Patrik Jönsson (SD)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Västra Götalands läns södra, plats 194
Född år
1972
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant

Trafikutskottet

Suppleant

Civilutskottet

Suppleant

EU-nämnden

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2018-09-24 – 2026-09-21
Ordinarie
2014-09-29 – 2014-12-21

Trafikutskottet

Suppleant
2022-10-04 – 2026-09-21
Ledamot
2018-10-02 – 2022-09-26
Ledamot
2014-10-07 – 2014-12-21

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2022-10-04 – 2026-09-21
Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2020-09-03

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2022-09-26

Civilutskottet

Suppleant
2022-10-04 – 2026-09-21
Suppleant
2020-03-20 – 2022-09-26

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-20 – 2022-09-26

EU-nämnden

Suppleant
2022-10-18 –
Suppleant
2020-03-18 – 2022-10-04

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 14 och 18– . Ledamot trafikutskottet 14 och 18–22. Suppleant civilutskottet 22–, miljö- och jordbruksutskottet 22–, trafikutskottet 22–och EU-nämnden 22–.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Fyrstegsprincipen inom planeringen av transportinfrastruktur

    Fyrstegsprincipen inom planeringen av transportinfrastruktur

    Betänkande 2018/19:TU18

    Riksdagen riktade ett tillkännagivande till regeringen om tillämpningen av den så kallade fyrstegsprincipen inom planeringen av transportinfrastruktur. Förslaget om tillkännagivande kom i samband med att trafikutskottet behandlade en skrivelse från regeringen om Riksrevisionens granskning av fyrstegsprincipen.

    Fyrstegsprincipen innebär att möjliga förbättringar i transportsystemet ska prövas enligt fyra steg. I första steget ska åtgärder som kan påverka transportefterfrågan och val av transportsätt övervägas. Först i fjärde steget ska nyinvesteringar och större ombyggnadsåtgärder övervägas. Att planera enligt fyrstegsprincipen innebär också att man ska ha ett trafikslagsövergripande perspektiv, där alla trafikslag och transportsätt ska prövas förutsättningslöst

    Riksrevisionen konstaterar bland annat att regeringens och Trafikverkets styrning inte stödjer ett trafikslagsövergripande arbetssätt. Regeringen behöver i flera avseenden förtydliga hur Trafikverket ska arbeta med fyrstegsprincipen och Trafikverket behöver utveckla sitt arbetssätt för att åstadkomma mer kostnadseffektiva investeringar inom transportsektorn.

    Riksdagen välkomnade Riksrevisionens rapport och framhöll att det är av stor vikt att de samhällsekonomiska kalkylmodellerna bakom investeringar i infrastruktur är korrekta, för att kunna generera så stor samhällsnytta som möjligt.

    Riksdagen uppmanade därför regeringen att:

    • vidta åtgärder för att säkerställa fyrstegsprincipens genomslag
    • arbeta för att utveckla de samhällsekonomiska kalkylmodellerna för infrastrukturinvesteringar
    • tydligt definiera vad som avses med trafikslagsövergripande anslag i arbetet med den kommande infrastrukturpropositionen.
    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    19, 53 minuter
    Justering
    2019-06-04
    Bordläggning
    2019-06-13
    Debatt
    2019-06-14
    Beslut
    2019-06-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Järnvägsfrågor

    Järnvägsfrågor

    Betänkande 2018/19:TU17

    Riksdagen sa nej till motioner från den allmänna motionstiden 2018 om järnvägsfrågor. Anledningen är bland annat att utrednings- och utvecklingsarbete redan pågår på området.

    Motionerna handlar exempelvis om järnvägsmarknaden, järnvägens tillförlitlighet, längre och tyngre tåg och statistik.

    Behandlade dokument
    14
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    18 
    Anföranden och repliker
    19, 77 minuter
    Justering
    2019-06-04
    Bordläggning
    2019-06-13
    Debatt
    2019-06-14
    Beslut
    2019-06-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Luftfartsfrågor

    Luftfartsfrågor

    Betänkande 2018/19:TU15

    Ett system för tillsyn av marktjänster på flygplatser införs. Tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen får möjlighet att besluta om de förelägganden som behövs för att reglerna ska följas. Transportstyrelsen får också befogenhet att meddela ytterligare föreskrifter i vissa frågor som gäller marktjänster på flygplatser.

