Patrik Jönsson (SD)
Tjänstgörande riksdagsledamot
- Parti
- Sverigedemokraterna
- Valkrets
- Västra Götalands läns södra, plats 194
- Född år
- 1972
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Aktuella uppdrag
Riksdagsledamot
Ordinarie
Miljö- och jordbruksutskottet
Suppleant
Trafikutskottet
Suppleant
Civilutskottet
Suppleant
EU-nämnden
Suppleant
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2018-09-24 – 2026-09-21
- Ordinarie
- 2014-09-29 – 2014-12-21
Trafikutskottet
- Suppleant
- 2022-10-04 – 2026-09-21
- Ledamot
- 2018-10-02 – 2022-09-26
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2014-12-21
Konstitutionsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Utrikesutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Justitieutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Kulturutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2022-10-04 – 2026-09-21
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Näringsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Utbildningsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Försvarsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-20 – 2020-09-03
Arbetsmarknadsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-20 – 2022-09-26
Civilutskottet
- Suppleant
- 2022-10-04 – 2026-09-21
- Suppleant
- 2020-03-20 – 2022-09-26
Finansutskottet
- Suppleant
- 2020-03-20 – 2022-09-26
EU-nämnden
- Suppleant
- 2022-10-18 –
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-10-04
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 14 och 18– . Ledamot trafikutskottet 14 och 18–22. Suppleant civilutskottet 22–, miljö- och jordbruksutskottet 22–, trafikutskottet 22–och EU-nämnden 22–.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Fyrstegsprincipen inom planeringen av transportinfrastruktur
Betänkande 2018/19:TU18
Riksdagen riktade ett tillkännagivande till regeringen om tillämpningen av den så kallade fyrstegsprincipen inom planeringen av transportinfrastruktur. Förslaget om tillkännagivande kom i samband med att trafikutskottet behandlade en skrivelse från regeringen om Riksrevisionens granskning av fyrstegsprincipen.
Fyrstegsprincipen innebär att möjliga förbättringar i transportsystemet ska prövas enligt fyra steg. I första steget ska åtgärder som kan påverka transportefterfrågan och val av transportsätt övervägas. Först i fjärde steget ska nyinvesteringar och större ombyggnadsåtgärder övervägas. Att planera enligt fyrstegsprincipen innebär också att man ska ha ett trafikslagsövergripande perspektiv, där alla trafikslag och transportsätt ska prövas förutsättningslöst
Riksrevisionen konstaterar bland annat att regeringens och Trafikverkets styrning inte stödjer ett trafikslagsövergripande arbetssätt. Regeringen behöver i flera avseenden förtydliga hur Trafikverket ska arbeta med fyrstegsprincipen och Trafikverket behöver utveckla sitt arbetssätt för att åstadkomma mer kostnadseffektiva investeringar inom transportsektorn.
Riksdagen välkomnade Riksrevisionens rapport och framhöll att det är av stor vikt att de samhällsekonomiska kalkylmodellerna bakom investeringar i infrastruktur är korrekta, för att kunna generera så stor samhällsnytta som möjligt.
Riksdagen uppmanade därför regeringen att:
- vidta åtgärder för att säkerställa fyrstegsprincipens genomslag
- arbeta för att utveckla de samhällsekonomiska kalkylmodellerna för infrastrukturinvesteringar
- tydligt definiera vad som avses med trafikslagsövergripande anslag i arbetet med den kommande infrastrukturpropositionen.
- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 19, 53 minuter
- Justering
- 2019-06-04
- Bordläggning
- 2019-06-13
- Debatt
- 2019-06-14
- Beslut
- 2019-06-18
Järnvägsfrågor
Betänkande 2018/19:TU17
Riksdagen sa nej till motioner från den allmänna motionstiden 2018 om järnvägsfrågor. Anledningen är bland annat att utrednings- och utvecklingsarbete redan pågår på området.
Motionerna handlar exempelvis om järnvägsmarknaden, järnvägens tillförlitlighet, längre och tyngre tåg och statistik.
- Behandlade dokument
- 14
- Förslagspunkter
- 10
- Reservationer
- 18
- Anföranden och repliker
- 19, 77 minuter
- Justering
- 2019-06-04
- Bordläggning
- 2019-06-13
- Debatt
- 2019-06-14
- Beslut
- 2019-06-18
Luftfartsfrågor
Betänkande 2018/19:TU15
Ett system för tillsyn av marktjänster på flygplatser införs. Tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen får möjlighet att besluta om de förelägganden som behövs för att reglerna ska följas. Transportstyrelsen får också befogenhet att meddela ytterligare föreskrifter i vissa frågor som gäller marktjänster på flygplatser.
