Karin Svensson Smith (MP)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Miljöpartiet
- Valkrets
- Skåne läns södra
- Titel
- Lärare.
- Född år
- 1956
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2014-09-29 – 2018-09-24
- Ordinarie
- 2005-06-03 – 2010-10-04
- Ordinarie
- 1998-10-05 – 2005-06-02
Trafikutskottet
- Ordförande
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2014-10-07
- Ledamot
- 2006-10-10 – 2010-10-04
- Ledamot
- 2005-06-16 – 2006-10-02
- Ledamot
- 2002-10-08 – 2005-06-15
- Ledamot
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
- Suppleant
- 2002-10-24 – 2005-06-02
- Suppleant
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 98-10 och 14-. Ledamot trafikutskottet 98-10 och ordförande 14-. Suppleant miljö- och jordbruksutskottet 98-05 och 06-10 och skatteutskottet 06-10. Ordförande GLOBE- miljönätverket i Sveriges riksdag 06-09.
Föräldrar
Förvaltaren Ragnar Svensson och receptarien Birgitta Svensson, f. Thomasson.
Utbildning
Gymnasieskola, samhällsvetenskaplig linje, Katedralskolan i Lund, slutår 75. Ämneslärarexamen och fil.kand. 84. Universitetskurser.
Anställningar
Ombudsman, Kommunistisk ungdom 76-78. Beklädnadsarbetare 78-79. Informationssekreterare, vpk 79-80. Högstadielärare, Hästveda 85-90. Gymnasieadjunkt, Nicolaiskolan i Helsingborg 90-98.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, nationalkommittén för förberedelser inför 1992 års FN-konferens om miljö och utveckling 91-92. Delegat, FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 92. Ledamot, kommunikationskommittén 95-97, miljömålskommittén 98-00, Vinnovas forskningsråd för innovativa transportsystem 02-, referensgrupp till vägtrafikbeskattningsutredningen 02-04 och referensgrupp till godstransportdelegationen 03-04. Ensamutredare, alkolåsutredningen 04-06. Ledamot, effektivare planering av vägar och järnvägar SOU 09-10. Sakkunnig, utredningen om järnvägens organisation 13-15.
Kommunala uppdrag
Ledamot, miljö- och hälsoskyddsnämnden, Lunds kommun 84-93 och miljönämnden 94-96. Ordförande, miljödelegationen, Lunds kommun 95-98. Ledamot, miljönämnden, Malmöhus läns landsting 95-96. 2:e vice ordförande, tekniska nämnden, Lunds kommun 11-14. 2:e vice ordförande, VA Syds ägarnämnd, Lunds kommun 11-14.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Styrelseledamot, vpk Skånes distrikt, ordförande 80-83. Ledamot, Vänsterpartiets programkommission 93-00. Ledamot, Miljöförbundets nationella styrelse 75-78, Folkkampanjen Nej till kärnkrafts nationella ledning 78-80 och Linje 3:s nationella ledning 79-80. Ordförande och förhandlare, Beklädnads 78-79. Valberedare, det nationella Nätverket för kvinnor i transportpolitiken 03-. Ordförande, riksdagens miljönätverk, Global Legislators Organisation for a Balanced Environment (GLOBE) 06-09. Länsstyrelsens miljömålsråd Skåne län 99-02 och 11-14. Stakeholder Klimatforskningsprogrammet LETS - Governing towards low-carbon energy and transport systems for 2050, Lunds Universitet 09-13. Stakeholder Metalund - Centrum för medicin och teknologi för arbetsliv och samhälle Lunds Universitet 10-15. Bolagsstyrelseledamot, Sundbybergs infrastruktur AB 11-14. Ledamot, Advisory board Chalmers styrelseområde transporter 13-14. Ordförande, Resenärsforum 13-15.
