Mirja Räihä (S)
Tjänstgörande riksdagsledamot
- Parti
- Socialdemokraterna
- Valkrets
- Stockholms kommun, plats 243
- Född år
- 1959
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Aktuella uppdrag
Riksdagsledamot
Ordinarie
Konstitutionsutskottet
Ledamot
Socialförsäkringsutskottet
Suppleant
Finansutskottet
Suppleant
Nordiska rådets svenska delegation
Suppleant
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2022-09-26 – 2026-09-21
Konstitutionsutskottet
- Ledamot
- 2022-10-04 – 2026-09-21
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 2022-10-04 – 2026-09-21
Finansutskottet
- Suppleant
- 2022-11-30 – 2026-09-21
Nordiska rådets svenska delegation
- Suppleant
- 2022-10-11 – 2024-10-31
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 22–. Ledamot konstitutionsutskottet 22–. Suppleant socialförsäkringsutskottet 22– och finansutskottet 22–. Suppleant Nordiska rådets svenska delegation 22–.
Föräldrar
Konduktören Vilho Oskari Räihä och företagaren Elli Räihä, f. Lakanen.
Utbildning
Läroverket, Kemi 70–75, gymnasieskola i Kemi 75–76 och vårdlinjen, Märsta gymnasium 82–84.
Anställningar
Fabriksarbeterska, Marabou 76–80. Sjukvårdsbiträde 81–84 och undersköterska 84–, Stockholms läns landsting/Region Stockholm.
Kommunala uppdrag
Vigselförrättare, Stockholms stad.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Ordförande, Långholmens folkhögskola 10–, LO-distriktet i Stockholms län 19–23 och Husby-Kista socialdemokratiska förening 20–. Ledamot, Stockholms socialdemokratiska partidistrikt 21–.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Granskningsbetänkande
Betänkande 2022/23:KU20
Konstitutionsutskottet, KU, har i sin årliga granskning av regeringen behandlat 26 ärenden som innehåller anmälningar från riksdagsledamöter. Anmälningarna handlar om regeringens förhållande till riksdagen, handläggningen av regeringsärenden och statsråds tjänsteutövning.
Granskningen debatterades i kammaren och sedan avslutade riksdagen ärendet.
- Anföranden och repliker
- 37, 193 minuter
- Justering
- 2023-06-01
- Bordläggning
- 2023-06-09
- Debatt
- 2023-06-12
med anledning av prop. 2022/23:119 Effektiv ekonomistyrning i kommuner och regioner
Motion 2022/23:2398 av Ida Karkiainen m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2022/23:2398 av Ida Karkiainen m.fl. S med anledning av prop. 2022/23:119 Effektiv ekonomistyrning i kommuner och regioner Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om en garantimodell för kommunala intäkter och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen- Inlämnad
- 2023-06-07
- Förslag
- 4
- Utskottsberedning
- 2023/24:KU2
- Riksdagsbeslut
- (4 yrkanden): 4 avslag
Minoritetsfrågor
Betänkande 2022/23:KU28
Riksdagen sa nej till cirka 35 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2022 om minoritetsfrågor. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår i de frågor motionerna tar upp.
Motionerna handlar om judiskt liv i Sverige, romsk inkludering, sanningskommissionen för det samiska folket, samepolitiken och Sametingets konstruktion, rättigheter för nationella minoriteter och urfolk, älvdalskans ställning, teckenspråk som minoritetsspråk, informationscentrum om nationella minoriteter, utvärdering av konsultationslagen, genomförande, tillsyn och uppföljning av minoritetspolitiken, stöd till organisationer och kontaktyta för dialog mellan Sametinget och riksdagen.
- Behandlade dokument
- 11
- Förslagspunkter
- 12
- Reservationer
- 21
- Anföranden och repliker
- 8, 58 minuter
- Justering
- 2023-05-02
- Bordläggning
- 2023-05-09
- Debatt
- 2023-05-10
- Beslut
- 2023-05-10
Äldreomsorgslyftet
Skriftlig fråga 2022/23:646 av Mirja Räihä (S)
Fråga 2022/23:646 Äldreomsorgslyftet av Mirja Räihä S till Statsrådet Anna Tenje M SKR: s styrelse fattade beslut om en överenskommelse med Kommunal i april 2017. Överenskommelsen gick ut på att gemensamt reglera en yrkesutvecklingstrappa för vård och omsorg. Det som reglerades var hur många komvuxpoäng ett vårdbiträde- Inlämnad
- 2023-05-09
- Svarsdatum
- 2023-05-17
- Besvarare
- Statsrådet Anna Tenje (M)
Justitieombudsmännens ämbetsberättelse
Betänkande 2022/23:KU11
Riksdagens ombudsmän (JO) har lämnat sin redogörelse för verksamhetsåret 1 juli 2021 - 30 juni 2022. JO är en del av riksdagens kontrollmakt och granskar om myndigheter och tjänstemän följer lagar och andra författningar.