    De nya reglerna börjar gälla den 1 augusti 2019. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Riksdagen sa samtidigt nej till förslag i motioner om olika luftfartsfrågor, som till exempel regionala flygplatser, Bromma flygplats och luftfartens klimatpåverkan. Riksdagen sa nej eftersom vissa åtgärder redan har gjorts och arbete redan pågår i en del av de frågor som motionerna tar upp.

    Behandlade dokument
    32
    Förslagspunkter
    11
    Reservationer
    15 
    Anföranden och repliker
    40, 121 minuter
    Justering
    2019-05-14
    Bordläggning
    2019-05-27
    Debatt
    2019-05-28
    Beslut
    2019-05-28
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kollektivtrafik

    Kollektivtrafik

    Betänkande 2018/19:TU13

    Riksdagen sa nej till cirka 30 förslag i motioner om kollektivtrafik från den allmänna motionstiden 2018. Anledningen är bland annat utredningar och översyn som är påbörjade eller har genomförts. Motionerna handlar bland annat om biljett- och betalsystem, färdtjänst och ökad kollektivtrafik.

    Behandlade dokument
    25
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    14 
    Anföranden och repliker
    12, 55 minuter
    Justering
    2019-05-07
    Bordläggning
    2019-05-15
    Debatt
    2019-05-16
    Beslut
    2019-05-28
  • med anledning av skr. 2018/19:76 Riksrevisionens rapport om fyrstegsprincipen

    Motion 2018/19:3063 av Patrik Jönsson m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2018/19:3063 av Patrik Jönsson m.fl. SD med anledning av skr. 2018/19:76 Riksrevisionens rapport om fyrstegsprincipen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om fyrstegsprincipen och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som
    Inlämnad
    2019-04-10
    Förslag
    4
    Utskottsberedning
    2018/19:TU18
    Riksdagsbeslut
    (4 yrkanden): 4 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Infrastrukturfrågor

    Infrastrukturfrågor

    Betänkande 2018/19:TU5

    Regeringen bör arbeta för att lokala, regionala och nationella investeringar i infrastruktur i större utsträckning samordnas och samverkar med varandra för att nyttan av investeringarna blir så stor som möjligt. Det tycker riksdagen som därför riktar en uppmaning, ett tillkännagivande, om det till regeringen.

    Beslutet om tillkännagivande kom när riksdagen behandlade cirka 300 motioner om att rusta upp och bygga ut olika vägar och järnvägar runt om i landet. Riksdagen sa nej till övriga motioner. Anledningen är bland annat att arbete redan pågår inom flera av de områden som förslagen handlar om.

    Riksdagen har också behandlat tre skrivelser från regeringen. Det är dels regeringens nationella planering för transportinfrastrukturen, och dels regeringens skrivelser om två rapporter från Riksrevisionen. Rapporterna handlar om Trafikverkets stöd till forskning och innovation samt om ett nytt signalsystem för järnvägen. Riksdagen lade skrivelserna till handlingarna, det vill säga avslutade ärendena.

    Behandlade dokument
    337
    Förslagspunkter
    24
    Reservationer
    44 
    Anföranden och repliker
    67, 209 minuter
    Justering
    2019-03-28
    Bordläggning
    2019-04-03
    Debatt
    2019-04-04
    Beslut
    2019-04-11
  • Stillbild från Debatt om förslag: Trafiksäkerhet

    Trafiksäkerhet

    Betänkande 2018/19:TU7

    Regeringen bör utreda hur körkortsutbildningssystemet kan bli effektivare och hur illegal övningskörningsverksamhet kan begränsas. Dessutom bör regeringen snarast sätta in vissa åtgärder för att hindra illegala trafikskolor. Det tycker riksdagen som riktade ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om detta.

    Enligt riksdagen bör körkortsutbildningen anpassas till ny teknik som kan utveckla körandet. Utbildningen behöver också förenklas och bli effektivare. Exempelvis genom att elever som har gjort en mindre miss på körprovet ska kunna få göra om det momentet i stället för att göra om hela provet.

    Dessutom bör regeringen redan nu genomföra åtgärder för att motverka illegala körskolor. Det handlar om att en handledare maximalt ska få ha tillstånd för tio elever jämfört med dagens femton. Möjligheten att införa tillståndsplikt för privatpersoner som äger fordon med dubbelkommando bör också ses över.