Litteratur
Vid vägs ände? - Järnvägarna, klimatet och Europas framtida transportpolitik (03, artikel i antologi). Res jämt - Tankar kring ett jämställt transportsystem (05, artikel i antologi). Alkolås - nyckel till nollvisionen. SOU 2005:72 (05). Vägval vänster (06, artikel i antologi). Öppna möjligheter med alkolås. SOU 2006:72 (06). Pax - Vandring med Dag Hammarskjölds Vägmärken - 20 röster från Lund (07). Den hållbara stadens transporter - Artikel i antologi: Hållbarhetens villkor, Arena förlag 13. Vilka styrmedel är lämpliga för att nå en fossilbränslefri transportsektor? I Transportform 13 - Granskade artiklar VTI:R787. Miljöpartiets vision för tågtrafiken (16).
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Kilometerskatt för tunga lastbilar
Interpellation 2009/10:135 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 25 november Interpellation 2009/10:135 Kilometerskatt för tunga lastbilar av Karin Svensson Smith mp till finansminister Anders Borg m Drygt 40 procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser kommer från transportsektorn, inkluderat utrikes flyg och sjöfart 2007En stor del av denna klimatpåverkan kommer från lastbilstrafiken.- Inlämnad
- 2009-11-25
- Besvarare
- Anders Borg (M)
Förbifart Stockholms effekter på sårbarhet och trängsel
Interpellation 2009/10:139 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 26 november Interpellation 2009/10:139 Förbifart Stockholms effekter på sårbarhet och trängsel av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c I debatten om Förbifart Stockholm har begreppet sårbarhet blivit alltmer förekommande. Oftast avses den sårbarhet som vägtrafiken står inför om Essingeleden- Inlämnad
- 2009-11-26
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Arbetet med trafikplan 2010-2021
Interpellation 2009/10:138 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 26 november Interpellation 2009/10:138 Arbetet med trafikplan 20102021 av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Inför Köpenhamnsmötet står världens ledare inför en avgörande utmaning. Det gäller att hitta metoder för att på ett snabbt och effektivt sätt minska utsläppen av växthusgaser.- Inlämnad
- 2009-11-26
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Konsekvenser av att avreglera Gotlandstrafiken
Interpellation 2009/10:97 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 10 november Interpellation 2009/10:97 Konsekvenser av att avreglera Gotlandstrafiken av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Den 25 juni 2009 beslutade regeringen att göra ändringar i den förordning som reglerar linjesjöfarten till och från Gotland. Ändringen går ut på att det inte längre- Inlämnad
- 2009-11-10
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Kritiska punkter i den nationella planen för transportsystemet och Förbifart Stockholm
Interpellation 2009/10:117 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 18 november Interpellation 2009/10:117 Kritiska punkter i den nationella planen för transportsystemet och Förbifart Stockholm av Karin Svensson Smith mp till miljöminister Andreas Carlgren c Just nu pågår en planering av vilka infrastrukturinvesteringar som ska prioriteras under perioden 20102021. Med anledning- Inlämnad
- 2009-11-18
- Besvarare
- Andreas Carlgren (C)
Nyckelfrågor kring finansiering av Förbifart Stockholm
Interpellation 2009/10:142 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 27 november Interpellation 2009/10:142 Nyckelfrågor kring finansiering av Förbifart Stockholm av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Just nu pågår åtgärdsplaneringen för trafikplanen 20102021. Här finns en möjlighet att styra om investeringar till att bli en del av klimatlösningen, i stället- Inlämnad
- 2009-11-27
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Förbifart Stockholm och kollektivtrafiken
Interpellation 2009/10:141 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 26 november Interpellation 2009/10:141 Förbifart Stockholm och kollektivtrafiken av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Inför Köpenhamnsmötet står världens ledare inför en avgörande utmaning. Det gäller att hitta metoder för att på ett snabbt och effektivt sätt minska utsläppen av växthusgaser.- Inlämnad
- 2009-11-26
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)
Cykling
Interpellation 2009/10:140 av Svensson Smith, Karin (mp)
den 26 november Interpellation 2009/10:140 Cykling av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c I regeringens infrastrukturproposition Framtidens resor och transporter lyfter regeringen fram vikten av att utveckla cykeltrafiken. Man har en målsättning att andelen gång- och cykeltrafik av de korta- Inlämnad
- 2009-11-26
- Besvarare
- Åsa Torstensson (C)