Lars Gustafsson (KD)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Hallands län
Titel
Bilmekaniker
Född år
1951
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
1998-10-05 – 2014-09-29

Socialutskottet

Ledamot
1998-10-13 – 2002-09-30

Trafikutskottet

Suppleant
2010-12-20 – 2014-09-29
Suppleant
2007-03-16 – 2010-10-04
Suppleant
2002-10-15 – 2006-10-02
Ledamot
2000-02-01 – 2002-09-29
Suppleant
1998-10-05 – 2002-09-30

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2010-10-13 – 2014-09-29
Ledamot
2006-10-10 – 2010-10-04

Skatteutskottet

Ledamot
2010-10-12 – 2014-09-29
Suppleant
2006-10-10 – 2010-10-04
Suppleant
2002-10-08 – 2006-10-02

Försvarsutskottet

Suppleant
2009-02-11 – 2010-10-04

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Redovisning av skatteutgifter 2014

    Redovisning av skatteutgifter 2014

    Betänkande 2013/14:SkU33

    Regeringen har lämnat sin årliga redogörelse över de så kallade skatteutgifterna. Årsredovisningen ger en överblick över de stöd till företag och hushåll som lämnas på budgetens inkomstsida, till exempel i form av förmånliga skatteregler. Redovisningen av skatteutgifterna är också den enda uppdateringen av de regelavvikelser från enhetlig beskattning som publiceras löpande.

    Skatteutskottet har behandlat regeringens skrivelse. Utskottet tycker det är bra att regeringens arbete med att utveckla skatteutgiftsredovisningen har gjort att redovisningen kan bli ett mer aktivt verktyg i budgetarbetet och när beslut ska tas om skatteregler.

    Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    92, 332 minuter
    Justering
    2014-05-27
    Bordläggning
    2014-06-25
    Debatt
    2014-06-26
    Beslut
    2014-06-26
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riktlinjer för den ekonomiska politiken

    Riktlinjer för den ekonomiska politiken

    Betänkande 2013/14:FiU20

    Riksdagen sa ja till riktlinjerna för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken som regeringen presenterar i den ekonomiska vårpropositionen.

    Finansutskottet har förberett riksdagens beslut. Utskottet konstaterar att svensk ekonomi tack vare starka offentliga finanser har visat stor motståndskraft när finans- och skuldkrisen drabbade världsekonomin. Viktiga stabiliseringspolitiska åtgärder har genomförts som stöttat tillväxten och stärkt ekonomin. Sveriges offentliga finanser är i dag bland de starkaste i Europa. Bedömningen är att svensk ekonomi nu gradvis kommer att förbättras och därmed avtar behovet av att stötta ekonomin via finanspolitiken. Finansutskottet delar regeringens bedömning att finanspolitiken nu bör inriktas på att vända underskotten i de offentliga finanserna till balans och därefter överskott. Utskottet delar även regeringens och Finanspolitiska rådets bedömning att överskottsmålet bör ligga fast. Överskottsmålet är ett mål för den offentliga sektorns finansiella sparande.

    Inriktningen av politiken bör fortsatt vara att genom långsiktiga reformer föra Sverige mot full sysselsättning genom att förbättra arbetsmarknadens funktionssätt samt stärka den svenska konkurrenskraften och kunskapen i skolan. Fördelningspolitiken bör även fortsättningsvis vara inriktad på ökad sysselsättning, bättre utbildning och minskat utanförskap. Skolan, sjukvården och äldreomsorgen ska präglas av god kvalitet och tillgänglighet. Det är enligt utskottet bra och nödvändigt att regeringen noga följer utvecklingen av hushållens skuldsättning och kan vidta ytterligare åtgärder om skuldsättningen skulle öka på ett sätt som förstärker obalanserna i ekonomin.