    Förslaget om tillkännagivande kom i samband med att utskottet behandlade motioner från allmänna motionstiden 2018 om trafiksäkerhet. Riksdagen sa nej till övriga motioner.

    Behandlade dokument
    60
    Förslagspunkter
    21
    Reservationer
    28 
    Anföranden och repliker
    21, 94 minuter
    Justering
    2019-03-14
    Bordläggning
    2019-03-27
    Debatt
    2019-03-28
    Beslut
    2019-04-03
  • Stillbild från Debatt om förslag: Cykelfrågor

    Cykelfrågor

    Betänkande 2018/19:TU6

    Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2018/19 om cykelfrågor. Anledningen är främst att arbete redan pågår på området.

    Motionerna handlar bland annat om att ta fram en handlingsplan för ökat cyklande, inrätta ett nationellt cykelkansli, göra ändringar i väglagen för att kunna anlägga cykelvägar och ändra i nuvarande trafikregler för cykling.

    Behandlade dokument
    15
    Förslagspunkter
    9
    Reservationer
    18 
    Anföranden och repliker
    30, 83 minuter
    Justering
    2019-02-05
    Bordläggning
    2019-02-13
    Debatt
    2019-02-14
    Beslut
    2019-02-14
  • med anledning av prop. 2018/19:33 Behandling av personuppgifter samt registrering och användning av fordon på vägtrafikområdet

    Motion 2018/19:3015 av Thomas Morell m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2018/19:3015 av Thomas Morell m.fl. SD med anledning av prop. 2018/19:33 Behandling av personuppgifter samt registrering och användning av fordon på vägtrafikområdet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda det internationella informationsutbytet
    Inlämnad
    2019-01-29
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2018/19:TU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av skr. 2018/19:31 Riksrevisionens rapport om nytt signalsystem för järnvägen

    Motion 2018/19:3006 av Patrik Jönsson m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2018/19:3006 av Patrik Jönsson m.fl. SD med anledning av skr. 2018/19:31 Riksrevisionens rapport om nytt signalsystem för järnvägen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen, i syfte att undvika fordonsbrist efter att ERTMS införts på berörda
    Inlämnad
    2019-01-18
    Förslag
    6
    Utskottsberedning
    2018/19:TU5
    Riksdagsbeslut
    (6 yrkanden): 6 avslag
  • med anledning av skr. 2018/19:23 Riksrevisionens rapport om Trafikverkets stöd till forskning och innovation

    Motion 2018/19:3001 av Patrik Jönsson m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2018/19:3001 av Patrik Jönsson m.fl. SD med anledning av skr. 2018/19:23 Riksrevisionens rapport om Trafikverkets stöd till forskning och innovation Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att Trafikverkets rutiner för handläggning av de anslagsmedel
    Inlämnad
    2018-12-20
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2018/19:TU5
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 22 Kommunikationer

    Utgiftsområde 22 Kommunikationer

    Betänkande 2018/19:TU1

    Knappt 59 miljarder kronor ur statens budget för 2019 går till utgiftsområdet kommunikationer. Mest pengar går till att utveckla statens transportinfrastruktur, knappt 25,6 miljarder kronor. Knappt 23,6 miljarder kronor går till att underhålla och upprätthålla statens befintliga transportinfrastruktur. Riksdagen sa delvis ja till Moderaternas och Kristdemokraternas förslag och delvis ja till regeringens förslag till hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

    Riksdagen sa också ja till regeringens förslag till exempelvis låneramar, investeringsplaner och ekonomiska mål inom området.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen den 12 december 2018. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här förslaget avser steg två.

    Behandlade dokument
    9
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    68, 184 minuter
    Justering
    2018-12-13
    Bordläggning
    2018-12-18
    Debatt
    2018-12-19
    Beslut
    2018-12-20
  • Post och it i hela landet

    Motion 2018/19:2782 av Jimmy Ståhl m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2018/19:2782 av Jimmy Ståhl m.fl. SD Post och it i hela landet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen bör utreda möjligheten att förbättra servicen för postutdelning i glesbygd och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer
    Inlämnad
    2018-11-30
    Förslag
    7
    Utskottsberedning
    2018/19:TU4
    Riksdagsbeslut
    (7 yrkanden): 7 avslag
  • Utgiftsområde 22 Kommunikationer