De nya reglerna börjar gälla den 1 augusti 2019. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.
Riksdagen sa samtidigt nej till förslag i motioner om olika luftfartsfrågor, som till exempel regionala flygplatser, Bromma flygplats och luftfartens klimatpåverkan. Riksdagen sa nej eftersom vissa åtgärder redan har gjorts och arbete redan pågår i en del av de frågor som motionerna tar upp.
- Behandlade dokument
- 32
- Förslagspunkter
- 11
- Reservationer
- 15
- Anföranden och repliker
- 40, 121 minuter
- Justering
- 2019-05-14
- Bordläggning
- 2019-05-27
- Debatt
- 2019-05-28
- Beslut
- 2019-05-28
Kollektivtrafik
Betänkande 2018/19:TU13
Riksdagen sa nej till cirka 30 förslag i motioner om kollektivtrafik från den allmänna motionstiden 2018. Anledningen är bland annat utredningar och översyn som är påbörjade eller har genomförts. Motionerna handlar bland annat om biljett- och betalsystem, färdtjänst och ökad kollektivtrafik.
- Behandlade dokument
- 25
- Förslagspunkter
- 8
- Reservationer
- 14
- Anföranden och repliker
- 12, 55 minuter
- Justering
- 2019-05-07
- Bordläggning
- 2019-05-15
- Debatt
- 2019-05-16
- Beslut
- 2019-05-28
med anledning av skr. 2018/19:76 Riksrevisionens rapport om fyrstegsprincipen
Motion 2018/19:3063 av Patrik Jönsson m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2018/19:3063 av Patrik Jönsson m.fl. SD med anledning av skr. 2018/19:76 Riksrevisionens rapport om fyrstegsprincipen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om fyrstegsprincipen och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som- Inlämnad
- 2019-04-10
- Förslag
- 4
- Utskottsberedning
- 2018/19:TU18
- Riksdagsbeslut
- (4 yrkanden): 4 avslag
Infrastrukturfrågor
Betänkande 2018/19:TU5
Regeringen bör arbeta för att lokala, regionala och nationella investeringar i infrastruktur i större utsträckning samordnas och samverkar med varandra för att nyttan av investeringarna blir så stor som möjligt. Det tycker riksdagen som därför riktar en uppmaning, ett tillkännagivande, om det till regeringen.
Beslutet om tillkännagivande kom när riksdagen behandlade cirka 300 motioner om att rusta upp och bygga ut olika vägar och järnvägar runt om i landet. Riksdagen sa nej till övriga motioner. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår inom flera av de områden som förslagen handlar om.
Riksdagen har också behandlat tre skrivelser från regeringen. Det är dels regeringens nationella planering för transportinfrastrukturen, och dels regeringens skrivelser om två rapporter från Riksrevisionen. Rapporterna handlar om Trafikverkets stöd till forskning och innovation samt om ett nytt signalsystem för järnvägen. Riksdagen lade skrivelserna till handlingarna, det vill säga avslutade ärendena.
- Behandlade dokument
- 337
- Förslagspunkter
- 24
- Reservationer
- 44
- Anföranden och repliker
- 67, 209 minuter
- Justering
- 2019-03-28
- Bordläggning
- 2019-04-03
- Debatt
- 2019-04-04
- Beslut
- 2019-04-11
Trafiksäkerhet
Betänkande 2018/19:TU7
Regeringen bör utreda hur körkortsutbildningssystemet kan bli effektivare och hur illegal övningskörningsverksamhet kan begränsas. Dessutom bör regeringen snarast sätta in vissa åtgärder för att hindra illegala trafikskolor. Det tycker riksdagen som riktade ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om detta.
Enligt riksdagen bör körkortsutbildningen anpassas till ny teknik som kan utveckla körandet. Utbildningen behöver också förenklas och bli effektivare. Exempelvis genom att elever som har gjort en mindre miss på körprovet ska kunna få göra om det momentet i stället för att göra om hela provet.
