Karin Svensson Smith (MP)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Skåne läns södra
Titel
Lärare.
Född år
1956
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2014-09-29 – 2018-09-24
Ordinarie
2005-06-03 – 2010-10-04
Ordinarie
1998-10-05 – 2005-06-02

Trafikutskottet

Ordförande
2014-10-07 – 2018-09-24
Ledamot
2014-10-07 – 2014-10-07
Ledamot
2006-10-10 – 2010-10-04
Ledamot
2005-06-16 – 2006-10-02
Ledamot
2002-10-08 – 2005-06-15
Ledamot
1998-10-13 – 2002-09-30

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2006-10-24 – 2010-10-04
Suppleant
2002-10-24 – 2005-06-02
Suppleant
1998-10-13 – 2002-09-30

Skatteutskottet

Suppleant
2006-10-24 – 2010-10-04

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 98-10 och 14-. Ledamot trafikutskottet 98-10 och ordförande 14-. Suppleant miljö- och jordbruksutskottet 98-05 och 06-10 och skatteutskottet 06-10. Ordförande GLOBE- miljönätverket i Sveriges riksdag 06-09.

Föräldrar

Förvaltaren Ragnar Svensson och receptarien Birgitta Svensson, f. Thomasson.

Utbildning

Gymnasieskola, samhällsvetenskaplig linje, Katedralskolan i Lund, slutår 75. Ämneslärarexamen och fil.kand. 84. Universitetskurser.

Anställningar

Ombudsman, Kommunistisk ungdom 76-78. Beklädnadsarbetare 78-79. Informationssekreterare, vpk 79-80. Högstadielärare, Hästveda 85-90. Gymnasieadjunkt, Nicolaiskolan i Helsingborg 90-98.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, nationalkommittén för förberedelser inför 1992 års FN-konferens om miljö och utveckling 91-92. Delegat, FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 92. Ledamot, kommunikationskommittén 95-97, miljömålskommittén 98-00, Vinnovas forskningsråd för innovativa transportsystem 02-, referensgrupp till vägtrafikbeskattningsutredningen 02-04 och referensgrupp till godstransportdelegationen 03-04. Ensamutredare, alkolåsutredningen 04-06. Ledamot, effektivare planering av vägar och järnvägar SOU 09-10. Sakkunnig, utredningen om järnvägens organisation 13-15.

Kommunala uppdrag

Ledamot, miljö- och hälsoskyddsnämnden, Lunds kommun 84-93 och miljönämnden 94-96. Ordförande, miljödelegationen, Lunds kommun 95-98. Ledamot, miljönämnden, Malmöhus läns landsting 95-96. 2:e vice ordförande, tekniska nämnden, Lunds kommun 11-14. 2:e vice ordförande, VA Syds ägarnämnd, Lunds kommun 11-14.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Styrelseledamot, vpk Skånes distrikt, ordförande 80-83. Ledamot, Vänsterpartiets programkommission 93-00. Ledamot, Miljöförbundets nationella styrelse 75-78, Folkkampanjen Nej till kärnkrafts nationella ledning 78-80 och Linje 3:s nationella ledning 79-80. Ordförande och förhandlare, Beklädnads 78-79. Valberedare, det nationella Nätverket för kvinnor i transportpolitiken 03-. Ordförande, riksdagens miljönätverk, Global Legislators Organisation for a Balanced Environment (GLOBE) 06-09. Länsstyrelsens miljömålsråd Skåne län 99-02 och 11-14. Stakeholder Klimatforskningsprogrammet LETS - Governing towards low-carbon energy and transport systems for 2050, Lunds Universitet 09-13. Stakeholder Metalund - Centrum för medicin och teknologi för arbetsliv och samhälle Lunds Universitet 10-15. Bolagsstyrelseledamot, Sundbybergs infrastruktur AB 11-14. Ledamot, Advisory board Chalmers styrelseområde transporter 13-14. Ordförande, Resenärsforum 13-15.

Litteratur

Vid vägs ände? - Järnvägarna, klimatet och Europas framtida transportpolitik (03, artikel i antologi). Res jämt - Tankar kring ett jämställt transportsystem (05, artikel i antologi). Alkolås - nyckel till nollvisionen. SOU 2005:72 (05). Vägval vänster (06, artikel i antologi). Öppna möjligheter med alkolås. SOU 2006:72 (06). Pax - Vandring med Dag Hammarskjölds Vägmärken - 20 röster från Lund (07). Den hållbara stadens transporter - Artikel i antologi: Hållbarhetens villkor, Arena förlag 13. Vilka styrmedel är lämpliga för att nå en fossilbränslefri transportsektor? I Transportform 13 - Granskade artiklar VTI:R787. Miljöpartiets vision för tågtrafiken (16).

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Släpbussar

    Skriftlig fråga 2017/18:1505 av Karin Svensson Smith (MP)

    Fråga 2017/18:1505 Släpbussar av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Tomas Eneroth S Skånetrafiken har genomfört ett försöksprojekt i Kristianstad där en fordonskombination buss med släp för personbefordran trafikerade en stadsbusslinje under 24 månader. Transportstyrelsen följde projektet och hade regeringsuppdrag
    Inlämnad
    2018-06-15
    Besvarare
    Statsrådet Tomas Eneroth (S)
  • Förbudet mot handhållen kommunikationsutrustning

    Skriftlig fråga 2017/18:1062 av Karin Svensson Smith (MP)

    Fråga 2017/18:1062 Förbudet mot handhållen kommunikationsutrustning av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Tomas Eneroth S Den 1 februari blev det olagligt för bussförare i kollektivtrafiken att använda bussens kommunikationsutrustning under färd. För att inte bryta mot reglerna måste bussförarna köra in till kanten
    Inlämnad
    2018-03-20
    Besvarare
    Statsrådet Tomas Eneroth (S)
  • Handel med biogas

    Skriftlig fråga 2016/17:1361 av Karin Svensson Smith (MP)

    Fråga 2016/17:1361 Handel med biogas av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Ann Linde S Ekonomin är kärv för svenska biogasproducenter, och situationen blir allvarligare för varje dag som går. De senaste veckorna har beslut om flera nedläggningar av anläggningar tagits runt om i landet, och flera anläggningar ligger
    Inlämnad
    2017-05-05
    Besvarare
    Statsrådet Ann Linde (S)
  • Den svenska biogasens framtid

    Skriftlig fråga 2016/17:1092 av Karin Svensson Smith (MP)

    Fråga 2016/17:1092 Den svenska biogasens framtid av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Ibrahim Baylan S Många biogasproducenter har i dagsläget allvarliga lönsamhetsproblem. I Jönköping har beslut om nedläggning redan fattats, och i Jordberga utanför Trelleborg riskeras nedläggning om inte lönsamheten förbättras.
    Inlämnad
    2017-03-22
    Besvarare
    Statsrådet Ibrahim Baylan (S)
  • Järnvägsunderhåll utan upphandling på Södra stambanan

    Skriftlig fråga 2016/17:218 av Karin Svensson Smith (MP)

    Fråga 2016/17:218 Järnvägsunderhåll utan upphandling på Södra stambanan av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Anna Johansson S Riksdagen enades 2014 om att regeringen bör se till att Trafikverket skyndsamt bygger upp kompetens så att verket självständigt kan inspektera både järnvägsanläggningens status och entreprenörernas
    Inlämnad
    2016-10-25
    Besvarare
    Statsrådet Anna Johansson (S)
  • Problem med miljöbilsstödet

    Skriftlig fråga 2015/16:1522 av Karin Svensson Smith (MP)

    Fråga 2015/16:1522 Problem med miljöbilsstödet av Karin Svensson Smith MP till Miljöminister Karolina Skog MP Supermiljöbilspremien och femårig skattebefrielse för nya miljöbilar har instiftats för att miljöbilarnas andel av fordonsbeståndet inom Sverige ska öka. Åtgärderna syftar till att kompensera för ekonomiska nackdelar
    Inlämnad
    2016-08-19
    Besvarare
    Miljöminister Karolina Skog (MP)
  • Situtationen i taxiverksamhet i mindre orter hotad

    Skriftlig fråga 2015/16:1474 av Karin Svensson Smith (MP)

    Fråga 2015/16:1474 Situtationen i taxiverksamhet i mindre orter hotad av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Ardalan Shekarabi S Sveriges riksdag har ställt sig bakom målet att kollektivtrafikresandets andel ska fördubblas till 2020 jämfört med andelen 2006Den ambitiösa målsättningen ska leda till ökad tillgänglighet
    Inlämnad
    2016-07-25
    Besvarare
    Statsrådet Ardalan Shekarabi (S)
  • Risk för att tågfärjorna till Trelleborg försvinner

    Skriftlig fråga 2015/16:1473 av Karin Svensson Smith (MP)

    Fråga 2015/16:1473 Risk för att tågfärjorna till Trelleborg försvinner av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Anna Johansson S I över 100 år har det gått tågtrafik på färjor över Östersjön mellan Trelleborg och Tyskland. Denna länk till kontinenten är och har varit viktig för svensk export. Sedan början av 1990-talet
    Inlämnad
    2016-07-25
    Besvarare
    Statsrådet Anna Johansson (S)
  • Riskerna med färre bilbesiktningar

    Skriftlig fråga 2015/16:273 av Karin Svensson Smith (MP)

    Fråga 2015/16:273 Riskerna med färre bilbesiktningar av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Anna Johansson S Den svenska implementeringen av EU:s besiktningsdirektiv är för tillfället under diskussion. Transportstyrelsen har tidigare indikerat att en av de åtgärder de kan komma att föreslå är en utglesning av besiktningsintervallen,
    Inlämnad
    2015-11-05
    Besvarare
    Statsrådet Anna Johansson (S)
  • Trafikbuller och ohälsa

    Skriftlig fråga 2014/15:525 av Karin Svensson Smith (MP)

    Fråga 2014/15:525 Trafikbuller och ohälsa av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Gabriel Wikström S Buller är ett mycket stort hälsoproblem. Trafiken är den viktigaste bullerkällan. I Sverige beräknas närmare två miljoner personer exponeras för trafikbuller som överstiger det riktvärde för utomhusbuller 55 dB LAeq
    Inlämnad
    2015-05-12
    Besvarare
    Anna Johansson (S)
  • Yttrandefrihet

    Skriftlig fråga 2014/15:475 av Karin Svensson Smith (MP)

    Fråga 2014/15:475 Yttrandefrihet av Karin Svensson Smith MP till Närings- och innovationsminister Mikael Damberg S Den 7 april presenterade regeringen, företrädd av bland annat statsministern, vårbudgetens förslag om ökade satsningar på underhåll av det statliga järnvägsnätet. I anslutning till presentationen, som skedde
    Inlämnad
    2015-04-28
    Besvarare
    Mikael Damberg (S)
  • Annullering av klimatutsläppsrätter

    Skriftlig fråga 2014/15:380 av Karin Svensson Smith (MP)

    Fråga 2014/15:380 Annullering av klimatutsläppsrätter av Karin Svensson Smith MP till Klimat- och miljöminister Åsa Romson MP År 2009 bedömde Riksrevisionen att de svenska utsläppen av klimatgaser under 20082012 skulle bli ca 70 miljoner ton lägre än vad det svenska åtagandet enligt Kyotoprotokollet tillät för perioden
    Inlämnad
    2015-04-01
    Besvarare
    Åsa Romson (MP)
  • Avregleringen och Östgötatrafikens tidtabeller

    Skriftlig fråga 2009/10:1017 av Svensson Smith, Karin (mp)

    den 9 september Fråga 2009/10:1017 Avregleringen och Östgötatrafikens tidtabeller av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c I dag den 8 september rapporterar Östgöta Correspondenten om att pendlarna i Östgötatrafiken drabbas genom regeringens avreglering av järnvägen. Trots protester från 7 800
    Inlämnad
    2010-09-09
    Besvarare
    Åsa Torstensson (C)
  • Investering i biogasproduktion för fordonsdrivmedel