    Motion 2018/19:2368 av Jimmy Ståhl m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2018/19:2368 av Jimmy Ståhl m.fl. SD Utgiftsområde 22 Kommunikationer Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2019 inom utgiftsområde 22 Kommunikationer enligt förslaget i tabell 1 i motionen. 1  Motivering Sverigedemokraterna är ett socialkonservativt parti med nationalistisk
    Inlämnad
    2018-11-30
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2018/19:TU1
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • En konkurrenskraftig svensk järnväg

    Motion 2018/19:2968 av Patrik Jönsson m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2018/19:2968 av Patrik Jönsson m.fl. SD En konkurrenskraftig svensk järnväg Innehållsförteckning Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 1 Sverigedemokraternas vision för en konkurrenskraftig svensk järnväg 1.1 Vision 2 Järnvägens betydelse i dagens samhälle 3 Järnvägens betydelse
    Inlämnad
    2018-11-30
    Förslag
    56
    Utskottsberedning
    2018/19:JuU10 2018/19:TU13 2018/19:TU14 2018/19:TU17 2018/19:TU4 2018/19:TU5 2018/19:TU7
    Riksdagsbeslut
    (56 yrkanden): 22 avslag, 34 saknar beslutsinformation
  • En konkurrenskraftig svensk sjöfart

    Motion 2018/19:1122 av Jimmy Ståhl m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2018/19:1122 av Jimmy Ståhl m.fl. SD En konkurrenskraftig svensk sjöfart Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 1 Sverigedemokraternas vision för en konkurrenskraftig svensk sjöfart 1.1 Vision 2 Svensk sjöfarts betydelse 3 Sjöfartens historiska betydelse 4 Konkurrens inom sjöfarten
    Inlämnad
    2018-11-27
    Förslag
    27
    Utskottsberedning
    2018/19:SkU11 2018/19:TU14 2018/19:TU5 2018/19:TU7 2018/19:UbU14
  • Ett konkurrenskraftigt svenskt väginfrastruktursystem

    Motion 2018/19:1121 av Thomas Morell m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2018/19:1121 av Thomas Morell m.fl. SD Ett konkurrenskraftigt svenskt väginfrastruktursystem Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 1 Sverigedemokraternas vision för ett konkurrenskraftigt svenskt väginfrastruktursystem 1.1 Vision 2 Väginfrastruktursystemets betydelse 3 Vägnätets
    Inlämnad
    2018-11-27
    Förslag
    58
    Utskottsberedning
    2018/19:CU12 2018/19:CU6 2018/19:FöU7 2018/19:JuU10 2018/19:NU13 2018/19:SkU12 2018/19:TU1 2018/19:TU11 2018/19:TU13 2018/19:TU16 2018/19:TU5 2018/19:TU7 2018/19:UbU12 2018/19:UbU8
    Riksdagsbeslut
    (58 yrkanden): 57 avslag, 1 bifall,
  • En konkurrenskraftig svensk flygindustri

    Motion 2018/19:1118 av Jimmy Ståhl m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2018/19:1118 av Jimmy Ståhl m.fl. SD En konkurrenskraftig svensk flygindustri Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 1 Sverigedemokraternas vision för en konkurrenskraftig svensk flygindustri 1.1 Vision 2 Sveriges flygindustri 3 Flygindustrins historiska betydelse 4 Konkurrens inom
    Inlämnad
    2018-11-27
    Förslag
    12
    Utskottsberedning
    2018/19:SkU12 2018/19:TU15 2018/19:TU5
    Riksdagsbeslut
    (12 yrkanden): 12 avslag
  • Nationellt undantag gällande rastuttag för förare i bygg- och anläggningstrafik

    Motion 2018/19:738 av Thomas Morell m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2018/19:738 av Thomas Morell m.fl. SD Nationellt undantag gällande rastuttag för förare i bygg- och anläggningstrafik Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om nationellt undantag gällande rastuttag för förare i bygg- och anläggningstrafik och tillkännager
    Inlämnad
    2018-11-23
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2018/19:TU11
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Nationellt undantag gällande daglig körtid

    Motion 2018/19:737 av Thomas Morell m.fl. (SD)

    Motion till riksdagen 2018/19:737 av Thomas Morell m.fl. SD Nationellt undantag gällande daglig körtid Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om nationellt undantag gällande daglig körtid och tillkännager detta för regeringen. Motivering För förare av tunga fordon finns en
    Inlämnad
    2018-11-23
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2018/19:TU11
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag

Filter

Valda filter