Dessutom bör regeringen redan nu genomföra åtgärder för att motverka illegala körskolor. Det handlar om att en handledare maximalt ska få ha tillstånd för tio elever jämfört med dagens femton. Möjligheten att införa tillståndsplikt för privatpersoner som äger fordon med dubbelkommando bör också ses över.
Förslaget om tillkännagivande kom i samband med att utskottet behandlade motioner från allmänna motionstiden 2018 om trafiksäkerhet. Riksdagen sa nej till övriga motioner.
- Behandlade dokument
- 60
- Förslagspunkter
- 21
- Reservationer
- 28
- Anföranden och repliker
- 21, 94 minuter
- Justering
- 2019-03-14
- Bordläggning
- 2019-03-27
- Debatt
- 2019-03-28
- Beslut
- 2019-04-03
Cykelfrågor
Betänkande 2018/19:TU6
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2018/19 om cykelfrågor. Anledningen är främst att arbete redan pågår på området.
Motionerna handlar bland annat om att ta fram en handlingsplan för ökat cyklande, inrätta ett nationellt cykelkansli, göra ändringar i väglagen för att kunna anlägga cykelvägar och ändra i nuvarande trafikregler för cykling.
- Behandlade dokument
- 15
- Förslagspunkter
- 9
- Reservationer
- 18
- Anföranden och repliker
- 30, 83 minuter
- Justering
- 2019-02-05
- Bordläggning
- 2019-02-13
- Debatt
- 2019-02-14
- Beslut
- 2019-02-14
med anledning av prop. 2018/19:33 Behandling av personuppgifter samt registrering och användning av fordon på vägtrafikområdet
Motion 2018/19:3015 av Thomas Morell m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2018/19:3015 av Thomas Morell m.fl. SD med anledning av prop. 2018/19:33 Behandling av personuppgifter samt registrering och användning av fordon på vägtrafikområdet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda det internationella informationsutbytet- Inlämnad
- 2019-01-29
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2018/19:TU12
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
med anledning av skr. 2018/19:31 Riksrevisionens rapport om nytt signalsystem för järnvägen
Motion 2018/19:3006 av Patrik Jönsson m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2018/19:3006 av Patrik Jönsson m.fl. SD med anledning av skr. 2018/19:31 Riksrevisionens rapport om nytt signalsystem för järnvägen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen, i syfte att undvika fordonsbrist efter att ERTMS införts på berörda- Inlämnad
- 2019-01-18
- Förslag
- 6
- Utskottsberedning
- 2018/19:TU5
- Riksdagsbeslut
- (6 yrkanden): 6 avslag
med anledning av skr. 2018/19:23 Riksrevisionens rapport om Trafikverkets stöd till forskning och innovation
Motion 2018/19:3001 av Patrik Jönsson m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2018/19:3001 av Patrik Jönsson m.fl. SD med anledning av skr. 2018/19:23 Riksrevisionens rapport om Trafikverkets stöd till forskning och innovation Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att Trafikverkets rutiner för handläggning av de anslagsmedel- Inlämnad
- 2018-12-20
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2018/19:TU5
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Betänkande 2018/19:TU1
Knappt 59 miljarder kronor ur statens budget för 2019 går till utgiftsområdet kommunikationer. Mest pengar går till att utveckla statens transportinfrastruktur, knappt 25,6 miljarder kronor. Knappt 23,6 miljarder kronor går till att underhålla och upprätthålla statens befintliga transportinfrastruktur. Riksdagen sa delvis ja till Moderaternas och Kristdemokraternas förslag och delvis ja till regeringens förslag till hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.
Riksdagen sa också ja till regeringens förslag till exempelvis låneramar, investeringsplaner och ekonomiska mål inom området.
Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen den 12 december 2018. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här förslaget avser steg två.
