Lars-Axel Nordell (KD)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Örebro län
Titel
Verksamhetschef.
Född år
1952
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2009-01-01 – 2018-09-24

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2018-02-16 – 2018-09-24
Suppleant
2012-02-24 – 2014-09-29
Ledamot
2010-10-12 – 2012-02-23

Kulturutskottet

Suppleant
2016-01-20 – 2018-09-24
Ledamot
2014-10-07 – 2015-11-18
Ledamot
2012-02-24 – 2014-09-29
Suppleant
2009-02-09 – 2010-10-04

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2017-12-15 – 2018-09-24
Ledamot
2015-11-18 – 2017-12-15
Suppleant
2014-10-14 – 2015-11-18

Trafikutskottet

Suppleant
2009-01-20 – 2010-10-04

Socialutskottet

Suppleant
2010-12-20 – 2014-09-29
Suppleant
2009-02-09 – 2010-10-04

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2014-10-07 – 2018-09-24
Suppleant
2010-12-20 – 2014-09-29

Civilutskottet

Suppleant
2018-04-11 – 2018-09-24

EU-nämnden

Suppleant
2016-06-14 – 2018-09-24
Suppleant
2016-02-10 – 2016-06-13

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 09-. Ledamot arbetsmarknadsutskottet 10-12, kulturutskottet 12-15 och miljö- och jordbruksutskottet 15-. Suppleant socialutskottet 09-14, kulturutskottet 09-10 och 16-, trafikutskottet 09-10, konstitutionsutskottet 10-, arbetsmarknadsutskottet 12-14 och EU-nämnden 16-. Ordförande, Riksdagens nykterhetsgrupp 10-.

Föräldrar

Skulptören Axel Nordell och lärarinnan Ebba Nordell, f. Pettersson.

Utbildning

Gymnasieskola, Sveg, slutår 73. Socionomexamen, Högskolan i Örebro 78. Filosofi och kulturgeografi, Örebro universitet 04-05.

Anställningar

Lärarvikarie och lärarassistent, Hagalundsskolan i Solna 74-75. Partiombudsman, Kristdemokraterna, Örebro län 79-91. Assistent, Frivården i Örebro 80-81. Oppositionsråd, Örebro läns landsting 83-02. Regionpolitisk utvecklingssekreterare, Kristdemokraternas riksorganisation 03-06. Verksamhetschef, studieförbundet NBV, Örebro län 06-08.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Styrelseledamot, Länsstyrelsen i Örebro län 95-98, ersättare 99-02. Styrelseledamot, Länsarbetsnämnden 99-01. Ledamot, Fängelseutredningen SOU 1993:76 och SOU 1994:5 92-94. Ledamot, Regionberedningen SOU 1993:97 och SOU 1995:27 92-95.

Kommunala uppdrag

Ledamot, landstingsstyrelsen, Örebro läns landsting, 83-02, ersättare 82-84. 2:e vice ordförande, landstingets miljö- och hälsopolitiska delegation 92-94. Ledamot, landstingets hälso- och sjukvårdspolitiska delegation 95-98. 2:e vice ordförande, landstingets regionala beredning 99-02 och landstingets beredning för funktionshinder och handikapp 03-06. Styrelseledamot, Landstingsfastigheter AB, Örebro 92-94. Vice ordförande, landstingsförbundets regionala beredning 99-01. Ledamot, SKL:s beredning för Tillväxt och regionutveckling, TRU 01-02. Ledamot, regionförbundets fullmäktige, Örebro län 06-10. Ersättare, EU:s övervakningskommitté för Leader-plus-projekt 01-04. Ledamot, Strukturfondspartnerskapet för Östra Mellansverige 08-09.

Bostadsort

Örebro

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: En livsmedelsstrategi för Sverige

    En livsmedelsstrategi för Sverige

    Betänkande 2016/17:MJU23

    Riksdagen godkände regeringens förslag om mål för en svensk livsmedelsstrategi. Syftet med livsmedelsstrategin är att uppnå en långsiktigt hållbar och konkurrenskraftig livsmedelskedja. Livsmedelsproduktionen ska öka, miljömålen ska nås och den ska också bidra till en hållbar utveckling i hela landet.

    Med anledning av strategin riktade riksdagen sju tillkännagivanden, uppmaningar, till regeringen:

    • Regeringen bör säkerställa generellt goda företagsvillkor för hela livsmedelskedjan. Nationella, mer långtgående regler, ska alltid vara väl motiverade och prövas noga.
    • Berörda myndigheter bör få främjandeuppdrag som förtydligar att de inte bara ska kontrollera att regler följs utan att de även ska göra det lättare för och stötta företagen i livsmedelskedjan.
    • Regeringen bör säkerställa att godkännandeprocesserna för växtskyddsmedel är effektiva och förutsägbara.
    • Reglerna för distribution och försäljning av viltkött bör förenklas.
    • Regeringen bör göra det lättare för konsumenter att göra hållbara och medvetna val.
    • Livsmedelsexporten bör underlättas och främjas.
    • Svensk livsmedelsproduktion bör styras av konsumenternas efterfrågan och inte av politiskt bestämda mål för specifika produktionsformer.

     

    Behandlade dokument
    79
    Förslagspunkter
    66
    Reservationer
    118 
    Anföranden och repliker
    62, 154 minuter
    Justering
    2017-06-01
    Bordläggning
    2017-06-16
    Debatt
    2017-06-19
    Beslut
    2017-06-20
  • med anledning av prop. 2016/17:200 Miljöbedömningar

    Motion 2016/17:3758 av Kristina Yngwe m.fl. (C, M, L, KD)

    Motion till riksdagen 2016/17:3758 av Kristina Yngwe m.fl. C, M, L, KD med anledning av prop. 2016/17:200 Miljöbedömningar Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att kraven på miljökonsekvensbeskrivningens innehåll endast ska avse sådant som krävs för ett korrekt genomförande
    Inlämnad
    2017-06-19
    Förslag
    4
    Utskottsberedning
    2017/18:MJU5
    Riksdagsbeslut
    (4 yrkanden): 1 avslag, 3 bifall,
  • Motionen utgår

    Motion 2016/17:3756

    Motion till riksdagen 2016/17:3756 Motionen utgår.
    Inlämnad
    2017-06-19
    Förslag
    1
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ett klimatpolitiskt ramverk för Sverige

    Ett klimatpolitiskt ramverk för Sverige

    Betänkande 2016/17:MJU24

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om ett klimatpolitiskt ramverk för Sverige. Det klimatpolitiska arbetet bör utgå från ett långsiktigt, tidssatt utsläppsmål som riksdagen fastställer. Målet ska vara att Sverige senast 2045 inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären. Efter det ska negativa utsläpp uppnås. Riksdagen sa också ja till ett etappmål för utsläpp av växthusgaser till 2030 och 2040 och ett etappmål för utsläpp från inrikes transporter. Delar av det klimatpolitiska ramverket regleras i lag genom den nya klimatlagen. Lagen innehåller grundläggande bestämmelser om regeringens klimatpolitiska arbete. Klimatlagen börjar gälla den 1 januari 2018.

    Riksdagen riktade ett tillkännagivande till regeringen om att klimatpolitiken ska vara långsiktigt effektiv och bedrivas så att minskade utsläpp av växthusgaser förenas med tillväxt.

    Behandlade dokument
    31
    Förslagspunkter
    36
    Reservationer
    32 
    Anföranden och repliker
    60, 206 minuter
    Justering
    2017-06-01
    Bordläggning
    2017-06-13
    Debatt
    2017-06-14
    Beslut
    2017-06-15
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Följande ministrar deltar: Finansminister Magdalena Andersson S Utrikesminister Margot Wallström S Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll S Miljöminister Karolina Skog MP Finansminister Magdalena Andersson S besvarar såväl allmänpolitiska frågor som frågor inom sitt eget ansvarsområde.
    Datum
    2017-06-01
  • Stillbild från Debatt om förslag: Övergripande miljöfrågor

    Övergripande miljöfrågor

    Betänkande 2016/17:MJU22

    Tillståndsprocesserna inom miljölagstiftningen borde förenklas och förkortas. Riksdagen riktade ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om detta.

    Verksamheter som riskerar att påverka miljön negativt måste söka och beviljas tillstånd för att få utföra sin verksamhet. Sådana verksamheter ska prövas noga och hårda krav ska ställas för att skydda miljön. Riksdagen anser dock att det är mycket viktigt att tillståndsprocesserna utformas på ett mer effektivt sätt än i dag. Bland annat borde handläggningstiderna i många fall kortas. Enligt riksdagen borde det också övervägas om företag som vill göra miljöförbättrande åtgärder skulle kunna premieras genom att få en snabbare handläggning, en "grön gräddfil". Riksdagen uppmanade regeringen till detta.

    Riksdagen sa nej till övriga motionsförslag som behandlades samtidigt.

    Behandlade dokument
    19
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    20, 76 minuter
    Justering
    2017-05-18
    Bordläggning
    2017-05-30
    Debatt
    2017-05-31
    Beslut
    2017-05-31
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Distanshandel med alkohol

    Distanshandel med alkohol

    Interpellation 2016/17:492 av Lars-Axel Nordell (KD)

    Interpellation 2016/17:492 Distanshandel med alkohol av Lars-Axel Nordell KD till Statsrådet Gabriel Wikström S Ur folkhälsosynpunkt innebär ökad totalkonsumtion av alkohol en ökning av alkoholskadorna i samhället. Ett av de viktiga verktygen för att sänka totalkonsumtionen av alkohol är att begränsa tillgängligheten.
    Inlämnad
    2017-04-28
    Besvarare
    Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Avfall och kretslopp

    Avfall och kretslopp

    Betänkande 2016/17:MJU15

    Riksdagen sa nej till motionsförslag om avfall och kretslopp. Motionerna handlar bland annat om pantsystem, matsvinn och producentansvar. Riksdagen sa nej främst för att arbete redan pågår i dessa frågor.

    Behandlade dokument
    47
    Förslagspunkter
    15
    Reservationer
    20 
    Anföranden och repliker
    28, 104 minuter
    Justering
    2017-04-04
    Bordläggning
    2017-04-18
    Debatt
    2017-04-19
    Beslut
    2017-04-20
  • Stillbild från Debatt om förslag: Trafiksäkerhet

    Trafiksäkerhet

    Betänkande 2016/17:TU11

    En strategi borde tas fram för att säkerhetsställa att vägarna blir säkrare för alla trafikanter, inklusive motorcyklister. Det anser riksdagen och vill därför att regeringen ska ge Trafikverket i uppdrag att ta fram en sådan strategi. Riksdagen uppmanade regeringen till detta i ett tillkännagivande.

    Riksdagen menar att en strategi behövs då det finns behov av åtgärder för att öka motorcykeltrafikens säkerhet. Till exempel bör vägräckens utformning ses över då de i dag kan utgöra en risk för motorcyklister. Riksdagen konstaterar också att antalet cykelolyckor ökar och ser därför ett behov av insatser som höjer trafiksäkerheten för cyklister.

    Riksdagen sa samtidigt ja till regeringens förslag om ändringar i körkortslagen. Förändringarna innebär bland annat att svenskar inte längre kan förnya sina körkort om de bor permanent utanför Sverige. De lagändringarna som nu görs innebär att samma regler gäller oavsett om man bor inom eller utanför EES. Förändringarna innebär att den svenska lagen bättre anpassas till EU-regler.

    Behandlade dokument
    71
    Förslagspunkter
    20
    Reservationer
    21 
    Anföranden och repliker
    23, 124 minuter
    Justering
    2017-03-23
    Bordläggning
    2017-04-04
    Debatt
    2017-04-05
    Beslut
    2017-04-05
  • med anledning av prop. 2016/17:158 Studiestartsstöd - ett nytt rekryterande studiestöd

    Motion 2016/17:3690 av Annika Eclund m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2016/17:3690 av Annika Eclund m.fl. KD med anledning av prop. 2016/17:158 Studiestartsstöd ett nytt rekryterande studiestöd Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår propositionen. Propositionens innehåll I propositionen föreslås en ny lag om studiestartsstöd. Stödet syftar till att öka rekryteringen
    Inlämnad
    2017-04-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:UbU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Hotet mot småskalig vattenkraft och andra fördämningar

    Skriftlig fråga 2016/17:1111 av Lars-Axel Nordell (KD)

    Fråga 2016/17:1111 Hotet mot småskalig vattenkraft och andra fördämningar av Lars-Axel Nordell KD till Miljöminister Karolina Skog MP Många småskaliga vattenkraftsproducenter riskerar konkurs på grund av att de varken har råd att avveckla sin verksamhet eller genomföra de åtgärder som länsstyrelserna kräver. Länsstyrelserna
    Inlämnad
    2017-03-23
    Besvarare
    Miljöminister Karolina Skog (MP)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utvidgning av Björnlandets nationalpark

    Utvidgning av Björnlandets nationalpark

    Betänkande 2016/17:MJU17

    Björnlandets nationalpark ska utvidgas med intilliggande mark- och vattenområden som ägs av staten. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Björnlandets nationalpark bildades 1991 och syftet var att bevara ett värdefullt berg- och urskogsområde. Nationalparken ligger i Åsele kommun och utvidgningen gör att nationalparkens yta ökar från 1143 hektar till 2369 hektar. Värdefulla våtmarker och geologiska formationer som finns i området kommer nu att ingå i nationalparken. Utvidgningen innebär också att nationalparkens urskogs- och naturskogslika områden ökar.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    36, 120 minuter
    Justering
    2017-03-02
    Bordläggning
    2017-03-14
    Debatt
    2017-03-15
    Beslut
    2017-03-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utvidgning av Tivedens nationalpark

    Utvidgning av Tivedens nationalpark

    Betänkande 2016/17:MJU16

    Tivedens nationalpark ska utvidgas med intilliggande mark som ägs av staten. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Nationalparken ligger i Laxå och Karlsborgs kommun och förändringen gör att nationalparkens yta ökar från 1352 hektar till 2030 hektar. Värdefulla våtmarker och geologiska formationer som finns i området kommer framöver att ingå i nationalparken. Utvidgningen innebär också att nationalparkens naturskogslika områden ökar.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    36, 120 minuter
    Justering
    2017-03-02
    Bordläggning
    2017-03-14
    Debatt
    2017-03-15
    Beslut
    2017-03-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Naturvård och områdesskydd

    Naturvård och områdesskydd

    Betänkande 2016/17:MJU9

    Strandskyddsreglerna behöver förändras och bli mer flexibla. Det anser riksdagen som i ett tillkännagivande uppmanar regeringen att förändra strandskyddslagstiftningen.

    Strandskyddsreglerna innebär bland annat att man inte får bygga hus närmare strandlinjen än 100 meter, i vissa fall 300 meter. Under 2009 gjordes strandskyddsreglerna om i syfte att skapa en mer flexibel tillämpning av reglerna. Men riksdagen tycker inte att reformen har fått tillräckligt genomslag. Riksdagen ser att reglerna fortfarande hindrar kommuner från att skapa attraktiva boendemiljöer på landsbygden. Riksdagen anser därför att reglerna bör reformeras så att det bland annat blir möjligt att ge fler undantag från strandskyddsreglerna.

    Behandlade dokument
    54
    Förslagspunkter
    13
    Reservationer
    13 
    Anföranden och repliker
    36, 120 minuter
    Justering
    2017-02-21
    Bordläggning
    2017-03-14
    Debatt
    2017-03-15
    Beslut
    2017-03-15
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Följande ministrar deltar: Finansminister Magdalena Andersson S Utrikesminister Margot Wallström S Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson S Miljöminister Karolina Skog MP Finansminister Magdalena Andersson S
    Datum
    2017-03-02
  • Fortsatt biodrift av busstrafiken

    Skriftlig fråga 2016/17:971 av Lars-Axel Nordell (KD)

    Fråga 2016/17:971 Fortsatt biodrift av busstrafiken av Lars-Axel Nordell KD till Statsrådet Ibrahim Baylan S Sverige har av EU fått godkännande att ha ett skatteundantag för biodrivmedel till och med år 2018. Jag vet att regeringen arbetar för att detta undantag ska förlängas. Sverige behöver en plan för hur vi ska hantera
    Inlämnad
    2017-03-02
    Besvarare
    Statsrådet Ibrahim Baylan (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kultur för alla

    Kultur för alla

    Betänkande 2016/17:KrU5

    Samarbetet mellan kulturen och välfärdens kärnområden borde stärkas. Det anser riksdagen som tycker att regeringen ska bygga vidare på tidigare satsningar som gjorts på kultur och hälsa. Riksdagen uppmanade därför regeringen till detta i ett tillkännagivande.

