Per Bolund (MP)

Avgången riksdagsledamot

Valkrets
Stockholms kommun
Titel
Fil.mag. biologi.
Född år
1971
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2021-11-30 – 2023-12-31
Ledig
2014-10-03 – 2021-11-30
Ordinarie
2011-09-16 – 2014-10-02
Ordinarie
2009-01-01 – 2010-10-04
Ledig
2008-09-01 – 2008-12-31
Ordinarie
2006-10-03 – 2008-08-31

Miljöpartiet de gröna

Språkrör
2019-05-04 – 2023-11-18

Näringsutskottet

Ledamot
2006-10-10 – 2010-10-04

Finansutskottet

Suppleant
2022-01-11 – 2022-09-26
Ledamot
2011-09-19 – 2014-09-29

Trafikutskottet

Ledamot
2023-11-22 – 2023-12-31
Suppleant
2009-01-13 – 2010-10-04
Suppleant
2006-10-10 – 2008-10-01

Försvarsutskottet

Suppleant
2009-01-13 – 2010-10-04
Suppleant
2006-10-24 – 2008-10-01

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2023-12-31
Suppleant
2009-01-13 – 2010-10-04
Suppleant
2007-12-14 – 2008-10-01

EU-nämnden

Suppleant
2022-10-12 – 2023-12-31
Suppleant
2022-01-11 – 2022-10-04
Suppleant
2009-01-13 – 2010-10-04
Suppleant
2006-10-24 – 2008-11-11

Krigsdelegationen

Ledamot
2022-10-11 – 2023-12-31
Ledamot
2020-01-23 – 2022-10-09

Utrikesnämnden

Ledamot
2022-10-04 – 2023-12-31
Ledamot
2021-12-10 – 2022-10-02

Finansdepartementet

Statsråd
2014-10-03 – 2021-02-04

Miljödepartementet

Miljö- och klimatminister
2021-02-05 – 2021-11-30

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 06–10 och 11–23. Ledamot näringsutskottet 06–10 och finansutskottet 11–14. Suppleant försvarsutskottet 06–08, trafikutskottet 06–08, EU-nämnden 06–10 och 21–23, miljö- och jordbruksutskottet 09–10 och 22–23 samt finansutskottet 22. Ledamot krigsdelegationen 20–23 och Utrikesnämnden 21–23. Språkrör Miljöpartiet de gröna 19–23. Statsråd (finansmarknads- och konsumentminister, biträdande finansminister), Finansdepartementet 141003–190121, statsråd (finansmarknads- och bostadsminister, biträdande finansminister) 190121–210205, statsråd (miljö- och klimatminister, vice statsminister), Miljödepartementet 210205–211130.

Föräldrar

Professor Lars Bolund och professor Christina Bolund, f. Trapp.

Utbildning

Gymnasieskola, naturvetenskaplig linje, Södra latin, Stockholm, 86–89. Fil.mag. biologi, Stockholms universitet och University of Stirling i Skottland 92–96. Forskarstudier i systemekologi, Stockholms universitet 00–02.

Anställningar

Forskningsassistent, Forskningsgruppen för miljöstrategiska studier 97–99. Politiskt sakkunnig, Näringsdepartementet 02–06.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, Miljömålsberedningen 06–09.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Stockholm 98–06. Ledamot, stadsdelsnämnd Maria-Gamla stan 94–98 och gatu- och fastighetsnämnden/trafiknämnden 98–06. Oppositionsborgarråd, Stockholms stad 10–11.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Styrelseledamot Stora Henriksvik AB.

Litteratur

"Ecosystem services in urban areas" i: Ecological Economics 1999 vol. 29, tillsammans med Sven Hunhammar.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • med anledning av skr. 2011/12:130 Redovisning av AP-fondernas verksamhet t.o.m. 2011

    Motion 2011/12:Fi21 av Jonas Eriksson m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2011/12:Fi21 av Jonas Eriksson m.fl. MP med anledning av skr. 2011/12:130 Redovisning av AP-fondernas verksamhet t.o.m. 2011 MP033 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att regeringen snarast bör återkomma till riksdagen med
    Inlämnad
    2012-06-13
    Förslag
    7
    Utskottsberedning
    2012/13:FiU6
    Riksdagsbeslut
    (7 yrkanden): 7 avslag
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Verksamhetsutövares ekonomiska ansvar vid större olyckor

    Verksamhetsutövares ekonomiska ansvar vid större olyckor

    Interpellation 2011/12:307 av Bolund, Per (MP)

    den 29 mars Interpellation 2011/12:307 Verksamhetsutövares ekonomiska ansvar vid större olyckor av Per Bolund MP till finansminister Anders Borg M Större katastrofer kan få stora ekonomiska följdverkningar för samhället. I dag har staten ett övergripande kostnadsansvar vid stora katastrofer, exempelvis vid olyckor
    Inlämnad
    2012-03-29
    Besvarare
    Lena Ek (C)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksrevisionens rapport om Stabilitetsfonden

    Riksrevisionens rapport om Stabilitetsfonden

    Betänkande 2011/12:FiU44

    Regeringen har i en skrivelse kommenterat Riksrevisionens granskningsrapport om Stabilitetsfonden. Stabilitetsfonden inrättades mitt under finanskrisen hösten 2008 för att finansiera kostnaderna för stödåtgärder till banker och andra finansinstitut.

    Staten tillförde i början 15 miljarder kronor till Stabilitetsfonden för att öka förtroendet för fonden. Riksrevisionen vill att regeringen prövar om kapitalet bör återbetalas till staten. Regeringen anser att det inte finns skäl att göra detta nu eftersom finansmarknaden fortfarande är turbulent. Finansutskottet som har gått igenom regeringens skrivelse håller med regeringen men understryker att det finns anledning att i framtiden göra en återbetalning.

    I övrigt konstaterar utskottet att flera av de frågor som regeringen tar upp i sina kommentarer utreds inom ramen för Finanskriskommitténs arbete. Riksdagen lade regeringens skrivelse till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    5, 32 minuter
    Justering
    2012-05-10
    Debatt
    2012-05-31
    Beslut
    2012-06-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Geografisk utvidgning av verksamhetsområdet för Europeiska utvecklingsbanken till södra och östra Medelhavsregionen

    Geografisk utvidgning av verksamhetsområdet för Europeiska utvecklingsbanken till södra och östra Medelhavsregionen

    Betänkande 2011/12:FiU39

    Riksdagen godkände på regeringens förslag en överenskommelse om att Europeiska utvecklingsbanken, EBRD, även ska få verka i länder i södra och östra Medelhavsområdet. Överenskommelsen är en följd av de politiska förändringarna i Nordafrika och Mellanöstern våren 2011. Den pågående demokratiutvecklingen i flera länder i Medelhavsområdet är enligt riksdagen av stor historisk betydelse och måste på olika sätt stödjas av EU och Sverige.

    Europeiska utvecklingsbanken, eller Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling som den egentligen heter (EBRD), startade sin verksamhet 1991. Bankens uppdrag är att främja övergången från planekonomi till marknadsekonomi och demokrati och byggdes upp mot bakgrund av omvälvningarna i Öst- och Centraleuropa och upplösningen av Sovjetunionen.

    Ett krav för att EBRD ska få börja verka i de aktuella länderna i Medelhavsområdet är att länderna uppfyller de politiska och ekonomiska villkor som ställts.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    3, 19 minuter
    Justering
    2012-05-10
    Debatt
    2012-05-31
    Beslut
    2012-06-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Auktionering av utsläppsrätter

    Auktionering av utsläppsrätter

    Betänkande 2011/12:FiU47

    En viktig del i EU:s program mot klimatförändringar är systemet för handel med utsläppsrätter av växthusgaser. En utsläppsrätt är ett certifikat som ger ägaren, en industri- eller energianläggning, rätten att släppa ut en viss mängd koldioxid. Anläggningen får ett antal certifikat gratis och kan vid behov sälja dem eller köpa fler till marknadspris. Men från och med 2013 kommer systemet med fri tilldelning av utsläppsrätter att till stora delar ersättas av ett system med auktionering av utsläppsrätter. Syftet med ändringen är att effektivisera handeln.

    Hur auktioneringen av utsläppsrätter ska gå till regleras i en förordning, auktioneringsförordningen. Enligt den ska medlemsländer som valt att inte inrätta en nationell plattform, handelsplats, för auktioner ha en gemensam plattform. De utsläppsrätter som auktioneras kommer att underkastas bestämmelser om skydd mot marknadsmissbruk och penningtvätt.

    Sverige ska genomföra auktioner via den EU-gemensamma handelsplatsen. Riksdagen har nu sagt ja till ett regeringsförslag om lagändringar som syftar till att uppfylla kraven i auktioneringsförordningen. Ändringarna gör det möjligt för en svensk aktör att förordnas som auktionsförättare. Regeringen skriver i sitt förslag att den har för avsikt att peka ut Riksgäldskontoret som svensk auktionsförrättare. Lagändringarna börjar att gälla den 1 juli 2012.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    11, 37 minuter
    Justering
    2012-05-22
    Debatt
    2012-05-30
    Beslut
    2012-05-30
  • Stillbild från Debatt om förslag: Godkännande av Europeiska rådets beslut om ändring av artikel 136 i EUF-fördraget – stabilitetsmekanism för euroländer

    Godkännande av Europeiska rådets beslut om ändring av artikel 136 i EUF-fördraget – stabilitetsmekanism för euroländer

    Betänkande 2011/12:FiU40

    Europeiska rådet har beslutat att inrätta ett nytt permanent ekonomiskt stödprogram för euroländerna, den så kallade europeiska stabilitetsmekanismen (ESM). För att beslutet ska kunna träda i kraft krävs ett godkännande av alla EU-länder. Riksdagen anser att det är angeläget att Sverige medverkar till att euroländerna får möjlighet att bygga upp en stabiliseringsmekanism. Riksdagen godkände därför den ändring av fördraget om EU:s funktionssätt som krävs och en följdändring i lagen om Sveriges anslutning till EU. Beslutet grundar sig på en proposition från regeringen.

    ESM ska kunna ge ekonomisk hjälp till krisdrabbade länder i euroområdet i form av lån eller statsobligationer om det finns en risk för hela euroområdets stabilitet. Landet måste dock uppfylla strikta villkor i linje med internationella valutafondens, IMF:s, modell för att få stöd. ESM ska ersätta två andra tillfälliga stödprogram som inrättades i spåren av den ekonomiska krisen.

    Behandlade dokument
    6
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    26, 102 minuter
    Beredning
    2012-03-13
    Justering
    2012-05-22
    Debatt
    2012-05-30
    Beslut
    2012-05-30
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Effekter av peak oil på svensk ekonomi

    Effekter av peak oil på svensk ekonomi

    Interpellation 2011/12:355 av Bolund, Per (MP)

    den 8 maj Interpellation 2011/12:355 Effekter av peak oil på svensk ekonomi av Per Bolund MP till finansminister Anders Borg M Ett ökande antal experter och kommentatorer varnar för att eran med billig olja är över och att en minskad oljeutvinning är högst sannolik inom det kommande decenniet. International Energy
    Inlämnad
    2012-05-08
    Besvarare
    Anna-Karin Hatt (C)
  • med anledning av prop. 2011/12:100 2012 års ekonomiska vårproposition

    Motion 2011/12:Fi16 av Åsa Romson m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2011/12:Fi16 av Åsa Romson m.fl. MP med anledning av prop. 2011/12:100 2012 års ekonomiska vårproposition MP030 Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut 3 Gröna jobb och modern välfärd 5 1 Det ekonomiska läget 5 1.1 Skuldkrisen i Europa 5 1.2 Stabila offentliga finanser 6 1.3 Ungdomsarbetslösheten
    Inlämnad
    2012-05-02
    Förslag
    30
    Utskottsberedning
    2011/12:FiU20
    Riksdagsbeslut
    (30 yrkanden): 30 avslag
  • med anledning av skr. 2011/12:141 Kärnkraft utan statliga subventioner

    Motion 2011/12:N9 av Lise Nordin m.fl. (MP)

    Motion till riksdagen 2011/12:N9 av Lise Nordin m.fl. MP med anledning av skr. 2011/12:141 Kärnkraft utan statliga subventioner MP029 Sammanfattning I juni 2010 biföll riksdagen regeringens proposition om att tillåta nya kärnreaktorer i Sverige. Ett villkor från ett enigt näringsutskott var att regeringen skulle återkomma
    Inlämnad
    2012-04-25
    Förslag
    7
    Utskottsberedning
    2011/12:NU24
    Riksdagsbeslut
    (7 yrkanden): 7 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Bredare mått på samhällsutvecklingen

    Bredare mått på samhällsutvecklingen

    Betänkande 2011/12:FiU26

    Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2011 om ett bredare BNP- och välfärdsmått. Skälet är bland annat att det pågår ett omfattande arbete med att komplettera BNP med olika uppgifter om hållbarhet och att utveckla de gröna räkenskaperna. Dessutom beslutades under 2011 om en rättslig ram på EU-nivå för framställning av miljöräkenskaper inom EU. Vidare har Konjunkturinstitutet (KI) genom en blocköverskridande överenskommelse mellan regeringen, Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Vänsterpartiet nyligen fått nya uppdrag och högre anslag för att utöka sin verksamhet inom området.

    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 24 minuter
    Justering
    2012-03-22
    Debatt
    2012-04-12
    Beslut
    2012-04-18
  • med anledning av prop. 2011/12:66 Godkännande av Europeiska rådets beslut om ändring av artikel 136 i EUF-fördraget – stabilitetsmekanism för euroländer

    Motion 2011/12:Fi11 av Per Bolund (MP)

    Motion till riksdagen 2011/12:Fi11 av Per Bolund MP med anledning av prop. 2011/12:66 Godkännande av Europeiska rådets beslut om ändring av artikel 136 i EUF-fördraget stabilitetsmekanism för euroländer MP017 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen
    Inlämnad
    2012-03-14
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2011/12:FiU40
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • med anledning av prop. 2011/12:64 Utvidgning av verksamhetsområdet för Europeiska utvecklingsbanken

    Motion 2011/12:Fi8 av Per Bolund (MP)

    Motion till riksdagen 2011/12:Fi8 av Per Bolund MP med anledning av prop. 2011/12:64 Utvidgning av verksamhetsområdet för Europeiska utvecklingsbanken MP016 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att EBRD:s utlåning till energiprojekt som bygger
    Inlämnad
    2012-03-08
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2011/12:FiU39
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • med anledning av skr. 2011/12:71 Riksrevisionens rapport om stabilitetsfonden

    Motion 2011/12:Fi6 av Per Bolund (MP)

    Motion till riksdagen 2011/12:Fi6 av Per Bolund MP med anledning av skr. 2011/12:71 Riksrevisionens rapport om stabilitetsfonden MP015 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att regeringen bör återkomma med förslag på hur Stabilitetsfondens nivå
    Inlämnad
    2012-03-07
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2011/12:FiU44
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Sveriges hållning till EIB:s utlåning till fossilbaserade projekt

    Sveriges hållning till EIB:s utlåning till fossilbaserade projekt

    Interpellation 2011/12:204 av Bolund, Per (MP)

    den 26 januari Interpellation 2011/12:204 Sveriges hållning till EIB:s utlåning till fossilbaserade projekt av Per Bolund MP till finansminister Anders Borg M Europeiska investeringsbanken, EIB, har nästan fördubblat sin utlåning till projekt baserade på fossila bränslen mellan 2007 och 2010. Utlåningen till fossilbränsleprojekt
    Inlämnad
    2012-01-26
    Besvarare
    Anders Borg (M)
  • Ersättning för omkostnader inom trängselskattesystemet

    Skriftlig fråga 2011/12:354 av Bolund, Per (MP)

    den 7 februari Fråga 2011/12:354 Ersättning för omkostnader inom trängselskattesystemet av Per Bolund MP till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd M Trängselskattesystemet i Stockholm har fått mycket stora och positiva trafikeffekter. Såväl trängsel som köer har minskat dramatiskt vilket förbättrat miljön, ökat
    Inlämnad
    2012-02-07
    Besvarare
    Catharina Elmsäter-Svärd (M)
  • Stillbild från Återrapportering: Återrapportering från Europeiska rådets möte den 30 januari

    Återrapportering från Europeiska rådets möte den 30 januari

    Återrapportering från Europeiska rådets möte den 30
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utlåtande om EU:s långtidsbudget 2014–2020

    Utlåtande om EU:s långtidsbudget 2014–2020

    Utlåtande 2011/12:FiU14

    Finansutskottet har granskat EU-kommissionen förslag till en ny långtidsbudget för perioden 2014-2020. Långtidsbudgeten sätter bindande årliga tak för utgifterna och fördelar utgifterna på olika huvudrubriker. EU-kommissionens förslag innehåller även förändringar som rör EU-budgetens inkomster. Förhandlingar om förslaget väntas pågå under hela 2012.

