan
Skriftlig fråga 2003/04:1049 av Svensson Smith, Karin (v)
den 5 april Fråga 2003/04:1049 av Karin Svensson Smith v till statsrådet Ulrica Messing om Bohusbanan Enligt förordningen om statens spåranläggningar 1996:734 är det otillåtet att riva upp ett järnvägsspår innan minst tre år förflutit sedan tågtrafik har upphört. Så var det när järnvägsnätet var uppdelat i länsjärnvägar- Inlämnad
- 2004-04-05
- Besvarare
- Ulrica Messing (S)
nedläggning av Bohusbanan
Skriftlig fråga 2003/04:1005 av Svensson Smith, Karin (v)
den 29 mars Fråga 2003/04:1005 av Karin Svensson Smith v till statsrådet Ulrica Messing om nedläggning av Bohusbanan I december 2003 blev Vänsterpartiet, Miljöpartiet och regeringen överens om en stor satsning på järnvägar och vägar i västra Götaland. Nu föreslår Vägverket att Bohusbanan norr om Munkedal ska rivas- Inlämnad
- 2004-03-29
- Besvarare
- Ulrica Messing (S)
förmånsbilar
Skriftlig fråga 2003/04:974 av Svensson Smith , Karin (v)
den 24 mars Fråga 2003/04:974 av Karin Svensson Smith v till finansminister Bosse Ringholm om förmånsbilar Skatteverkets tolkning av nuvarande regler för beskattning av förmånsbilar innebär att arbetsgivaren kan erbjuda den anställde fri parkering på arbetsplatsen utan att detta påverkar det beskattningsbara förmånsvärdet.- Inlämnad
- 2004-03-24
- Besvarare
- Bosse Ringholm (S)
anslag till Rikstrafiken
Skriftlig fråga 2003/04:956 av Svensson Smith, Karin (v)
den 19 mars Fråga 2003/04:956 av Karin Svensson Smith v till statsrådet Ulrica Messing om anslag till Rikstrafiken Det är nu klart vilka kostnader som kommer att drabba operatörerna efter bolagiseringen av järnvägen och därmed inrättandet av Jernhusen. Stationskommittén har gjort en kartläggning av hela landet. Varje- Inlämnad
- 2004-03-19
- Besvarare
- Ulrica Messing (S)
trängselprissättning
Skriftlig fråga 2003/04:909 av Svensson Smith, Karin (v)
den 15 mars Fråga 2003/04:909 av Karin Svensson Smith v till statsrådet Ulrica Messing om trängselprissättning När riksdagen godkände budgeten för 2004, efterlystes samtidigt en översyn av systemet för fördelning av slot tider vid landets flygplatser som bättre än det nuvarande systemet stimulerar till att den befintliga- Inlämnad
- 2004-03-15
- Besvarare
- Ulrica Messing (S)
Banverkets underhåll
Skriftlig fråga 2003/04:440 av Svensson Smith, Karin (v)
den 10 december Fråga 2003/04:440 av Karin Svensson Smith v till statsrådet Ulrica Messing om Banverkets underhåll Efter att i flera år ha underhållet utlagt på entreprenörer har Banverkets brittiska motsvarighet Network Rail nyligen beslutat att ta tillbaka allt underhåll i egen regi. Den brittiska privatiseringen- Inlämnad
- 2003-12-10
- Besvarare
- Ulrica Messing (S)
alternativ till tunnel genom Hallandsåsen
Skriftlig fråga 2003/04:42 av Svensson Smith, Karin (v)
den 29 september Fråga 2003/04:42 av Karin Svensson Smith v till statsrådet Ulrica Messing om alternativ till tunnel genom Hallandsåsen En förutsättning för att tillföra Banverket de anslag ett slutförande av tunnelbygget genom Hallandsås ansågs behöva var att projektet kunde slutföras på ett miljösäkert sätt. Det- Inlämnad
- 2003-09-29
- Besvarare
- Ulrica Messing (S)