    Syftet är att utveckla pågående arbete och stärka samarbetet mellan kulturen och välfärdens kärnområden, till exempel vård och omsorg. Redan förra året riktade riksdagen en liknande uppmaning till regeringen. Men riksdagen anser inte att regeringen har följt uppmaningen och riktade därför ett tillkännagivande till regeringen även i år.

    Riksdagen sa nej till de motionsförslag som behandlades samtidigt. Förslagen handlade bland annat om kultursamverkan, samiskt kulturcentrum och kulturutbyte med omvärlden.

    Behandlade dokument
    10
    Förslagspunkter
    9
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    32, 95 minuter
    Justering
    2017-02-14
    Bordläggning
    2017-02-22
    Debatt
    2017-02-23
    Beslut
    2017-03-01
  • Stillbild från Debatt om förslag: Vattenvård

    Vattenvård

    Betänkande 2016/17:MJU10

    Riksdagen sa nej till motioner om vattenvård inkomna under allmänna motionstiden 2016/17. Motionerna handlar bland annat om åtgärder mot övergödning och föroreningar i haven, förvaltningen av kvaliteten på vattenmiljön, hantering av avloppsvatten samt regler om vattenskyddsområden. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår inom en del av de områden som motionerna tar upp, att ekonomiska förstärkningar görs samt att utredning pågår.

    Behandlade dokument
    21
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    12 
    Anföranden och repliker
    8, 70 minuter
    Justering
    2017-02-16
    Bordläggning
    2017-02-21
    Debatt
    2017-02-22
    Beslut
    2017-03-01
  • Stillbild från Debatt om förslag: Giftfri vardag

    Giftfri vardag

    Betänkande 2016/17:MJU7

    Riksdagen uppmanade regeringen i ett tillkännagivande att intensifiera arbetet och med kraft fortsätta verka för att hanteringen och bedömningen av grupper av kemiska ämnen ska bli effektivare inom EU.

    Ett av etappmålen inom miljökvalitetsmålet Giftfri miljö är utveckling och tillämpning av EU:s kemikalieregler. För att nå miljökvalitetsmålet ska det via Reachförordningen och annan EU-lagstiftning senast 2020 i högre utsträckning bland annat vara möjligt att bedöma och pröva grupper av ämnen med liknande egenskaper, kemisk struktur eller användningsområde. Reglerna, som Reach och annan kemikalielagstiftning, är i hög grad uppbyggda för att bedöma enskilda kemiska ämnen var för sig. Ett sätt att kringgå ett förbud mot en viss kemikalie kan vara att byta ut den kemikalien mot en med liknande egenskaper men där grundegenskaperna kvarstår. Det medför att den nya kemikalien kan ha likartade oönskade egenskaper och är tillåten på marknaden fram tills att även det ämnet förbjuds.

    Riksdagen konstaterar att problemen delvis skulle kunna motverkas genom att grupper av ämnen bedöms samlat. Detta skulle också kunna påskynda utfasningen av särskilt farliga ämnen.

    Tillkännagivandet kom i samband med att riksdagen behandlade regeringens skrivelse Giftfri vardag samt motionsförslag inom samma område från allmänna motionstiden 2016.

    Behandlade dokument
    32
    Förslagspunkter
    23
    Reservationer
    30 
    Anföranden och repliker
    16, 83 minuter
    Justering
    2017-02-14
    Bordläggning
    2017-02-21
    Debatt
    2017-02-22
    Beslut
    2017-03-01
  • med anledning av prop. 2016/17:104 En livsmedelsstrategi för Sverige - fler jobb och hållbar tillväxt i hela landet

    Motion 2016/17:3615 av Magnus Oscarsson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2016/17:3615 av Magnus Oscarsson m.fl. KD med anledning av prop. 2016/17:104 En livsmedelsstrategi för Sverige fler jobb och hållbar tillväxt i hela landet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att säkerställa generellt goda företagsvillkor i hela
    Inlämnad
    2017-02-15
    Förslag
    31
    Utskottsberedning
    2016/17:MJU23
    Riksdagsbeslut
    (31 yrkanden): 25 avslag, 6 bifall,

Filter

Valda filter