- Behandlade dokument
- 9
- Förslagspunkter
- 3
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 68, 184 minuter
- Justering
- 2018-12-13
- Bordläggning
- 2018-12-18
- Debatt
- 2018-12-19
- Beslut
- 2018-12-20
Post och it i hela landet
Motion 2018/19:2782 av Jimmy Ståhl m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2018/19:2782 av Jimmy Ståhl m.fl. SD Post och it i hela landet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen bör utreda möjligheten att förbättra servicen för postutdelning i glesbygd och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer- Inlämnad
- 2018-11-30
- Förslag
- 7
- Utskottsberedning
- 2018/19:TU4
- Riksdagsbeslut
- (7 yrkanden): 7 avslag
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Motion 2018/19:2368 av Jimmy Ståhl m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2018/19:2368 av Jimmy Ståhl m.fl. SD Utgiftsområde 22 Kommunikationer Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2019 inom utgiftsområde 22 Kommunikationer enligt förslaget i tabell 1 i motionen. 1 Motivering Sverigedemokraterna är ett socialkonservativt parti med nationalistisk- Inlämnad
- 2018-11-30
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2018/19:TU1
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
En konkurrenskraftig svensk järnväg
Motion 2018/19:2968 av Patrik Jönsson m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2018/19:2968 av Patrik Jönsson m.fl. SD En konkurrenskraftig svensk järnväg Innehållsförteckning Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 1 Sverigedemokraternas vision för en konkurrenskraftig svensk järnväg 1.1 Vision 2 Järnvägens betydelse i dagens samhälle 3 Järnvägens betydelse- Inlämnad
- 2018-11-30
- Förslag
- 56
- Utskottsberedning
- 2018/19:JuU10 2018/19:TU13 2018/19:TU14 2018/19:TU17 2018/19:TU4 2018/19:TU5 2018/19:TU7
- Riksdagsbeslut
- (56 yrkanden): 22 avslag, 34 saknar beslutsinformation
En konkurrenskraftig svensk sjöfart
Motion 2018/19:1122 av Jimmy Ståhl m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2018/19:1122 av Jimmy Ståhl m.fl. SD En konkurrenskraftig svensk sjöfart Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 1 Sverigedemokraternas vision för en konkurrenskraftig svensk sjöfart 1.1 Vision 2 Svensk sjöfarts betydelse 3 Sjöfartens historiska betydelse 4 Konkurrens inom sjöfarten- Inlämnad
- 2018-11-27
- Förslag
- 27
- Utskottsberedning
- 2018/19:SkU11 2018/19:TU14 2018/19:TU5 2018/19:TU7 2018/19:UbU14
Ett konkurrenskraftigt svenskt väginfrastruktursystem
Motion 2018/19:1121 av Thomas Morell m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2018/19:1121 av Thomas Morell m.fl. SD Ett konkurrenskraftigt svenskt väginfrastruktursystem Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 1 Sverigedemokraternas vision för ett konkurrenskraftigt svenskt väginfrastruktursystem 1.1 Vision 2 Väginfrastruktursystemets betydelse 3 Vägnätets- Inlämnad
- 2018-11-27
- Förslag
- 58
- Utskottsberedning
- 2018/19:CU12 2018/19:CU6 2018/19:FöU7 2018/19:JuU10 2018/19:NU13 2018/19:SkU12 2018/19:TU1 2018/19:TU11 2018/19:TU13 2018/19:TU16 2018/19:TU5 2018/19:TU7 2018/19:UbU12 2018/19:UbU8
- Riksdagsbeslut
- (58 yrkanden): 57 avslag, 1 bifall,
En konkurrenskraftig svensk flygindustri
Motion 2018/19:1118 av Jimmy Ståhl m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2018/19:1118 av Jimmy Ståhl m.fl. SD En konkurrenskraftig svensk flygindustri Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 1 Sverigedemokraternas vision för en konkurrenskraftig svensk flygindustri 1.1 Vision 2 Sveriges flygindustri 3 Flygindustrins historiska betydelse 4 Konkurrens inom- Inlämnad
- 2018-11-27
- Förslag
- 12
- Utskottsberedning
- 2018/19:SkU12 2018/19:TU15 2018/19:TU5
- Riksdagsbeslut
- (12 yrkanden): 12 avslag
Nationellt undantag gällande rastuttag för förare i bygg- och anläggningstrafik
Motion 2018/19:738 av Thomas Morell m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2018/19:738 av Thomas Morell m.fl. SD Nationellt undantag gällande rastuttag för förare i bygg- och anläggningstrafik Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om nationellt undantag gällande rastuttag för förare i bygg- och anläggningstrafik och tillkännager- Inlämnad
- 2018-11-23
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2018/19:TU11
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Nationellt undantag gällande daglig körtid
Motion 2018/19:737 av Thomas Morell m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2018/19:737 av Thomas Morell m.fl. SD Nationellt undantag gällande daglig körtid Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om nationellt undantag gällande daglig körtid och tillkännager detta för regeringen. Motivering För förare av tunga fordon finns en- Inlämnad
- 2018-11-23
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2018/19:TU11
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag