Mats Pertoft (MP)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Stockholms län
Titel
Lärare.
Född år
1954
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2011-09-15 – 2014-09-29
Ordinarie
2006-10-02 – 2010-10-04

Riksdagsledamot

Ersättare
2017-10-19 – 2018-04-17
Ersättare
2015-12-11 – 2016-08-06

Miljöpartiet de gröna

Kvittningsperson
2006-10-04 – 2010-10-04

Justitieutskottet

Vice ordförande
2017-10-19 – 2018-04-17
Extra suppleant
2017-10-19 – 2018-04-17
Vice ordförande
2015-12-11 – 2016-08-06
Extra suppleant
2015-12-11 – 2016-08-06

Utbildningsutskottet

Suppleant
2018-01-25 – 2018-04-17
Ledamot
2006-10-10 – 2010-10-04

Skatteutskottet

Ledamot
2011-09-20 – 2014-09-29

Finansutskottet

Suppleant
2011-11-07 – 2014-09-29
Suppleant
2009-01-13 – 2010-10-04
Suppleant
2008-01-24 – 2008-10-01
Suppleant
2006-10-24 – 2007-08-16

Trafikutskottet

Suppleant
2008-10-01 – 2009-01-13

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 06-10, 11-14 och 15-16 (ersättare 151211-160806). Ledamot utbildningsutskottet 06-10, skatteutskottet 11-14 och vice ordförande justitieutskottet 15-16. Suppleant trafikutskottet 08-09, finansutskottet 06-07, 08, 09-10 och 11-14 och extra suppleant 15-16. Kvittningsman 06-10.

Föräldrar

Ingenjören Curt Pertoft och arkivarien Maj-Britt Pertoft, f. Walldén.

Utbildning

Freiherr-vom-Stein Gymnasium, latinlinje, Frankfurt/Main, Västtyskland. Gymnasieskola, samhällslinjen, Grännaskolan, Gränna, slutår 73. Sociologi, Johan-Wolfgang-von-Goethe Universität, Frankfurt/Main 74-78. Cykel- och mopedreparatörsutbildning, AMS, Göteborg 80. Diplomutbildning som eurytmist, Rudolf-Steiner högskolan, Järna 81-85.

Anställningar

Hamnarbetare, Göteborg 79-81. Lärarvikarie 80-81. Lärare, Kristoffergården, Järna 85-86. Eurytmilärare, Martinskolan, Stockholm 86-90. Lärare och ekonomiansvarig, Solvikskolan 90-97. Ekonomiansvarig, Ängsholmens arbets- och boendekollektiv, ett behandlingshem för kvinnor i kris, Mörkö 97-00. Kommunalråd, Miljöpartiet, Södertälje 00-06. Politiskt sakkunnig, Statsrådsberedningen Regeringskansliet 16-.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, Skolinspektionens insynsråd 09-16.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Södertälje 94-09. Ledamot, kommunstyrelsen, Södertälje 94-06. Ledamot, utbildningsnämnden, Södertälje 98-06. Hölö-Mörkö kommundelsnämnd 90-98. Landstingsfullmäktig, Stockholms län 98-02.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Styrelseledamot, Miljöpartiet, Södertälje 95-02. Ledamot, partistyrelsen, Miljöpartiet 00-07. Föreningsordförande, Vågbrytaren, mot hälsovådlig elektromagnetisk strålning 01-03. Styrelseledamot, Telgekoncernen 02-06. Ordförande, Miljöpartiet Stockholmsregionen 10-16. Ordförande, Telge inköp 14-. Ordförande, Stiftelsen Drivhuset, Södertälje 15-. Styrelseledamot, Famna 16-.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Aktuell debatt: Aktuell debatt om bemanningssituationen inom polisen

    Aktuell debatt om bemanningssituationen inom polisen

    Den 17 april klockan 13 hålls en aktuell debatt om bemanningssituationen inom polisen. Debatten har begärts av Moderaterna. Från regeringen deltar justitie- och inrikesminister Morgan Johansson SDebatten går att se direkt och i efterhand via webb-tv.
    Datum
    2018-04-17
  • Stillbild från Debatt om förslag: Unga lagöverträdare

    Unga lagöverträdare

    Betänkande 2017/18:JuU18

    För att ungdomsbrottsligheten ska motverkas borde informationsutbytet mellan socialtjänst och polis förenklas, fler brottsmisstänkta barn under 15 år drogtestas och fler unga dömas till ungdomstjänst. För att motverka utvecklingen med en ökad gängkriminalitet med brott som begås av unga borde fler brott som begås av personer under 15 år utredas. Dessutom behövs en snabbare lagföring vid ungdomsbrottslighet och fler former av straff för unga som är skyldiga till brott. Riksdagen uppmanar regeringen, genom sex tillkännagivanden, att återkomma med förslag och insatser för att motverka ungdomsbrottsligheten.

    Förslagen om tillkännagivanden kommer från motioner från allmänna motionstiden 2016 och 2017. Riksdagen sa nej till övriga motioner.

    Behandlade dokument
    16
    Förslagspunkter
    23
    Reservationer
    21 
    Anföranden och repliker
    14, 58 minuter
    Justering
    2018-02-15
    Bordläggning
    2018-03-06
    Debatt
    2018-03-07
    Beslut
    2018-03-08
  • Stillbild från Debatt om förslag: 2017 års redogörelse för tillämpningen av lagen om särskild utlänningskontroll

    2017 års redogörelse för tillämpningen av lagen om särskild utlänningskontroll

    Betänkande 2017/18:JuU11

    Hittills är det cirka 300 personer som har rest från Sverige till Syrien och Irak för att gå med i våldsbejakande islamistiska grupper. Det framgår av en skrivelse från regeringen som riksdagen har behandlat som handlar om tillämpningen av lagen om särskild utlänningskontroll. Granskningen tar bland annat upp utvecklingen av terroristbrott i Sverige och globalt. Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Riksdagen anser att den lagstiftning som finns i dag är viktig i arbetet för att bekämpa terrorism, men att lagen om särskild utlänningskontroll är svår att omsätta i praktiken. Därför menar riksdagen att det finns anledning att bland annat se över om lagen kan omfatta fler brott än terroristbrott. Riksdagen uppmanade därför, i ett tillkännagivande, regeringen att se över lagen.

    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    18, 54 minuter
    Justering
    2018-02-08
    Bordläggning
    2018-02-14
    Debatt
    2018-02-15
    Beslut
    2018-02-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Polisens kameraövervakning

    Polisens kameraövervakning

    Betänkande 2017/18:JuU19

    Riksdagen har tidigare riktat en uppmaning, ett så kallat tillkännagivande, till regeringen om att polisen ska få större möjlighet än i dag att använda sig av kameraövervakning i områden med hög brottslighet. Regeringen har meddelat att den håller med och före årets slut tänker tillsätta en ny utredning, som bland annat ska överväga om kravet på tillstånd för polisens kameraövervakning ska tas bort och ersättas med anmälningsplikt.

    Riksdagen befarar dock att regeringens arbete med frågan kan ta för lång tid och vill skynda på ärendet. Riksdagen uppmanade därför regeringen att komma med ett förslag om att polisens krav på tillstånd för kameraövervakning tas bort och ersätts av en anmälningsplikt. De nya reglerna bör enligt riksdagen börja gälla senast när den nya lag om kamerabevakning som är planerad börjar gälla, det vill säga den 25 maj 2018.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    4, 20 minuter
    Justering
    2017-12-07
    Bordläggning
    2017-12-13
    Debatt
    2017-12-14
    Beslut
    2017-12-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 4 Rättsväsendet

    Utgiftsområde 4 Rättsväsendet

    Betänkande 2017/18:JuU1

    45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Därefter bestämmer riksdagen hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde.

    Riksdagen riktade också elva uppmaningar, så kallade tillkännagivanden, till regeringen. Regeringen uppmanas att:

    • se till att tydliga och mätbara mål för polisens verksamhet tas fram
    • göra en översyn av Rekryteringsmyndighetens verksamhet med målsättningen att förbättra rekryteringen till polisutbildningen
    • arbeta för en lokalt förankrad, närvarande och synlig polis i hela landet
    • arbeta för en ökad polisiär närvaro i brottsutsatta områden
    • utreda och införa en särskild brottskod för brott med hedersmotiv
    • kartlägga brottsutvecklingen över tid och analysera motåtgärder när det gäller angrepp på så kallad blåljuspersonal, alltså polis, räddningstjänst och ambulanspersonal
    • ta fram en samlad strategi för att höja kunskapen i hela rättsväsendet när det gäller IT-relaterad brottslighet
    • arbeta för ökad kompetens inom rättsväsendet när det gäller arbetet mot människohandel med barn
    • stärka polisens förmåga att bekämpa och utreda narkotikabrott
    • se till att polisens återkoppling till brottsutsatta förbättras när det gäller information om brottsutredningen och det stöd som brottsoffer kan få tillgång till
    • säkerställa att samtliga personer i rättsväsendet som hör eller förhör barn har genomgått en särskild utbildning.
    Behandlade dokument
    127
    Förslagspunkter
    75
    Reservationer
    54 
    Anföranden och repliker
    53, 185 minuter
    Justering
    2017-11-30
    Bordläggning
    2017-12-05
    Debatt
    2017-12-06
    Beslut
    2017-12-06
  • Stillbild från Debatt om förslag: Skjutvapen och explosiva varor - skärpta straff för de grova brotten

    Skjutvapen och explosiva varor - skärpta straff för de grova brotten

    Betänkande 2017/18:JuU8

    Straffet för grovt vapenbrott och grovt brott mot tillståndsplikten för explosiva varor höjs från fängelse i lägst ett och högst fyra år till fängelse i lägst två och högst fem år. Minimistraffet för synnerligen grova vapenbrott höjs från fängelse i tre år till fängelse i fyra år. Maxstraffet för vapenbrott och brott mot tillståndsplikten för explosiva varor av normalgraden ändras från fängelse i två år till fängelse i tre år. Syftet med lagändringarna är att minska antalet illegala vapen och handgranater i samhället och förhindra dödligt våld. De börjar gälla den 1 januari 2018. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Riksdagen vill också att maxstraffet för synnerligen grova vapenbrott ska höjas och att fler vapenbrott än i dag ska anses som grova. Riksdagen riktade därför en uppmaning, ett tillkännagivande, om detta till regeringen. Det betyder att regeringen senare bör återkomma till riksdagen med sådana förslag.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    13, 36 minuter
    Justering
    2017-11-16
    Bordläggning
    2017-11-21
    Debatt
    2017-11-22
    Beslut
    2017-11-22
  • Stillbild från Aktuell debatt: Aktuell debatt om attacker mot rättsväsendet

    Aktuell debatt om attacker mot rättsväsendet

    Den 16 november, efter voteringen, hålls en aktuell debatt om attacker mot rättsväsendet. Debatten har begärts av Liberalerna. Justitie- och inrikesminister Morgan Johansson S deltar. Debatten går att se direkt och i efterhand via webb-tv.
    Datum
    2017-11-16
  • PKU-registret

    Skriftlig fråga 2015/16:1442 av Mats Pertoft (MP)

    Fråga 2015/16:1442 PKU-registret av Mats Pertoft MP till Statsrådet Anders Ygeman S Regeringen beslutade den 26 maj 2016 om ett kommittédirektiv En ändamålsenlig reglering för biobanker Dir. 2016:41 genom vilket en särskild utredare ska göra en översyn av den lagstiftning som reglerar hanteringen av humanbiologiskt material,
    Inlämnad
    2016-07-08
    Besvarare
    Statsrådet Gabriel Wikström (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksrevisionens rapport om it-relaterad brottslighet

    Riksrevisionens rapport om it-relaterad brottslighet

    Betänkande 2015/16:JuU27

    Justitieutskottet har granskat Riksrevisionens rapport om it-relaterad brottslighet. It-relaterade brott har ökat på senare år samtidigt som uppklarningsprocenten är låg.

    Riksrevisionen riktar i rapporten flera rekommendationer till Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten. Justitieutskottet anser i likhet med regeringen att det är bra. Utskottet är även positivt till att regeringen har inlett en dialog om de här frågorna med Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten.

    Riksdagen lade rapporten till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    11, 35 minuter
    Justering
    2016-06-14
    Bordläggning
    2016-06-21
    Debatt
    2016-06-22
    Beslut
    2016-06-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Borttagande av karenstid för särskilda åtgärder vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet

    Borttagande av karenstid för särskilda åtgärder vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet

    Betänkande 2015/16:JuU34

    Det är regeringen som bestämmer över ID-kontroller som görs av buss-, tåg- och fartygspersonal. Föreskrifter som styr de här kontrollerna bör kunna förlängas direkt när giltighetstiden för tidigare föreskrifter gått ut. Det föreslår justitieutskottet i ett utskottsinitiativ.

    Regeringen får bara bestämma om ID-kontroller för sex månader i taget. Beslutet om att förlänga kan idag tas först två veckor efter att giltighetstiden för tidigare beslut gått ut. Det blir alltså en karenstid på två veckor och under den tiden finns en risk att människosmugglare anpassar sin verksamhet, enligt utskottet. Därför bör den karenstiden tas bort.

    Riksdagen sa ja till lagändringar om det här. Ändringarna börjar gälla från den 1 juli 2016.

    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    46, 135 minuter
    Justering
    2016-05-26
    Bordläggning
    2016-06-07
    Debatt
    2016-06-08
    Beslut
    2016-06-08
  • Stillbild från Debatt om förslag: Informationsutbyte med USA

    Informationsutbyte med USA

    Betänkande 2015/16:JuU33

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att godkänna ett avtal mellan Sverige och USA om ett förstärkt rättsligt samarbete. På så sätt kan ländernas samarbete för att förebygga och bekämpa brottslighet utökas. Riksdagen godkände också de lagändringar som är nödvändiga på grund av avtalet.

    Meningen med avtalet är att effektivisera det informationsutbyte som länderna har i dag. Syftet är också att skapa en förbättrad skyddsnivå för de uppgifter som utväxlas mellan USA och Sverige. Genom det nya avtalet ska Sverige och USA ge varandra direktåtkomst sina nationella fingeravtrycksregister. Uppgifterna ska dock vara avidentifierade och om det sökta fingeravtrycket finns i den andra partens register måste en ansökan göras för att få mer information om personuppgifter med mera.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 16 minuter
    Justering
    2016-05-12
    Bordläggning
    2016-05-17
    Debatt
    2016-05-18
    Beslut
    2016-05-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Åtgärdsplan för förstärkning av kampen mot finansiering av terrorism

    Åtgärdsplan för förstärkning av kampen mot finansiering av terrorism

    Utlåtande 2015/16:JuU32

    Justitieutskottet har granskat Europeiska kommissionens meddelande om terrorism. Kommissionen anser att den senaste tidens attacker i EU och i omvärlden visar på ett behov av att EU arbetar inom alla politiska områden för att bekämpa och förebygga terrorism.

    Alla terrororganisationer behöver finansiering för att utföra sina planer, därför behöver EU jobba för att försöka stoppa terrorismens finansieringsprocesser. Europeiska kommissionen beskriver i sitt meddelande en åtgärdsplan för hur EU:s medlemsländer ska jobba för att komma åt finansieringen av terror. Planen tar sikte på att hejda penningöverföringar, identifiera finansiering av terrorism, agera mot finansieringskällorna och verka utrikespolitiskt.

    Justitieutskottet välkomnar kommissionens initiativ att ta fram en bred åtgärdsplan som stärker det europeiska arbetet att bekämpa finansiering av terrorism. Samtidigt påpekar utskottet att det är viktigt att det finns en balans mellan insatserna mot terrorism och respekten för de grundläggande fri- och rättigheterna, inte minst skyddet av den personliga integriteten.

    Efter granskningen lade riksdagen utlåtandet till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    16, 51 minuter
    Justering
    2016-05-12
    Bordläggning
    2016-05-17
    Debatt
    2016-05-18
    Beslut
    2016-05-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Straffrättsligt skydd mot olovlig identitetsanvändning

    Straffrättsligt skydd mot olovlig identitetsanvändning

    Betänkande 2015/16:JuU29

    Det ska bli svårare att missbruka någons identitetsuppgifter. Att få sina identitetsuppgifter utnyttjade är en stor integritetskränkning och skyddet mot det bör stärkas. Det anser regeringen som tagit fram förslag till ändringar i brottsbalken.

    Lagändringarna innebär att det nya brottet olovlig identitetsanvändning införs. Med olovlig identitetsanvändning menas att någon använder en annan persons identitetsuppgifter utan att personen lämnat sitt samtycke. Regeringen föreslår även att brottet olaga förföljelse ska omfatta handlingar som handlar om olovlig identitetsanvändning.

    Riksdagen säger ja till regeringens förslag. Ändringarna börjar gälla den 1 juli 2016.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    5, 30 minuter
    Justering
    2016-05-12
    Bordläggning
    2016-05-17
    Debatt
    2016-05-18
    Beslut
    2016-05-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Bättre straffrättsliga verktyg mot organiserad brottslighet

    Bättre straffrättsliga verktyg mot organiserad brottslighet

    Betänkande 2015/16:JuU16

    Det ska i större utsträckning bli möjligt att straffa någon för ett brott som inte blivit fullbordat. Det rör sig om försök att begå ett brott men också om att förbereda ett brott genom att till exempel skaffa hjälpmedel eller uppmana någon att begå brottet. Den nya kriminaliseringen gäller flera brott, exempelvis grovt olaga hot, grovt vapenbrott och grov utpressning. Det ska också bli möjligt att i fler fall döma till fängelse i mer än två år när någon utfört denna typ av brott.

    Med dagens regelverk är det svårt att straffa ledande personer som är inblandade i brott som begås i organiserade sammanhang. Riksdagen håller med regeringen om att lagen bör ändras så att ledande personer kan straffas om de inte försökt att förhindra att brott begås. Det får dock inte ha varit farligt för personen eller dennes närstående att förhindra brottet.

    Riksdagen sa ja till alla de förslag som regeringen lämnat om bättre straffrättsliga verktyg mot organiserad brottslighet.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2016.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    11, 50 minuter
    Justering
    2016-04-28
    Bordläggning
    2016-05-11
    Debatt
    2016-05-12
    Beslut
    2016-05-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Synnerligen grova narkotikabrott

    Synnerligen grova narkotikabrott

    Betänkande 2015/16:JuU15

    Regeringen har tagit fram förslag till ändringar i narkotikastrafflagen och i lagen om straff för smuggling. Lagändringarna innebär att straffskalorna delas upp och att det införs två nya brott: synnerligen grovt narkotikabrott och synnerligen grov narkotikasmuggling. Brottsbeteckningarna ringa narkotikabrott och ringa narkotikasmuggling införs.

    Med lagändringarna vill regeringen skärpa straffen för handlingar som handlar om hantering av mycket stora mängder narkotika. Avsikten är inte att generellt påverka straffnivåerna för narkotikabrott.

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Riksdagen sa samtidigt nej till flera motioner om narkotikabrott. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2016.

    Behandlade dokument
    7
    Förslagspunkter
    5
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    16, 47 minuter
    Justering
    2016-04-28
    Bordläggning
    2016-05-11
    Debatt
    2016-05-12
    Beslut
    2016-05-18
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Följande ministrar deltar: Utbildningsminister Gustav Fridolin MP Minister för strategi- och framtidsfrågor samt nordiskt samarbeteKristina Persson S Inrikesminister Anders Ygeman S Folkhälso-sjukvårds- och idrottsminister
    Datum
    2016-04-28
  • Stillbild från Debatt om förslag: Polisfrågor

    Polisfrågor

    Betänkande 2015/16:JuU20

    Polisen borde ha rätt att söka igenom båtar efter vapen och andra farliga föremål. Det anser riksdagen som uppmanar regeringen att se över denna möjlighet. I dag har polisen enbart rätt att söka igenom misstänkta fordon på land utan att begära en husrannsakan.

    Uppmaningen är ett av fem tillkännagivanden som riksdagen nu riktar till regeringen.

    Två av tillkännagivandena handlar om vapenlicenser. Riksdagen tycker att ansökan om vapenlicens borde ske digitalt och att handläggningstiderna för licensärenden måste kortas. Riksdagen anser vidare att regeringen ska jobba mer för att licensprövningarna blir mer enhetliga i landet.

    Riksdagen vill också att det så kallade danstillståndet tas bort. I dag krävs tillstånd för att få anordna en offentlig danstillställning, även om den inte anordnas på offentlig plats. Det innebär en stor administrationsinsats både från polisens och arrangörens sida och därför vill nu riksdagen slopa tillståndskravet. Riksdagen uppmanar därför regeringen att se över denna möjlighet.

    Det femte tillkännagivandet handlar om att en del av de uppgifter som polisen har i dag borde kunna läggas på andra myndigheter. Riksdagen uppmanar här regeringen att återuppta en nedlagd utredning om att renodla polisens arbete.

    Riksdagen sa samtidigt nej till ett antal motioner som behandlades samtidigt. Motionsförslagen handlade bland annat om gränskontroller, flyktingspionage, pass och datalagring.

    Behandlade dokument
    99
    Förslagspunkter
    66
    Reservationer
    38 
    Anföranden och repliker
    17, 78 minuter
    Justering
    2016-04-05
    Bordläggning
    2016-04-13
    Debatt
    2016-04-14
    Beslut
    2016-04-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: Straffrättsliga frågor

    Straffrättsliga frågor

    Betänkande 2015/16:JuU18

    Riksdagen gjorde tre tillkännagivanden till regeringen inom området straffrätt. Tillkännagivandena handlar om fridskränkningsbrott, hedersrelaterade brott och systematiska stölder.

    Den 1 juli 2013 skärptes straffen för grov fridskränkning och grov kvinnofridskränkning. Riksdagen anser att effekterna av den här straffskärpningen bör utvärderas. Om det visar sig att reformen inte fått avsedd effekt kanske straffen bör skärpas ytterligare. Därför uppmanade riksdagen regeringen att utvärdera straffskärpningen.

    Ett stort antal personer lever under hot från sina anhöriga på grund av en så kallad hederskultur. Riksdagen anser att samhället med kraft bör markera mot dessa brott. Den lagstiftning som anknyter till hedersrelaterade brott bör ses över i syfte att motverka sådana brott och öka antalet åtal. Riksdagen gjorde ett tillkännagivande till regeringen om detta.

    Riksdagen vill även att den så kallade straffrabatten ses över. Om en person samtidigt döms för flera brott innebär det i praktiken att straffet inte motsvarar de olika brottens sammanlagda straffvärde. Det sker istället en viss begränsning av påföljden och personen får så kallad straffrabatt. En ny brottsrubricering som tar sikte på systematiska stölder bör också införas. Riksdagen gjorde ett tillkännagivande om detta till regeringen. Bakgrunden till beslutet är systematiska stölder som drabbar företagare och boende på landsbygden.

    Behandlade dokument
    94
    Förslagspunkter
    59
    Reservationer
    49 
    Anföranden och repliker
    21, 77 minuter
    Justering
    2016-04-05
    Bordläggning
    2016-04-13
    Debatt
    2016-04-14
    Beslut
    2016-04-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kriminalvårdsfrågor

    Kriminalvårdsfrågor

    Betänkande 2015/16:JuU21

    Den som sitter i fängelse för våldsbrott ska vara tvungen att gå ett behandlingsprogram. Den som vägrar ska få sämre möjligheter till permission och villkorlig frigivning. För dem som dömts för grova sexualbrott eller grova brott mot närstående ska behandlingsprogram vara ett krav för villkorlig frigivning. Det anser riksdagen som gör ett tillkännagivande om det här till regeringen.

    Riksdagen sa nej till flera andra motioner som bland annat handlar om häktning, restriktioner för häktade, återfallsförebyggande arbete, villkorlig frigivning och elektronisk övervakning. Det eftersom det redan pågår arbete inom området och riksdagen har behandlat vissa av frågorna tidigare under mandatperioden.

    Behandlade dokument
    25
    Förslagspunkter
    23
    Reservationer
    16 
    Anföranden och repliker
    19, 61 minuter
    Justering
    2016-03-10
    Bordläggning
    2016-03-15
    Debatt
    2016-03-16
    Beslut
    2016-03-16
  • Stillbild från Debatt om förslag: Unga lagöverträdare

    Unga lagöverträdare

    Betänkande 2015/16:JuU23

    Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2015 om unga som begår brott. Motionerna tar upp frågor om brottsförebyggande arbete, handläggningstider, påföljder och sänkt ålder för när någon kan dömas till straff.

    Behandlade dokument
    10
    Förslagspunkter
    16
    Reservationer
    15 
    Anföranden och repliker
    27, 75 minuter
    Justering
    2016-03-03
    Bordläggning
    2016-03-09
    Debatt
    2016-03-10
    Beslut
    2016-03-16

Filter