    Utskottet är kritiskt till EU-kommissionens förslag på flera punkter. Förslaget skulle innebära att utgifterna ökar med sju procent. Utskottet vill ha en stramare budget och anser att EU:s samlade utgifter bör frysas realt på nuvarande nivå. EU-kommissionen föreslår också att två nya inkomster ska föras in i budgeten, en ny skatt på finansiella transaktioner och en avgift som baseras på mervärdesskatten. Skatteutskottet har tidigare gjort bedömningen att förslaget om skatt på finansiella transaktioner strider mot EU:s subsidiaritetsprincip, även kallad närhetsprincipen. Beslut som rör de föreslagna skatterna ska enligt EU-kommissionens förslag inte längre behöva fattas enhälligt, utan det ska räcka med kvalificerad majoritet. Det innebär att kompetens på skatteområdet förs över från EU-länderna till EU, konstaterar finansutskottet. Utskottet motsätter sig förslagen och får stöd av skatteutskottet i ett yttrande. Finansutskottet motsätter sig också ett förslag om att dagens system av rabatter på EU-avgiften ska avskaffas från och med 2014 och ersättas av en klumpsummerabatt. För Sveriges del skulle det innebära att rabatten minskar från cirka 5,5 miljarder kronor till cirka 3 miljarder kronor.

    Finansutskottet anser att det är positivt att EU-kommissionen föreslår ökningar på områden som bidrar till tillväxt och har ett tydligt europeiskt mervärde, som infrastrukturinvesteringar och forskning. Utskottet är också positivt till att vissa minskningar föreslås inom jordbruks- och sammanhållningspolitiken, men anser att minskningarna är alltför blygsamma.

    Riksdagen avslutade ärendet. Därefter skickades utlåtandet för kännedom till EU-kommissionen och till Regeringskansliet.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    11, 49 minuter
    Beredning
    2011-11-17
    Justering
    2011-12-08
    Debatt
    2011-12-15
    Beslut
    2011-12-19
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Finansiering av klimatåtgärder under Durbanmötet

    Finansiering av klimatåtgärder under Durbanmötet

    Interpellation 2011/12:103 av Johnson, Jacob (V)

    den 9 november Interpellation 2011/12:103 Finansiering av klimatåtgärder under Durbanmötet av Jacob Johnson V till miljöminister Lena Ek C En av de allra viktigaste frågorna vid det stundande klimattoppmötet i Durban är finansieringen av åtgärderna för att motverka klimatförändringarna. Debatten har pågått länge.
    Inlämnad
    2011-11-09
    Besvarare
    Anders Borg (M)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kvothöjning och stadgeändring i Internationella valutafonden

    Kvothöjning och stadgeändring i Internationella valutafonden

    Betänkande 2011/12:FiU16

    Sverige ska utöka kapitalinsatsen i Internationella valutafonden, IMF, med cirka 20,7 miljarder kronor till högst 45,2 miljarder kronor, inklusive tidigare gjorda åtaganden. Höjningen är ett resultat av en allmän översyn av IMF:s resurser som totalt sett innebär en fördubbling av medlemsländernas insatskapital i IMF. Riksdagen konstaterar att det är nödvändigt att IMF har de resurser som krävs för att kunna hantera de störningar och kriser som uppkommer i den globala ekonomin och det internationella betalningssystemet. Riksdagen godkände också ett antal stadgeändringar som innebär att samtliga representanter i IMF:s exekutivstyrelse ska tillsättas genom val. Ändringen innebär bland annat att likabehandlingen av medlemsländerna i IMF ökar. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.
    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 28 minuter
    Justering
    2011-11-08
    Debatt
    2011-11-23
    Beslut
    2011-11-24
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsramar och beräkning av statsinkomsterna

    Utgiftsramar och beräkning av statsinkomsterna

    Betänkande 2011/12:FiU1

    Behandlade dokument
    28
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    12 
    Anföranden och repliker
    122, 401 minuter
    Justering
    2011-11-15
    Debatt
    2011-11-23
    Beslut
    2011-11-23

Filter

Valda filter