Under verksamhetsåret nyregistrerades 10 747 ärenden hos JO. Det innebär en ökning med drygt 480 ärenden jämfört med verksamhetsåret innan. De ärenden som ökade mest under året rörde områden som hälso- och sjukvård, kriminalvård samt polis.
Konstitutionsutskottet (KU) framhöll bland annat värdet av att ombudsmännen informerar om sina iakttagelser och pekar ut de behov av lagändringar eller andra åtgärder som de ser genom sina granskningar. Utskottet ser allvarligt på brister i lagar och rutiner som rör grundlagsskyddade fri- och rättigheter när det gäller den kroppsliga integriteten och rörelsefriheten. Utskottet uppmärksammade även offentlighetsprincipens betydelse för vårt fria och öppna samhälle, och underströk vikten av att myndigheter och kommuner uppfyller sina skyldigheter enligt denna princip.
Riksdagen la redogörelsen med JO:s ämbetsberättelse till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Behandlade dokument
- 1
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 7, 39 minuter
- Justering
- 2023-01-17
- Bordläggning
- 2023-01-24
- Debatt
- 2023-01-25
- Beslut
- 2023-01-25
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2022/23:KU10
Konstitutionsutskottet (KU) har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.
I granskningen av regeringens remissunderlag har utskottet gått igenom de dokument som regeringskansliet remitterade 2016-2017 och 2020-2021. Vilket underlag som remitteras styrs i första hand av vilken utredningsform som bedöms som lämpligast för de frågor som ska utredas. I ställningstagandet diskuterar utskottet olika omständigheter som kan tänkas ha betydelse vid valet av utredningsform och därmed även remissunderlag. De remissunderlag som gåtts igenom har grupperats på följande sätt:
- Betänkanden från SOU-serien
- departementspromemorior i Ds-serien
- utkast till lagrådsremisser
- underlag från en myndighet
- underlag från EU-kommissionen.
En uppdelning mellan internt respektive externt framtaget remissunderlag visar på en ökning av underlag som tagits fram internt inom Regeringskansliet och en nedgång av underlag som tagits fram externt. Det finns skillnader mellan departementen i detta avseendet. Utskottet ser fördelar med olika typer av remissunderlag. Exempelvis kan utredningsarbetet komma igång snabbare vid framtagandet av departementspromemorior i Ds-serien än vid betänkanden i SOU-serien. Samtidigt konstaterar utskottet att utredningskapaciteten inom Regeringskansliet är begränsad, vilket innebär att internt framtagna remissunderlag därmed inte alltid kan bli lika genomarbetade som exempelvis externt framtagna betänkanden i SOU-serien. Vid internt utredningsarbete inom Regeringskansliet saknas dessutom medverkan från externa experter och en bred representation av olika intressen och eventuella avvikande meningar.
I övrigt ser utskottet positivt på att allt underlag som remitteras och som ligger till grund för regeringens beslut finns publicerat på regeringens webbplats. Materialet är därmed tillgängligt för den som vill ta del av underlaget i efterhand.
En annan granskning omfattade en genomgång av elektroniska kungöranden i Svensk författningssamling (SFS), en ordning som infördes 2018 som innebär att författningar publiceras på en webbplats som Regeringskansliet ansvarar för. Syftet med granskningen har varit att undersöka på vilket sätt reformen har förändrat författningsarbetet. Utskottet konstaterar att reformen har inneburit både tids- och effektiviseringsvinster genom att tiden mellan regeringens beslut om utfärdande och offentliggörandet av författningen, det så kallade kungörandet har förkortats. Utvecklingen är positiv, men utskottet anser att Regeringskansliet bör vara uppmärksamma på omotiverade variationer mellan departementens handläggningstider i författningsarbetet. Utskottet betonar även vikten av säkerhet i det elektroniska kungörandessystemet och att det finns en beredskap om driftstörningar skulle uppstå.