    Skriftlig fråga 2009/10:1014 av Svensson Smith, Karin (mp)

    den 3 september Fråga 2009/10:1014 Investering i biogasproduktion för fordonsdrivmedel av Karin Svensson Smith mp till näringsminister Maud Olofsson c Biogas är det bästa av de fordonsdrivmedel som finns och kan i dag ersätta delar av den stora volym bensin och diesel som används i vägtrafiken. Eftersom det trots
    Inlämnad
    2010-09-03
    Besvarare
    Maud Olofsson (C)
  • Biogas och landsbygdsstöd

    Skriftlig fråga 2009/10:1013 av Svensson Smith, Karin (mp)

    den 3 september Fråga 2009/10:1013 Biogas och landsbygdsstöd av Karin Svensson Smith mp till jordbruksminister Eskil Erlandsson c I dagsläget är det stora mängder råvara som lämpar sig för produktion av biogas som går till spillo. En av orsakerna är att lantbrukare inte får tillräckliga ekonomiska incitament för
    Inlämnad
    2010-09-03
    Besvarare
    Eskil Erlandsson (C)
  • Höjning av banavgifter

    Skriftlig fråga 2009/10:1005 av Svensson Smith, Karin (mp)

    den 31 augusti Fråga 2009/10:1005 Höjning av banavgifter av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c Regeringen talar ofta om behovet av smarta kombinationer av järnväg, väg och sjöfart. Där är vi helt överens. Mot bakgrund av detta ter sig regeringens strategi att höja priserna för tågtransporter
    Inlämnad
    2010-08-31
    Besvarare
    Åsa Torstensson (C)
  • Stöd för teknikutveckling i bussbranschen

    Skriftlig fråga 2009/10:996 av Svensson Smith, Karin (mp)

    den 20 augusti Fråga 2009/10:996 Stöd för teknikutveckling i bussbranschen av Karin Svensson Smith mp till näringsminister Maud Olofsson c Att fordonsindustrin i Sverige står inför en kris är de flesta medvetna om. Men hur den ska lösas råder det olika meningar om. I Miljöpartiet vill vi se en större satsning på
    Inlämnad
    2010-08-20
    Besvarare
    Maud Olofsson (C)
  • Förebyggande åtgärder för klimatsäkring av Sveriges vägnät

    Skriftlig fråga 2009/10:990 av Svensson Smith, Karin (mp)

    den 17 augusti Fråga 2009/10:990 Förebyggande åtgärder för klimatsäkring av Sveriges vägnät av Karin Svensson Smith mp till statsrådet Åsa Torstensson c För att klimatsäkra infrastrukturen inför kommande klimatförändringar krävs investeringar, till exempel för att minska sårbarheten vid ras, skred, storm och översvämningar.
    Inlämnad
    2010-08-17
    Besvarare
    Åsa Torstensson (C)
  • Anslag till förebyggande åtgärder mot naturolyckor

    Skriftlig fråga 2009/10:992 av Svensson Smith, Karin (mp)

    den 17 augusti Fråga 2009/10:992 Anslag till förebyggande åtgärder mot naturolyckor av Karin Svensson Smith mp till försvarsminister Sten Tolgfors m Under de senaste dygnen har det regnat mer i Skåne än vad det brukar göra på en hel månad. Många har redan drabbats av översvämningar och i samband med kraftiga regn
    Inlämnad
    2010-08-17
    Besvarare
    Sten Tolgfors (M)
  • Obligatoriska klimat- och sårbarhetsplaner

    Skriftlig fråga 2009/10:991 av Svensson Smith, Karin (mp)

    den 17 augusti Fråga 2009/10:991 Obligatoriska klimat- och sårbarhetsplaner av Karin Svensson Smith mp till miljöminister Andreas Carlgren c Många kommuner har inte insett allvaret i de kommande klimatförändringarna. Trots ökad sårbarhet fortsätter många kommuner att bevilja bygglov på tomter som riskerar att översvämmas.
    Inlämnad
    2010-08-17
    Besvarare
    Andreas Carlgren (C)

Filter

Valda filter