Karin Svensson Smith (MP)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Miljöpartiet
- Valkrets
- Skåne läns södra
- Titel
- Lärare.
- Född år
- 1956
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2014-09-29 – 2018-09-24
- Ordinarie
- 2005-06-03 – 2010-10-04
- Ordinarie
- 1998-10-05 – 2005-06-02
Trafikutskottet
- Ordförande
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2014-10-07
- Ledamot
- 2006-10-10 – 2010-10-04
- Ledamot
- 2005-06-16 – 2006-10-02
- Ledamot
- 2002-10-08 – 2005-06-15
- Ledamot
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
- Suppleant
- 2002-10-24 – 2005-06-02
- Suppleant
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 98-10 och 14-. Ledamot trafikutskottet 98-10 och ordförande 14-. Suppleant miljö- och jordbruksutskottet 98-05 och 06-10 och skatteutskottet 06-10. Ordförande GLOBE- miljönätverket i Sveriges riksdag 06-09.
Föräldrar
Förvaltaren Ragnar Svensson och receptarien Birgitta Svensson, f. Thomasson.
Utbildning
Gymnasieskola, samhällsvetenskaplig linje, Katedralskolan i Lund, slutår 75. Ämneslärarexamen och fil.kand. 84. Universitetskurser.
Anställningar
Ombudsman, Kommunistisk ungdom 76-78. Beklädnadsarbetare 78-79. Informationssekreterare, vpk 79-80. Högstadielärare, Hästveda 85-90. Gymnasieadjunkt, Nicolaiskolan i Helsingborg 90-98.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, nationalkommittén för förberedelser inför 1992 års FN-konferens om miljö och utveckling 91-92. Delegat, FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 92. Ledamot, kommunikationskommittén 95-97, miljömålskommittén 98-00, Vinnovas forskningsråd för innovativa transportsystem 02-, referensgrupp till vägtrafikbeskattningsutredningen 02-04 och referensgrupp till godstransportdelegationen 03-04. Ensamutredare, alkolåsutredningen 04-06. Ledamot, effektivare planering av vägar och järnvägar SOU 09-10. Sakkunnig, utredningen om järnvägens organisation 13-15.
Kommunala uppdrag
Ledamot, miljö- och hälsoskyddsnämnden, Lunds kommun 84-93 och miljönämnden 94-96. Ordförande, miljödelegationen, Lunds kommun 95-98. Ledamot, miljönämnden, Malmöhus läns landsting 95-96. 2:e vice ordförande, tekniska nämnden, Lunds kommun 11-14. 2:e vice ordförande, VA Syds ägarnämnd, Lunds kommun 11-14.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Styrelseledamot, vpk Skånes distrikt, ordförande 80-83. Ledamot, Vänsterpartiets programkommission 93-00. Ledamot, Miljöförbundets nationella styrelse 75-78, Folkkampanjen Nej till kärnkrafts nationella ledning 78-80 och Linje 3:s nationella ledning 79-80. Ordförande och förhandlare, Beklädnads 78-79. Valberedare, det nationella Nätverket för kvinnor i transportpolitiken 03-. Ordförande, riksdagens miljönätverk, Global Legislators Organisation for a Balanced Environment (GLOBE) 06-09. Länsstyrelsens miljömålsråd Skåne län 99-02 och 11-14. Stakeholder Klimatforskningsprogrammet LETS - Governing towards low-carbon energy and transport systems for 2050, Lunds Universitet 09-13. Stakeholder Metalund - Centrum för medicin och teknologi för arbetsliv och samhälle Lunds Universitet 10-15. Bolagsstyrelseledamot, Sundbybergs infrastruktur AB 11-14. Ledamot, Advisory board Chalmers styrelseområde transporter 13-14. Ordförande, Resenärsforum 13-15.