    Regeringen har även lämnat en skrivelse med anledning av en granskning som Riksrevisionen gjort om transparensen i budgetpropositionen för 2014. Riksdagen sa nej till den motion som lämnats med anledning av skrivelsen samt lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    12
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    92, 332 minuter
    Justering
    2014-06-17
    Bordläggning
    2014-06-25
    Debatt
    2014-06-26
    Beslut
    2014-06-26
  • Utbyggnad av Västkustbanan

    Skriftlig fråga 2013/14:692 av Lars Gustafsson (KD)

    Fråga 2013/14:692 Utbyggnad av Västkustbanan av Lars Gustafsson KD till Statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd M Regeringen har i den nya nationella transportplanen uppmärksammat behovet av att färdigställa Västkustbanan en av Sveriges allra viktigaste järnvägar såväl regionalt som nationellt. Banan byggs nu ut till dubbelspår
    Inlämnad
    2014-06-17
    Besvarare
    Catharina Elmsäter-Svärd (M)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Förändrad trängselskatt och infrastruktursatsningar i Stockholm

    Förändrad trängselskatt och infrastruktursatsningar i Stockholm

    Betänkande 2013/14:SkU24

    Trängselskatten höjs i Stockholms innerstad. Dessutom införs trängselskatt på Essingeleden. Syftet är att förbättra miljön och möjligheterna att ta sig fram i Stockholm. Pengarna ska användas till att bygga ut tunnelbanan i Stockholms län.

    Höjningen innebär att den högsta nivån blir 35 kronor i stället för 20 kronor. Under lågtrafik mitt på dagen blir skatten 11 kronor. För Essingeleden blir trängselskatten 30 kronor som högst och 11 kronor som lägst. Taket för maximal trängselskatt för ett dygn höjs från 60 till 105 kronor.

    De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2016. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    31, 88 minuter
    Beredning
    2014-03-06
    Justering
    2014-03-18
    Debatt
    2014-03-26
    Beslut
    2014-03-26
  • Stillbild från Debatt om förslag: Mervärdesskatt

    Mervärdesskatt

    Betänkande 2013/14:SkU18

    Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2013 om mervärdesskatt. Motionerna handlar om skattesatser, avdragsrätt, ideell verksamhet och andra frågor om mervärdesskatt.

    Behandlade dokument
    37
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    15, 55 minuter
    Justering
    2014-02-20
    Debatt
    2014-03-05
    Beslut
    2014-03-06
  • Stillbild från Debatt om förslag: Investeraravdrag

    Investeraravdrag

    Betänkande 2013/14:SkU2

    Investeraravdrag för företag av mindre storlek börjar gälla den 1 december 2013. Avdraget ska gälla för fysiska personer som förvärvar andelar när företaget bildas eller vid en nyemission. Man ska då få göra avdrag för hälften av betalningen för andelarna. Maxgränsen för avdrag är 650 000 kronor per person och år, vilket motsvarar andelar för 1,3 miljoner kronor. Alla investerares sammanlagda betalning för andelar i ett och samma företag får vara högst 20 miljoner kronor per år.

    Riksdagen beslutade om ett förtydligande av regeringens förslag. Detta efter ett påpekande av EU-kommissionen. Avdrag ska inte gälla om någon andel i företaget handlas på en reglerad marknad, det vill säga är börsnoterat. Andra villkor som ska vara uppfyllda för att få avdrag:

    • Medelantalet anställda inklusive delägare som arbetar i företaget ska vara färre än 50 personer.
    • Nettoomsättningen eller balansomslutningen ska vara högst 80 miljoner kronor.
    • Företaget ska ha ett löneunderlag på minst 300 000 kronor.

    Lagen skulle enligt regeringens förslag ha börjat gälla den 1 september 2013. Riksdagen beslutade att lagen ska börja gälla den 1 december 2013 och ska tillämpas på investeringar efter den 30 november 2013.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    18, 48 minuter
    Beredning
    2013-05-16
    Justering
    2013-09-19
    Debatt
    2013-10-02
    Beslut
    2013-10-02
  • Återföring av medel från vindkraftsanläggningar till berörda kommuner

    Motion 2013/14:N353 av Lars Gustafsson (KD)

    Motion till riksdagen 2013/14:N353 av Lars Gustafsson KD Återföring av medel från vindkraftsanläggningar till berörda kommuner KD571 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att nationella riktlinjer utvecklas för hur de bygder som upplever ett intrång
    Inlämnad
    2013-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2013/14:NU2
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Åtgärder för vandringsfisk

    Motion 2013/14:MJ368 av Lars Gustafsson (KD)

    Motion till riksdagen 2013/14:MJ368 av Lars Gustafsson KD Åtgärder för vandringsfisk Förslag till riksdagsbeslut Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att se över möjligheten att stödja projekt för bättre förutsättningar för vandringsfisk. Motivering
    Inlämnad
    2013-09-30
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2013/14:MJU27
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Skördeskadefond

    Motion 2013/14:Fö219 av Lars Gustafsson (KD)

    Motion till riksdagen 2013/14:Fö219 av Lars Gustafsson KD Skördeskadefond Förslag till riksdagsbeslut Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att utreda möjligheterna till en nationell skördeskadefond för skogs- och jordbruksnäringarna. Motivering
    Inlämnad
    2013-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2013/14:FöU4
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Buller från vindkraftverk

    Motion 2013/14:MJ333 av Lars Gustafsson (KD)

    Motion till riksdagen 2013/14:MJ333 av Lars Gustafsson KD Buller från vindkraftverk KD709 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av att se över placeringar av och gränsvärden för buller från vindkraftverk. Motivering Riksdagens beslut om
    Inlämnad
    2013-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2013/14:MJU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Import av samlarfordon

    Motion 2013/14:T295 av Lars Gustafsson (KD)

    Motion till riksdagen 2013/14:T295 av Lars Gustafsson KD Import av samlarfordon Förslag till riksdagsbeslut Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att förenkla regelverket om import av samlarfordon. Motivering Veteranbilar och så kallade entusiastfordon
    Inlämnad
    2013-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2013/14:TU13
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Rättssäker parkering

    Motion 2013/14:T294 av Lars Gustafsson (KD)

    Motion till riksdagen 2013/14:T294 av Lars Gustafsson KD Rättssäker parkering Förslag till riksdagsbeslut Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att utreda lagen 1984:318 om kontrollavgift vid olovlig parkering för att stärka rättssäkerheten för
    Inlämnad
    2013-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2013/14:TU13
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Metoder för bedömning av arbetsförmåga

    Metoder för bedömning av arbetsförmåga

    Betänkande 2012/13:SfU10

    Riksdagen menar att Försäkringskassans nya metod för att bedöma arbetsförmåga bör utvärderas grundligt innan den försöksverksamhet som pågår i dag utvidgas till fler landsting. Därför uppmanade riksdagen regeringen att göra en utvärdering av de försök som hittills gjorts med metoden och sedan återkomma till riksdagen. Tillkännagivandet kommer med anledning av ett initiativ från socialförsäkringsutskottet.

    Försäkringskassans nya metod kallas aktivitetsförmågeutredning, AFU, och ska bedöma arbetsförmåga för de som varit sjukskrivna i 180 dagar. Metoden har testats under 2011 och 2012. Riksdagen konstaterar att metoden har mötts av kritik från flera håll. Samtidigt har Försäkringskassan meddelat att man utan vidare utvärdering kommer att utvidga försöksverksamheten med metoden till åtta landsting. Innan detta sker måste metoden utvärderas grundligt, anser riksdagen. Framför allt är det viktigt att ta reda på om metoden uppfyller kravet på att varje ärende ska prövas individuellt.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    26, 70 minuter
    Justering
    2013-06-11
    Debatt
    2013-06-13
    Beslut
    2013-06-13
  • Stillbild från Debatt om förslag: Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag om ett fördjupat samarbete på området för skatt på finansiella transaktioner (FTT)

    Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag om ett fördjupat samarbete på området för skatt på finansiella transaktioner (FTT)

    Utlåtande 2012/13:SkU33

    Riksdagen anser att EU-kommissionens förslag om skatt på finansiella transaktioner går alltför långt. Sverige deltar inte i samarbetet, men finansinstitut i Sverige ska ändå beskattas i vissa fall. Riksdagen anser att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen och skickade ett motiverat yttrande till EU.

    EU har tidigare sagt ja till att låta elva EU-länder inleda ett fördjupat samarbete om skatt på finansiella transaktioner. De länder som deltar i samarbetet är Belgien, Tyskland, Estland, Grekland, Spanien, Frankrike, Italien, Österrike, Portugal, Slovenien och Slovakien. Enligt EU-kommissionens förslag ska all finansiell handel med anknytning till de elva samarbetsländerna kunna beskattas. Det betyder att finansinstitut i Sverige ska beskattas då de handlar med en part som finns inom samarbetsområdet. Handel mellan parter inom Sverige ska också kunna beskattas om den sker med sådana finansiella instrument som har sitt ursprung inom det fördjupade samarbetet.

    Riksdagen anser att den delen av förslaget som rör beskattning av aktörer i länder som inte deltar i samarbetet är problematisk. Det är enligt riksdagen oklart hur en sådan beskattning ska fungera rättsligt och praktiskt. Därför är det också svårt att bedöma vilka effekter förslaget kommer att få. Riksdagen anser att förslaget är oklart och att det går längre än vad som är nödvändigt för att nå målen.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    16, 57 minuter
    Justering
    2013-04-09
    Debatt
    2013-04-11
    Beslut
    2013-04-11
  • Stillbild från Debatt om förslag: Punktskatter

    Punktskatter

    Betänkande 2012/13:SkU19

    Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2012 om punktskatter och några motioner som lämnats med anledning av regeringens proposition Investeringar för ett starkt och hållbart trafiksystem. Orsaken är tidigare riksdagsbeslut och att det redan pågår arbete i flera av de frågor som motionerna tar upp. Motionerna handlar bland annat om energi- och koldioxidskatt i allmänhet, skatt på elektrisk kraft, skatt på drivmedel, jordbrukets drivmedelsskatter, skatt på fartygsbränsle och miljöskatt på flyg, fordonsskatt, trängselskatt samt skatt på alkohol och tobak. Andra frågor som tas upp är privatinförsel av alkohol och försäljning i exportbutiker, tobaksskatt och flyttning av punktskattepliktiga varor, skatt på handelsgödsel och bekämpningsmedel samt skatt på fluorerade växthusgaser. Motionerna innehåller också förslag om skatt på avfall som deponeras och på avfallsförbränning samt skatt på naturgrus, animaliska livsmedel, lotterier, socker och fett, frukt och grönt samt gruvverksamhet.

    Behandlade dokument
    61
    Förslagspunkter
    20
    Reservationer
    22 
    Anföranden och repliker
    26, 107 minuter
    Justering
    2013-03-05
    Debatt
    2013-03-20
    Beslut
    2013-03-21
  • Stillbild från Debatt om förslag: Mervärdesskatt

    Mervärdesskatt

    Betänkande 2012/13:SkU18

    Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2012 om mervärdesskatt. Motionerna tar bland annat upp frågor som rör skattesatser samt reglerna för avdragsrätt och för ideell verksamhet.

    Behandlade dokument
    35
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    12, 56 minuter
    Justering
    2013-02-21
    Debatt
    2013-03-13
    Beslut
    2013-03-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområdena 10, 11 och 12 inom socialförsäkringsområdet

    Utgiftsområdena 10, 11 och 12 inom socialförsäkringsområdet

    Betänkande 2012/13:SfU1

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen om 213 miljarder kronor till socialförsäkringsområdet för 2013. I området ingår anslag till ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning (cirka 94 miljarder kronor), ekonomisk trygghet vid ålderdom (cirka 40 miljarder kronor) och ekonomisk trygghet för familjer och barn (cirka 78 miljarder kronor).

    Beslutet innebär bland annat följande:

    • Egenföretagare ska kunna välja en karenstid på en dag. Tidigare har den kortaste karenstiden för egenföretagare varit sju dagar. Även egenföretagare som blir arbetslösa ska ha en karensdag.
    • Den som har aktivitetsersättning för nedsatt arbetsförmåga ska kunna pröva på att arbeta eller studera i upp till två år utan att förlora rätten till ersättning, oavsett hur länge han eller hon ursprungligen skulle få ersättning. Den som prövar på att arbeta ska under två år kunna få ut 25 procent av aktivitetsersättningen, i stället för under ett år som i dag.
    • Bostadstillägget till pensionärer höjs med 170 kronor per månad för ogifta som har fyllt 65 år. Den skäliga levnadsnivån för ogifta som fyllt 65 år och har särskilt bostadstillägg för pensionärer eller äldreförsörjningsstöd höjs med samma belopp.
    • Föräldrapenningen på grundnivån höjs från 180 kronor per dag till 225 kronor per dag. Det så kallade vab-intyget som visar att barnet varit frånvarande från förskolan eller skolan krävs inte längre för att få rätt till tillfällig föräldrapenning.
    Behandlade dokument
    131
    Förslagspunkter
    37
    Reservationer
    39 
    Anföranden och repliker
    134, 275 minuter
    Justering
    2012-11-29
    Debatt
    2012-12-12
    Beslut
    2012-12-13
  • Avskjutning av vildsvin

    Skriftlig fråga 2012/13:182 av Gustafsson, Lars (KD)

    den 6 december Fråga 2012/13:182 Avskjutning av vildsvin av Lars Gustafsson KD till landsbygdsminister Eskil Erlandsson C På flera håll i landet ökar antalet vildsvin stadigt år från år, och i exempelvis Halland har stammens storlek nu lett till omfattande problem. Det handlar bland annat om en kraftig ökning av
    Inlämnad
    2012-12-06
    Besvarare
    Eskil Erlandsson (C)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 3 Skatt, tull och exekution

    Utgiftsområde 3 Skatt, tull och exekution

    Betänkande 2012/13:SkU1

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för utgiftsområdet skatt, tull och exekution. Det betyder drygt 10 miljarder kronor i anslag till Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och Tullverket för 2013.

    Behandlade dokument
    16
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 49 minuter
    Justering
    2012-11-22
    Debatt
    2012-12-05
    Beslut
    2012-12-06
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksrevisionens rapport om klimatrelaterade skatter

    Riksrevisionens rapport om klimatrelaterade skatter

    Betänkande 2012/13:SkU6

    Riksrevisionens har granskat användningen av klimatrelaterade skatter, främst energi- och koldioxidskatt. Skatteutskottet har granskat en skrivelse där regeringen behandlar Riksrevisionens rapport. Enligt rapporten är utgifterna för klimatrelaterade skatter ojämnt fördelade. Näringslivet orsakar ungefär fyra femtedelar av koldioxidutsläppen, men hushållen betalar nästan hälften av de klimatrelaterade skatterna. De företag som ingår i EU:s system för handel med utsläppsrätter betalar i praktiken mycket lite för utsläppen. Enligt rapporten saknas en sammanhållen bild av de klimatrelaterade skatternas kostnader och effekter, eftersom ingen myndighet har ett helhetsansvar för rapporteringen.

    Regeringen instämmer delvis i det Riksrevisionen säger. Principen om att förorenaren ska betala är en utgångspunkt i miljö- och klimatpolitiken, och därför är koldioxidskatten viktig. Regeringen betonar också att EU:s system för handel med utsläppsrätter är det viktigaste verktyget för att minska utsläppen bland de företag som ingår i systemet. Koldioxidskatt ska i princip inte användas i det systemet. Regeringen fortsätter arbetet med att göra styrningen mer effektiv. Man håller med Riksrevisionen om att ansvaret för samordningen på området är en viktig fråga. Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    21, 71 minuter
    Justering
    2012-11-22
    Debatt
    2012-12-05
    Beslut
    2012-12-05

Filter