Regeringens styrning av länsstyrelserna har också granskats. Inriktningen har varit att granska hur regeringen styr länsstyrelserna genom dels uppdrag i regleringsbrev, dels uppdrag som beslutats i särskild ordning samt på hur beredningen av dessa uppdrag går till. Utskottet understryker vikten av samordning och helhetssyn vid beredningen av uppdrag till länsstyrelserna, oavsett i vilken form uppdraget ges. De åtgärder som regeringskansliet har tagit kring samordning och helhetssyn ser utskottet positivt på. Utskottet framhåller även betydelsen av att berörda myndigheter samarbetar med länsstyrelserna, vilket utskottet tidigare uttalat sig om. Om det framkommer att andra statliga myndigheter inte samarbetar med länsstyrelserna är det regeringens ansvar att vidta åtgärder som säkerställer att samarbeten inleds.
Slutligen har utskottet även granskat beredningen av förslag till EU-förordningar. Enligt utskottet bör valet av hur man bereder svenska ståndpunkter gällande förslag till EU-förordningar vara grundat på samma överväganden som när det gäller regeringsärenden. Utskottet inser att tidsramarna och övriga förutsättningar för beslutsprocessen i EU kan innebära svårigheter att tillämpa ett traditionellt remissförfarande, men att det ändå är av största vikt att det utförs en gedigen beredning som ger ett underlag av högsta kvalitet. Utskottet noterar att det finns en kombination av olika beredningsåtgärder, bland annat kontinuerlig inhämtning av synpunkter och kontakter mellan regeringskansliet och berörda myndigheter. Svarstiderna kan även vara mycket korta. Regeringskansliet har i granskningen redogjort för sina beredningsåtgärder över förslag till förordningar och arbetssätt, som anpassas efter förutsättningarna i de enskilda förslagen och förhandlingarna. Utskottet har inget att invända mot de arbetssätt som används.
- Anföranden och repliker
- 9, 45 minuter
- Justering
- 2022-12-15
- Bordläggning
- 2023-01-24
- Debatt
- 2023-01-25
Situationen i sjukvården
Interpellation 2022/23:87 av Mirja Räihä (S)
Interpellation 2022/23:87 Situationen i sjukvården av Mirja Räihä S till Statsrådet Acko Ankarberg Johansson KD Välfärden behöver stora tillskott framåt. Detta står klart för de allra flesta, men jag oroas för att regeringen inte tar utmaningen på allvar. I Stockholm, där jag bor, varnar nu våra akutsjukhus för stora- Inlämnad
- 2022-12-01
- Svarsdatum
- 2023-01-20
- Besvarare
- Statsrådet Acko Ankarberg Johansson (KD)
med anledning av prop. 2022/23:48 Sekretess vid Försäkringskassans handläggning av ärenden om elstöd samt slopad kontrolluppgiftsskyldighet
Motion 2022/23:2307 av Ida Karkiainen m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2022/23:2307 av Ida Karkiainen m.fl. S med anledning av prop. 2022/23:48 Sekretess vid Försäkringskassans handläggning av ärenden om elstöd samt slopad kontrolluppgiftsskyldighet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår regeringens förslag till lag om ändring i offentlighets- och sekretesslagen- Inlämnad
- 2023-01-16
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2022/23:KU16
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Samla tillsyn av förskola och fritidshem hos Skolinspektionen
Motion 2022/23:2024 av Gunilla Svantorp m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2022/23:2024 av Gunilla Svantorp m.fl. S Samla tillsyn av förskola och fritidshem hos Skolinspektionen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga att se över för- och nackdelarna med att ge Skolinspektionen ansvar för tillstånd och tillsyn- Inlämnad
- 2022-11-23
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2022/23:UbU5
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 bifall,
Arbetslivskriminalitet i skattefinansierade verksamheter
Motion 2022/23:2021 av Mirja Räihä m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2022/23:2021 av Mirja Räihä m.fl. S Arbetslivskriminalitet i skattefinansierade verksamheter Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga att stärka myndigheters samordning samt kontrollfunktion mot fusk och arbetskriminalitet inom skattefinansierad- Inlämnad
- 2022-11-23
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2022/23:AU8
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Nationell strategi för global cyberpolitik
Motion 2022/23:2020 av Markus Kallifatides m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2022/23:2020 av Markus Kallifatides m.fl. S Nationell strategi för global cyberpolitik Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över förutsättningarna för att en övergripande nationell strategi för global cyberpolitik, som ger en grund för ett- Inlämnad
- 2022-11-23
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2022/23:FöU6
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
En mer jämställd arbetsmiljö
Motion 2022/23:2022 av Inga-Lill Sjöblom m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2022/23:2022 av Inga-Lill Sjöblom m.fl. S En mer jämställd arbetsmiljö Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att verka för en jämställd arbetsmiljö och ett jämställt arbetarskydd och tillkännager detta för regeringen. Motivering I välfärdens yrken,- Inlämnad
- 2022-11-23
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2022/23:AU8
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Vårdföretagens etableringsfrihet och etableringskontroll
Motion 2022/23:2039 av Lawen Redar m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2022/23:2039 av Lawen Redar m.fl. S Vårdföretagens etableringsfrihet och etableringskontroll Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga att införa etableringskontroll för vårdföretag och tillkännager detta för regeringen. Motivering Idag har- Inlämnad
- 2022-11-23
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2022/23:SoU12
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Surrogatmoderskap
Motion 2022/23:2027 av Daniel Vencu Velasquez Castro m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2022/23:2027 av Daniel Vencu Velasquez Castro m.fl. S Surrogatmoderskap Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att förbjuda handel med barn och kvinnor i surrogatindustrin och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs- Inlämnad
- 2022-11-23
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2022/23:SoU13
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
En arbetsmarknad med goda villkor och en skola utan marknadskrafter
Motion 2022/23:2026 av Mattias Vepsä m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2022/23:2026 av Mattias Vepsä m.fl. S En arbetsmarknad med goda villkor och en skola utan marknadskrafter Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att beakta hur storstadsregionerna som tillväxtmotor kan stärkas och tillkännager detta för regeringen.- Inlämnad
- 2022-11-23
- Förslag
- 7
- Utskottsberedning
- 2022/23:CU10 2022/23:NU15,2022/23:NU16 2022/23:NU16 2022/23:NU8 2022/23:SfU17 2022/23:UbU10 2022/23:UbU5
- Riksdagsbeslut
- (7 yrkanden): 7 avslag
Innovation genom offentliga data
Motion 2022/23:2043 av Markus Kallifatides m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2022/23:2043 av Markus Kallifatides m.fl. S Innovation genom offentliga data Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att staten med hänsyn tagen till nationell säkerhet bör tillgängliggöra så mycket som möjligt av de data som vi gemensamt äger kartor,- Inlämnad
- 2022-11-23
- Förslag
- 3
- Utskottsberedning
- 2022/23:FiU25
- Riksdagsbeslut
- (3 yrkanden): 3 avslag
Tillgång till statistik inom socialtjänstens område
Motion 2022/23:2017 av Paula Holmqvist m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2022/23:2017 av Paula Holmqvist m.fl. S Tillgång till statistik inom socialtjänstens område Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att förbättra tillgången till statistik inom socialtjänstens område och tillkännager detta för regeringen. Motivering- Inlämnad
- 2022-11-23
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2022/23:SoU16
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Förlängd satsning på Äldreomsorgslyftet
Motion 2022/23:2018 av Paula Holmqvist m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2022/23:2018 av Paula Holmqvist m.fl. S Förlängd satsning på Äldreomsorgslyftet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att förlänga satsningen på Äldreomsorgslyftet och tillkännager detta för regeringen. Motivering Äldreomsorgslyftet är en statlig- Inlämnad
- 2022-11-23
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2022/23:SoU22
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Utgiftsområde 1 Rikets styrelse
Motion 2022/23:2166 av Ida Karkiainen m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2022/23:2166 av Ida Karkiainen m.fl. S Utgiftsområde 1 Rikets styrelse Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2023 inom utgiftsområde 1 Rikets styrelse enligt förslaget i tabellen i motionen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att en ny strategi mot hat- Inlämnad
- 2022-11-23
- Förslag
- 13
- Utskottsberedning
- 2022/23:KU1 2022/23:KU24 2022/23:KU25 2022/23:KU26 2022/23:KU27 2022/23:KU30 2022/23:NU8
- Riksdagsbeslut
- (13 yrkanden): 13 avslag
Skyddad yrkestitel för barnskötare
Motion 2022/23:1719 av Johan Andersson m.fl. (S)
Motion till riksdagen 2022/23:1719 av Johan Andersson m.fl. S Skyddad yrkestitel för barnskötare Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga att utreda förutsättningarna för att införa skyddad yrkestitel för barnskötare och tillkännager detta för regeringen. Motivering- Inlämnad
- 2022-11-23
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2022/23:UbU4
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag