Malin Björk (C)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Stockholms kommun, plats 209
Titel
Kammaråklagare.
Född år
1969
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Konstitutionsutskottet

Ledamot

Justitieutskottet

Suppleant

EU-nämnden

Suppleant

Riksdagens råd för Riksrevisionen

Ledamot

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2021-09-02 – 2026-09-21

Konstitutionsutskottet

Ledamot
2022-10-04 – 2026-09-21
Suppleant
2021-09-17 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2022-10-04 – 2026-09-21
Suppleant
2021-09-17 – 2022-09-26

EU-nämnden

Suppleant
2023-10-17 –
Ledamot
2022-10-04 – 2023-10-17
Suppleant
2021-09-17 – 2022-10-04

OSSE-delegationen

Suppleant
2022-01-11 – 2022-10-09

Riksdagens råd för Riksrevisionen

Ledamot
2022-10-27 –

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Föräldrar

Fastighetsmäklaren Per Olof Björk och hushållsläraren Astrid Holmqvist.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 21–. Ledamot EU-nämnden 22–23 och konstitutionsutskottet 22–. Suppleant EU-nämnden 21–22 och 23–, konstitutionsutskottet 21–22 och justitieutskottet 21–. Ledamot riksdagens råd för Riksrevisionen 22–.

Utbildning

Journalisthögskoleexamen, Mitthögskolan 99. Jur. kand., Stockholms universitet 07.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Utvisning på grund av brott – ett skärpt regelverk

    Utvisning på grund av brott – ett skärpt regelverk

    Betänkande 2021/22:SfU28

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om skärpta regler för utvisning på grund av brott. Regeringens förslag innebär bland annat att

    • utvisning på grund av brottets allvar ska kunna ske vid lägre straffvärden än i dag
    • det ska ställas högre krav på utlänningens etablering i det svenska samhället för att han eller hon inte ska bli utvisad
    • kravet på synnerliga skäl för utvisning när utlänningen vistats länge i Sverige ska tas bort
    • förbudet mot att i vissa fall utvisa den som kom till Sverige som ung tas bort och ska ersättas med kvalificerade krav för utvisning
    • domstolen inte längre ska beakta det men som utlänningen förorsakas genom utvisningen vid straffmätningen och valet av påföljd
    • återreseförbuden blir längre och ska börja löpa vid dagen för utresa.

    Regeringen föreslår även att det ska ges ökade möjligheter att neka uppehållstillstånd för en utlänning som har begått brott och att skyddet mot återkallelse av uppehållstillstånd ska stärkas för den som har blivit utsatt för våld eller allvarliga kränkningar i en nära relation.

    De nya reglerna börjar gälla den 1 augusti 2022.

    Riksdagen riktar även uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen om bland annat att

    • återfallsbrottslighet lättare ska kunna leda till utvisning
    • återkomma med förslag om inhibition vid icke bestående verkställighetshinder, så att en utvisning kan verkställas så snart det inte längre finns något hinder
    • den som har utvisats på grund av brott mot familjemedlem inte ska kunna återvända till Sverige på grund av anknytning till brottsoffren.
    Behandlade dokument
    31
    Förslagspunkter
    17
    Reservationer
    20 
    Anföranden och repliker
    11, 70 minuter
    Justering
    2022-06-02
    Bordläggning
    2022-06-10
    Debatt
    2022-06-13
    Beslut
    2022-06-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: En stärkt rättsprocess och en ökad lagföring

    En stärkt rättsprocess och en ökad lagföring

    Betänkande 2021/22:JuU35

    Riksdagen sa ja till förslag från regeringen som syftar till att stärka rättsprocessen för brottmål och göra att fler personer blir dömda för brott. Bland annat innebär beslutet att den som medverkar i utredningen av någon annans brott, ett så kallat kronvittne, ska kunna få ett lindrigare straff. Samtidigt skärps straffet för olika former av falska anklagelser. Regeringen har också föreslagit att övergrepp i rättssak, grova fall av mened och skyddande av brottsling ska kunna leda till betydligt strängare straff. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om detta. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2022.

    Riksdagen beslutade även att rikta två uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen. Riksdagen vill se ett kronvittnessystem som innebär att en misstänkt kan garanteras den strafflindring som åklagaren erbjuder. Det bör även utredas om brottet skyddande av brottsling ska kunna omfatta fler situationer än i dag. Till exempel bör brottet omfatta situationer där någon, till förmån för den som är misstänkt eller dömd för ett brott, under en brottsutredning lämnar falska uppgifter som kan påverka bevisläget.

    Behandlade dokument
    14
    Förslagspunkter
    16
    Reservationer
    16 
    Anföranden och repliker
    6, 50 minuter
    Justering
    2022-05-19
    Bordläggning
    2022-05-31
    Debatt
    2022-06-01
    Beslut
    2022-06-02
  • Stillbild från Debatt om förslag: Stärkt rätt till skadestånd för brottsoffer

    Stärkt rätt till skadestånd för brottsoffer

    Betänkande 2021/22:CU20

    Brottsoffer ska få utvidgad rätt till skadestånd och möjlighet att få ut sitt skadestånd. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Ändringarna som regeringen föreslår handlar i korthet om att

    • åstadkomma en kraftig höjning av nivåerna på kränkningsersättning
    • utvidga rätten till kränkningsersättning för poliser och andra yrkesgrupper med särskild beredskap
    • stärka rätten till ersättning för efterlevande anhöriga genom en ny form av ideell ersättning, en så kallad särskild anhörigersättning
    • utvidga möjligheterna för ett brottsoffer att utmäta gärningspersonens frihetsberövandeersättning
    • ändra företrädesordningen vid löneutmätning, så att fordringar som gäller skadestånd på grund av brott går före oprioriterade fordringar.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2022, med undantag för lagändringen om ändrad företrädesordning vid löneutmätning som börjar gälla den 10 september 2022.

    Vidare riktar riksdagen en uppmaning, ett tillkännagivande, till regeringen som upprepar det som riksdagen förde fram i ett tillkännagivande 2021. Riksdagen anser att regeringen snarast bör tillsätta en utredning om effektivare utbetalning av ersättning till brottsoffer genom att staten betalar ut skadeståndet efter att domen på skadestånd börjat gälla. Tillkännagivandet grundas på förslag i motioner. Riksdagen sa nej till övriga förslag i motioner.

    Behandlade dokument
    18
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 40 minuter
    Justering
    2022-05-19
    Bordläggning
    2022-05-25
    Debatt
    2022-05-30
    Beslut
    2022-05-31
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång

    Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång

    Betänkande 2021/22:JuU40

    Regeringen har lämnat förslag som syftar till att skyddet mot hemfridsbrott och olaga intrång ska moderniseras och stärkas. Lagändringarna innebär bland annat att det kan bli strängare straff för den som begår de här brotten. Det ska också bli tydligt att det kan utgöra olaga intrång att vistas utan tillåtelse på en gårdsplan. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Riksdagen beslutade också att rikta två uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen. En särskild brottskod för djurrättsrelaterad brottslighet bör införas och en ökad kartläggning göras av sådan brottslighet. Regeringen bör även återkomma med förslag som ger eftersöksjägare och jägare som bedriver skyddsjakt ett starkare skydd och att straffen för hot och våld mot dessa skärps.

    Behandlade dokument
    21
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    5, 31 minuter
    Justering
    2022-05-19
    Bordläggning
    2022-05-25
    Debatt
    2022-05-30
    Beslut
    2022-05-31
  • Stillbild från Debatt om förslag: En samlad straffrättslig terrorismlagstiftning

    En samlad straffrättslig terrorismlagstiftning

    Betänkande 2021/22:JuU31

    En ny terroristbrottslag ska ersätta tre lagar som i dag omfattar brott kopplade till terrorism. Det anser regeringen och riksdagen sa ja till förslaget.

    Den nya lagen ska omfatta:

    • terroristbrott
    • samröre med en terroristorganisation
    • finansiering av terrorism eller särskilt allvarlig brottslighet
    • offentlig uppmaning till terrorism eller särskilt allvarlig brottslighet
    • rekrytering till terrorism eller särskilt allvarlig brottslighet
    • utbildning för terrorism eller särskilt allvarlig brottslighet
    • resa för terrorism eller särskilt allvarlig brottslighet.

    Dessutom säger riksdagen ja till förslag om skärpta straff för de flesta av brotten, samt att terroristbrott, som inte är mindre grova, inte ska kunna preskriberas.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2022.

    Behandlade dokument
    10
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 43 minuter
    Justering
    2022-05-19
    Bordläggning
    2022-05-25
    Debatt
    2022-05-30
    Beslut
    2022-05-31
  • Stillbild från Debatt om förslag: Skärpt straff för gravfridsbrott

    Skärpt straff för gravfridsbrott

    Betänkande 2021/22:JuU43

    Straffet för gravfridsbrott har inte ändrats på nästan 30 år och maximistraffet är i dag fängelse i två år.