Litteratur
Vid vägs ände? - Järnvägarna, klimatet och Europas framtida transportpolitik (03, artikel i antologi). Res jämt - Tankar kring ett jämställt transportsystem (05, artikel i antologi). Alkolås - nyckel till nollvisionen. SOU 2005:72 (05). Vägval vänster (06, artikel i antologi). Öppna möjligheter med alkolås. SOU 2006:72 (06). Pax - Vandring med Dag Hammarskjölds Vägmärken - 20 röster från Lund (07). Den hållbara stadens transporter - Artikel i antologi: Hållbarhetens villkor, Arena förlag 13. Vilka styrmedel är lämpliga för att nå en fossilbränslefri transportsektor? I Transportform 13 - Granskade artiklar VTI:R787. Miljöpartiets vision för tågtrafiken (16).
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Cancerframkallande ämnen i fossila bränslen
Skriftlig fråga 2005/06:2143 av Svensson Smith, Karin (-)
den 20 september Fråga 2005/06:2143 av Karin Svensson Smith till statsrådet Lena Sommestad s Cancerframkallande ämnen i fossila bränslen Våren 2001 biföll riksdagen en proposition om en kemikaliestrategi för en god miljö. Många har inspirerats av de stora grepp som tas för att minska spridningen av hälsofarliga kemikalier.- Inlämnad
- 2006-09-20
- Besvarare
- Lena Sommestad (S)
Avgifterna för Öresundsbron
Skriftlig fråga 2005/06:2131 av Svensson Smith, Karin (-)
den 13 september Fråga 2005/06:2131 av Karin Svensson Smith till socialminister Berit Andnor s Avgifterna för Öresundsbron Öresundsbroavtalet formulerades så att bron skulle främja järnvägen. Tillkomsten av en fast förbindelse syftar till att främja en rationell och ändamålsenlig järnvägstrafik mellan länderna.- Inlämnad
- 2006-09-13
- Besvarare
- Ulrica Messing (S)
Ojnaremyr
Skriftlig fråga 2005/06:2123 av Svensson Smith, Karin (-)
den 12 september Fråga 2005/06:2123 av Karin Svensson Smith till statsrådet Lena Sommestad s Ojnaremyr Länsstyrelsen har inventerat vilka områden på Gotland som bör komma i fråga för Natura 2000-klassning i enlighet med art- och habitatdirektivet. Regeringen har valt att till EU vidarebefordra samtliga förslag från- Inlämnad
- 2006-09-12
- Besvarare
- Lena Sommestad (S)
Satsning på spårvägar i storstäder
Skriftlig fråga 2005/06:2094 av Svensson Smith, Karin (-)
den 1 september Fråga 2005/06:2094 av Karin Svensson Smith till statsrådet Ulrica Messing s Satsning på spårvägar i storstäder Kollektivtrafiken i storstäder är en grundsten för att kunna minska transportsektorns nästan totala oljeberoende och stora klimatpåverkan. Den ökande trafiken av bilar och lastbilar gör- Inlämnad
- 2006-09-01
- Besvarare
- Ulrica Messing (S)
Rättvisemärkta produkter i offentlig sektor
Skriftlig fråga 2005/06:2064 av Svensson Smith, Karin (-)
den 25 augusti Fråga 2005/06:2064 av Karin Svensson Smith till jordbruksminister Ann-Christin Nykvist s Rättvisemärkta produkter i offentlig sektor Rättvisemärkt syftar till att skapa en etisk och social märkning som garanterar att varan producerats under rättvisa villkor och ger konsumenter en möjlighet att genom- Inlämnad
- 2006-08-25
- Besvarare
- Sven-Erik Österberg (S)
Statliga bolags arbete med socialt ansvar
Skriftlig fråga 2005/06:2063 av Svensson Smith, Karin (-)
den 25 augusti Fråga 2005/06:2063 av Karin Svensson Smith till näringsminister Thomas Östros s Statliga bolags arbete med socialt ansvar Regeringen har i sin ägarpolitik uttalat att alla statliga bolag ska ha en etikpolicy. Trots detta har fortfarande inte alla statliga bolag sådan policy. I rapporter från Amnesty- Inlämnad
- 2006-08-25
- Besvarare
- Thomas Östros (S)
Arbetsmiljökrav på underleverantörer vid statlig upphandling
Skriftlig fråga 2005/06:2062 av Svensson Smith, Karin (-)
den 25 augusti Fråga 2005/06:2062 av Karin Svensson Smith till statsrådet Sven-Erik Österberg s Arbetsmiljökrav på underleverantörer vid statlig upphandling I våras uppmärksammades att svenska kommuner använder sten inköpt i Kina. Stenen producerades under mycket dåliga arbetsvillkor. Dålig skyddsutrustning och- Inlämnad
- 2006-08-25
- Besvarare
- Sven-Erik Österberg (S)
Flygtrafiken och oljeberoendet
Skriftlig fråga 2005/06:2043 av Svensson Smith, Karin (-)
den 21 augusti Fråga 2005/06:2043 av Karin Svensson Smith till statsrådet Ulrica Messing s Flygtrafiken och oljeberoendet Det finns en bred enighet i samhället om att människans användning av fossila bränslen påverkar klimatet på ett sätt som i förlängningen kan ge mycket omfattande konsekvenser. Att minska användningen- Inlämnad
- 2006-08-21
- Besvarare
- Ulrica Messing (S)
Revidering av väg- och järnvägsplanerna
Skriftlig fråga 2005/06:1989 av Svensson Smith, Karin (-)
den 10 augusti Fråga 2005/06:1989 av Karin Svensson Smith till statsrådet Ulrica Messing s Revidering av väg- och järnvägsplanerna Det har framkommit att Banverket överväger att lägga ned 15 spårsträckningar i Sverige. Banverket anger att det behöver ytterligare totalt 1,1 miljarder kronor fram till 2015 för att- Inlämnad
- 2006-08-10
- Besvarare
- Ulrica Messing (S)
Visstidsanställningar
Skriftlig fråga 2005/06:1983 av Svensson Smith, Karin (-)
den 7 augusti Fråga 2005/06:1983 av Karin Svensson Smith till näringsminister Thomas Östros s Visstidsanställningar En ny lagstiftning som begränsar arbetsgivarnas möjligheter att utnyttja möjligheten till tidsbegränsade anställningar träder i kraft den 1 juli 2007. Lagändringen behövs eftersom otrygga anställningsformer- Inlämnad
- 2006-08-07
- Besvarare
- Hans Karlsson (S)
Väginvesteringar
Skriftlig fråga 2005/06:1962 av Svensson Smith, Karin (-)
den 31 juli Fråga 2005/06:1962 av Karin Svensson Smith till statsrådet Ulrica Messing s Väginvesteringar Enligt ett pressmeddelande från Vägverket har regeringen gett verket tillåtelse att utnyttja anslagskrediten för att tidigarelägga starten av tre vägbyggen som tillsammans beräknas kosta nära 1,7 miljarder kronor.- Inlämnad
- 2006-07-31
- Besvarare
- Ulrica Messing (S)
Beredskap för oljeolycka i Östersjön
Skriftlig fråga 2005/06:1933 av Svensson Smith, Karin (-)
den 20 juli Fråga 2005/06:1933 av Karin Svensson Smith till statsrådet Ulrica Messing s Beredskap för oljeolycka i Östersjön Inom några år beräknas Östersjön ha ca 100 000 fartygspassager årligen. Mycket stora mängder olja transporteras från Ryssland via Östersjön. Förutom avsiktliga utsläpp från båtarna finns- Inlämnad
- 2006-07-20
- Besvarare
- Ulrica Messing (S)
Skydd av den biologiska mångfalden
Skriftlig fråga 2005/06:1876 av Svensson Smith, Karin (-)
den 27 juni Fråga 2005/06:1876 av Karin Svensson Smith till statsrådet Lena Sommestad s Skydd av den biologiska mångfalden Riksdagen har vid upprepade tillfällen antagit att den biologiska mångfalden i Sverige ska säkras. Ett högexploaterande skogs- och jordbruk har lett till att många arter i dag har svårt att- Inlämnad
- 2006-06-27
- Besvarare
- Lena Sommestad (S)
Strategiska utmaningar - En vidareutveckling av svensk strategi för hållbar utveckling
Betänkande 2005/06:MJU31
Regeringen har lämnat en skrivelse till riksdagen med en vidareutveckling av den svenska strategin för hållbar utveckling som presenterades år 2004. Strategin omfattar alla dimensioner av hållbar utveckling - den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga. Utmaningar och möjligheter synliggörs. Mål och åtgärder presenteras i ett 99-punktsprogram. Riksdagen avslutade ärendet utan att besluta något mer.- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 15, 66 minuter
- Justering
- 2006-05-30
- Debatt
- 2006-06-15
- Beslut
- 2006-06-17
Moderna transporter
Betänkande 2005/06:TU5
Regeringen har redovisat sina mål, principer och strategier för transportpolitiken. Medborgar- och kundperspektivet lyfts fram liksom behovet av hållbara transportlösningar för regional utveckling och vidgade arbetsmarknadsregioner. Riksdagen godkände inriktningen på transportpolitiken och sade ja till- Behandlade dokument
- 274
- Förslagspunkter
- 50
- Reservationer
- 40
- Anföranden och repliker
- 41, 200 minuter
- Beredning
- 2006-04-04
- Justering
- 2006-05-16
- Debatt
- 2006-05-30
- Beslut
- 2006-05-30
Åtgärder mot svarttaxi m.m.
Betänkande 2005/06:TU14
Riksdagen uppmanar regeringen att skynda på arbetet mot den ekonomiska brottsligheten inom taxinäringen. Det skulle innebära att regeringen under denna mandatperiod lämnar en remiss till lagrådet med förslag på åtgärder. På så sätt skulle ett förslag till riksdagen kunna presenteras redan i höst. Regeringens- Behandlade dokument
- 14
- Förslagspunkter
- 8
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 15, 54 minuter
- Beredning
- 2006-04-06
- Justering
- 2006-05-04
- Debatt
- 2006-05-12
- Beslut
- 2006-05-16
Sjöfartsfrågor
Betänkande 2005/06:TU12
Riksdagen sade nej till motionsförslag om sjöfartsfrågor från den allmänna motionstiden 2004 och 2005. Motionerna handlade bland annat om säkerhet och miljöskydd i Östersjöområdet, M/S Estonias förlisning, rationaliseringar inom Sjöfartsverket, hamntjänster och nödhamnar. De borgerliga partierna och- Behandlade dokument
- 25
- Förslagspunkter
- 17
- Reservationer
- 12
- Anföranden och repliker
- 17, 77 minuter
- Justering
- 2006-04-06
- Debatt
- 2006-04-27
- Beslut
- 2006-04-27
med anledning av skr. 2005/06:126 Strategiska utmaningar – En vidareutveckling av svensk strategi för hållbar utveckling
Motion 2005/06:MJ35 av Karin Svensson Smith m.fl. (-, mp)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen begär att regeringen återkommer till riksdagen med ett förslag till distinkt definition av begreppet långsiktigt hållbar utveckling utifrån målet att avvärja hot mot jordens livsuppehållande system och att denna definition ges en överordnad funktion i skrivelsen. Inledning Regeringen- Inlämnad
- 2006-04-06
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:MJU31
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Väg- och fordonsfrågor
Betänkande 2005/06:TU8
Riksdagen sade nej till motioner från främst allmänna motionstiden 2005 om väg- och fordonsfrågor. Skälet är tidigare riksdagsbeslut, att det redan pågår arbete i de frågor som motionerna tar upp och att regeringen, Vägverket eller lokala och regionala organ bestämmer i många av de frågor motionerna tar upp. Motionerna handlar om fordonsutrustning, vägtrafikbuller, dubbdäcksanvändning, vägvisning, vikt- och lastregler, övergivna fordon, EU-mopeder, snöskotrar samt parkeringsfrågor.- Behandlade dokument
- 40
- Förslagspunkter
- 24
- Reservationer
- 8
- Anföranden och repliker
- 25, 98 minuter
- Beredning
- 2006-02-02
- Justering
- 2006-02-21
- Debatt
- 2006-03-08
- Beslut
- 2006-03-09