    För att visa på brottets allvar föreslår regeringen att bestämmelsen om brott mot gravfrid ska kompletteras med en särskild straffskala för grovt gravfridsbrott. Förslaget innebär att straffet för grovt brott ska vara fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.

    Vid bedömningen av om det är ett grovt brott ska det tas särskild hänsyn till om gärningsmannen har tillfogat ett lik en svår skada, om gärningen har lett till stor förstörelse eller på annat sätt har varit särskilt hänsynslös eller farlig.

    Regeringen föreslår också att försök till gravfridsbrott och försök, förberedelse och stämpling till grovt gravfridsbrott ska vara straffbart.

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Riksdagen beslutade samtidigt att rikta två uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen om att

    • straffskalan för grovt brott bör vara fängelse i lägst två och högst åtta år
    • grund för att anse ett brott som grovt bör gälla när hantering av en avliden kropp försvårar en brottsutredning.

    Lagändringarna ska börja gälla den 1 juli 2022.

    Behandlade dokument
    8
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    14, 51 minuter
    Justering
    2022-05-12
    Bordläggning
    2022-05-18
    Debatt
    2022-05-19
    Beslut
    2022-05-19
  • Stillbild från Debatt om förslag: Skärpta straff för knivbrott

    Skärpta straff för knivbrott

    Betänkande 2021/22:JuU38

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om skärpta straff för knivbrott.

    Förslagen innebär

    • att maxstraffet för avsiktliga knivbrott höjs från fängelse i sex månader till fängelse i ett år
    • införande av en särskild straffskala för så kallade oaktsamma knivbrott som ska kunna ge böter eller fängelse i högst sex månader
    • att straffskalan för grovt knivbrott ändras så att maxstraffet blir fängelse i högst två år istället för fängelse i högst ett år
    • att fler knivbrott ska kunna räknas som grova eftersom fler omständigheter ska kunna tas med i bedömningen.

    Lagändringarna föreslås börja gälla den 1 juli 2022.

    Behandlade dokument
    7
    Förslagspunkter
    5
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    5, 29 minuter
    Justering
    2022-05-12
    Bordläggning
    2022-05-17
    Debatt
    2022-05-18
    Beslut
    2022-05-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksrevisionens rapport om ersättning till rättsliga biträden i brottmål

    Riksrevisionens rapport om ersättning till rättsliga biträden i brottmål

    Betänkande 2021/22:JuU19

    Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen. Den handlar om Riksrevisionens granskning av ersättning till rättsliga biträden i brottmål.

    Mer specifikt har Riksrevisionen granskat om tingsrätternas och Domstolsverkets kontroll över hanteringen av ersättning till offentliga försvarare och målsägandebiträden i brottmål är tillräcklig. Detta eftersom utgifterna för rättsliga biträden har ökat kraftigt under de senaste åren. Riksrevisionens övergripande slutsats är att tingsrätternas kontroll över hanteringen av ersättning inte är tillräcklig. Riksrevisionen rekommenderar därför regeringen att se över hela regelverket för detta.

    Riksdagen instämmer i regeringens bedömning att det är viktigt att ta till åtgärder för att dämpa kostnadsutvecklingen och förbättra kontrollsystemet. Vidare anser riksdagen att ett nytt system för ersättningsanspråken bör införas och utformas på ett sätt som gör att kontroll och granskning sker rutinmässigt och att det är enkelt att upptäcka fusk och dubbeldebitering. Riksdagen riktar därför ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om att den ska göra en översyn av hela regelverket för ersättning till rättsliga biträden i brottmål.

    Förslaget om tillkännagivande kom i samband med behandlingen av förslag i följdmotioner samt ett förslag i en motion från allmänna motionstiden 2021. Riksdagen sa nej till övriga förslag i motioner samt lade regeringens skrivelse åt handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 40 minuter
    Justering
    2022-04-21
    Bordläggning
    2022-05-10
    Debatt
    2022-05-11
    Beslut
    2022-05-11
  • Stillbild från Debatt om förslag: Unga lagöverträdare

    Unga lagöverträdare

    Betänkande 2021/22:JuU27

    Regeringen behöver göra mer för att färre unga ska begå brott. Det anser riksdagen som riktade flera uppmaningar till regeringen, så kallade tillkännagivanden, som handlar om unga lagöverträdare.

    Tillkännagivandena handlar i korthet om

    • åtgärder mot ungdomsrånen
    • utredning av brott av barn under 15 år
    • så kallad bevistalan som innebär åklagarens talan i samband med att barn som inte är straffmyndiga misstänks för ett svårt brott
    • slopad straffrabatt för unga myndiga
    • ansvaret för sluten ungdomsvård
    • placering av unga på Sis-hem

    Tillkännagivandena gjordes i samband med behandlingen av cirka 90 förslag från den allmänna motionstiden 2021 om unga lagöverträdare. Riksdagen sa nej till de övriga motionerna.

     

    Behandlade dokument
    26
    Förslagspunkter
    31
    Reservationer
    32 
    Anföranden och repliker
    6, 50 minuter
    Justering
    2022-04-28
    Bordläggning
    2022-05-03
    Debatt
    2022-05-04
    Beslut
    2022-05-05
  • med anledning av prop. 2021/22:231 Skärpt syn på våldtäkt och andra sexuella kränkningar

    Motion 2021/22:4724 av Helena Vilhelmsson m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2021/22:4724 av Helena Vilhelmsson m.fl. C med anledning av prop. 2021/22:231 Skärpt syn på våldtäkt och andra sexuella kränkningar Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att höja straffminimum till två års fängelse för grovt sexuellt övergrepp mot
    Inlämnad
    2022-05-04
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2021/22:JuU41
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • med anledning av prop. 2021/22:99 Vårändringsbudget för 2022

    Motion 2021/22:4721 av Annie Lööf m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2021/22:4721 av Annie Lööf m.fl. C med anledning av prop. 2021/22:99 Vårändringsbudget för 2022 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår regeringens förslag om garantitillägg i bostadstillägget. Riksdagen godkänner ändrade ramar för utgiftsområden och anvisar ändrade anslag enligt regeringens
    Inlämnad
    2022-05-04
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:FiU21
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • med anledning av prop. 2021/22:100 2022 års ekonomiska vårproposition

    Motion 2021/22:4720 av Annie Lööf m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2021/22:4720 av Annie Lööf m.fl. C med anledning av prop. 2021/22:100 2022 års ekonomiska vårproposition Sammanfattning Rysslands vedervärdiga invasion av Ukraina präglar även den svenska ekonomins utsikter våren 2022. Återhämtningen efter pandemin möter nya utmaningar i form av ökande priser på
    Inlämnad
    2022-05-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:FiU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Nya verktyg mot gängkriminaliteten

    Nya verktyg mot gängkriminaliteten

    Betänkande 2021/22:JuU44

    Riksdagen uppmanade regeringen genom fyra tillkännagivanden att ta fram en rad nya verktyg mot gängkriminaliteten. Tillkännagivandena handlar om

    • förbättrade möjligheter att förverka, det vill säga frånta, tillgångar från kriminella
    • införande av vistelseförbud
    • effektivare användning av biometrisk information, exempelvis dna
    • bättre informationsutbyte mellan myndigheter.

    Tillkännagivandena gjordes i samband med att riksdagen behandlade cirka 20 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021.

    Behandlade dokument
    12
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    23, 89 minuter
    Justering
    2022-04-21
    Bordläggning
    2022-04-26
    Debatt
    2022-04-27
    Beslut
    2022-04-27
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ett särskilt brott för hedersförtryck

    Ett särskilt brott för hedersförtryck

    Betänkande 2021/22:JuU17

    Ett nytt brott för hedersförtryck ska införas i brottsbalken. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Den nya brottsbeteckningen innebär en strängare straffskala för den som upprepat begår vissa brottsliga gärningar mot en person med ett hedersmotiv och där gärningarna utgjort led i en upprepad kränkning av personens integritet och varit ägnade att allvarligt skada personens självkänsla.
    Straffet ska vara fängelse i lägst ett och högst sex år.

    Lagändringarna ska börja gälla den 1 juni 2022.

    Riksdagen riktade också ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om förlängd preskriptionstid för brottet hedersförtryck. Istället för att preskriptionstiden räknas från då brottet begicks bör den räknas från den dag brottsoffret fyller, eller skulle ha fyllt, 18 år.

    Behandlade dokument
    16
    Förslagspunkter
    9
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    20, 86 minuter
    Justering
    2022-04-21
    Bordläggning
    2022-04-26
    Debatt
    2022-04-27
    Beslut
    2022-04-27
  • med anledning av skr. 2021/22:205 Riksrevisionens rapport om Ekobrottsmyndighetens arbete mot den organiserade ekonomiska brottsligheten

    Motion 2021/22:4654 av Malin Björk m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2021/22:4654 av Malin Björk m.fl. C med anledning av skr. 2021/22:205 Riksrevisionens rapport om Ekobrottsmyndighetens arbete mot den organiserade ekonomiska brottsligheten Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att stärka och säkerställa Ekobrottsmyndighetens
    Inlämnad
    2022-04-20
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:JuU45
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 bifall,
  • med anledning av prop. 2021/22:196 Ökad kontroll vid verkställighet av fängelse med fotboja

    Motion 2021/22:4598 av Johan Hedin m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2021/22:4598 av Johan Hedin m.fl. C med anledning av prop. 2021/22:196 Ökad kontroll vid verkställighet av fängelse med fotboja Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att brottsoffer för våld i nära relationer och för hedersbrott bör lämna sitt samtycke
    Inlämnad
    2022-04-06
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:JuU42
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): , 2 bifall,
  • med anledning av prop. 2021/22:194 Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång

    Motion 2021/22:4596 av Johan Hedin m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2021/22:4596 av Johan Hedin m.fl. C med anledning av prop. 2021/22:194 Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att lagstiftningen om grovt hemfridsbrott och olaga intrång även bör
    Inlämnad
    2022-04-06
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:JuU40
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 1 avslag, 1 bifall,
  • Stillbild från Debatt om förslag: Processrättsliga frågor

    Processrättsliga frågor

    Betänkande 2021/22:JuU24

    Regeringen bör återkomma till riksdagen med ett flertal förslag som rör processrättsliga frågor. Riksdagen riktar elva så kallade tillkännagivanden till regeringen om bland annat kameraövervakning, dataavläsning, kronvittnen och stärkt vittnesskydd.

    Följande områden handlar de elva tillkännagivandena om:

    • Kamerabevakning i sjukvården.
    • Kravet på tillstånd till kamerabevakning för kommuner och regioner.
    • Att knyta tillstånd till hemlig avlyssning eller övervakning av elektronisk kommunikation till en person.
    • Platskrav vid hemlig dataavläsning.
    • Datalagring.
    • Förundersökningsbegränsning, direktavskrivning och åtalsunderlåtelse.
    • Införande av ett system med kronvittnen.
    • Ytterligare åtgärder för att stärka skyddet av vittnen.
    • Konsekvenser för den som inte infinner sig till rättegång.
    • Rätten till målsägandebiträde i överrätt.
    • Sveriges rättshjälpsavtal med Hongkong.

    Tillkännagivandena kom i samband med behandlingen av 140 förslag från den allmänna motionstiden 2021. Riksdagen sa nej till övriga motioner.

    Behandlade dokument
    77
    Förslagspunkter
    43
    Reservationer
    40 
    Anföranden och repliker
    11, 63 minuter
    Justering
    2022-03-17
    Bordläggning
    2022-03-29
    Debatt
    2022-03-30
    Beslut
    2022-03-31
  • Stillbild från Debatt om förslag: Minoritetsfrågor

    Minoritetsfrågor

    Betänkande 2021/22:KU32

    Riksdagen sa nej till cirka 40 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021 om minoritetsfrågor. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår i de frågor motionerna tar upp.

    Förslagen handlar bland annat om arbetet mot antisemitism, romsk inkludering, sanningskommissioner, samers rättigheter, samepolitiken och Sametingets konstruktion, älvdalskans ställning, information om nationella minoriteter och minoritetsspråk, kommuners och regioners minoritetspolitik, statistik över samiskt näringsliv samt en kontaktyta för dialog mellan Sametinget och riksdagen.

    Behandlade dokument
    18
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    20 
    Anföranden och repliker
    9, 63 minuter
    Justering
    2022-03-17
    Bordläggning
    2022-03-22
    Debatt
    2022-03-23
    Beslut
    2022-03-23
  • med anledning av skr. 2021/22:105 Riksrevisionens rapport om polisens och åklagarnas arbete mot internetrelaterade sexuella övergrepp mot barn

    Motion 2021/22:4414 av Helena Vilhelmsson m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2021/22:4414 av Helena Vilhelmsson m.fl. C med anledning av skr. 2021/22:105 Riksrevisionens rapport om polisens och åklagarnas arbete mot internetrelaterade sexuella övergrepp mot barn Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att stärka och säkerställa
    Inlämnad
    2022-03-02
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2021/22:JuU16
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): , 3 bifall,

Filter

Valda filter